Hur mycket datatrafik behövs för att köpa&sälja solel?

Permalänk
Inaktiv

Hur mycket datatrafik behövs för att köpa&sälja solel?

Vi är på gång att skaffa solel och har beställt en så kallad heartbeat Pro modul tillsammans med solpaneler etc. Är det någon som vet hur mycket data som en liknande eller samma modul behöver för att sälja överskottsel? Räcker det med 1 Gb per månad, vecka, dag eller hur mycket kan det vara?

Repetion
Permalänk
Medlem

Det får du nog fråga 1KOMMA5 om.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Min inverter har skickat upp 400 MB och laddat ner 240 MB på 21 dagar.

[edit]Jag har inte ett likadant system som du. Men jag antar att de flesta system fungerar på liknande vis, dvs. data laddas upp
hos leverantörens moln och därifrån kan du se din förbrukning mm via appar/web interface/REST APIer[/edit]

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Inaktiv

Frågat 1komma5 men den jag frågade visste inte.

Permalänk
Inaktiv

Tack. Då rör det sig om någon gig eller så. Bra bra...

Permalänk

För att sälja överskott av egenproducerad solenergi behövs ingen datatrafik alls. Hur mycket du säljer registreras av elmätaren som din elnätsleverantör tillhandahåller. För att köpa solenergi måste du ha ett avtal med ett elbolag som kan erbjuda just detta, men tänk på att solenergi inte alltid finns tillgängligt. Oavsett, den energi du köper registreras av samma elmätare och det krävs ingen Internetuppkoppling alls.

Heartbeat verkar vara ett system för att optimera energianvändningen hemma. Det kräver att de energiprodukter - växelriktare, villabatteri, laddbox, värmepump, elbil har stöd för att kunna kopplas upp mot Heartbeat. Detta kommer att generera datatrafik i ditt LAN och mot Internet. Hur mycket kan bara ettkommafem svara på.