Läckta tester visar lovande resultat för Snapdragon X Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Handlade om att jag ville placera ett fönster efter "grid" (ena halvan av skärmen exempelvis) utan att behöva välja ett annat att placera bredvid. Går det med Powertoys menar du?

Det går bra med vanliga Windows. Lägg en på ena sidan och tryck på en tom plats på andra så hamnar ingen på andra sidan. Jag kör fanzyzones i powertoys också för att få fönster på andra sätt också.

Visa signatur

7600X, Asrock B650I, NH-U12A, 32GB, RX6700, SN850 1TB, SN850X 2TB, SF600, 27GL850, Arzopa 16", NR200P

Permalänk
Skrivet av Lagers:

Det går bra med vanliga Windows. Lägg en på ena sidan och tryck på en tom plats på andra så hamnar ingen på andra sidan. Jag kör fanzyzones i powertoys också för att få fönster på andra sätt också.

Vill gärna slippa steget med att klicka på en tom plats. Lite samma med fönsterväxlaren (alt tab) – det borde räcka att jag pekar (med pilen) på fönstret jag vill får överst utan att det ska krävas ett klick.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk

Hur väl förberett är Linux för denna ARM revolution?

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Vill gärna slippa steget med att klicka på en tom plats. Lite samma med fönsterväxlaren (alt tab) – det borde räcka att jag pekar (med pilen) på fönstret jag vill får överst utan att det ska krävas ett klick.

Man kan trycka escape istället för att klicka. Inte vad du efterfrågar men lite bättre än att behöva klicka tycker jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Hur väl förberett är Linux för denna ARM revolution?

Det är ju redan klart och fungerar utan problem.
Jag virtualiserar linux för aarch64(64bit ARM) på min Mac och har hittills inte sett en enda mjukvara som inte fungerat.

Är ju relativt lätt i en värld där nästan allt är opensource så man kompilerar mjukvaran till den plattform man behöver. Är ju designat för portabilitet mellan plattformar.

Många molnleverantörer har ju kört ARM i datacenter under några år nu.
Raspberry pi etc har ju också sett till att det finns ett ekosystem av moduler/drivrutiner för random usb-prylar också.

Men för laptops etc. krävs det ju att leverantörerna av laptopsen ser till att sina komponenter de skickar med har bra stöd också.

Och likt allt man köper i livet får man ju se till att den HW man köper fungerar för den plattform man tänker använda den för.
Men det skiljer ju sig inte mellan x86 och arm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Det håller hag med om!
Kört Rectangle rätt länge nu. Funkar topp. T.o.m. lite bättre än Windows som tvingar en att välja ett annat fönster att placera bredvid, eller går det att undvika?

Om du kör Windows 10, så löser du det lätt genom inställningarna nedan:

[Settings/System/Multitasking]

Permalänk
Datavetare
Skrivet av walkir:

Här kommer "Snapdragon X Elite"-resultaten sorterade efter multicore:
https://browser.geekbench.com/v6/cpu/search?dir=desc&page=1&q...
https://browser.geekbench.com/v6/cpu/search?q=snapdragon+x+el...

Kan tillägga att GPU:n däremot inte verkar vara något att bli upphetsad över:
https://browser.geekbench.com/v6/compute/2328551

Är väl i nivå med en Apple M1 (2020)?

I övrigt lär min gamla MacBook Pro M1 Pro hänga med bra i svängarna (endast 8c CPU!):
https://browser.geekbench.com/v6/cpu/6396578

GPU verkar ändå vara på den nivå det viskats om och som man realistiskt kunde förvänta sig: i stort sätt drar den jämt med AMD Radeon 780m (snabbast iGPU i Phoenix och Hawk Point) samt 8 core versionen av Intel Arc (snabbaste iGPU i Meteor Lake).

Kul att se Snapdragon X Elite, likt "Apple silicon", så sig väldigt väl i kompilatortestet. Ser ut att bli en trevlig plattform om man som utvecklare vill sitta på en bärbara dator (är inte nöjd med min Dell Precision, den låter som en jetmotor under kompilering medan M3 Max datorn är långt snabbare + helt tyst...)

