Helgsnack: Tycker du bredband kostar för mycket?

Permalänk

Bor i hyresrätt i Göteborg med öppen fiber. Priserna för 100/100 ligger närmare 400-429kr vilket jag tycker är alldeles för dyrt för den hastigheten. Bahnhof hade 459kr för 500/500 så det var väl en no brainstorming att välja om man tänker på prisskillnaden.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av LeonHart:

Det finns så sjukt mycket godtyckliga känslor om vad saker borde kosta. Annikas personliga ekonomi har inget att göra med vad det kostar att tillhandahålla bredband.

Vad det kostar att tillhandahålla bredband verkar inte heller ha särskilt mycket att göra med vad det kostar heller.

Vad folk är villiga att betala är en stor del av priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Det är just detta som gör mig så förbannad, att det kan skilja så enormt mycket. De jag försöker skaffa internet till hänvisas till priser runt 389 kr för 100/100 så de väljer mobilt bredband alla dagar i veckan trotts att de bor nära Stockholm. (Liten BRF i en av förortskommunerna.). Nu har du förmodligen någon student--uppkoppling eller liknande, men ärligt talat: I mina ögon är din avgift bara stadsnätsavgiften utan abonnemanget. De kanske har glömt slå av tillgången till dig då du saknar avtal med din leverantör?

Sant, vettiga kommuner och större BRF-anslutningar är de som har vettiga priser (under 100-lappen), Resten får betala fyra gånger mer för sina anslutningar. De slutna stadsnätens avgifter inte att förglömma.

Jag propagerar för fritt 10/10 i alla uttag, av tre skäl.
1. Lättare att felsöka (TV t.ex.) om ping går fram.
2. Alla har möjlighet att sköta internetärenden hemmifrån, oavsett ekonomisk status. (låglönearbetare, timanställda, pensionärer, arbetslösa. m.fl.)
3. Då kan de dra ned en del på surfmängden i sina telefoner.

Jag bor i en liten BRF, ca 40 lägenheter och avtalet är igenom dem.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

85kr/månad, Ownit 1000/1000, gruppanslutning 179 stycken.

Permalänk

Jag tycker det är stört dyrt med bredband. I min förra lägenhet (mindre BRF, ca 30 lgh) bytte vi från Comhem till Bahnhof, 10 Gbit. Det kostade knappt 150 kr/lägenhet/månad (bakades in i avgiften). Nu i hyresrätt och öppet stadsnät är det billigaste man kan ha 100/10 Mbit för typ 300 kr/månad, vilket är stört irriterande.

Ska snart flytta till villa utan fiber och det verkar kosta runt 20 000 att dra in. Svårt att motivera om billigaste fiberabonnemanget kostar 300 kr/månad och mobilt bredband 400 kr/månad (om man som vi inte är tunga användare).

Permalänk
Medlem

500/500 via telia 509kr (då jag även har mobil hos dem. Ord pris 699kr/mån)

Permalänk
Medlem

1000/1000 för 250kr i tre månader sedan 499 är ok i öppet fiber, men visst skulle det varit trevligt med lägre priser.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Bor i hyresrätt.
Har telia fiber, 500/500. 449 kr/mån.
Tycker det är dyrt förstås, men hör o häpna så är det rabatterat från hutlösa 649 kr/mån i ett år.
Finns något billigare alternativ (öppen fiber) men kruxet är att jag har en gratis valfri förmån från telia där jag valt mobilt bredband 30 GB/månad.
Man får det gratis om man har två andra abonnemang och jag har då även billigaste mobiltelefonabonnemanget för 219 kr/mån (3 Gb/mån) som hängt kvar sen många år.
Totalen av den kombon blir liksom inte billigare med någon annan.
Har via hyresvärden också ett telia-tvutbud med alla kanaler jag behöver, alla svenska kanaler från 1-12, några Tv-kanaler extra (sport o sånt) o lite till.
Sett till att få allt sånt (500/500-fiber, TV, 30 GB mobilt bredband, mobiltelefoni) för 668 kr/månad så är det väl i alla fall helt ok. Tror inte jag betalat mindre för allt senaste typ 15-20 åren i alla fall. Och då har det varit lägre hastigheter, sämre TV o mindre mobilt bredband (inget alls till o börja med) o avgifter för SMS/MMS (innan sånt blev obegränsat)

Permalänk
Medlem

150:- i månaden via föreningen för 250/250mbit. Nöjd.

