Är uppgradering av GPU bästa valet?

Permalänk

Är uppgradering av GPU bästa valet?

Hej Sweclockers!

Jag är sugen på nytt grafikkort, typ ett rtx 3070.

Undrar om uppgradering av den komponenten det är det optimala valet för att få mer frames och högre grafik, så att inget annat är bottleneck'en på min pc?

Sedan undrar jag hur jag vet ifall den nya gpu'n funkar med mitt nuvarande moderkort med?

Delarna jag lever med idag är följande:

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING
https://www.inet.se/produkt/1901319/asus-rog-strix-b450-f-gam...

AMD Ryzen 5 2600x 3.5ghz

Asus Cerberus NVIDIA GeForce GTX 1070 ti

32 gig ram (minns inte hastigheten)

Tacksam för all hjälp och info man kan få!

Permalänk

Mer frames och högre ställd grafik är sällan en kombination men du kan nog dra på mer med samma framerate eller köra samma inställningar med högre bildfrekvens.

Meller nån halvhybrid mellan högre inställning och lite högre framerate.

Sen kan det variera från spel till spel lite hur mycket inställningar påverkar.

Gjorde själv klivet från 1070ti till 3070ti men tyckte inte de va så stor skillnad mellan dem i spel om man ignorerade att ena kortet kan aktivera rt men har det avstängt då det typ bara producerar sämre fps och mer värme men väldigt marginell skillnad med eller utan bildmässigt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Beror på vilka spel du spelar. Någonting kommer alltid vara det som håller tillbaks mer fps.

Ja, jag skulle generellt säga att ett grafikkort hjälper dig mest med den setupen för högre fps & grafik. 3070 är bättre än 1080ti/2080ti så det blir märkbar skillnad.

Alla nya vanliga grafikkort funkar med alla nya vanliga moderkort (2012+) (förutom Intels, som kräver rebar).

Potentiellt vad som kan inte fungera med nytt grafikkort är psun, men 3070 drar endast 40w mer ström än 1070ti (TDP) så ingen oro.

Permalänk
Medlem

Tjo!
Angående om GPU är kompatibel med moderkortet är inget att tänka på då de alla har likadana pci slotts (där grafikkortet sitter) skillnaden ligger i hastigheten ifall det är Pci3 eller 4. kollade och ditt moder kort har Pci 3 men vad jag förstår så har det inte allt för stor betydelse.

Sen med tanke på din CPU så skulle man säga att den skulle bottlenecka grafikkortet i så fall
Om du har pengarna så skulle det funka att uppgradera både Gpun och Cpun. En 3070 kostar mellan ca 5-7 tusen beror på märke o.s.v. Men både 3070 och 3070 ti har endast 8 gb vram vilket funkar i de flesta spel, men om man gillar spel som RDR2 Ghost of tsushima senaste Cod och vill spela på hög grafik så kan det vramen bottlnecka. När jag byggde förra sommaren gick jag för en gpu med 16 gb vram

Om det måste vara en Nividia så skulle jag föreslå en 4060 ti som kostar 5-6 tusen Har ungefär samma preformence men har 16 gb vram Om du är okej med att köra på ett annat märke en nividia skulle jag rekommendera AMD Radeon RX 7800 XT vilket ligger på ungefär någon tusen lapp mer men har generellt bättre preformance och 16 gb vram.

Om du känner att du skulle uppgradera din CPu skulle rekomendera AMD Ryzen 5 5600x som skulle kosta ca 1,7.

Cpun jag rekommendera tillsammans med en Radeon RX7800 Xt funkar och då är botllenecken inte allt för stor, speciellt inte om du har en 1440 p skärm Men det går även att kombinera med en nividia kort. sammanlagt ca 7-8 tusen skulle det i så fall kosta.

Nu har jag utgått från att du framförallt spelar på denna dator men om du använder den för att t.ex programmera eller jobba i 3D så kanske det är värt att gå för ett biligare Grfik kort för att lägga mer på Cpun.

Hoppas det hjälpte trots allt mitt babblande
MVH // Songfei

Permalänk
Medlem

Vad är din budget? Ligger den runt 5k och kan tänka dig begagnat så kan du klämma in ny cpu och gpu.