T.ex. mot 155H
https://browser.geekbench.com/v6/cpu/compare/6504254?baseline...

man är även snabbare än t.ex. 7950X (per kärna)
https://browser.geekbench.com/v6/cpu/compare/6504254?baseline...

Kompilering är "elakt" i att det "inte finns några genvägar till den perfekta CPUn" här. Finns inga "magiska" instruktioner som ger enorm prestandaökning (något vi däremot lär se allt mer av inom "AI"), enda som hjälper är hög IPC och hög frekvens.

Skrivet av walkir:

Har svårt att använda macOS utan Rectangle;
https://rectangleapp.com/

"Move and resize windows in macOS using keyboard shortcuts or snap areas"

Borde helt klart varit standard för över 10 år sedan!

Magnet gör ju ungefär samma sak, är den lösning jag någon gång valde och stannat där.

Men plötsligt händer det ju, man lägger in stöd för detta i Sequoia!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Hur väl förberett är Linux för denna ARM revolution?

Skrivet av Sidde:

Men för laptops etc. krävs det ju att leverantörerna av laptopsen ser till att sina komponenter de skickar med har bra stöd också.

Qualcomm jobbar på drivrutiner för Linux, men alla drivrutiner är inte klara förens Kernel 6.11 (i höst?)

Permalänk
Medlem

@Yoshman:
Har du blivit klok på skillnaden mellan X1E78100 och X1E84100? Ser ut att köra på 3,4GHz resp. 3,8GHz.

Sen är jag lite smått förvånad över de omvända GeekBench-resultaten på extremt låga nivåer. Har inte granskat dessa, men skulle gissa på att SoC:en är nedklockad till under 800MHz i de fallen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Det är ju redan klart och fungerar utan problem.
Jag virtualiserar linux för aarch64(64bit ARM) på min Mac och har hittills inte sett en enda mjukvara som inte fungerat.

Är ju relativt lätt i en värld där nästan allt är opensource så man kompilerar mjukvaran till den plattform man behöver. Är ju designat för portabilitet mellan plattformar.

Många molnleverantörer har ju kört ARM i datacenter under några år nu.
Raspberry pi etc har ju också sett till att det finns ett ekosystem av moduler/drivrutiner för random usb-prylar också.

Men för laptops etc. krävs det ju att leverantörerna av laptopsen ser till att sina komponenter de skickar med har bra stöd också.

Och likt allt man köper i livet får man ju se till att den HW man köper fungerar för den plattform man tänker använda den för.
Men det skiljer ju sig inte mellan x86 och arm.

Kompilera i all ära, men återigen är det en välsignelse och förbannelse där det allt för ofta inte blir optimalt aka dependency hell om man inte sitter på en bleeding egde distro.

Visa signatur

Ryzen 5 5600xt | MSI B450 Mortar Max | 32GB HyperX Fury | EVGA Supernova G2 750w | Intel 665p 1TB | MSI Radeon 6800
H2O: Alphacool XP3 light | EK-Quantum Vector RX 6800 | 2st NexXxos XT45 X-flow
Ljud: Epiphany EHP-O2D / AKG K240

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av T-Fork:

Kompilera i all ära, men återigen är det en välsignelse och förbannelse där det allt för ofta inte blir optimalt aka dependency hell om man inte sitter på en bleeding egde distro.

Man behöver ju inte göra det själv dock. Har inte haft några direkta problem med dependency hell de sista 10 åren skulle jag säga, på Debian och Debian-baserade distar.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av T-Fork:

Kompilera i all ära, men återigen är det en välsignelse och förbannelse där det allt för ofta inte blir optimalt aka dependency hell om man inte sitter på en bleeding egde distro.

Nu menar jag inte att slutanvändaren nödvändigtvis måste göra det.
Utan att distros själv kan lösa problemet till stor del åt dig med prekompilerade binärer.
Men dessa distros har ju själv tillgång till koden, till skillnad från t.ex Microsoft som inte öht rår över 3e-partsvärldens lösningar.

Edit/Tillägg:
Finns ju en anledning att Linux/*BSD lever på mängder med arkitekturer medan Windows knatar på med x86 i ur och skur.
Och hela anledningen vi hamnat i en oligopol-ställning i datorvärlden (AMD/Intel) i princip är ju på grund av Microsofts kassa ekosystem runt 3e part.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av walkir:

@Yoshman:
Har du blivit klok på skillnaden mellan X1E78100 och X1E84100? Ser ut att köra på 3,4GHz resp. 3,8GHz.

