Permalänk
Medlem

Uppgradera grafikkort

Kravbild: CS:GO/The Finals och spel som Elden Ring på medel-hög grafik utan en massa hackande.
Tyvärr är jag "out of the loop" vad gäller komponenter och skulle behöva lite hjälp...

Permalänk
Medlem

Ska du köpa Radeon eller Nvidia?
Jag ser du har ett GTX nu.
Köpa RTX?
Hur mycket får grafikkortet kosta?

Hur många Watt har ditt nätaggregat?

Visa signatur

Core i9 13900K, Geforce GTX 650 Ti, 750W, ASUS Prime Z790, Arctic Liquid Freezer III 360, 32GB, Samsung Pro 990 1TB

Permalänk
Medlem

Hejsan. 12400f klarar dom flästa nya grafikkort bra i 1440p
Ser att du spelar 1080p med 144 skärm så en budget är nog bra att ha och kommer du gå upp till 1440p inom snar framtid?
Men ett rx 7800 xt ligger bra till i pris och kommer fungera riktigt bra i din dator.
Mvh Thomas

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av halojoy:

Ska du köpa Radeon eller Nvidia?
Jag ser du har ett GTX nu.
Köpa RTX?
Hur mycket får grafikkortet kosta?

Hur många Watt har ditt nätaggregat?

Jag har inga preferenser gällande Radeon vs. Nvidia (saknar dock kunskap kring betydelsen).
Jag lägger helst inte mycket mer än 4000 SEK. Nätaggregatet har 650 W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_Man:

Hejsan. 12400f klarar dom flästa nya grafikkort bra i 1440p
Ser att du spelar 1080p med 144 skärm så en budget är nog bra att ha och kommer du gå upp till 1440p inom snar framtid?
Men ett rx 7800 xt ligger bra till i pris och kommer fungera riktigt bra i din dator.
Mvh Thomas

Menar du att även skärmen bör bytas (skulle inte förvåna mig då den är gammal) för att uppnå 1440p? Har inte funderat i de banorna som du märker...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurkill:

Jag har inga preferenser gällande Radeon vs. Nvidia (saknar dock kunskap kring betydelsen).
Jag lägger helst inte mycket mer än 4000 SEK. Nätaggregatet har 650 W.

för 4k är det begagnat eller detta som gäller.

https://www.komplett.se/product/1307494/datorutrustning/dator...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicklidstrom:

Tack! Det ser ju vettigt ut. Och kompatibelt med 1440p om jag förstått det hela rätt. Begagnat vågar jag mig nog inte på i dagsläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurkill:

Tack! Det ser ju vettigt ut. Och kompatibelt med 1440p om jag förstått det hela rätt. Begagnat vågar jag mig nog inte på i dagsläget.

Vet du vad 1440p syftar på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Vet du vad 1440p syftar på?

Skärmupplösning. En snabb googling gav mig uppfattningen att 12 GB minne var lämpligt på grafikkortet då. Men så kanske inte är fallet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurkill:

Menar du att även skärmen bör bytas (skulle inte förvåna mig då den är gammal) för att uppnå 1440p? Har inte funderat i de banorna som du märker...

Hejsan. I den budgeten kommer din skärm att fungera riktigt bra. Frågan gällande skärm var mer för om du tänkt dig runt 8000kr i budget på ett grafikkort så skulle nog din cpu kunna hålla tillbaka visa grafikkort i 1080p men nu är det lungt.
Rx 6750xt som länkats är ett bra kort för pengarna.
Mvh Thomas

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem

Ett RX6650XT fö3 runt 3000Kr skulle nog passa ganska bra, drygt dubbelt så kraftfullt.

Visa signatur

*5600|B550M|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB.

AMD Ryzen 5 @4891|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2750MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Jag köpte nu ett RX 6750 XT, det kändes som mycket bang for the buck. Tack för all hjälp!