Ny gpu med lite svag cpu gör att skillnaden blir sämre än förväntat.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Jag hade nog hellre satsat på en ny CPU, men det beror på vad du ska spela och i vilken upplösning. Men ett 3070 med en 2600x så flaskhalsar 2600x rätt mycket.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 32GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | LG Ultragear 27GP850 | Sony MDR-1A

Permalänk

Hej.
Det finns en bottleneck test sida där du kan få teoretiska siffror på vad som kan bli bottleneck.
I ditt fall så säger den så här och då har jag utgått ifrån upplösning 1920x1080p eftersom du inte nämnt vilken upplösning du hade tänkt köra i:
AMD Ryzen 5 2600X is too weak for NVIDIA GeForce RTX 3070 on 1920 × 1080 pixels screen resolution for General Tasks.
This configuration has 38.8% of processor bottleneck.
Sidan finns på PC-Builds.com och heter "Bottleneck-calculator", kanske kan vara dig till hjälps
Men som sagt, det är teoretiska siffror utifrån hårdvaran, sen hur det fungerar irl kan vara lite annorlunda.
Lycka till!

Visa signatur

CPU: Use your imagination
MEM: Use your imagination
PSU: Use your imagination
GPU: Use your imagination

Permalänk
Skrivet av Huge-Raven:

Hej.
Det finns en bottleneck test sida där du kan få teoretiska siffror på vad som kan bli bottleneck.
I ditt fall så säger den så här och då har jag utgått ifrån upplösning 1920x1080p eftersom du inte nämnt vilken upplösning du hade tänkt köra i:
AMD Ryzen 5 2600X is too weak for NVIDIA GeForce RTX 3070 on 1920 × 1080 pixels screen resolution for General Tasks.
This configuration has 38.8% of processor bottleneck.
Sidan finns på PC-Builds.com och heter "Bottleneck-calculator", kanske kan vara dig till hjälps
Men som sagt, det är teoretiska siffror utifrån hårdvaran, sen hur det fungerar irl kan vara lite annorlunda.
Lycka till!

Skulle säga att dessa calkylatorer ska man ta med typ 3 lasbilar salt då exakta inställningar man använder är väldigt avgörande.

Har för mig gn eller jayz2cent har en rätt bra video på ämnet där han typ handikappar en 12000 (har för mig en 12700k) serien cpu till den blir en faktisk flaskhals som inte är innom felmarginalerna.

Vill minnas att han fick stänga av typ 75% av kärnorna innan det äns gjorde någon nämnvärd skillnad ihop med typ ett 3090 eller om det t.om var ett 4090.

Ska se om ja hittar videon när ja kommer hem från jobbet om ingen länkat in den redan.

Visa signatur

Permalänk

här är videon jag tänkte på. glömde bort denna tråden igår.

ska jag gå efter kalkylatorn som nämndes ovan så är min 5800x3d "24% bottleneck" till mitt 3070ti (1920x1080p)

men är väldigt skeptisk till det då sällan jag ser den fullsketen med jobb på någon kärna om det inte är ett extremt fåtrådat spel typ 1-4 trådat
(vi snackar typ spel från tidigt 2010tal generellt för att komma ner så fåtrådat eller extremt dåligt multitråd optimerat spel...)

skulle säga att generellt i spel med bra multitråd stöd säg 6-8 trådat iaf så ligger den generellt och fiser mellan typ 20-50% kärnlast och sällan över det äns i 1920x1080p så som sagt mycket salt på resultatet på dessa kalkylatorer.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Ett bra sätt att testa om processorn blir en flaskhals är att sänka grafikinställningarna, framför allt upplösning. Testa de spel du är intresserad av i typ 720p med låga inställningar. Får du en FPS som du vore nöjd med efter GPU-uppgradering så kommer processorn sannolikt inte begränsa dig då heller.

I de fall där du knappt får ökad prestanda är det främst CPU/RAM som håller tillbaka prestandan.

Sen så kan du ju ganska enkelt uppgradera CPU också. Ryzen 5600X t ex fanns på Amazon för runt 1200 kr nyligen och skulle ge en märkbar bättring. Se till att uppdatera BIOS först bara.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Skrivet av Thomas:

I de fall där du knappt får ökad prestanda är det främst CPU/RAM som håller tillbaka prestandan.