Sen är jag lite smått förvånad över de omvända GeekBench-resultaten på extremt låga nivåer. Har inte granskat dessa, men skulle gissa på att SoC:en är nedklockad till under 800MHz i de fallen.

Vad de gäller de specifika modellerna utanför "X Elite" och "X Plus": har ingen susning vad sifferkombon står för och vilka varianter som finns.

Hoppas att det är främst mellan Plus och Elite det finns relevanta skillnader, Plus har förutom 2 färre kärnor också lägre peak-frekvens.

Sedan kommer det skilja mellan olika laptops med samma CPU, precis som AMD/Intels modeller har dessa rätt brett spann för TDP och nivån väljs per laptopmodell. X Elite verkar komma i modeller från 20 W till 45 W + dev-kit:et ryktas köra 80 W TDP (är rätt sugen på ett dev-kit, $899 är inte superbilligt men ändå bra för vad man får kontra alternativen).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

@Yoshman:
Har du blivit klok på skillnaden mellan X1E78100 och X1E84100? Ser ut att köra på 3,4GHz resp. 3,8GHz.

Sen är jag lite smått förvånad över de omvända GeekBench-resultaten på extremt låga nivåer. Har inte granskat dessa, men skulle gissa på att SoC:en är nedklockad till under 800MHz i de fallen.

Skrivet av Yoshman:

Vad de gäller de specifika modellerna utanför "X Elite" och "X Plus": har ingen susning vad sifferkombon står för och vilka varianter som finns.

Så 78 verkar även sakna "dual core boost" samt ha mindre/lägre klockad GPU.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av Hejss:

Man kan trycka escape istället för att klicka. Inte vad du efterfrågar men lite bättre än att behöva klicka tycker jag

Ja, det känner jag till. Vill gärna slippa det med.
Men hittade inställningen jag efterfrågade (se nedan)!

Skrivet av walkir:

Om du kör Windows 10, så löser du det lätt genom inställningarna nedan:

[Settings/System/Multitasking]
https://i.imgur.com/5Gknotc.png

Tackar för den!
Hiittade rätt ruta att kryssa ur i Windows 11 (och Windows 10 med, men för mig var det en annorlunda layout, olika versioner av Win 10?)

Skrivet av Yoshman:

Magnet gör ju ungefär samma sak, är den lösning jag någon gång valde och stannat där.

Men plötsligt händer det ju, man lägger in stöd för detta i Sequoia!

Ja, Magnet och Rectangle är väldigt lika i funktionalitet.
Får väl se om Apple lyckas implementera det ordentligt. En grej som jag kan störa mig på i MacOS är de sega animationerna i vissa lägen. Dessa är mycket bättre (snabbare) i Windows tycker jag. Om inte annat går det säkert att fortsätta med Magnet och Rectangle som är ”snappy” och har en del mer funktionalitet än vad jag kan tänka mig Apple kommer erbjuda i sin implementation.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

En grej som jag kan störa mig på i MacOS är de sega animationerna i vissa lägen. Dessa är mycket bättre (snabbare) i Windows tycker jag.

Jo, kör en lite äldre Windows 10 här, där Group Policies får jobba hårt!

Ang. animationer i macOS, så går dessa att fixa mha OnyX:
https://titanium-software.fr/en/onyx.html

Under "Parameters" så finns både "Finder" och "Dock" med inställningar som påverkar animationerna.

OnyX är mitt "powertoys" till macOS

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag har aldrig förstått mig på behovet av extrem batteritid då det finns laddare överallt

Har man någon gång upplevt att inte behöva vara dockad och ändå ha full prestanda tillgänglig vill man aldrig gå tillbaka. Bara en sån grej som att kunna använda sin bärbara dator som en bärbar dator och sätta den där det passar utan att behöva bry sig om ifall någon kan snubbla över sladden är en aha-upplevelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Däremot denna högfrekventa whinande ljud som många pc-laptops har fått för att de sätter i små värdelösa fläktar gör mig galen.

