Storbank avskedar personal för automatiserade tangentbordstryckningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Latmaskar är lagliga även i Sverige...

Jepp. det kryllar av dom på mitt jobb.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Den dagen ett sådant mätverktyg installeras så säger jag upp mig. Bara totalt nonsens att mäta klick och aktivitet. Många idéer och förbättringar uppstår när man får lite tid att tänka, gärna en promenad eller fika

Det har ju varit på tapeten tidigare och jag har fått förfrågningar kring sådana mjukvaror också..... Moraliskt är jag emot all form av övervakning av den anställde. Ja man kan argumentera att telefonen och mobilen är företagets egendom och det är bara ditt arbetsverktyg. Men jag har sett hur en firma av byggarbetare använder tags för att hålla koll på vart ens anställda är och om de verkligen satt i den bilkön på Essingeleden....

Personligen skulle jag aldrig vilja jobba för någon som inte har tilliten och tron på att jag utför mitt arbete korrekt.

Övervakning i syftet för polisutredning är en sak men där skall inte arbetsgivaren och chefen kunna se allt.

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Den dagen ett sådant mätverktyg installeras så säger jag upp mig.

Var många hantverkare som sa så när gps installerades i firma bilar. Idag har alla firma bilar gps. Så vitt jag vet slutade några men idag har alla gps.
Alla straffas när några få gör dumheter.
Min bror installerar gps och nu görs det i precis ALLT. truckar grävmaskiner, kranar ja allt.

Så du kommer nog få finna dig i det eller bli gatusopare.
PS: kvasten har gps 😉

Övervakning är framtiden, företag har nu de elektroniska musklerna att se till att de får valuta för pengarna.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Var många hantverkare som sa så när gps installerades i firma bilar. Idag har alla firma bilar gps. Så vitt jag vet slutade några men idag har alla gps.
Alla straffas när några få gör dumheter.
Min bror installerar gps och nu görs det i precis ALLT. truckar grävmaskiner, kranar ja allt.

Så du kommer nog få finna dig i det eller bli gatusopare.
PS: kvasten har gps 😉

Övervakning är framtiden, företag har nu de elektroniska musklerna att se till att de får valuta för pengarna.

Som du säger så har detta funnits på olika sätt i många år.

Frågan är väl mest när det kontrolleras och då även varför?

Jobbade åt ett företag som hade väldigt detaljerad information från ett sådant system, men fick i Sverige inte användas för att kontrollera "produktivitet" på ett sätt som kunde användas mot de anställda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Var många hantverkare som sa så när gps installerades i firma bilar. Idag har alla firma bilar gps. Så vitt jag vet slutade några men idag har alla gps.
Alla straffas när några få gör dumheter.
Min bror installerar gps och nu görs det i precis ALLT. truckar grävmaskiner, kranar ja allt.

Så du kommer nog få finna dig i det eller bli gatusopare.
PS: kvasten har gps 😉

Övervakning är framtiden, företag har nu de elektroniska musklerna att se till att de får valuta för pengarna.

Väldigt stor skillnad på GPS på bilen jämfört med att mäta spikar per sekund på hammaren och steg i minuten medan man är hos kund…

Jag tror verkligen inte alla kommer anamma dess saker, och gör dom det kan man starta eget eller konsulta så de i alla fall får betala för det

Permalänk
Medlem

Dem arbetade på Förmögenhetsförvaltningen.. Borde snarare blivit befodrade för sin förmåga av "sittfläsk" och passivitet. Som mannen med världens högsta kassaflöde brukar säga "En god idé vart femte år" - Warren Buffet.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Det måste finnas fler detaljer här, hur gick det till, varför använda man mjukvaran? Jag har sett arbetsplatser där man kör messanger applikationer som teamen använder aktivt dagligen och som visar om en användare är tillgänglig eller inte. Problemet är att många jobb kan innebära att man genomför delar av jobbet utanför skärmen, ex läser\studerar på läsplattan, annan dator eller för den delen gör något med papper och penna samtidigt. meddelande applikationen signalerar felaktigt att personen inte är anträffbar när den i själva verket är på plats och kan ta samtal\ärenden.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Var många hantverkare som sa så när gps installerades i firma bilar. Idag har alla firma bilar gps. Så vitt jag vet slutade några men idag har alla gps.
Alla straffas när några få gör dumheter.
Min bror installerar gps och nu görs det i precis ALLT. truckar grävmaskiner, kranar ja allt.