Eller spelmotorn.
kan variera rätt hårt var flaskhalsen sitter från spel till spel också du kan va flaskhalsad av gpu i ett spel men cpu halsad av ett annat spelkod väger in ganska hårt i vad som ser mest last också.

personligen tror jag inte att hans cpu kommer va speciellt mycket bromsande sålänge det kommer till ett någorlunda modernt spel som faktiskt använder alla 8 kärnorna i den och inte är låst till typ max ett fåtal av kärnorna/trådarna som finns tillgängliga.

men visst är tanken att spela något katastrofalt spel med sämst trådning ja då är nog cpu en flaskhals fast samtidigt så är ju alla cpuer det då iom att typ alla moderna cpuer är mestadels multitråd cpuer i förstahand och alla kommer bli handikappade av den fåtrådade koden.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Eller spelmotorn.
kan variera rätt hårt var flaskhalsen sitter från spel till spel också du kan va flaskhalsad av gpu i ett spel men cpu halsad av ett annat spelkod väger in ganska hårt i vad som ser mest last också.

personligen tror jag inte att hans cpu kommer va speciellt mycket bromsande sålänge det kommer till ett någorlunda modernt spel som faktiskt använder alla 8 kärnorna i den och inte är låst till typ max ett fåtal av kärnorna/trådarna som finns tillgängliga.

men visst är tanken att spela något katastrofalt spel med sämst trådning ja då är nog cpu en flaskhals fast samtidigt så är ju alla cpuer det då iom att typ alla moderna cpuer är mestadels multitråd cpuer i förstahand och alla kommer bli handikappade av den fåtrådade koden.

6 kärnor, inte 8, fast det gör nog ingen jättestor skillnad.

Denna videon testar ganska exakt detta:

Ryzen 1600X, 2600X, 3600X och 5600X som även testats med bland annat RTX 3070.
Några axplock (alla i 1080p, och alltså 5600X mot 2600X): 119 mot 95 fps i Horizon Zero Dawn, 138 mot 101 fps i Shadow of the Tomb Raider, 90 mot 74 fps i Watch Dogs: Legion. Så +25%, +36%, +22%.

På den mindre positiva sidan har vi Cyberpunk (+4%) och Assassin's Creed Valhalla (+0%, fast +11% i lows).

I genomsnitt 19% högre FPS i alla spel, 24% i lows.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Avstängd

Högre men ostabilare FPS skulle jag tro.

Svar på din fråga, ja en ny GPU till en början är en bra investering.

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Skrivet av Thomas:

6 kärnor, inte 8, fast det gör nog ingen jättestor skillnad.

Denna videon testar ganska exakt detta:

https://www.youtube.com/watch?v=AlfwXqODqp4

Ryzen 1600X, 2600X, 3600X och 5600X som även testats med bland annat RTX 3070.
Några axplock (alla i 1080p, och alltså 5600X mot 2600X): 119 mot 95 fps i Horizon Zero Dawn, 138 mot 101 fps i Shadow of the Tomb Raider, 90 mot 74 fps i Watch Dogs: Legion. Så +25%, +36%, +22%.

På den mindre positiva sidan har vi Cyberpunk (+4%) och Assassin's Creed Valhalla (+0%, fast +11% i lows).

I genomsnitt 19% högre FPS i alla spel, 24% i lows.

Jo men sen är frågan.

Är dessa ~20% bättre eller sämre än hur hans 1070 kort skulle prestera med samma inställningar?

Personligen skulle jag tro att det ändå skulle vara en förbättring även om den nu skulle skala av x% från gpuns prestanda.

Och går ju det ju också skala ner de värsta cpu lasterna lite typ skuggor dra ner dem ett eller två kliv från ultra till typ hig/medium oftast ingen jätteskillnad grafiskt men ofta rätt stor skillnad på cpulast.

Och sen om ts kör i 1440p eller högre kommer ju desutom cpun generellt automagiskt flyttat typ 10-25% qv cpu lasten till gpu istället i de flesta fall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det här skulle bli en bra uppgradering för dig. Glöm inte att uppdatera till senaste BIOS-versionen innan du byter CPU bara. Kolla också att chassit är tillräckligt stort för grafikkortet och att PSU:n är tillräckligt stark.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Det här skulle bli en bra uppgradering för dig. Glöm inte att uppdatera till senaste BIOS-versionen innan du byter CPU bara. Kolla också att chassit är tillräckligt stort för grafikkortet och att PSU:n är tillräckligt stark.

https://komponentkoll.se/bild/SXYuN.png

Är inte Asus 7800xt för 5.1k mer prisvärt?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Är inte Asus 7800xt för 5.1k mer prisvärt?

Det billigaste 7800 XT jag ser på Komponentkoll kostar 6 190 kr. Men finns det för 5 100 kr är det garanterat ett bättre val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Det billigaste 7800 XT jag ser på Komponentkoll kostar 6 190 kr. Men finns det för 5 100 kr är det garanterat ett bättre val.

Asus cashback på proshop förra veckan iaf
https://www.proshop.se/Grafikkort/ASUS-Radeon-RX-7800-XT-DUAL...
Ser ut som de höjt priset någon hundring men
400kr game bundle
+80€ cashback

Visa signatur