Varför fixar du det inte själv? Coil-whine och högt fläktjud kan du lätt fixa genom att undervolta CPU och iGPU.

Permalänk
Skrivet av walkir:

Varför fixar du det inte själv? Coil-whine och högt fläktjud kan du lätt fixa genom att undervolta CPU och iGPU.

Ej mina laptops. Min förra laptop var det någon strömbesparning som orsakade coilwhine, denna gick att stänga av vilket flera på olika forum just gjorde. VIissa nya laptops har vid liten last ett högfrekvent ljud som flera klagar på om man söker på datormodellerna. Det är lätt att lösa genom man ställer dem bakom en ljudämpningsmata och ser till att kylningen ändå är bra och de laptoprna blåser ut i rummet.
Inget komplicerat, bara dumt det ska behövas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Det hela känns som ett lager på lager av hopkok.

Min personliga erfarenhet efter att ha suttit med M3 Pro i över en månad nu

  • Promptar öppnar minimerade ibland (så när jag skulle installera compiler så att jag kan bygga koden så behövde jag köra ett kommando via terminalen som öppnade ett fönster gömt där man skulle bekräfta)

  • Datorn aktiverar sleep mode automatiskt så jag inte får notifikationer från kollegor via slack trots att jag har lagt till det som undantag och stängt av det mellan 09-17 (varför ska jag ha sleep mode under arbetstimmar för?).

  • Key bindings, varför kan jag inte native ha som windows eller ubuntu så att jag slipper tänka om när jag programmerar på fritiden eller arbetet

  • Tabbar jag till ett fönster så är det inte överst utan jag måste klicka på det i docken för att den ska visa sig (sjukt jobbigt när man ska mutea spotify t.ex.)

  • Drar jag ett fönster medan jag har skärmdelning på så kan jag inte byta skärm på fönstret förrän skärmdelningen är avslutad?

  • Batteritiden är inte alls så fantastisk som alla hyllar; klarar knappt en arbetsdag med frontend utveckling i neovim.

  • Att man måste gå in i submeny efter submeny och sedan klicka på info bubblor som ser ut som popovers men som sedan innehåller ännu fler inställningar känns inte genomtänkt.

  • Har datorn styrd via ett jobbkonto, så när jag ska logga in ska jag uppge användarnamn och lösenord. Problemet är att den kan verifiera uppgifterna, men sedan behöver jag logga in igen så att den kan synka mot molnet. Varför? Jo för att den behöver nätverksuppkoppling.

  • Då behöver jag logga in två gånger om jag sitter på wifi i stället för bara en gång om man kör trådat.

Finns ju för och nackdelar såklart om allt. Jag tror att många tittar på sitt favorit OS med rose-tinted glasses och man utvecklar övertid "workarounds" som man inte längre tänker på varför man börjat göra från första början.

Finns säkert fixar för allt ovanstående, men det är sådant som man stöter på som användare för första gången när jag och en kollega satte upp datorn och ingen av oss var speciellt vana vid mac.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av JeanC:

Promptar öppnar minimerade ibland (så när jag skulle installera compiler så att jag kan bygga koden så behövde jag köra ett kommando via terminalen som öppnade ett fönster gömt där man skulle bekräfta)

Är inte helt med på vad du menar här, men om du har ett program som skapar ett fönster kan ju det öppnas både med eller utan fokus. GUI-programmering är definitivt inte min starka sida, men just detta är i alla fall möjligt.

Skrivet av JeanC:

Datorn aktiverar sleep mode automatiskt så jag inte får notifikationer från kollegor via slack trots att jag har lagt till det som undantag och stängt av det mellan 09-17 (varför ska jag ha sleep mode under arbetstimmar för?).

Lät först väldigt märkligt, för har liknande use-case utan problem.
Men låter som du hela tiden kör på batteri, om så är fallet verkar det ju vara "by-design", i.e. att inte gå ner i sleep verkar beteendet verkar avse när man kör med strömkabel. Om så, ja det känns som något man borde kunna tvinga in.

Har aldrig tänkt på det: har alltid strömkabel när datorn används som "liten stationär" och jobbar i praktiken aktivt med datorn när det är relevant att få notifiering när den går på batteri.