Permalänk
Medlem

Nej tycker inte det kostar för mycket alls. Jag var med på modemtiden och det kunde kosta mycket mer då om man surfade ofta. Lätt att bli bortskämd men man får tänka på hur jäkligt bra fibern är idag.

Däremot tycker jag att streamingtjänster är för dyra. Ska du har flera stycken blir det lätt mer än vad bredband kostar - absurbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Jag bor i en liten BRF, ca 40 lägenheter och avtalet är igenom dem.

Ok, då får jag snudd på be om ursäkt för min sista mening. (Kände att jag drog iväg lite där, känslor )

Intressant för alla er som har en avgift till BRF. Kolla era årsredovisningar. Det kan nämligen vara så att föreningen betalar en del som en klumpsumma och sedan lägger ut en mindre del till per lägenhet. Dessa avgifter som inte syns på fakturan kommer ju på "hyran" hur som helst och bör räknas in i kostnaden om man på ett vettigt sätt skall jämföra med oss andra. (Brukar vara redovisat bland noterna, "Övriga driftskostnader").

Vår förening har Telia, ingen internetavgift på månadsavgiften (hyran) men föreningen betalade 270:-/månad/lgh för 100/10 - nya avtalet blir 80:- för 100/100. (Vi fick även samtliga switchar i källaren bytta, samt ny router och Android TV-box till varje lägenhet.)

Permalänk
Medlem

Jag tycker det snackas för mycket om hastigheten och alldeles för lite om stabiliteten, 99% stabilitet är värt mycket mer än 95%.
Att vara utan internet 2 timmar någon gång i månaden är oftast överkomligt, men att tappa 1 minut varje timme är inte okej och att det ligger nere i 2 veckor ibland är inte okej på någon karta alls.

Själv betalar jag 699Kr/Mån för 600/50 koax, men nu kikade jag att det går faktiskt att gå ner till 150/10 för 539Kr/Mån, problemet är väl att man måste krabba med att byta router och övertala borgenären att det är viktigt, så det får nog bli att vara kvar.
539Kr/månad är fortfarande väldigt dyrt mot stadsnätet som kostar 190Kr + leverantör, vilket den billigaste(ordinarie pris) är 95Kr, så 285Kr/månad för 100/10mbps.
Problemet är att stadsnätet är instabilare och kräver avtal med 2 parter som gärna pekar finger på varandra om vems felet är.

Så för min del ändrar jag nog hellre till 1200/100 för 899Kr om jag verkligen vill ha valuta för pengarna, så snabbt går det inte ens att få på stadsnätet. Där är det 1000/100 för 190+ 575 = 765Kr som billigast.

Bästa mobila alternativet är nog 4G för 329Kr/månad för 10mbps (nej det är en lucka i 5G där jag bor), men då får man räkna med avbrott 1 minut varje timme ungefär, vilket är helt värdelöst för mig även om 10 mbps säkert skulle räcka för mina behov.

ADSL var ju snabbare än 4G med 30/8mbps och jäkligt stabilt, men den kabeln är tyvärr klippt.

stavfel
Visa signatur

*5600|B550M|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB.

AMD Ryzen 5 @4891|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2750MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Eftersom det uppenbarligen går att leverera bredband till en riktigt låg kostnad via gruppavtal kan man fråga sig varför inte fler skulle kunna få del av dessa priser? Finns det verkligen fog för överpriserna som så många andra får betala?

