Min 24.04 kan inte hitta min stora externa härddisk, min gamla 20.04 kan

Permalänk

Min 24.04 kan inte hitta min stora externa härddisk, min gamla 20.04 kan

Jag tror att jag stängde av strömmen till min externa hårddisk och nu hittar inte min nya 24.04 installation den hårddisken.
Jag har testat med Windows och med den gamla (20.04 och båda dom hittar hårddisken.
Hur gör jag nu för att min hårddisk ska funka med min 24.04?
Den syns i filhanteraren men dan kan inte montera den.

Jag ska ändra strömtillförseln så att detta inte händer igen.

Visa signatur

Född -55 grått hår och begynnande flint men fortfarande barnsligt teknikintresserad.

Permalänk
Medlem

24.04 vadå? Windows? Linux?

Hör du att hårddisken börjar snurra upp sig när den får ström?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Min gissning: Var det 24.04 disken var kopplad i när strömmen klipptes? Misstänker det OS:et satt någon spärr mot den för att skydda filsystemet. Gissar att om du skulle försöka mounta den genom terminalen lär du få en god ledtråd om vad som felar och hur du löser det, kanske bara någon filsystem-check som behöver köras en gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

24.04 vadå? Windows? Linux?

Hör du att hårddisken börjar snurra upp sig när den får ström?

Du är i forumdelen "Linux och överiga operativsystem". Så antagligen Linux. Dock finns det nog fler distar än Ubuntu som har version 24.04.

Permalänk
Medlem

Jag kommer anta att det rör sig om Ubuntu oavsett så tror jag att förslaget nedan kommer fungera.

Som @Ibis var inne på så testa att montera den via terminalen.

Du måste lista ut vilken device det rör sig om. Alla device:er som Linux identifierat ligger som filer/kataloger under /dev . Du kan använda

lsblk -a --fs

för att lista ut vilken device det är genom att jämföra efter filsystem, storlek och label(misstänker att den använder NTFS som filsystem).

Du kan manuellt montera disken genom att använda

sudo mkdir /mnt/mydrive && sudo mount /dev/<device namn exempelvis sdb1> /mnt/mydrive

Kommandoraden skapar först en katalog "mydrive" under /mnt och sedan monterar disken till katalogen /mnt/mydrive, dvs du kommer hitta diskens innehåll i /mnt/mydrive om allt gick vägen annars kommer du få ett felmeddelande som kommer kunna leda oss vidare i felsökningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Du är i forumdelen "Linux och överiga operativsystem". Så antagligen Linux. Dock finns det nog fler distar än Ubuntu som har version 24.04.

Missade den detaljen ser jag nu.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Du är i forumdelen "Linux och överiga operativsystem". Så antagligen Linux. Dock finns det nog fler distar än Ubuntu som har version 24.04.

Sorry!
Jag trodde inte det fanns andra system än Ubuntu som heter både 20.04 och 24.04

Visa signatur

Född -55 grått hår och begynnande flint men fortfarande barnsligt teknikintresserad.

Permalänk
Skrivet av Sarato:

24.04 vadå? Windows? Linux?

Hör du att hårddisken börjar snurra upp sig när den får ström?

Ja och den fungerar med Ubuntu 20.04 LTS

Visa signatur

Född -55 grått hår och begynnande flint men fortfarande barnsligt teknikintresserad.

Permalänk
Skrivet av Ibis:

Min gissning: Var det 24.04 disken var kopplad i när strömmen klipptes? Misstänker det OS:et satt någon spärr mot den för att skydda filsystemet. Gissar att om du skulle försöka mounta den genom terminalen lär du få en god ledtråd om vad som felar och hur du löser det, kanske bara någon filsystem-check som behöver köras en gång.

Din gissning är rätt.
Hur mountar jag den i terminalen?

Jag kommer att vara lite upptagen imorgon så jag kanske inte svarar förn till kvällen.

Visa signatur

Född -55 grått hår och begynnande flint men fortfarande barnsligt teknikintresserad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krassegrand:

Din gissning är rätt.
Hur mountar jag den i terminalen?

Jag kommer att vara lite upptagen imorgon så jag kanske inte svarar förn till kvällen.