Skrivet av JeanC:

Key bindings, varför kan jag inte native ha som windows eller ubuntu så att jag slipper tänka om när jag programmerar på fritiden eller arbetet

Undrar om just detta är det som folk som är van med Windows i första hand upplever som ett problem med Mac.

Efter flera misslyckade försök med att använda Linux på 90-talet blev jag frälst runt millenieskiftet. En av de absolut viktigaste förändringarna var att acceptera "ta seden dit man kommer". I stället för att försöka få Linux (Gnome + väldigt mycket terminal) uppföra sig som Windows lärde jag mig sättet de som designat systemet tänkt att det ska användas.

När jag sedan började använda MacOS körde jag samma filosofi. Det är definitivt en barriär då t.ex. ctrl och cmd (win på windows) har delvis överlappande och delvis olika beteenden. Idag när jag primärt använder MacOS är det nu Linux och Windows från "vanlig PC" som känns bakvänt, som gammal Emacs användare finns väldigt mycket att gilla med MacOS då flertalet Emacs keys finns "native" i MacOS

Här finns ingen bra lösning om man vägrar acceptera olika filosofi. Svårt att se att man någonsin blir bekväm med MacOS om man inte tar sig tiden att lära sig "MacOS way" här.

Skrivet av JeanC:

Tabbar jag till ett fönster så är det inte överst utan jag måste klicka på det i docken för att den ska visa sig (sjukt jobbigt när man ska mutea spotify t.ex.)

Det här låter ju helt galet. Anser att "dockan" i MacOS är helt meningslös, så är det första jag ändrar till "visa inte" när jag börjar använda en Mac. Nog lägger sig fönstret överst.

Enda jag kan tänka mig är om det finns flera fönster i det program du gå till. MacOS gör skillnad på att "växla till program A" och "växla till fönster X i aktuellt program". Med svenskt tangentbord ligger det senare på helt galet ställe, kollar man vad det borde ligga (i.e. var det ligger på ett amerikanskt tangentbord) känns det som något man missat.

Det senare får man ändra till att ligga på CMD-§, så CMD-tab byter program och CMD-§ (tangenten ovanför tab) byter fönster inom programmet.

Skrivet av JeanC:

Drar jag ett fönster medan jag har skärmdelning på så kan jag inte byta skärm på fönstret förrän skärmdelningen är avslutad?

Antar att du menar skärmdelning i Slack? Fungerar ju precis som tänkt både i Slack och Discord.
Inga problem alls att flytta fönster mellan skärmen som delas till någon av de som inte delas.

Inte så att du kör Slack i fullskärm? För beteendet med fokus och liknande när ett program är i fullskärm i MacOS känns för mig fortfarande "WTF".

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Är inte helt med på vad du menar här, men om du har ett program som skapar ett fönster kan ju det öppnas både med eller utan fokus. GUI-programmering är definitivt inte min starka sida, men just detta är i alla fall möjligt.

Tror det var xcode-select som behövde installeras och den där promten för att godkänna License agreements öppnades minimerad. Hjälpte inte när man hade slack, zoom, spotify öppnat och så öppnades den dolt.

Skrivet av Yoshman:

Lät först väldigt märkligt, för har liknande use-case utan problem.
Men låter som du hela tiden kör på batteri, om så är fallet verkar det ju vara "by-design", i.e. att inte gå ner i sleep verkar beteendet verkar avse när man kör med strömkabel. Om så, ja det känns som något man borde kunna tvinga in.

Kör med strömkabel

Skrivet av Yoshman:

Undrar om just detta är det som folk som är van med Windows i första hand upplever som ett problem med Mac.

Efter flera misslyckade försök med att använda Linux på 90-talet blev jag frälst runt millenieskiftet. En av de absolut viktigaste förändringarna var att acceptera "ta seden dit man kommer". I stället för att försöka få Linux (Gnome + väldigt mycket terminal) uppföra sig som Windows lärde jag mig sättet de som designat systemet tänkt att det ska användas.

