Storbank avskedar personal för automatiserade tangentbordstryckningar

Permalänk
Melding Plague

Storbank avskedar personal för automatiserade tangentbordstryckningar

Flera Wells Fargo-medarbetare får sparken efter att ha simulerat arbete med teknikens hjälp.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Om man mäter sina anställdas arbetsinsats baserat på hur mycket musen rör sig så får man det här resultatet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Om man mäter sina anställdas arbetsinsats baserat på hur mycket musen rör sig så får man det här resultatet...

Om man ser till att sina anställda måste vara på ett kontor så är det här problemet inte ens ett problem längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Om man mäter sina anställdas arbetsinsats baserat på hur mycket musen rör sig så får man det här resultatet...

Instämmer, jag personligen använder en del papper +penna för att tänka/komma vidare.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Om man ser till att sina anställda måste vara på ett kontor så är det här problemet inte ens ett problem längre.

Finns inget som visar att närvaro på kontor är bättre.
Övervakning av människor har aldrig gett något positivt.

Mätt resultat av individen istället för aktivitet.

Jag har kollegor som tar 2h på vissa uppgifter som en själv tar 20min. De är dock 100% aktiva med att göra fel 😀

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Trodde först dom hade sparkat folk som automatiserat sin arbetsuppgift baserat på titeln

Men ja, troligen så är det företagets datorer, så skulle inte förvåna om dom kört in något spionprogram som spelar in skärmen så ser dom att musen bara rör sig fram o tillbaka och klicka på bakgrunden eller skriver rappakalja i notepad eller något...

Men om folket har gjort sitt jobb så sluta gnäll, om dom gör sitt jobb på 1h så låt dom ha ledigt resterande 7. Finns inget värre än att förvänta sig att folk ska sitta o rulla tummarna bara för dom är bra på sitt jobb. Och nej, att ge dom mer arbete är inte lösningen, sluta straffa dom som är bra på sitt jobb.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Undrar om detta hade varit lagligt i Sverige?

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

Bra jobbat, och inte svårt att upptäcka bottar/macro, de flesta internetbaserade spel jobbar mot detta och även hemmapulare har egna system för att upptäcka sånt, så att en bank kan upptäcka att musen bara flyttas och gör random tryck är inte konstigt

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Mitt jobb består i massa tänkande innan jag aktivt använder datorn. Så det kan se ut som så att jag tänker 20 minuter, jobbar vid datorn 45 minuter, tänker 1 timma, jobbar vid datorn sporadiskt under den timman osv.
Det är otroligt enerverande att datorn låser sig efter 10 minuter och att jag blir afk efter 5 minuter. Så jag har gjort ett litet powershellskript som trycker på F15 var 8 minut för att hålla datorn igång. Jag är ju kontaktbar under hela tiden, om nån skickar ett meddelande så svarar jag på samma minut.
Jag skulle få sparken direkt om det var det som var viktigt och inte leveransen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Undrar om detta hade varit lagligt i Sverige?

Att fejka produktivitet genom någon form av mjukvara som simulerar arbete? Nej det tror jag knappast, även om Sverige är ett absurt land på många sätt så skulle det nog inte vara okej ens här

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk

Väldigt många jobbar distans även om de sitter 100% på kontoret hos företaget de är anställda åt. Detta för att de jobbar emot kunder som får betala för deras tid. Den stora frågan är hur har dessa kunder koll så ingen maskar?
Jo, de ser på det arbete som personen utför och vad kostnaden blir. Fuska förbi denna kontroll med någon tangentsbordssimulering den som kan. Det blir lite som snickaren som sätter på en bärbar radio där denna har inspelat någon som hamrar och sågar. Det kanske fungerar i några minuter, sedan när fakturan kommer till kund så blir det inte roligt.