Står beskrivet i mitt tidigare inlägg

Permalänk
Medlem

Vilken fysisk plats på moderkortet ligger den på? (M.2 / SATA / eSATA / USB A/C fram eller bak)
Inget annat som tar ovanligt lång tid?
Har den klonats? I så fall kan det vara att en annan disk / partition har samma UUID och monteras i filen /etc/fstab. Otroligt osannolikt, men det finns dom som vinner på lotto också. Samma katalog som namnet på namnet på disken brukar ge en extra siffra men kolla det också.

Programmet diskar (gnome-disk) visar alla dina fysiska diskar i GUI.

Att starta systemet från en Live-ISO och försöka se disken där kan hjälpa då du undviker några inställningar som eventuellt skulle dölja disken.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Bakgrunden här är antagligen att Ubuntu-versionerna kör olika drivers för NTFS som default. Paragon-drivern kom in i Linux någon gång runt 22.

Vad jag ser i tråden har filsystemet över huvud taget inte nämnts, så jag kan förstås ha fel. Och jag orkar inte engagera mig i Windows-relaterade saker för att efterforska några detaljer. Men man kan gissa att det finns en lösning som går ut på att i alla fall temporärt byta till den gamla FUSE ntfs-3g-drivern. Eller kanske köra chkdsk i Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Bakgrunden här är antagligen att Ubuntu-versionerna kör olika drivers för NTFS som default. Paragon-drivern kom in i Linux någon gång runt 22.

Vad jag ser i tråden har filsystemet över huvud taget inte nämnts, så jag kan förstås ha fel. Och jag orkar inte engagera mig i Windows-relaterade saker för att efterforska några detaljer. Men man kan gissa att det finns en lösning som går ut på att i alla fall temporärt byta till den gamla FUSE ntfs-3g-drivern. Eller kanske köra chkdsk i Windows.

Nu blir jag nyfiken, varifrån fick du NTFS ifrån?
Min initiala gissning var nämligen EXT4 (som Ubuntu använder).

@Krassegrand , du får förtydliga så inte fler missförstånd uppstår. .)

Permalänk
Medlem

Ja, kan vara värt att förtydliga filsystemet. Finns dock (enligt mig) många goda skäl för att använda NTFS eller rentav ExFAT på externa diskar, om dessa ska flyttas mellan datorer eller operativsystem. Kör Ext4 på en SSD ansluten till Raspberry Pi, inte alltid helt enkelt att få alla filrättigheter osv korrekt när jag sedan kopplar in den i MacOS (via Paragons extFS), ändrar lite grejor, och så tillbaks till Raspberry Pi igen.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk

När jag kör
lsblk -a --fs
får jag

lsblk -a --fs

NAME FSTYPE FSVER LABEL UUID FSAVAIL FSUSE% MOUNTPOINTS
loop0
squash 4.0 0 100% /snap/bare/5
loop1
squash 4.0 0 100% /snap/core22/1380
loop2
squash 4.0 0 100% /snap/firefox/4259
loop3
squash 4.0 0 100% /snap/firefox/4336
loop4
squash 4.0 0 100% /snap/firmware-updater/127
loop5
squash 4.0 0 100% /snap/gnome-42-2204/176
loop6
squash 4.0 0 100% /snap/gtk-common-themes/1535
loop7
squash 4.0 0 100% /snap/snap-store/1124
loop8
squash 4.0 0 100% /snap/snap-store/1134
loop9
squash 4.0 0 100% /snap/snapd/21465
loop10
squash 4.0 0 100% /snap/snapd/21759
loop11
squash 4.0 0 100% /snap/snapd-desktop-integration/157
loop12
squash 4.0 0 100% /snap/thunderbird/470
loop13
squash 4.0 0 100% /snap/thunderbird/478
loop14
squash 4.0 0 100% /snap/yt-dlp/364
loop15
squash 4.0 0 100% /snap/yt-dlp/516
loop16

sda
├─sda1

└─sda2
ntfs Seagate Backup Plus Drive A012B28312B25DCA
sdb iso966 Jolie Linux Mint 21.1 Cinnamon 64-bit 2022-12-17-15-56-52-00
├─sdb1
│ iso966 Jolie Linux Mint 21.1 Cinnamon 64-bit 2022-12-17-15-56-52-00 0 100% /media/j-rgen-knuth-nielsen/Linux Mint 21.1 Cinnamon 64-bit
├─sdb2
│ vfat FAT12 ESP 8D6C-A9F8
└─sdb3