När jag sedan började använda MacOS körde jag samma filosofi. Det är definitivt en barriär då t.ex. ctrl och cmd (win på windows) har delvis överlappande och delvis olika beteenden. Idag när jag primärt använder MacOS är det nu Linux och Windows från "vanlig PC" som känns bakvänt, som gammal Emacs användare finns väldigt mycket att gilla med MacOS då flertalet Emacs keys finns "native" i MacOS

Det är jag helt med på, men blir en vanesak. Att köra <> {} är ju helt annorlunda och ganska frustrerande när man byter mellan de på en daglig basis.

Skrivet av Yoshman:

Antar att du menar skärmdelning i Slack? Fungerar ju precis som tänkt både i Slack och Discord.
Inga problem alls att flytta fönster mellan skärmen som delas till någon av de som inte delas.

Inte så att du kör Slack i fullskärm? För beteendet med fokus och liknande när ett program är i fullskärm i MacOS känns för mig fortfarande "WTF".

Skärmdelning i zoom, om jag har det på primära skärmen sedan ska jag dra ett fönster från sekundära till primära skärmen (det som jag delar)

Men jag tänkte inte att mitt inlägg skulle fungera som bashande av macOS. Bara belyser att det är lite olika flöden man måste vänja sig vid. Som du poängterar så finns de ju de som kommer till andra upplevelsen att windows är helt galet.

Permalänk
Medlem

Ang. batteritid, så klarar sig min gamla Dell XPS 13 fortfarande rätt bra:

Kommer bli underbart med samma batteritid i framtiden, utan att CPU:n behöver undervoltas och klockas ned till 800MHz

Permalänk
Skrivet av JeanC:

Promptar öppnar minimerade ibland (så när jag skulle installera compiler så att jag kan bygga koden så behövde jag köra ett kommando via terminalen som öppnade ett fönster gömt där man skulle bekräfta)

Detta låter som ett undantag. Inget jag känner igen att det beter sig så generellt.

Skrivet av JeanC:

Datorn aktiverar sleep mode automatiskt så jag inte får notifikationer från kollegor via slack trots att jag har lagt till det som undantag och stängt av det mellan 09-17 (varför ska jag ha sleep mode under arbetstimmar för?).

Detta låter som en inställning som kanske kommer det från IT på din arbetsplats, att de ställt in att datorn ska gå i vila?

Borde inte behövas om du inte vill.
Kolla System Settings -> Lock Screen

https://support.apple.com/sv-se/guide/mac-help/mchle41a6ccd/m...

Skrivet av JeanC:

Key bindings, varför kan jag inte native ha som windows eller ubuntu så att jag slipper tänka om när jag programmerar på fritiden eller arbetet

Vad är ”native" keybidnings?
Menar du att ”specialtecken” ligger på andra platser på tangentbordet än i Windows och Linux?

Skrivet av JeanC:

Tabbar jag till ett fönster så är det inte överst utan jag måste klicka på det i docken för att den ska visa sig (sjukt jobbigt när man ska mutea spotify t.ex.)

Det är därför jag anser att man inte ska minimera alls.
Slösar bara en massa tid.
Själv gör jag aldrig det i alla fall, utan har allt uppe. Växlar mellan appar med ”cmd tab”. Vill man rensa lite så går det genom ”alt/option H” (gömmer alla appar och dess fönster utom det aktiva), eller ”cmd H” (gömmer den aktiva appen och dess fönster). Du kan också hålla inne ”cmd alt/option” och klicka på en app i Dock så göms allt utom appen du klickade på.

Kan säga att du också kan se fönster – även minimerade, men ej gömda vilket är lite korkat – i appväxlaren om du håller kvar ”cmd” när appen är markerad och trycker siffran ”1” på tangentbordet.

Skrivet av JeanC:

Drar jag ett fönster medan jag har skärmdelning på så kan jag inte byta skärm på fönstret förrän skärmdelningen är avslutad?

Vet inte vad du menar här, ursäkta.

Skrivet av JeanC:

Batteritiden är inte alls så fantastisk som alla hyllar; klarar knappt en arbetsdag med frontend utveckling i neovim.

Beror väl på vad som görs.
Men ska säga att det verkar dra en hel del att ha 120 Hz på interna skärmen. Sätter man ned den till 60 Hz så blir det bättre batteritid, men inte lika ”kul” på vägen så att säga. Men jag känner absolut att den 13-tum M1 jag hade först (med enbart 60 Hz för skärmen) höll sig längre än den M2 Max (14-tum) jag kör nu.

