Youtubes nya ändring kan stoppa annonsblockering

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkmohaha:

Jag antar du 'tänker' lite annorlunda bara för att just nu men låt mig spränga sönder detta...

Med samma logik är det ditt fel du inte accepterar 25 olika tidningar i din brevlåda varje vecka från diverse grossister och f*n och hans moster hahah. Ditt fel det trycks så mycket papper i reklamblad som är så anti miljövänligt, du skall beskattas på detta såklart för din påverkan på naturen är det ända rimliga det är ju synd om dessa marknadsföretag som försöker få sina produkter sålda.

Det är alltså konsumenternas fel? (-:

Anyhow... Om youtube skulle medföra detta är det som lägga ned kistan i graven som redan är uppgrävd. Marknaden (konsumenterna) är redan rätt så trötta på youtube och skulle lätt kunna bädda fram en ny aktör att roffa åt sig en extremt stor business med investering och för konsumenterna en bättre upplevelse av servicen.

Och jag skulle absolut inte bli förvånad om det blir ännu ett kinesiskt bolag som tar i framkanten på denna möjlighet.

och hur ska denna konkurent tjäna pengar...?
samma sätt.

det blir döden på fri (för skaparens) videotjänst om blockera all reklam och snylta tjänsten ses om allmänt OK och inte stöld. lol.

din analogi fungerar inte helt, eftersom du som användning av tjänster godtar reklamen som ersättning för att du brukar den. det vore lite ungefär som att du själv skriver upp dig på att ta emot reklam i brevlådan och som tack för du lov och gå in i butiken och ta för dig av alla grönsaker, en grönsak per reklamblad.
typ.

men nu vill du istället in och ta grönsaker, och du skriver upp dig på reklamblad men har tagit bort din brevlåda. dy bryter tekniskt sett mot överenskommelsen. imho.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Skulle inte bli lika mycket reklam som i utlandet sa politikerna i början av 2000 talet, när de ändrade hur mycket reklam bolagen fick stoppa in i sina filmer. Idag är det mer reklam än film, både på tv och internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassekongo83:

Finns redan filter som kringgår detta till uBlock Origin + Firefox. Chromium har det lite sämre ställt. Finns där en stark vilja så finns det alltid något som kan göras.

Skönt! Min dag är räddad

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk

Innebär det att när reklamen ligger deras server att de har ansvar för exempelvis vilseledande reklam. Tänker på sådan reklam som utnyttjar kändisar för att sälja något som visar sig vara en stor bluff. Kan möjligheten finnas att reklamen blir bättre eller kommer det vara samma skräpreklam som man försöker undvika via just adblock.
YT har här en möjlighet att städa upp i reklamdjungeln, så jag är försiktigt optimistiskt då jag ej blockerar reklam på YT ännu.

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 11 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Hade inte alla använt adblockers av olika slag så hade kanske annonser varit mer vänligt utformade fortfarande... så vi har kanske bäddat lite själva.

Vi som är medlemmar i 29+ klubben minns aftonbladet 1996 och kan intyga att så inte är fallet. Det var då popup-blockare med autostartade video med ljud skapades. Så i detta fall är det medierna själva som skapat behovet av blockare. Eller om man så vill, den som gapar efter mycket förlorar oftast hela stycket...

Permalänk
Medlem

"För prenumeranter på Youtube Premium kan det nya systemet resultera i en hoppig tittarupplevelse, eftersom de delar av videoklippet där annonser spelas upp kommer att hoppas över automatiskt."

Om Youtube försämras pga detta så säger jag upp mitt Premium. Vägrar betala för att få en hackig upplevelse.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Haft youtube reklamfritt sen det kom, det kommer inte bli någon skillnad. På ett eller annat sätt så kommer det finnas adblock

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neldor:

Vi som är medlemmar i 29+ klubben minns aftonbladet 1996 och kan intyga att så inte är fallet. Det var då popup-blockare med autostartade video med ljud skapades. Så i detta fall är det medierna själva som skapat behovet av blockare. Eller om man så vill, den som gapar efter mycket förlorar oftast hela stycket...

