Nyheter och notiser

Inga träffar

Recensioner och artiklar

Inga träffar

Diskussionsforum

Inga träffar

Galleriet

Inga träffar

Marknad

Inga träffar

Medlemmar

Inga träffar

Permalänk

Sönderslipade skruvar på laptop

Hej, vill byta kylpasta på en laptop, problemet är att skruvarna är extremt rundade och det finns inget sätt att greppa.

Jag provade att göra hål med skruvmaskin, det gjorde bara problemet värre då skruvarna nu är helt slipade.

Provade med superlim, gummiband och silvertejp.
Provade även att försöka gräva under skruvarna men det sitter för tight.

Har någon råd om hur jag ska ta mig tillväga? Laptopen har en idle temp på 75 och går upp till 96

Permalänk
Medlem

'inverterad Gängtapp' (heter nog inte så) om modell mini finns att tillgå? Används efter borrat hål, bra att skruva ut. Om det ny finns, har endast sett grova varianter.

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem

Liten borr genom centrum på skruveb och knacka i en liten torx bits eller liknande.

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Medlem

Nu låter det som om du redan förstört de alldeles för mycket men annars brukar det gå utmärkt att få fäste med ett gummiband emellan.

Permalänk
Citat:Skrivet av jensa86:

Nu låter det som om du redan förstört de alldeles för mycket men annars brukar det gå utmärkt att få fäste med ett gummiband emellan.

Lite försent tyvärr, är helt renslippad ni

Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av BigBoi777:

Gjorde samma manöver så sent som igår, och jag hindrade mig innan det var för sent, och satte ett vanligt flat-mejsel-bit i skruvmejseln, applicerade lite tryck neråt och lyckades lossa skruvarna.
Vid åtdragning fanns det också tillräckligt kvar av skruven för att kunna dra åt dem igen.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem

Det här gäller visserligen en skruv i ett moderkort på en stationär dator som jag hade problem med, men kanske kan ge någon hjälp?

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1713479-moderkortsskru...

Permalänk
Medlem

Vad man brukar använda på sönderdragna skruvar är skruvutdragare(svinpittar), däremot kan jag tänka mig att det handlar om m2 eller m2,5 vilket jag undrar om det finns så små. Eller ifall en laptop överlever att man hamrar in den i skuven.

Permalänk
Citat:Skrivet av swesen:

Vad man brukar använda på sönderdragna skruvar är skruvutdragare(svinpittar), däremot kan jag tänka mig att det handlar om m2 eller m2,5 vilket jag undrar om det finns så små. Eller ifall en laptop överlever att man hamrar in den i skuven.

beställde ett kit nu, får hoppas att det går. annars vet jag inte vad man kan göra mer.

Permalänk

beställde ett kit nu, får hoppas att det går. annars vet jag inte vad man kan göra mer.

borra av hela skallarna å när du fått bort kylaren så kan du skruva ut de som sticker ut med en tång.

inget ovanligt att dessa skruvar sitter med gänglåsning i laptops och ibland typ medium/strong vilket är typ mord att försöka få loss på så smått som 2-3mm skruvar om man inte kan värma så limmet typ förstörs och då brukar det va bättre att bara borra av skallarna trä av det som de håller fast och sen dra ut resterna med en tång när inget är ivägen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Löst!

Hej, lyckades till slut att få bort skruvarna och beställt ersättningsskruvar från Amazon!

Min metod för andra som kanske stöter på samma problem:

Köp dessa:
Amazon - skruvutdrag

Borra hål med den näst minsta för att göra ett hål, sen byter du till den minsta storlek, borrar med maskin, vänder och skruvar ut.

Mina skruvar var otroligt nerslippade, det såg ut som en månkrater, men det gick med denna metod. Lite läskigt att stå där med en borrmaskin på moderkortet men det var enda metoden som funka.

Tack för allas tips och råd

Hej, vill byta kylpasta på en laptop, problemet är att skruvarna är extremt rundade och det finns inget sätt att greppa.

Jag provade att göra hål med skruvmaskin, det gjorde bara problemet värre då skruvarna nu är helt slipade.

Provade med superlim, gummiband och silvertejp.
Provade även att försöka gräva under skruvarna men det sitter för tight.

Har någon råd om hur jag ska ta mig tillväga? Laptopen har en idle temp på 75 och går upp till 96

Citat:Skrivet av Napster91:

'inverterad Gängtapp' (heter nog inte så) om modell mini finns att tillgå? Används efter borrat hål, bra att skruva ut. Om det ny finns, har endast sett grova varianter.

Citat:Skrivet av rabiesekorre:

Liten borr genom centrum på skruveb och knacka i en liten torx bits eller liknande.

Citat:Skrivet av jensa86:

Citat:Skrivet av mrTLU:

Gjorde samma manöver så sent som igår, och jag hindrade mig innan det var för sent, och satte ett vanligt flat-mejsel-bit i skruvmejseln, applicerade lite tryck neråt och lyckades lossa skruvarna.
Vid åtdragning fanns det också tillräckligt kvar av skruven för att kunna dra åt dem igen.

Citat:Skrivet av Shadee:

Det här gäller visserligen en skruv i ett moderkort på en stationär dator som jag hade problem med, men kanske kan ge någon hjälp?

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1713479-moderkortsskru...

Citat:Skrivet av swesen:

Citat:Skrivet av Rouge of Darkness:

borra av hela skallarna å när du fått bort kylaren så kan du skruva ut de som sticker ut med en tång.

inget ovanligt att dessa skruvar sitter med gänglåsning i laptops och ibland typ medium/strong vilket är typ mord att försöka få loss på så smått som 2-3mm skruvar om man inte kan värma så limmet typ förstörs och då brukar det va bättre att bara borra av skallarna trä av det som de håller fast och sen dra ut resterna med en tång när inget är ivägen.

Citera flera Citera