nvme0n1

├─nvme0n1p1
│ vfat FAT32 CCF8-03D3 63,5M 34% /boot/efi
├─nvme0n1p2

├─nvme0n1p3
│ ntfs 00A2FCF8A2FCF350
├─nvme0n1p4
│ ntfs 9A46B17946B156AB
└─nvme0n1p5
ext4 1.0 8c7c50ef-79e4-4e35-8e6d-0d9a74e53ef3 187G 7% /var/snap/firefox/common/host-hunspell
/
j-rgen-knuth-nielsen@j-rgen-knuth-nielsen-HP-Pavilion-Gaming-Desktop-TG01-1xxx:~$

Den disk som jag har problem med är på 6 TB

Den heter ntfs Seagate Backup Plus Drive A012B28312B25DCA
enligt svaret och det stämmer med vad jag minns.
Jag bifogar en bild på varningen jag får när den inte vill öppna disken.

Hoppas att Ni kan hjälpa mig lösa det utan att riskera att paja nåt annat.

Visa signatur

Född -55 grått hår och begynnande flint men fortfarande barnsligt teknikintresserad.

Permalänk
Medlem

Nu är det lite märkligt inklistrat men om jag tolkar det rätt så verkar `/dev/sda2` ha datan. I sådana fall kör du `mount /dev/sda2 <katalogen som du vill montera till>`

Permalänk
Skrivet av orp:

Nu är det lite märkligt inklistrat men om jag tolkar det rätt så verkar `/dev/sda2` ha datan. I sådana fall kör du `mount /dev/sda2 <katalogen som du vill montera till>`

Hur vet jag vilken katalog jag vill montera till?
Hur brukar man göra?
Går det att se hur det var innan den "låste" sig?

Visa signatur

Född -55 grått hår och begynnande flint men fortfarande barnsligt teknikintresserad.

Permalänk
Medlem

Du har väl redan räddat undan datat till en annan drive när du körde med windows eller ubuntu 20.04 innan du börja experimentera runt med disken med ubuntu 24.04 väl!?.

När det gäller data så så fins inget som heter 'hoppas' eller 'riskera' - man ser först till att det inte sker med tex backupper av datat på annan oberoende media innan man börja laja runt på en uppenbart påverkad/skadad filsystem.

NTFS är inget man skall ha som arkiv-filsystem - det är för vekt och bräckligt som tex. att man får strul efter att man råkat stänga av strömmen medans disken arbetar eller glapp på USB-sladden etc.

NTFS kan samla på sig märkliga fel utan att det upptäcks över tiden och när det blir påverkande fel som kanske ger avalanche-effekt på mer data helt plötsligt och det kan bli mycket krångligt att rädda ut datat felfritt. Ett av problemet med NTFS är att det fins inga checksummor någonstans i vare sig metadata eller vanlig data och så länge felen inte pekar utanför olika systemgränser så är det inget inom NTFS som märker det.

Använd ext4 eller hellre BTRFS för arkivhanteringen av data på externa USB-diskar och använd bara ExFAT/NTFS för att flytta data mellan olika OS när man inte vill strula med olika rättigheter och då bara med kopian av datat, inte orginalet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krassegrand:

Den heter ntfs Seagate Backup Plus Drive A012B28312B25DCA
enligt svaret och det stämmer med vad jag minns.
Jag bifogar en bild på varningen jag får när den inte vill öppna disken.

<Uppladdad bildlänk>

Hoppas att Ni kan hjälpa mig lösa det utan att riskera att paja nåt annat.

Men det är alltså så att den funkar i Windows? Då är det nog bäst att 1) kopiera de viktiga(ste) filerna från den till en annan disk och 2) köra Windows felkontroll, antingen från Windows utforskare eller kommandotolken (man får lite fler val där).