Jo, preci, en del pengahungriga medier plus sketchsiter (oftast porr eller pirat-stuff) körde enormt mycket reklam och popups, så behovet för reklamblockerare kom först. popup-block även standard i webbläsare, för det är rimligt och anse att popups ska bara vara efter användares intentionella click, inte automatiskt.

det går ju sedan ut över andra aktörer som fortfarande höll sig till måttlig eller rent an minimal reklam. minskade intänkter på reklamen för allt fler har adblockers har ju kanske tvingat flera till utökad reklam eller annan källa av inkomst.

det är bara en tanke iaf

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

"För prenumeranter på Youtube Premium kan det nya systemet resultera i en hoppig tittarupplevelse, eftersom de delar av videoklippet där annonser spelas upp kommer att hoppas över automatiskt."

Om Youtube försämras pga detta så säger jag upp mitt Premium. Vägrar betala för att få en hackig upplevelse.

beror ju på hur det implementeras. är det en användare som är premiumkund så skicka omodiferand videoström, vore ju enkelt. sparar bandwidth också vilket borde vara i deras intresse.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Vore super om man som premium kund kunde slippa dessa "and now a word from our sponsor" utan att köra sponsorblock.
Känns inte riktigt som en premium upplevelse.

Youtube ReVanced är helt otroligt på detta. Skippar automatiskt alla sponsorer eller intro om man vill.

Permalänk
Medlem

Youtube kan dra åt helvete

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Internet ska vara annonsfritt. Annonser är som skräppost. Sweclockers är enda undantaget där jag tolererar annonser.

Gratis är gott, men hur skulle detta gå till rent praktiskt? Servrar, el och bandbredd är inte gratis, inte heller utveckling (även med öppen källkod ska olika system skräddarsys och integreras med varandra och måste hållas uppdaterade) och de som skapar innehåll lägger sin tid och sina egna pengar på det.

Nånstans måste väl folk få betalt, antingen genom annonser eller genom prenumerationsavgifter eller liknande?

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Internet ska vara annonsfritt. Annonser är som skräppost. Sweclockers är enda undantaget där jag tolererar annonser.

Svårt att uppnå helt.
Hade du exempelvis betalat en avgift för IMDB, playpilot och liknande siter?

Hur ska dessa finansieras om inte med reklam?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Det finns många kreativa skapare på YouTube som gör ett fantastiskt arbete. För mig är det då en självklarhet att kolla på reklam om jag inte vill betala för Premium. Detta då jag vill stödja skaparna. Visst, Google tar en bit av kakan och det kan man ju tycka mycket om. Huruvida det är girigt osv. Men det tråkigt att så många inte ser värdet i vad många kreatörer på YouTube skapar och kör adblock.

Visa signatur

🌛
R5 3600 / DH-14 / ASUS PRIME B450 PLUS / Corsair Vengence 2x8 @ 3200 MHz / RX 6700 XT/Crucial MX500 250GB / WD Blue 1TB 7200RPM

Permalänk
Skrivet av str8forthakill:

Om det blir verlighet är det sista dagen jag besöker youtube

Och ingen kommer sakna dig!

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

För egen del så om annonser blir omöjliga att hoppa över/blocka så blir det betydligt mindre användande av YouTube, eller inte alls.
Ett bra alternativt skulle vara mer sällan visande av annonser, ungefär som YouTube var för några år sen.

Perfekt, då slipper YouTube att du drar resurser från dom.

Permalänk
Skrivet av Mega-Dark:

Om annonser lägs in på server nivå.
Innebär det då att de inte längre kan personanpassa annonserna?

Dina användaruppgifter finns på servern.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av flukke:

Vore super om man som premium kund kunde slippa dessa "and now a word from our sponsor" utan att köra sponsorblock.
Känns inte riktigt som en premium upplevelse.

This!
Very much this!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Youtubes grej är att det är en gratis plattform för skaparen av videon att dela sitt verk, som sedan tittarna betalar för igenom att se reklam eller ha premium.

