Permalänk
Medlem

Dator startar ej, moderkort lyser.

Tjo!

Har en dator som inte startar, börjar från början.

Får igång datorn, men postar inte nått på skärmen.
Felsöker och kommer fram till att moderkortet behöver nyare bios. Gör de vis usb Flash tool via enbart moderkortet och allt går bra.

Får post på skärmen att bios sedan gör några uppdateringar och datorn stendör efter en stund.

Moderkortet lyser men inget händer när man trycker på strömknappen. Har prövat montera om komponenterna och annat nätaggregat utan någon lycka. Samma fel.

Setup:
Asus Z490-f rog Strix
Intel Core i7-11700kf
Corsair ddr4 3600mhz pro sl
Kingston a3000 1 Tb
Msi GTX 1070 TI
Corsair ax750m

Bild under felsökning med annat nätagg. Där moderkort enbart lyser inga fläktar går nån gång.

Visa signatur

Intel i7-2700k 4.01Ghz (Idle 32C), Asus P8Z68 Deluxe Gen3 PCI-Express 3.0.
Corsair Vengeance 4x4Gb-Dual Channel, Asus Xonar Essence STX, Corsair SSD Force GT-120GB
Western Digital Caviar Black 2TB, Asus Geforce GTX 680 2GB, Samsung Blu-Ray Läsare 12x.
Corsair H80 CPU-kylare , Fractual Design XL Chassi, Corsair AX750W Professional Series Gold PSU.

Permalänk
Medlem

På bilden ser det ut som du endast har en power ansluten till moderkortet uppe vänster, där finns ju 2st (en 4-pinns och en 8-pinns) och både skall väl vara anslutna.

Permalänk
Medlem

Hej, eftersom du fick bild efter du uppdaterade bios och sen slutade den fungera igen. Har du kollat cmos batteriet?
Låter som den tappar eller bios blir skadat. Prova bios uppdatering igen och kolla om du får bild.
Vad uppdaterade du efter när de slutade fungera igen, kom du in i Windows innan den sluta fungera?

Sen prova att plocka ur moderkortet ur datorn så det inte sitter stand off på fel ställe och kortsluter något. Har hänt innan men långsökt

Mvh Thomas

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_Man:

Hej, eftersom du fick bild efter du uppdaterade bios och sen slutade den fungera igen. Har du kollat cmos batteriet?
Låter som den tappar eller bios blir skadat. Prova bios uppdatering igen och kolla om du får bild.
Vad uppdaterade du efter när de slutade fungera igen, kom du in i Windows innan den sluta fungera?

Sen prova att plocka ur moderkortet ur datorn så det inte sitter stand off på fel ställe och kortsluter något. Har hänt innan men långsökt

Mvh Thomas

Har nu haft ur allt och försökt starta vid sidan av chassit med så lite inkopplat som möjligt, ingen skillnad tyvärr.

Monterat nytt cmos batteri, hjälpte ej.

Kom aldrig riktigt in i bios eller windows utan de som stor var "updating Intel Me..." Uppe i kanten sen dog den. Nu snurrar inte ens fläktarna. Försökt gjort om bios uppdateringen och den jobbar via enbart moderkortet samt lyckas, men fortfarande död.

Visa signatur

Intel i7-2700k 4.01Ghz (Idle 32C), Asus P8Z68 Deluxe Gen3 PCI-Express 3.0.
Corsair Vengeance 4x4Gb-Dual Channel, Asus Xonar Essence STX, Corsair SSD Force GT-120GB
Western Digital Caviar Black 2TB, Asus Geforce GTX 680 2GB, Samsung Blu-Ray Läsare 12x.
Corsair H80 CPU-kylare , Fractual Design XL Chassi, Corsair AX750W Professional Series Gold PSU.

Permalänk
Medlem

Hejsan.
Låter som ett trasigt moderkort, hur ser det ut vid cpu, något böjt eller skadat.
Har moderkortet och cpu fungerat innan eller har du köpt de begagnat nyss?

Mvh Thomas

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

På bilden ser det ut som du endast har en power ansluten till moderkortet uppe vänster, där finns ju 2st (en 4-pinns och en 8-pinns) och både skall väl vara anslutna.

Den extra 4-pinnaren är valfri att koppla in, den behövs bara för överklockning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Den extra 4-pinnaren är valfri att koppla in, den behövs bara för överklockning.

Ok, det var nytt för mig att dom infört en extra 4-pins som är optional, men och andra sidan var det även nytt med 4 + 8-pins för mig, sitter på äldre saker själv där det inte fanns.

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Ok, det var nytt för mig att dom infört en extra 4-pins som är optional, men och andra sidan var det även nytt med 4 + 8-pins för mig, sitter på äldre saker själv där det inte fanns.

de t du pratar om är 12v ATX standarden aka 1-2 st 4 pinnar (standarden var från början bara 1st 4 för sådär 15-20 år sen) som senare ersattes av 8 pinnare EPS vilket motsvarare dessa bägge 4 pinnare ihop med samma pinout som 2st 4pinnar 12v ATX ström så dessa äldre agg med 2 st 4 pinnar även funkar ihop med EPS standarden.

denna har sedan utökats till EPS 8 pin EPS + vid behov 4pin ATX, eller 2st 8 pin EPS eller 8 pin EPS + 2st 4pinATX, eller 4st 4pin ATX varefter cpuerna blivit mer strömhungriga.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_Man:

Hejsan.
Låter som ett trasigt moderkort, hur ser det ut vid cpu, något böjt eller skadat.
Har moderkortet och cpu fungerat innan eller har du köpt de begagnat nyss?

Mvh Thomas

Nej grafikkort, moderkort och processor är begagnat, resten är nytt. Inget har suttit ihop innan.