Min erfarenhet är att Linux-varianter är lite försiktigare med att försöka fixa NTFS-fel, att Windows är lite modigare - men också kan ta i lite väl häftigt. En extra säkerhetskopia är aldrig fel, beroende på hur värdefullt man tycker innehållet är. Börjar det strula med en hårddisk måste man förutsätta att den är extra känslig för fel.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk

Angående att rädda undan, Detta är den största disk jag har och med tanke på hur mycket dä är på den och hur gammal jag är så hade jag inte tänkt att köpa någon mer disk.
Jag förstår att det är svårt att säga hur stor risk det är att förlora data men med tanke på att jag bara en gång har förlorat en hel hårddisk så känns det som att det borde gå att lösa detta.
Jag ska prova att starta med USB-minnet. På så vis kan jag se om det är bara min personliga Ubuntu 24.0 som har låst disken.
Jag återkommer.

Jörgen

Visa signatur

Född -55 grått hår och begynnande flint men fortfarande barnsligt teknikintresserad.

Permalänk

Jag provade att starta med USB-minnet med Ubuntu 24.04-installationen men det går inta att montera Seagate med en "ren" installation heller.
Jag försökte att starta med min 20.04 (CD) men det blir något fel på vägen, jag använder där en extern CD-spelare.

Visa signatur

Född -55 grått hår och begynnande flint men fortfarande barnsligt teknikintresserad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krassegrand:

Angående att rädda undan, Detta är den största disk jag har och med tanke på hur mycket dä är på den och hur gammal jag är så hade jag inte tänkt att köpa någon mer disk.
Jag förstår att det är svårt att säga hur stor risk det är att förlora data men med tanke på att jag bara en gång har förlorat en hel hårddisk så känns det som att det borde gå att lösa detta.
Jag ska prova att starta med USB-minnet. På så vis kan jag se om det är bara min personliga Ubuntu 24.0 som har låst disken.
Jag återkommer.

Jörgen

Det är precis därför du skall köpa dig en extra disk som är minst lika stor och större i kapacitet

Datat du har är väldigt utsatt när det bara finns på en enda disk och du kan förlora allt vid minsta misstag eller teknisk fel och när du strular runt som du gör nu... och med NTFS kommer det att bli fel förr eller senare...

Du skall ha samma data på minst 2 oberoende lagringar - helst 3 varav en bör vara på annan plats än hemmet - ofta har man en molntjänst för detta.

när du köper den andra disken så föreslår jag att du kör på BTRFS som filsystem på den då den är mycket mer robust filsystem och med checksummakoll på all data och metadata än NTFS på den nuvarande disken du har. Den kan du dock inte köra mot windows när den är formaterad med BTRFS - men du har fortfarande din orginaldisk med NTFS om det behöver köras i windowsmiljö eller mot macOS. betrakta disk nr:2 med BTRFS som filsystem som en backupdisk tills vidare

Koppla in båda diskarna i tex ubuntu 20.04 eller 22.04 som fortfarande kör den gamla NTFS-rutinen
så kan du sedan använda 'rsync' för att kopiera över alla filer till en identisk kopia av filträdet på den nya disken - starta på kvällen så är det förmodligen klar till mitten av nästa dag.

Permalänk

Då får jag gå och shoppa en ny disk.

Visa signatur

Född -55 grått hår och begynnande flint men fortfarande barnsligt teknikintresserad.

Permalänk
Visa signatur

Född -55 grått hår och begynnande flint men fortfarande barnsligt teknikintresserad.

Permalänk
Skrivet av Krassegrand:

Jag tror att jag stängde av strömmen till min externa hårddisk och nu hittar inte min nya 24.04 installation den hårddisken.
Jag har testat med Windows och med den gamla (20.04 och båda dom hittar hårddisken.
Hur gör jag nu för att min hårddisk ska funka med min 24.04?
Den syns i filhanteraren men dan kan inte montera den.

Jag ska ändra strömtillförseln så att detta inte händer igen.

Det är inte så att du upplever buggen i Ubuntu 24.04, där det inte går att via GUI't att mounta NTFS-diskar? Har tydligen med Kernel 6.8 att göra om jag fattat rätt. Se mer info här.

Permalänk

Om det är så, är det då inte konstigt att det fungerade i ett par veckor innan jag inte längre kunde komma in i den disken?

Det känns som att jag har en plan nu. Kopiera över allt från min nuvarande Seagate (kanske till ett ext4 system) på en ny disk och sen jobba med en av dem utan att riskera att förlora data.