Skrivet av JeanC:

Att man måste gå in i submeny efter submeny och sedan klicka på info bubblor som ser ut som popovers men som sedan innehåller ännu fler inställningar känns inte genomtänkt.

Apple har relativt nyligen designat om ”System Settings” (hette tidigare System Preferences). Jag håller med om att det inte blivit så bra. Det är mycket om ligger på konstiga ställen. Men om man söker i sökfältet uppe till vänster brukar det gå att få fram. Men gillar inte heller att vissa inställningar hamnat under ”i”.

Skrivet av JeanC:

Har datorn styrd via ett jobbkonto, så när jag ska logga in ska jag uppge användarnamn och lösenord. Problemet är att den kan verifiera uppgifterna, men sedan behöver jag logga in igen så att den kan synka mot molnet. Varför? Jo för att den behöver nätverksuppkoppling. Då behöver jag logga in två gånger om jag sitter på wifi i stället för bara en gång om man kör trådat.

Detta låter också som något special som krävs av IT på ditt jobb. Inget som är standard.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Detta låter som ett undantag. Inget jag känner igen att det beter sig så generellt.

Inte haft fler sådana promts efter att jag installerade allt så nu rullar det på.

Skrivet av star-affinity:

Detta låter som en inställning som kanske kommer det från IT på din arbetsplats, att de ställt in att datorn ska gå i vila?

Borde inte behövas om du inte vill.
Kolla System Settings -> Lock Screen

https://support.apple.com/sv-se/guide/mac-help/mchle41a6ccd/m...

Tack för länken men det ska även vara avstängt här också :thinkingface:, får höra med supporten. På ett sätt är det ju ändå ganska skönt att inte bli pingad så fort man får ett meddelande heller.

Skrivet av star-affinity:

Vad är ”native" keybidnings?
Menar du att ”specialtecken” ligger på andra platser på tangentbordet än i Windows och Linux?

Ja det är väl att tangenterna har annorlunda funktioner primärt. Så ett "normalt" (för mig) windows/linux tangentbord så har jag alltid haft specialtecknena på samma sätt.

Byter jag till mac är det annorlunda här; och sedan på det verkar det vara ytterligare annorlunda när jag väl sitter med laptopens tangentbord om jag sitter i en soffa på kontoret t.ex.

Om du har något tips för att få det så nära likadant på alla plattformarna så är jag tacksam. (utan att behöva binda om i ett enskilt program eller för varje specialtecken)

Jag är öppen för att lära mig; tvingade i mig split keyboard plus neovim förra året ^^, Men nu känns allt som hemma där också.

Skrivet av star-affinity:

Det är därför jag anser att man inte ska minimera alls.
Slösar bara en massa tid.
Själv gör jag aldrig det i alla fall, utan har allt uppe. Växlar mellan appar med ”cmd tab”. Vill man rensa lite så går det genom ”alt/option H” (gömmer alla appar och dess fönster utom det aktiva), eller ”cmd H” (gömmer den aktiva appen och dess fönster). Du kan också hålla inne ”cmd alt/option” och klicka på en app i Dock så göms allt utom appen du klickade på.

Kan säga att du också kan se fönster – även minimerade, men ej gömda vilket är lite korkat – i appväxlaren om du håller kvar ”cmd” när appen är markerad och trycker siffran ”1” på tangentbordet.

Ska prova detta i morgon Tack

Skrivet av star-affinity:

Vet inte vad du menar här, ursäkta.

Äh ingen stor sak och jag behöver bara vara uppmärksam på att det kan hända.

Skrivet av star-affinity:

Beror väl på vad som görs.
Men ska säga att det verkar dra en hel del att ha 120 Hz på interna skärmen. Sätter man ned den till 60 Hz så blir det bättre batteritid, men inte lika ”kul” på vägen så att säga. Men jag känner absolut att den 13-tum M1 jag hade först (med enbart 60 Hz för skärmen) höll sig längre än den M2 Max (14-tum) jag kör nu.