Så du kommer nog få finna dig i det eller bli gatusopare.
PS: kvasten har gps 😉

Övervakning är framtiden, företag har nu de elektroniska musklerna att se till att de får valuta för pengarna.

Fast får de verkligen valuta för pengarna när de mäter detta eller får de bara arbetare som sas optimerar jobb/mätning-ration.

Kan t.ex själv som programmerare vara nästan helt passiv i dagar i sträck för fundera och tänka för att sedan på någon timme skriva lika mycket kod som andra gör på en månad. Ser man till vad jag presterar i form av slutresultat så är jag den bästa anställda på bolaget, men skulle man mäta som dessa bolag gör så skulle jag vara den sämsta. Men bolag som dessa skulle då sparka mig och behålla de andra vilket därmed skulle sänka bolagets produktivitet. Helt galet sätt att tänk IMHO.

Skrivet av Neon:

Det måste finnas fler detaljer här, hur gick det till, varför använda man mjukvaran? Jag har sett arbetsplatser där man kör messanger applikationer som teamen använder aktivt dagligen och som visar om en användare är tillgänglig eller inte. Problemet är att många jobb kan innebära att man genomför delar av jobbet utanför skärmen, ex läser\studerar på läsplattan, annan dator eller för den delen gör något med papper och penna samtidigt. meddelande applikationen signalerar felaktigt att personen inte är anträffbar när den i själva verket är på plats och kan ta samtal\ärenden.

Man använde den därför att man valde att mäta folks arbetsinsats med hur ofta de skrev på tangentbordet eller rörde på musen istället för att mäta deras faktiska arbete. Och om du menar varför de anställda använde mjukvaran så var det ju för att de visste om att deras arbetsinsats enbart mättes på detta viset så att det för deras karriär blev viktigare att ha många tangenttryck och musklick.

Hade en kollega från säljsidan för många år sedan som hade jobbat på Amerikanska bolag tidigare och han berättade att de istället för att mäta folks faktiskt arbetsinsats så kollade de istället om folk "ansträngde" sig genom att t.ex jobba extra på helgen så vad folk gjorde var att låta jackan hänga kvar på klädhängaren när de gick hem på fredagen så att när folk i korridoren tittade in så såg det ut som att de var kvar och jobbade på lördagen och söndagen. Dvs man beslutar sig för att mäta skit och då får man också bara mätresultat på just skit.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Rekordmedlem

Man kan ju kolla de anställdas datoraktivitet med Recall, nån nytta ska det väl ge

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Latmaskar är lagliga även i Sverige...

Latmaskar i from av "låtsas att jobba" täcks rimligen som sakligt skäl för uppsägning enligt §7 LAS.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Gör själv klart mitt arbete inom 3h per dag och har således mycket dötid, kollegor som har det svårare att lösa uppgifter behöver sitta längre. Att tro att alla behöver sitta framför datorn i 8h för att lösa sina uppgifter är ju bara ett skämt i dagens samhälle, funkar bra på industrier där du gör repetiva arbetsuppgifter men i ett kontorslandskap njae

Permalänk
Medlem
Skrivet av plajton:

Gör själv klart mitt arbete inom 3h per dag och har således mycket dötid, kollegor som har det svårare att lösa uppgifter behöver sitta längre. Att tro att alla behöver sitta framför datorn i 8h för att lösa sina uppgifter är ju bara ett skämt i dagens samhälle, funkar bra på industrier där du gör repetiva arbetsuppgifter men i ett kontorslandskap njae

Då hjälper du ju dina kollegor.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Latmaskar i from av "låtsas att jobba" täcks rimligen som sakligt skäl för uppsägning enligt §7 LAS.