Det har för övrigt fuskas en hel del med platsjobb. Det fanns för gamla uppmärksammande fall på ställen där de hade stämplat in varandras stämpelkort, de hade sovplatser på jobbet och turades om. De fall jag tänker på är preskriberade sedan typ 10år sedan och jag länkar ej till någon artikel.

Permalänk
Medlem

Finns ju nån subreddit där man typ tipsat om hur man fejkjobbar och därmed kan ha 2-3 jobb samtidigt.

Mouse jiggler osv för att röra musen mm. https://www.amazon.se/s?k=Mouse+jiggler

Man är på 2 teams möten samtidigt i olika bolag mm.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Finns ju nån subreddit där man typ tipsat om hur man fejkjobbar och därmed kan ha 2-3 jobb samtidigt.

Men måste inte personerna leverera nåt då. Jag har i alla fall deadlines så jag kan inte fejkjobba

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Men måste inte personerna leverera nåt då. Jag har i alla fall deadlines så jag kan inte fejkjobba

Beror nog på. Jag har haft uppdrag där jag klarat en veckas uppgifter på några timmar. Skulle säkert kunnat låtsasjobba om man velat. Själv hade jag nog tyckt det kännts meningslöst och skamligt.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Här är subredditen:

https://www.reddit.com/r/overemployed/

https://overemployed.com/

Kom över detta när jag lyssnade på podden darknet diaries. 😅

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Mitt jobb består i massa tänkande innan jag aktivt använder datorn. Så det kan se ut som så att jag tänker 20 minuter, jobbar vid datorn 45 minuter, tänker 1 timma, jobbar vid datorn sporadiskt under den timman osv.
Det är otroligt enerverande att datorn låser sig efter 10 minuter och att jag blir afk efter 5 minuter. Så jag har gjort ett litet powershellskript som trycker på F15 var 8 minut för att hålla datorn igång. Jag är ju kontaktbar under hela tiden, om nån skickar ett meddelande så svarar jag på samma minut.
Jag skulle få sparken direkt om det var det som var viktigt och inte leveransen

Klokt att köra ett PS script istället för att ladda ner virus som många andra gör

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Undrar om detta hade varit lagligt i Sverige?

I Sverige är regeln att du måste missköta dig väldigt grovt för att få sparken vid första förseelsen. Arbetsvägran, olämpligt uppträdande, olovlig frånvaro m.m. gör i allmänhet inte att du lagligt kan bli uppsagd/avskedad första gången det sker, inte andra heller.

Om du menar ifall det är lagligt att bevaka sina anställda på det viset, så kan det vara det. Arbetsgivaren måste följa alla regler i dataskyddsförordningen t.ex. vilket innebär att man i förväg måste informera de anställa om vilken typ av övervakning som sker. Facket kan också ha förhandlat fram saker i kollektivavtal. Men förutsatt att man följer reglerna kan man bevaka de anställda i väldigt hög grad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cinvan865:

I Sverige är regeln att du måste missköta dig väldigt grovt för att få sparken vid första förseelsen. Arbetsvägran, olämpligt uppträdande, olovlig frånvaro m.m. gör i allmänhet inte att du lagligt kan bli uppsagd/avskedad första gången det sker, inte andra heller.

Om du menar ifall det är lagligt att bevaka sina anställda på det viset, så kan det vara det. Arbetsgivaren måste följa alla regler i dataskyddsförordningen t.ex. vilket innebär att man i förväg måste informera de anställa om vilken typ av övervakning som sker. Facket kan också ha förhandlat fram saker i kollektivavtal. Men förutsatt att man följer reglerna kan man bevaka de anställda i väldigt hög grad.

Yepp men nu är det USA vi snackar om, där att nämna facket är ett skällsord i företags sammanhang.

Den här raden fick mig att småskratta:

Det har ännu inte framkommit några detaljer kring hur det gick till när de nu avskedade medarbetarna avslöjades med det som banken anser vara ”oetiskt beteende”.