Jag sitter i en hyresrätt, LKF som är ett stort kommunalt fastighetsbolag med öppen fiber (Viaeuropa). Någon särskild priskonkurrens verkar det inte vara; ca 400-450 kr för 100/100, 450-500 kr för 250/250 och 500-600 kr för 1000 /1000 borträknat de sedvanliga falska lockpriserna som höjs efter ett par månader. Det är en pseudo-valfrihet där antingen nätägaren verkar kunna ta ut vilka priser de vill eller att leverantörerna inte känner för att konkurrera. Det hade ju varit avsevärt bättre ifall LKF hade skaffat ett gruppavtal de med.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

<klipp>
Du skojar? Så de tar också betalt på hur mycket data som överförs till/från kunden? Var står det i priset? Har ej Zitius så kan ej se det. Just driftoperatören är anledningen till att det är så dyra abonnemang från operatörerna inom stadsnäten. Det är en monopolsituation precis som de få aktörer inom elnätet är som har monopol inom vissa områden.

Det är ISP:n som får kostnaden för trafiken, som slutkonsument betalar jag ett fast pris i månaden för min hastighet.

Dock så påverkas ju mitt pris som konsument när en ny aktör (Zitrius) tar ut ytterligare en avgift samt höjer priset för varje "hastighet" med 10-20 kronor.

Dock så gör Zitrius så för att de kan, dvs stadsnätsbolaget har skrivit ett avtal som antingen kräver in mer pengar av operatören (Zitrius) eller inte begränsar vilka avgifter som de får ta eller höja.

Till slut blir det konsumenterna som lider för att klara sig utan bredband går inte i dagens samhälle, om man lever som en normal människa. Finns säkert personer som säger att de klarar sig utan bredband (internt access) men i min sinnesvärld så representerar de inte det normala i samhället idag.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte det är rimligt längre. Brukade betala 379kr för 500/500 och nu kostar 100/100 499kr, sjukt.

Permalänk
Medlem

Ja det är snorigt dyrt nu för tiden.
Stadsnät fiber har ökat sjukt senaste åren.
Öppen fiber villa har ökat ännu mer.

Pratar då om samma hastighet som ökat hela tiden.

Nu för tiden byter jag mellan telia och telenor varje år med deras BF erbjudande.(Telenor höjde dock deras erbjudande nu senaste BF med 50kr)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Nej, jag tycker att det är rimligt prissatt. Att det kostar litet mer, om man bor långt ut från städerna, är förståeligt. Jämförelsevis betalar jag 109kr i månaden för 1000/1000. När jag fick fiber 2008 betalade jag samma summa, eller kanske aningen mer för 10/10.

Det är väl inte så konstigt att du tycker det är rimligt prissatt när du inte betalar hela kostnaden själv. Absolut ingen internetleverantör ger dig 1000/1000 för 109 kr i månaden utan att du redan betalat för andra saker eller bor i en förening som betalar för andra saker och/eller en del av kostnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Om jag söker på 100/100 på Bahnhof ger det 329 kr/månad, sedan har du nätavgiften till Halmstad Internet på 125 kr/månad.

Ursäkta jag hade fel, 349kr betalar jag totalt, då borde bredbandet kosta 224kr i månaden för 100/100 + nätavgift på 125 inbakat i den summan då.

Har väl antagligen rabatt då jag varit kund sen 2014? haft samma pris när jag bott i hus, bostadsrätt och hyresrätt aldrig sett nätavgiften någonsin.

Det är inte förrän nästa månad de höjer det till 379kr i månaden.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Ja, jag tycker att det bör finnas billigare alternativ. Jag tycker att 429kr/mån (379 första året) för 1000/1000 som jag har är helt rimligt, men skälet till att jag valde det är att det var det billigaste, inte hastigheten. Bör finnas typ för 200kr, 100/10 eller något. Även med en gräns på typ 1TB, för de som inte använder det så mycket.

Permalänk
Medlem

Ska jag riskera att få Njord lawfirm på mig för att storebror kanske misstycker eller ändrar sin definition av vad "rent mjöl i påsen" innebär" så vill jag ha betalt för att använda internet. Kan jag surfa "som om det vore 1999" så kan jag tänka mig uppåt en suting i månaden. Bara det inte blir massa jävla gnäll. Så som allt annat här i livet så är priset i sig inte viktigt utan vad man får fär pengarna.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

239kr/mån för 1000/1000. Kan inte klaga!

