Nytt moderkort - Windowsinstallation

Permalänk

Nytt moderkort - Windowsinstallation

Hejsan allihop!
Jag ska byta moderkort och processor för att kunna använda Windows 11 på min stationära dator nu och undrar hur man gör. Har aldrig bytt moderkort förut.
Hur gör jag för att få över Windows på min nya dator? Funkar det att lägga över på USB? Eller behöver jag skaffa en ny licens?
Supertacksam för svar ❤

Permalänk
Medlem

Har inget bra svar.
Men en ny dator om du har OEM-licens så ska det inte gå.
Har dock bytt moderkort en gång men behållit cpu och minnen och övrigt och det gick bra.
Är det inte OEM(retail) så ska den åtminstone gå att köra på 1 dator även om det inte är samma som vid köpet.

Räkna med att behöva installera om Windows. ny hårdvara kräver ofta nya drivrutiner. Kan gå att köra ändå men kommer troligen att hacka en del lite då och då. Själv skulle jag installera Windows på en ny partition så att jag har kvar allt från förra installationen men det går också att installera om windows på samma installation men mycket programvara och vissa filer som hör till programmen försvinner. Har mina flesta program installerade på en annan disk än Windows och då brukar man inte behöva installera om de programmen men skapa nya genvägar på skrivbordet.

Permalänk
Medlem

Har du bytt moderkort så tror jag att du behöver en helt ny licens dvs köpa en ny nyckel för att låsa upp allt, registrera Windows 11.

Hade du skaffat ett nytt grafikkort, processor men behållit ditt moderkort hade du klarat sig tror jag.

För att installera Windows så är det väl en USB sticka med Windows 11 installation (iso fil) som behövs. Det du behöver finns att ladda ner på https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows11

Att byta moderkort och hela den grejen är dock något helt annat och det är där det är en lätt att göra fel. Passa "pinnarna" på CPU sockeln/CPU'n

Visa signatur

Gigabyte B550 Aorus Elite AX v2 / AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz / Ballistix 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL16 / ASUS GeForce GTX 1660 SUPER DUAL EVO OC 6gb / Asus VG248

Permalänk

Ok, tack för snabba svar!
Funkar det att köpa en nyckel för 170 kr eller måste man köpa äkta? Märker man nån skillnad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kattkalas:

Ok, tack för snabba svar!
Funkar det att köpa en nyckel för 170 kr eller måste man köpa äkta? Märker man nån skillnad?

Köp en nyckel på Kinguin

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av kattkalas:

Ok, tack för snabba svar!
Funkar det att köpa en nyckel för 170 kr eller måste man köpa äkta? Märker man nån skillnad?

Sist använde jag nedladdningsvertyget (eller vad det kallas) på Microsofts websida för att skapa en installationsfil på USB för Windows 10, och jag har inte betalat något alls för någon aktivering. Datorn funkar.

Men ja, aktiveringskoder funkar lika bra som en "äkta" version av Windows. Kinguin nämndes, men det finns även en YT-kanal som heter PC Builder, och han har ofta en länk i hans videor till någon sajt med Windows-keys, och dessutom med någon rabatt om man använder hans kod. Jag har inte använt den varianten själv, men han verkar legit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kattkalas:

Ok, tack för snabba svar!
Funkar det att köpa en nyckel för 170 kr eller måste man köpa äkta? Märker man nån skillnad?

Nyckel antar jag att du har även om det är OEM.
OEM ska ha en klisteretikett på lådan som visar vilken nyckel som windows-versionen har. Förmodligen går den att använda om du bara byter moderkortet. Är det inte OEM så ska det finnas en kasett/låda med USB eller CD/DVD. Det går att starta installationen med det också och ha internet inkopplat så laddar den hem en nyare version automatiskt efter en stund.

Jag köpte min senaste på Programvaruexperten(.se) som jag kört några år nu. Många företag köper hem massor med PC som har förinstallerat windows men många använder egna versioner som de köpt licens för. Den förinstallerade slängs och tas om hand av t.ex. privata aktörer och tror att programvaruexperten också tar hand om en del. Det går även att köpa mängder och få bättre pris som många företag gör om de inte är alltför små.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kattkalas:

Ok, tack för snabba svar!
Funkar det att köpa en nyckel för 170 kr eller måste man köpa äkta? Märker man nån skillnad?

Bara köpa en billig nyckel på någon av alla dessa sidor.
Köpte Win 11 pro för typ 105kr och fungerar hur bra som helst.
Köpt Office key o W10 pro key också aldrig varit några problem efter alla år.