Youtubes tjänst är alltså endast spridning av sagd video.

Sponsorsegmenten är youtuberns inkomstkälla.

Om youtube automatiskt blockerade/skippad den biten av videon vill färre företag betala eller kommer betala mindre för segmentet. det är många kreatörer som kommer falla under då.

och av det resonemanget kommer det aldrig hända.

Detta är felaktigt.

De som lägger upp videos på Youtube, och är med i Youtubes "monetization"-program (vilket typ alla stora är) får en procent på alla Youtubes reklamintäkter. De får även en procent av premium-avgifterna från de som kollar på en video.

Så att Youtube bara är en gratis plattform att ladda upp video på där annonserna endast går för att täcka serverkostnaderna, annonsintäkterna kommer även skaparna till del.

Sedan väljer många Youtubers att utöver annonspengarna även sponsra sina videos, så det är två intäktsströmmar på det sättet.

(Personligen betalar jag för Youtube Premium, och jag har inget problem med att det dyker upp sponsrade segment, eftersom de ofta är intressanta, och om de inte är det är superenkla att skippa, till skillnad från annonser. Och tycker så klart att de som vill köra Sponsorblock får göra det.)

Permalänk
Avstängd

Många med inkomst norr om 40k är positivt inställda till detta. Shocking!

Tänka sig att folk kunde lägga upp klipp utan att begära pengar för det förr. Folk har blivit galet giriga sedan Pewdiepie slog igenom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Youtubes grej är att det är en gratis plattform för skaparen av videon att dela sitt verk, som sedan tittarna betalar för igenom att se reklam eller ha premium.

Youtubes tjänst är alltså endast spridning av sagd video.

Sponsorsegmenten är youtuberns inkomstkälla.

Om youtube automatiskt blockerade/skippad den biten av videon vill färre företag betala eller kommer betala mindre för segmentet. det är många kreatörer som kommer falla under då.

och av det resonemanget kommer det aldrig hända.

Det är bara att lägga sponsordelen på servern också så ingår de avtal med youtube istället. Och kreatören får del av kakan. Och YT kan ta procent. Så därför kommer det hända

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Vore super om man som premium kund kunde slippa dessa "and now a word from our sponsor" utan att köra sponsorblock.
Känns inte riktigt som en premium upplevelse.

Det där ligger ju dock helt och hållet på youtube-kanalen och ingenting som Youtube faktiskt lägger sig i.
Det tycker jag är bra, att youtube ska börja lägga sig i mer vad det är för sponsring som finns i själva videon ser jag mest bara som negativt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Det är bara att lägga sponsordelen på servern också så ingår de avtal med youtube istället. Och kreatören får del av kakan. Och YT kan ta procent. Så därför kommer det hända

Kreatören för redan del av youtube-sidans kaka och den är så pass liten så nä, det lär inte hända. det är nog bättre att olika brands väljer vilka skapares videos de är i istället för att hamna på alla, även de som är irrelevant till deras produkt.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Kreatören för redan del av youtube-sidans kaka och den är så pass liten så nä, det lär inte hända. det är nog bättre att olika brands väljer vilka skapares videos de är i istället för att hamna på alla, även de som är irrelevant till deras produkt.

Min kommentar var ur en styrelseledamot på YTs synvinkel. Dvs, en chans att roffa åt sig äääääännu mera

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Skaparen av Sponsorblock har slängt upp en FAQ med information som kan vara värt att hålla ett öga på.

Speciellt den här delen är intressant:

Citat:

Does this mean YouTube is live re-encoding content?

No, this is not needed. Online video streaming nowadays uses a "playlist" of video chunks. These chunks are seperately encoded videos, so can easily be swapped out, or concatted to. This also means that an ad-blocker could ignore specific chunks if they know which ones to ignore.

Det betyder ju att följande påståenden i artikeln inte nödvändigtvis stämmer, och att Premium-användare inte borde lägga märke till något över huvud taget:

Citat:

Enligt Android Police kan detta leda till ökad latens i videoklipp med inbäddade annonser och länkar med tidsstämplar eller kapitelmarkörer kan sluta fungera.