Permalänk
Medlem

Nätavgiften hanteras olika i olika stadsnät.

Vissa har allt inbakat, dvs om ISP priset är 300 kr för din hastighet så är det allt du betalar.

I ett annat stadsnät kan det kosta 250 för samma hastighet men att du själv behöver betala 125 kr till nätägaren så att ditt totalpris blir 375kr

Så ni som skriver vad ni betalar för era hastigheter gör då att ni skriver total priser inkl nätavgift om sådan finns i ditt nät.
(Tror nog att de flesta har skrivit sina total pris per hastighet)

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Rekordmedlem

Eftersom priserna varierar enormt för liknade uppkoppling så måste uppenbarligen de som betalar typ x 4 mer än de som betalar minst betala överpris.
Och många behöver även flera abonnemang typ fast och mobilt och ofta behöver man egentligen flera mobilabb för att olika apparater ska fungera fullt ut.

Hade det funnits nått som ger mig internet oavsett apparat i stället för att vara låst till en viss apparat/plats kunde det kanske vara ok att betala "mycket" men inte lika mycket som alla separata abb man ofta behöver kostar tillsammans.

Bredbandsmarknaden borde regleras hårdare då den idag är att betrakta som en samhällsviktig infrastruktur.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Låt mig citera post och telestyrelsens hemsida:

Citat:

Regeringens mål att "hela Sverige ska ha tillgång till snabbt bredband" till 2025 förklaras som att:

98 procent av alla hushåll och företag bör ha tillgång till 1 Gbit/s
1,9 procent av alla hushåll och företag bör ha tillgång till 100 Mbit/s
0,1 procent av alla hushåll och företag bör ha tillgång till 30 Mbit/s

Det som sticker i ögonen är att det ingenstans står nämnt till vilket pris.
Vilket är en kritisk aspekt när det gäller att ”ha tillgång”.

Permalänk
Administrativ avgift

Normalpris JA FÖR DYRT , Ringa o klaga varje år priset 299 för 250/250 OK men mer än 300 i månaden då tycker iallafall jag det börjar bli dyrt

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 | Vive Focus 3 | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem

Jag tycker att ett 10/10 internet borde ingå public-service skatten. Speciellt för pensionärer och glesbygden. Så kan alla som behöver mer kräm betala extra via valfri teleoperatör.

Men ja, jag tycker att det är för dyrt i dagsläget.

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super

Permalänk
Medlem

En bra tumregel att få ner sitt pris är att sätta en påminnelse i kalendern varje år (en månad innan abonemanget går ut) att säga upp sitt abonemang då din period tar slut, så länge du betalar är de glada men du kan alltid förhandla om priset.

Det är lättare att förhandla om ni säger upp ert abonemang, för då får du mer respons från din nuvarande aktör, ringer du in utan att säga upp ditt avtal ger de er dålig rabatt. Du ska inte heller teckna upp dig för mer än ett år för då får du oftast bättre pris.

Permalänk
Medlem

Ingår för mig i dagsläget, vettefan vad föreningen betalar dock. Har 1000/1000 Bahnhof. Hade däremot Comhem i mitt gamla hus, vilket gjorde att man blev ruinerad om man ville ha mer än 10mbit upp. Avgiften för lägenheten är relativt låg också, så absolut inget att klaga på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Vad det kostar att tillhandahålla bredband verkar inte heller ha särskilt mycket att göra med vad det kostar heller.

Vad folk är villiga att betala är en stor del av priset.

Precis som med matbutikerna. De höjer priserna lite mer än vad de behöver då de märker att folk fortfarande är villiga att bettala.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Det är alldeles för dyrt.
Nu bettalar förvisso morsan för bredbandet och hon pungar ut ca 500kr för 100/100. Men försöker övertala henne att byta operatör.
Tyvärr så gör det ju max 100kr i skillnad, men bättre än inget.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.