Snacka om att kasta sten i glashus och vara hycklare att kalla det oetiskt beteende. Det bankerna håller på med i dagens läge så är det mesta oetiskt beteende som vi vanliga dödliga inte kan göra något åt eftersom alla banker sitter vid samma köttgryta och håller varandra om ryggen..

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Finns inget som visar att närvaro på kontor är bättre.
Övervakning av människor har aldrig gett något positivt.

Mätt resultat av individen istället för aktivitet.

Jag har kollegor som tar 2h på vissa uppgifter som en själv tar 20min. De är dock 100% aktiva med att göra fel 😀

Eller så är det kanske mer noggranna och inte behöver göra om jobbet senare

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Detta är ett intressant ämne tycker jag. Man får väl anta att dessa personer ha fått arbetsuppgifter tilldelade till sig när de blev anställda, om personer inte gör dessa arbetsuppgifter bör väl någon ansvarig notera detta? Har personerna dock inga arbetsuppgifter alls eller blir färdiga väldigt snabbt är detta inte den anställdas fel utan det ligger på arbetsgivaren att "lösa" detta.

Visa signatur

MSI B650 Gaming Plus WIFI - Ryzen 7 7800X3D - XFX 7900 XT - Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL36 - Fractal Design Meshify 2 Compact - Gigabyte Ultra Durable 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Undrar om detta hade varit lagligt i Sverige?

Om det är företagets datorer får dom nog installera nära på vad dom vill på dom.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Om det är företagets datorer får dom nog installera nära på vad dom vill på dom.

Jag förutsätter att allt monitoreras på min jobbdator. Det är vanligt i USA, antagligen ovanligt i sverige men vem vet?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Eller så är det kanske mer noggranna och inte behöver göra om jobbet senare

Har isåfall iofs 6 försök på mig 😉 skämt åsido så gäller mitt case att föra över mätvärden från metrel till pdf protokoll

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Om man ser till att sina anställda måste vara på ett kontor så är det här problemet inte ens ett problem längre.

eller inte har anställda som inte uppfyller någon funktion

Permalänk
Medlem

Den dagen ett sådant mätverktyg installeras så säger jag upp mig. Bara totalt nonsens att mäta klick och aktivitet. Många idéer och förbättringar uppstår när man får lite tid att tänka, gärna en promenad eller fika

Permalänk
Medlem

Om man inte märker att en medarbetare inte jobbar så kanske man ska fundera på om man ens behöver tjänsten från första början.

Permalänk
Medlem

Que ”får inte jobba hemma gänget” som kommer inn för att beretta hur bra kontoret är och hur alla fuskjobbar hemma 😂

Permalänk
Medlem

På svenska "storbolag" så vill jag påstå att det är rätt vanligt att övervaka vad som görs på dagarna på företagens datorer. Hur många minuter web browsern är i fokus, respektive mail, vscode och andra program. Snyggt och tjusigt går det att få statistik över det. På mitt nuvarande uppdrag använder man även övervakningen för att se till man maximalt jobbar hemifrån 2 dagar i veckan.
I dagens IT-sverige är ju väldigt många "konsulter". Och att avsluta ett uppdrag kräver inte speciellt starka skäl. Notera att det är något helt annat än att säga upp en person. Som någon nämnde så är det ju absurt att avgöra en arbetsinsats på hur många minuter man är aktiv vid skärmen, istället för att utvärdera den faktiska arbetsinsatsen. Men så tänker man inte alltid. Tyvärr.

Permalänk
Medlem

Spontant låter det i mina öron som att minst en chef på den bankavdelningen är en idiot.

Skrivet av Mörksuggan:

Undrar om detta hade varit lagligt i Sverige?

Det jag vet kan inträffa i Sverige om en anställd "maskar" är löneavdrag. Grund för uppsägning tvivlar jag starkt på.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Undrar om detta hade varit lagligt i Sverige?

Latmaskar är lagliga även i Sverige...