Ah såklart, men det där med att byta hertz på skärmen låter som en bra grej för mig som ändå främst använder en annan primärskärm men har skärmen uppe på laptopen samtidigt för att ibland blicka över men ändå använda fingeravtrycksläsaren. Ska prova Tack för tipset

Skrivet av star-affinity:

Detta låter också som något special som krävs av IT på ditt jobb. Inget som är standard.

Får höra med dem.

Men för att vara lite OT: jag ser fram emot vad dessa ARM datorer kan prestera i oberoende tester och hoppas på att jag kan få en som nästa jobbdator

Permalänk
Skrivet av JeanC:

Ja det är väl att tangenterna har annorlunda funktioner primärt. Så ett "normalt" (för mig) windows/linux tangentbord så har jag alltid haft specialtecknena på samma sätt.

Byter jag till mac är det annorlunda här; och sedan på det verkar det vara ytterligare annorlunda när jag väl sitter med laptopens tangentbord om jag sitter i en soffa på kontoret t.ex.

Själv har jag alltid tyckt det är bra mycket enklare att nå specialteken på Mac.
Exempelvis på svensk layout så är dessa tre tecken alla nåbara från tangenten 7 genom att trycka shift 7, alt/option 7, alt/option shift 7: / | \

Alla olika ”brackets” ligger även under paranteserna och nås med motsvarande kombo som nämndes ovan: ([{

Allt på samma ställe.
Även tecken som exempelvis ™ och ® är lätta att nå och behöver inga knasiga sifferkombinationer för att få fram.

Men det är kanske en vanesak. Och förstår att om man är van vid Windows och Linux så är det inte samma med MacOS, nej.

Går att se vilka tecken som ligger var för den valda layouten med Keyboard Viewer, så att det är annorluna vid tangentbordet i soffan kanske beror på den mjukvarumässiga layouten där:

https://support.apple.com/guide/mac-help/use-the-keyboard-vie...

Skrivet av JeanC:

Om du har något tips för att få det så nära likadant på alla plattformarna så är jag tacksam. (utan att behöva binda om i ett enskilt program eller för varje specialtecken)

Jag är öppen för att lära mig; tvingade i mig split keyboard plus neovim förra året ^^, Men nu känns allt som hemma där också.

Har nog inga tips förutom att försöka kika på hur det ser ut där i Keyboard Viewer i MacOS.

Kan för övrigt tipsa om detta som inte är så dumt:
https://www.raycast.com/

Även detta:
https://rectangleapp.com/

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Datavetare
Skrivet av JeanC:

Ah såklart, men det där med att byta hertz på skärmen låter som en bra grej för mig som ändå främst använder en annan primärskärm men har skärmen uppe på laptopen samtidigt för att ibland blicka över men ändå använda fingeravtrycksläsaren. Ska prova Tack för tipset

Har fortfarande inte sett någon regelrätt review av Snapdragon X Elite, men folk har börjat fått sina datorer och skrivit lite "first impressions".
En sak som jag sett nämnas är "batteritiden är inte sååå imponerande om man kör 120 Hz skärm". Skärmen står för en relativt stor de av strömförbrukningen i en laptop. 120 Hz verkar vara rätt mycket mer strömhungrigt jämfört med 60 Hz...

Men finns också kommenterar som "Mind-blowing battery life for a Windows laptop" för Snapdragon X.

Sen som jag förstår så drar M3 lite mer än M1/M2. M3 Pro ska ändå vara en förbättring mot M2 Pro p.g.a. 6+6 kärnor mot 10+2 innan (den förändringen har fått lite kritik då MT prestanda är i stort sätt samma hos M3 Pro och M2 Pro denna förändring).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yoshman:

Har fortfarande inte sett någon regelrätt review av Snapdragon X Elite, men folk har börjat fått sina datorer och skrivit lite "first impressions".

Jag har inte sett det från officiellt håll, men jag har sett antydningar om att recensionerna kommer 12 PM PT (21:00?). Någon kanske vet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Jag har inte sett det från officiellt håll, men jag har sett antydningar om att recensionerna kommer 12 PM PT (21:00?). Någon kanske vet?

Dave2d på Youtube har lagt ut en recension men han verkar vara den enda större kanalen än så länge

Permalänk
Medlem

Alla recensioner nu verkar vara på Asus modell. Får se om det dyker upp från andra tillverkare också.