Citat:

För prenumeranter på Youtube Premium kan det nya systemet resultera i en hoppig tittarupplevelse, eftersom de delar av videoklippet där annonser spelas upp kommer att hoppas över automatiskt.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Min kommentar var ur en styrelseledamot på YTs synvinkel. Dvs, en chans att roffa åt sig äääääännu mera

ja, precis, så youtube skulle ta del av kakan content creatorn nu får direkt av sponsorn.

alltså kommer inte hända.
jag tror varken sponsorn eller content creatorn vill ha det så. så en sådan tjänst kommer användas minimalt eller inte alls.

det är i videoskaparens intresse att ha en relevant sponsor och det är sponsorns intresse att ha ett segment på en contentcreator vars innehåll och person dom kan se sig stödja.

Mycket bans på ord typ dead osv vilket resulterat i att youtubers nu säger unalive istället är just för att de som pröjsar all reklam på youtube inte vill ha sin reklam associerat med visst innehåll då de menar att det kan ses som att dom stödjer innehållet och skaparen bakom.

så.. yeah. I don't see it happening.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Rätt skön kommunism i kommentarsfältet här. Vad är problemet med att betala för DERAS TJÄNST om ni vill använda den? Antingen med reklam eller med en summa pengar. Vi pratar 100 kr något i månaden för en musiktjänst som har mer musik än Spotify och oändlig video content.

Sluta helt enkelt använda YouTube om ni inte har råd
Och nej, youtube kommer inte sakna en obetalande kund (adblock eller inget abonnemang). Ni är ingen inkomst för dom, endast en kostnad i form av bandbredd.

Betala bara eller sluta kolla 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuPe96:

Det finns många kreativa skapare på YouTube som gör ett fantastiskt arbete. För mig är det då en självklarhet att kolla på reklam om jag inte vill betala för Premium. Detta då jag vill stödja skaparna. Visst, Google tar en bit av kakan och det kan man ju tycka mycket om. Huruvida det är girigt osv. Men det tråkigt att så många inte ser värdet i vad många kreatörer på YouTube skapar och kör adblock.

En del av dessa har säkert sponsorer själva.

Och du menar på allvar att du andäktigt sitter och insuper reklambudskapen som riktas mot dig för att det är för en god sak? Hellre då att donera direkt till kreatören. Youtube säljer inte reklamtid för välgörenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Svårt att uppnå helt.
Hade du exempelvis betalat en avgift för IMDB, playpilot och liknande siter?

Hur ska dessa finansieras om inte med reklam?

"Ingen ska behöva dö i trafiken". Även om det inte är sant så är det väl nåt att eftersträva tänker jag.

Men nej jag tänker inte betala för något vars existens är beroende av påträngande reklam. Och jag tänker heller inte se reklamen. Är övertygad om att det skulle växa fram bättre alternativ till dessa aktörer om de inte fanns öht. Finns det ett behov så kommer det på ett eller annat sätt tillgodoses av folk som har ett intresse av att tillgodose behovet.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av omxz24:

Rätt skön kommunism i kommentarsfältet här. Vad är problemet med att betala för DERAS TJÄNST om ni vill använda den? Antingen med reklam eller med en summa pengar. Vi pratar 100 kr något i månaden för en musiktjänst som har mer musik än Spotify och oändlig video content.

Sluta helt enkelt använda YouTube om ni inte har råd
Och nej, youtube kommer inte sakna en obetalande kund (adblock eller inget abonnemang). Ni är ingen inkomst för dom, endast en kostnad i form av bandbredd.

Betala bara eller sluta kolla 😂

Satt och tänkte precis skriva ett liknande inlägg, men du hann före. Tack!
Förväntan ovan att använda andras tjänster gratis, utan att varken betala för alternativen som finns eller låta reklam finnas och sen ha mage att klaga är för mig oerhört irrationell 😅