Fortfarande svårt att sparka folk för att vara lata i Sverige

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Om man ser till att sina anställda måste vara på ett kontor så är det här problemet inte ens ett problem längre.

För en chef ska inte kunna lita på sina anställda utan måste se till att övervaka dem som en ök från 8 till 17. Stackars den som måste stå ut med en sån arbetsplats, det är ju stress och magsår utan dess like.

Permalänk
Medlem

Förmodligen kan dessa fejkjobbares arbetsuppgifter konsolideras i färre antal tjänster och folk hade till slut fått sparken oavsett.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem

Det spännande är ändå att dom blivit avskedade baserat på vad deras datorer "gjort", inte på grund av att dom inte levererat resultat?
Jag menar, har man kommit undan med en "mouse jiggler" så kan man ifrågasätta varför personen var anställd från början?

Jag kan absolut sätta en mouse-jiggler på min burk, men det skulle inte ta många dagar innan folk skulle börja ifrågasätta varför mina arbetsuppgifter inte blir gjorda....

Permalänk
Medlem

Stor skillnad på jobb till jobb. Vissa jobb innebär mycket tänka och lite knappa medan andra är tvärtom.

I detta exempel verkar de anställda mest hjälpt arbetsgivaren bli uppmärksam på problemet att de varit övertaliga.

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 2x32 Kingston 64GB + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

Finns ju ingen info direkt så lite svårt att veta, men är det så att de underleverat under en lång tid eller sagt att de är upptagna och inte kan göra mer saker så är det ju fusk och finns fog. Är det däremot så att de presterat likvärdigt som innan så är det ju bara konstigt.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Om man ser till att sina anställda måste vara på ett kontor så är det här problemet inte ens ett problem längre.

Haha känns som en rätt kass lösning på problemet att folk inte jobbar:
Är du på kontoret?
Ja
Bra, då blir jobbet gjort - finns inga andra scenarion!

Varför inte bara mäta om jobbet blir gjort istället?

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Haha känns som en rätt kass lösning på problemet att folk inte jobbar:
Är du på kontoret?
Ja
Bra, då blir jobbet gjort - finns inga andra scenarion!

Varför inte bara mäta om jobbet blir gjort istället?

Har du ingen chef eller? Klart en arbetsgivare får bättre överblick vad du sysslar med om ni befinner er på samma ställen.
Har en bekant som jobbar på skatteverket. Hemmadagarnma spenderas med 50% counter strike...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Har du ingen chef eller? Klart en arbetsgivare får bättre överblick vad du sysslar med om ni befinner er på samma ställen.
Har en bekant som jobbar på skatteverket. Hemmadagarnma spenderas med 50% counter strike...

Finns många med chefer på annan plats eller i annan stad. Folk som fuskjobbar hemma kommer inte vara bättre på arbetsplatsen, där kommer de istället pendla mellan kaffeautomaten och olika personer att snacka skit med och då blir det såklart än sämre resultat eftersom det är en massa anställda som blir avbrutna i sitt arbete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Har du ingen chef eller? Klart en arbetsgivare får bättre överblick vad du sysslar med om ni befinner er på samma ställen.
Har en bekant som jobbar på skatteverket. Hemmadagarnma spenderas med 50% counter strike...

Ha, nej hon ser ju bara att jag sitter vid ett skrivbord - springer ju inte runt och kollar på folks skärmar. Sedan sitter jag tyvärr i möten mesta delen av tiden numera men jag gör det så mina utvecklare slipper :).

Men missförstå mig inte, att folk INTE jobbar när de är remote är förjävligt. Det är frihet under ansvar men att dra in dem till kontoret kommer ju inte att automatiskt höja deras arbetsmoral - de lär hitta sätt att maska även på kontoret. (CS med hörlurar och boss-key som på 80talet?)

Bland de utvecklarna som jag ansvarar för så är jag i princip bara intresserad av om vi levererar features till produktion i förväntad takt. Gör vi det så bryr jag mig inte hur lite de jobbar eller varifrån. Ibland krävs det mer jobb och ibland mindre.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Den dagen ett sådant mätverktyg installeras så säger jag upp mig. Bara totalt nonsens att mäta klick och aktivitet. Många idéer och förbättringar uppstår när man får lite tid att tänka, gärna en promenad eller fika

Promenader kan jag rekommendera. Brukar själv ta en, förvisso på lunchen, när jag fastnar med något. Behöver inte fundera på problemet men avbrottet gör att man efteråt kommer på nya sätt att tackla problemet.