Nu ska jag beställa en ny disk.

PS
Jag försöker inte vara spydig, det är svårt med betoningar när man skriver.

Visa signatur

Född -55 grått hår och begynnande flint men fortfarande barnsligt teknikintresserad.

Permalänk
Skrivet av Krassegrand:

Om det är så, är det då inte konstigt att det fungerade i ett par veckor innan jag inte längre kunde komma in i den disken?

Det känns som att jag har en plan nu. Kopiera över allt från min nuvarande Seagate (kanske till ett ext4 system) på en ny disk och sen jobba med en av dem utan att riskera att förlora data.

Nu ska jag beställa en ny disk.

PS
Jag försöker inte vara spydig, det är svårt med betoningar när man skriver.

Det är lugnt, jag tog det inte som att du var/är spydig 🙂. Hoppas det löser sig!

Permalänk

Vore det vettigt att kopiera hårddisken med Lucky backup om jag kopierar från ett ntsf systen till ett ext4?

Visa signatur

Född -55 grått hår och begynnande flint men fortfarande barnsligt teknikintresserad.

Permalänk
Medlem

Har inte koll på just lucky backup men dessa brukar ha sina egna strukturer (repositorium) som inte ser ut som du är van vid.

hardcore users använder 'rsync' så fort det gäller att få två mappar eller diskar att bli lika.

ett typisk kommando i en terminal är 'rsync -avHP -i -i mapp/disk/att/kopiera/i/från map/disk/att/kopiera/till'

'-i -i' är för att man skall lite extra information medans det kopierar
'-s' kan man lägga till om man har typiska vm-images då det packas som sparsefiler (dvs. alla sektorer fyllda med '0' inom filen tar inte upp fysisk diskplats, bara bokförs i metadatat och de tomma sektorerna återgenereras senare vid läsning)

är man osäker i kommandot fungerar så provar man --dry-run som extra argument - dvs:

'rsync -avsHP -i -i --dry-run mapp/disk/att/kopiera/i/från map/disk/att/kopiera/till'

då gör den en torrkörning utan att göra något med filerna för att se att det ramla igenom på önskat sätt - speciellt om man har '--delete' och '--remove-source-files' med som argument i kommandoraden.

skriver man ls -lash så ser man i fillistans första kolumn i hur mycket filen tar i verklig diskplats - inte storleken den utger sig för.

på de nya disken skulle jag köra BTRFS av flera skäl:

1. du kan få komprimerande mappar, det kan du inte få i ext4

Man kan göra en mapp där allt som läggs i mappen komprimeras automatiskt genom att på mappen köra 'chattr +c mappnamn' och efter detta så alla filer som läggs i mappen, dess undermappar etc så komprimeras filerna automagiskt och utan att du ser det - det är multicore-kompression så det hinner lätt med marginal snurrdiskens skrivhastighet.

2. du kan göra kopia av befintliga subvolymer som är exakt likadana med snapshot utan att det tar extra plats och sedan kan modifieras individuellt eller kan sättas skrivskyddade i samband när snapshot görs - det är bara förändringar som görs som tar ny plats. en snapshot tar bara några få sekunder att göra även om du har 10 TB med data och en miljon filer i subvolymen.

3. allt är checksummat (det är default) och när man skapar volymen så är också metadatat också alltid i dubbel upplaga på lika ställen av disken. man kan koppla till diskar senare för att öka volymen logiskt (och även välja olika RAID-moder) och då kommer det automatisk att sprida metadatat till kopia på var sin fysisk disk.

Man skall ha väldigt rejäl dåligt dag om BTRFS inte repar sig efter fula urdrag och strömavbrott mitt under full skrivande - läs, det har aldrig hänt för mig hittills att BTRFS inte är accessbar efter sådan händelse - dock kan det ta lite tid efter en sådan händelse så man bör inte bli nervös om det kan ta minuter innan disken blir åtkomlig.

Permalänk

Det känns inte som att jag kommer att Windows behöver ha tillgång till dessa säkerhetskopior så då kanske det är lika bra att köra bägge de externa diskarna som ext4?

Visa signatur

Född -55 grått hår och begynnande flint men fortfarande barnsligt teknikintresserad.