Iom att den först startade men postade inget på skärmen misstänkte jag gammal bios iom z490 med 11th gen processor.

Visa signatur

Intel i7-2700k 4.01Ghz (Idle 32C), Asus P8Z68 Deluxe Gen3 PCI-Express 3.0.
Corsair Vengeance 4x4Gb-Dual Channel, Asus Xonar Essence STX, Corsair SSD Force GT-120GB
Western Digital Caviar Black 2TB, Asus Geforce GTX 680 2GB, Samsung Blu-Ray Läsare 12x.
Corsair H80 CPU-kylare , Fractual Design XL Chassi, Corsair AX750W Professional Series Gold PSU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cortexen:

Nej grafikkort, moderkort och processor är begagnat, resten är nytt. Inget har suttit ihop innan.

Iom att den först startade men postade inget på skärmen misstänkte jag gammal bios iom z490 med 11th gen processor.

När du startade den första gången, fungerade fläktar och allt men ingen bild?
Har moderkortet bios flash back?
Svårt att felsöka när man inte vet att allt fungerade innan.
Såg att moderkortet stödjer gen 11 så det ska inte vara ett problem förutom att man kan ha fel bios.

Har man fel bios så brukar fläktarna snurra hela tiden och ingen bild, din verkar helt död nu.
Har du någon i närheten med lga 1200 dator som han hjälpa dig att prova allt?

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem

Hejsan, har du gjort som det står i manualen när du uppdaterar bios? Rätt namn och rätt usb port?
Är det ett Asus rog strix Z490-f gaming kort du har?

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_Man:

När du startade den första gången, fungerade fläktar och allt men ingen bild?
Har moderkortet bios flash back?
Svårt att felsöka när man inte vet att allt fungerade innan.
Såg att moderkortet stödjer gen 11 så det ska inte vara ett problem förutom att man kan ha fel bios.

Har man fel bios så brukar fläktarna snurra hela tiden och ingen bild, din verkar helt död nu.
Har du någon i närheten med lga 1200 dator som han hjälpa dig att prova allt?

Vi första start fick jag ingen bild men fläktarna gick.
Ingen bios kom upp men skärmen kände av att nått hände iaf.

Laddade ner senaste bios på ett usb minne och lät moderkortet göra uppdateringen via rätt port och knappen på baksidan. Allt blinkade som de skulle.

Sen när den var klar startade datorn och jag fick bild. Kom upp på skärmen en liten text som sa att den jobbade med bios uppdateringar.. sista jag såg var nått om att Intel Me uppdateras sen dog allt.

Visa signatur

Intel i7-2700k 4.01Ghz (Idle 32C), Asus P8Z68 Deluxe Gen3 PCI-Express 3.0.
Corsair Vengeance 4x4Gb-Dual Channel, Asus Xonar Essence STX, Corsair SSD Force GT-120GB
Western Digital Caviar Black 2TB, Asus Geforce GTX 680 2GB, Samsung Blu-Ray Läsare 12x.
Corsair H80 CPU-kylare , Fractual Design XL Chassi, Corsair AX750W Professional Series Gold PSU.

Permalänk
Medlem

Hejsan, vilket bios försöker du installera? Prova de första som stödjer din cpu så du inte hoppar massa bios samtidigt vilket kan leda till problem om man har otur. Stog inget på just de här kortet att man måste uppdatera till vist bios innan man går till sista.

ROG STRIX Z490-F GAMING BIOS 2103 är den första dom stödjer din cpu.

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av cortexen:

Nej grafikkort, moderkort och processor är begagnat, resten är nytt. Inget har suttit ihop innan.

Iom att den först startade men postade inget på skärmen misstänkte jag gammal bios iom z490 med 11th gen processor.

Prova att starta moderkortet med endast CPU monterad, Inget Grafikkort, Inga RAM-stickor.

Det du är ute efter är att se att Q-LED ger en felindikering på CPU/RAM.
(Jag förutsätter att det är så det borde fungera, men det kan finnas ett krav på att 1st RAM-sticka måste vara installerad för att den ens ska gå så långt.)
Får du det, stäng av datorn och installera endast 1st RAM-sticka, kolla Q-LED igen, ska stanna på VGA eftersom CPU:n inte ska ha någon grafikkrets.
Nästa steg, stäng av igen, anslut grafikkort, bekräfta sedan att Q-LED stannar på BOOT, eftersom det inte finns något lagringsmedia anslutet.

När det kommer till UEFI/BIOS-uppdatering.
När du säger att den indikerar som den ska, då fortsätter den att blinka efter 5s? så den inte blinkar i 5s och sedan övergår i fast sken?
USB-stickan måste vara konfigerard som MBR och FAT16/32.
Är den konfigurerad som GPT kommer den inte fungera, men väntar man bara på att det ska börja blinka och sedan direkt tittar bort så kanske man missar om den övergår i fast sken efter 5s. (har själv gjort detta...)

Sedan för CMOS-reset, det här är något jag själv råkat ut för och även ASUS verkar vara medvetna om då det från manualen framgår, om det inte räcker med att bygla CLRTC-stiften:
"If the steps above do not help, remove the onboard button cell battery and move the
jumper again to clear the CMOS RTC RAM data. After clearing the CMOS, reinstall the
button cell battery."

Jag skulle även lägga till, se till att väggströmmen är bortkopplad, och tryck några gånger på starta-datorn-knappen bara för att dra ur eventuell "vilo-spänning" ur komponenter som fortfarande har det innan du tar ut batteriet och byglar stiften.

Jag vet att det har nämnts tidigare i tråden, men det framgår inte om du har provat.
Om du inte redan provat, så prova anslut en extra 4-pin-kontakten till CPU-ström, det är trots allt en KF-cpu.