Ett annat som kan fungera är att klottra på en mind map på ett papper, istället för att glo på datorskärmen.
Fast det kanske fungerar sämre för de vars aktivitet monitoreras..

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Tack för att ni dödar möjligheten till remote arbete.

Ska företagen öppna upp för mer remote arbete måste de finnas anställda som faktiskt jobbar också..

Har suttit 4 år remote snart och det funkar super bra, men skulle aldrig försöka lura min arbetsgivare så här.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Tack för att ni dödar möjligheten till remote arbete.
Ska företagen öppna upp för mer remote arbete måste de finnas anställda som faktiskt jobbar också..
Har suttit 4 år remote snart och det funkar super bra, men skulle aldrig försöka lura min arbetsgivare så här.

Jag har suttit remote tre-fyra dagar i veckan i 2,5 år nu. Jag skulle heller aldrig försöka lura min arbetsgivare så där. Därför gör jag det enkelt för mig; jag arbetar lika lite hemma som jag arbetar på kontoret - då är jag ärlig.

Permalänk
Medlem

dom som inte jobbar hemifrån jobbar inte på kontoret heller. sitter troligen på fikahörnet och gnäller på dom som jobbar hemma , eller på elbilar 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Har du ingen chef eller? Klart en arbetsgivare får bättre överblick vad du sysslar med om ni befinner er på samma ställen.
Har en bekant som jobbar på skatteverket. Hemmadagarnma spenderas med 50% counter strike...

Jag tror inte de där 5 banditerna deklarerar rätt därav helt korrekt uppgift.

Skrivet av Trihxeem:

Haha känns som en rätt kass lösning på problemet att folk inte jobbar:
Är du på kontoret?
Ja
Bra, då blir jobbet gjort - finns inga andra scenarion!

Varför inte bara mäta om jobbet blir gjort istället?

Läste att Japan är ett praktexempel på detta. Där, om det stämmer, anses det vara ett bra tecken om folk sover på arbetsplatsen då det menas är ett tecken på att de tar ut sig på arbetet. Senioritet baseras på ålder och ständig och uppläxande byråkrati värderas över produktivitet. Många västerlänningar tror att arbeta i Japan skulle bli hur kul som helst av flera anledningar men tydligen åker de absolut flesta tillbaka till väst inom 6 månader. De som blir kvar är de som jobbar som konsulter och inte behöver vara med i maskineriet som har kugghjul formade som kuber.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thesutex:

dom som inte jobbar hemifrån jobbar inte på kontoret heller. sitter troligen på fikahörnet och gnäller på dom som jobbar hemma , eller på elbilar 😂

HAHAHAHAH

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Jag tror inte de där 5 banditerna deklarerar rätt därav helt korrekt uppgift.

Läste att Japan är ett praktexempel på detta. Där, om det stämmer, anses det vara ett bra tecken om folk sover på arbetsplatsen då det menas är ett tecken på att de tar ut sig på arbetet. Senioritet baseras på ålder och ständig och uppläxande byråkrati värderas över produktivitet. Många västerlänningar tror att arbeta i Japan skulle bli hur kul som helst av flera anledningar men tydligen åker de absolut flesta tillbaka till väst inom 6 månader. De som blir kvar är de som jobbar som konsulter och inte behöver vara med i maskineriet som har kugghjul formade som kuber.

mer eller mindre riktigt. att sitta längst på arbetsplatsen väger mer även om du inte gör något. man ser ner på den som går först hem. (gäller väl främst "salaryman", såna som sliter papparsarbete på kontor i cubicles, stereotypen.)

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Ärligt talat, jag tycker det skulle kännas väldigt olustigt att ha övervaknings mjukvara på jobbdatorn, som att ha en ifrågasättande chef konstant stirrandes över axeln.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |