”Inför hälsovarningar som på tobak för sociala medier”

Permalänk
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Önskar nog alla groomare

Hur skulle en groomare få licens från en skola de inte redan är godkända av menar du?

Tvärtom skulle detta hindra grooming och se till att endast legitima barn fanns där. Dessutom med stor kontroll över siten.

Permalänk
Skrivet av Whitepilledoomer:

Hur skulle en groomare få licens från en skola de inte redan är godkända av menar du?

Tvärtom skulle detta hindra grooming och se till att endast legitima barn fanns där. Dessutom med stor kontroll över siten.

Licenserna skulle säljas på svarta marknaden dyrt.

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Skrivet av medbor:

Har du läst/sett Flugornas Herre? För det är så man får Flugornas Herre!

Till skillnad från nu? Har du sett dagens ungar och klassrum?

Tvärtom skulle det vara uppstyrt och kontrollerat.

Permalänk
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Licenserna skulle säljas på svarta marknaden dyrt.

Nu behövs inga licenser alls. Är det bättre? Nu finns ingen kontroll alls

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Tycker definitivt att det borde vara 18 års gräns på sociala medier. Men frågan är var man drar gränsen? Vi vill ju inte ha 18 års gräns på swec t ex.

Tycker att sociala medier borde definieras om. Appar som Instagram, TikTok osv borde få sin definition men forum som SweC något annat. Frågan är bara hur.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Tycker att sociala medier borde definieras om. Appar som Instagram, TikTok osv borde få sin definition men forum som SweC något annat. Frågan är bara hur.

Brainrot.

Permalänk
Medlem

Två olika "problem" som jag ser det.

1. Reglera barnens tillgång på "korta klipp": Reglera/ta bort instagram, facebook, tiktok, youtube och alla andra 100tals (har själv inte koll) ställen man kan komma åt på. Rimligtvis behöver man blocka internet.
2. Reglera barnens tillgång till sociala tillhåll på nätet, eller andra digitala vägar där man kan mobbas och liknande: Ja, ta bort internet helt, för man kommer alltid kunna kommunicera. Ta bort sms och liknande.

Löjligt. Helt orimligt när allt är så invävt i våra liv. Man behöver nog som förälder styra upp detta om/när behov finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Använder du Facebook så lär du väl knappast bry dig om att vara "anonym", tänker jag

Helt sant, men jag har inte sådär superkontroversiella åsikter och kan därför "stå för det jag skriver"; det är värre med dem som av olika skäl inte kan skriva och tycka fritt. Pga arbetsgivare, familj, stat, med mera.

Fast, får väl inflika att jag ser på alltför många dumma videos på Facebook Reels numera, och den viktar främst fram "roliga" clips verkar det som. Råkade gå in på Facebook på ett mer anonymt account jag bara har för att spara progress i Pokemon Go för ett av barnen, där kom det massa konstiga asiatiska videor som fick även mina förhärdade ögon att fladdra nervöst. (barnen är såklart utloggade från Facebook på sina enheter, jag har bara haft det för vissa appars verifiering och sedan direkt utloggning ur webläsare)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Detta är väl ett stort problem även för unga vuxna, alla influencers osv som postar "titta hur bra jag har det" så rannsakar man sig själv och tänker "sådär vill jag med ha jag har inte i närheten" = depression. De tänker väl i mångt och mycket inte att dessa personer också har det kattskit emellanåt men inget man postar för det ger inga likes. Eller att man dagen efter posten man gjort hur mycket man älskar sin pojkvän/flickvän, gjort slut.

Allt för likes.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Denna PODen är intressant:
https://sverigesradio.se/avsnitt/smartphones

Jonathan Hari föreslår följande begränsningar:
1. Ingen smartphone innan gymnasiet
2. Ingen social media innan 16 års ålder
3. Inga telefoner i skolorna

Det behöver nog undersökas/forskas på lite mer. I min dotters lågstadieklass hade man allvarliga problem med mobbning via sociala medier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Detta är väl ett stort problem även för unga vuxna, alla influencers osv som postar "titta hur bra jag har det" så rannsakar man sig själv och tänker "sådär vill jag med ha jag har inte i närheten" = depression. De tänker väl i mångt och mycket inte att dessa personer också har det kattskit emellanåt men inget man postar för det ger inga likes. Eller att man dagen efter posten man gjort hur mycket man älskar sin pojkvän/flickvän, gjort slut.

Allt för likes.

Bra summerat, du fick en like

Visa signatur

Min: Asus x670e ProArt :AMD 7950x3D : Noctua NH-D15 : AMD 7900XT Merc 310: Kingston Fury 64GB: Define North:: Dell P3222QE +Dell U2412M 24"
Frugan: ASUS P6X58D :i7 930@3,5Ghz :Noctua NH-D14 : HD 6970:Corsair 6GB: Define R3: Dottern: ASUS P6X58D :i7 930@3,2Ghz :Noctua NH-D14 : 7970 DC2 :Corsair 4GB: Define R3: Sonen: ASUS P6X58D:i7 950@3,6Ghz :Noctua NH-D14 : HD 7970:Corsair 6GB: Antec P183 Advanced Midi

Permalänk
Medlem
Skrivet av qramian:

Bra summerat, du fick en like

Du med <3

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Denna PODen är intressant:
https://sverigesradio.se/avsnitt/smartphones

Jonathan Hari föreslår följande begränsningar:
1. Ingen smartphone innan gymnasiet
2. Ingen social media innan 16 års ålder
3. Inga telefoner i skolorna

Det behöver nog undersökas/forskas på lite mer. I min dotters lågstadieklass hade man allvarliga problem med mobbning via sociala medier.

Menar du Jonathan Haidt? Tycker att hans lösning verkar riktigt bra faktiskt och något jag strävar efter att försöka upprätthålla med mina egna barn.

Permalänk
Medlem

Som nästan ALLT så blir diskussionerna antingen längst åt ena hållet eller längst åt andra, larvigt värre.
Ett delat ansvar med kännbara konsekvenser vid regelbrott är oftast rätta lösningen, precis som i det här fallet.
Myndigheterna/staten har ett ansvar att skydda medborgare (där ingår även barn men det vet väl de flesta) och lagar som styr vart barn under, låt oss säga 16 år, får skapa konton och besöka kan skapas. Det kan även vara att vissa sidor får besökas med förälderns tillåtelse.

Barn under 14 ska inte ha tillgång till en smartphone, det finns ingen anledning och det finns tillräckligt många risker att föräldrar borde vara smarta nog att förbjuda det.

Föräldraransvaret är enormt och om en förälder inte sköter sitt jobb att hålla sitt barn borta från dålig media så kan man sänka barnbidraget eller till och med dra in det. Inte kännbart för de rika visserligen. Kan inte en förälder sätta ner foten och stoppa sina barn under tonåren att använda internet på fel sätt så borde de inte ha barn.

Det daltas för mycket med föräldrar och det skylls alltid ifrån sig på någon annan som i sin tur skyller ifrån sig så ingen behöver ta ansvar. Detsamma gäller myndigheter. Inför lavett för upprepade regelbrott (för vuxna, barn ska inte få stryk) så blir det mindre roligt att bryta mot reglerna eller skylla ifrån sig när det inte är befogat.

Vi bor inte i en anarkistat och vill man inte ha regler som styr samhället så kan man flytta.

Permalänk
Medlem

Säkert en impopulär tanke, men beroendet är väl ungefär detsamma som man själv hade av att hänga med polarna i ungdomen. Det är bara ett nytt och kanske mer lättillgängligt sätt att göra det. Får för mig det finns mycket klassiskt stofiltänk kring förlorade generationer osv runt ungdomar sociala medie-användande, och där är inte jag heller helt oskyldig.

Sedan kan man fråga sig om det enbart är av ondo? Visst, helt utan vidare fundering kan det nog verka vettigare att ungarna är ute och hänger med polarna, men vid närmre eftertanke höll i alla fall mitt gäng på med en massa skit jag absolut inte velat att mina barn gjorde. Mycket bättre om de sitter på Tiktok typ.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det hör dock till ditt jobb som förälder att styra upp det, så det är bara att gilla läget. Förmynderi är inte svaret.

Lätt att säga svårt att implentera när ungarna är mer i skolan är hemma där allt sådant är lättillgängligt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Säkert en impopulär tanke, men beroendet är väl ungefär detsamma som man själv hade av att hänga med polarna i ungdomen. Det är bara ett nytt och kanske mer lättillgängligt sätt att göra det. Får för mig det finns mycket klassiskt stofiltänk kring förlorade generationer osv runt ungdomar sociala medie-användande, och där är inte jag heller helt oskyldig.

Sedan kan man fråga sig om det enbart är av ondo? Visst, helt utan vidare fundering kan det nog verka vettigare att ungarna är ute och hänger med polarna, men vid närmre eftertanke höll i alla fall mitt gäng på med en massa skit jag absolut inte velat att mina barn gjorde. Mycket bättre om de sitter på Tiktok typ.

Du har missat alla s.k. "TikTok-challenges" barn och ungdomar håller på med nuförtiden?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrgrd:

Menar du Jonathan Haidt? Tycker att hans lösning verkar riktigt bra faktiskt och något jag strävar efter att försöka upprätthålla med mina egna barn.

"I stand corrected", det skall vara Jonathan Haidt.
Så här i efterhand kan jag bara hålla med dig, barn bör skyddas från sociala mediter tills de blivit tillräckligt mogna.
Käbblandet ibland tjejerna i dotterns låg/mellanstadieklass var inget sunt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pågenbröd:

Borde liknande varningar ploppa upp på kabel-TV'n.

Även i dagstidningar, och magasin. (Vart 10e sida ska stå ''Varning du kan påverkas negativt av att läsa skvaller''

Det handlar ju mest om att se hämskheter och inte desinformation. Om jag förstått det rätt.

Inte många dagstidningar som visar filmer på folk som blir halshuggna och det finns gott om liknande material.

Permalänk
Medlem

Äsch. Förbjud internet helt och hållet, lägg ner skiten och låt oss återgå till hur det var förr med trådbunden telefoni, dagstidning i brevlådan och rapport 19.30!

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Lätt att säga svårt att implentera när ungarna är mer i skolan är hemma där allt sådant är lättillgängligt.

Vill man är det bara att låta bli att ge ungarna en smartphone att ta med sig till skolan. Då återstår bara klasskompisar som har smartphones, men det är som att ungarna direkt får cancer i hjärnan av att se saker på TikTok, eller att de kan sitta och scrolla hjärndött.

Permalänk
Medlem

Hälsovarningar är en rimlig väg framåt. Tror inte regleringar fungerar så bra i praktiken om man samtidigt vill behålla anonymitet och ett fritt internet. Att ändra kulturen kring hur man ser på sociala medier är en bra väg framåt. Lite som att det idag anses sjukt om ett barn hinkar i sig litervis godis och inte äter vanlig mat, det måste finnas en balans. Att ha en ryggradsreflex på samhällsnivå när någon missbrukar sociala medier är ett bra mål.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Medlem
Skrivet av noMad17:

Du har missat alla s.k. "TikTok-challenges" barn och ungdomar håller på med nuförtiden?

På något märkligt vis var det där vanligt förekommande redan på åttiotalet. Hoppa med mopeden från stationsplattformen? Vafan erru feeeegis eller? Det vill man ju inte va.

Men visst. Matning av korkade grejer "alla" verkar göra, äkta som fejkade, ökar säkert chansen att acceptera en dare. Särskilt om det finns möjligheter att bli fler likes än "polarna" kunde ge.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Vill man är det bara att låta bli att ge ungarna en smartphone att ta med sig till skolan. Då återstår bara klasskompisar som har smartphones, men det är som att ungarna direkt får cancer i hjärnan av att se saker på TikTok, eller att de kan sitta och scrolla hjärndött.

Ipad kids finns ju och det är ju så mycket mer som kan hända, finns en del pedofiler på tex snapchat och liknade också som exempel.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av noMad17:

Du har missat alla s.k. "TikTok-challenges" barn och ungdomar håller på med nuförtiden?

Du menar darwin awards. Aka samma som varit trend på i stort sett varena social media befintlig hittills och troligen även framtida trots ålderrsresttriktioner, varningsbilder och annat.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Du menar darwin awards. Aka samma som varit trend på i stort sett varena social media befintlig hittills och troligen även framtida trots ålderrsresttriktioner, varningsbilder och annat.

Det jag menar är att det inte nödvändigtvis är bättre att låta ungarna scrolla TikTok än att de får vara ute med kompisar och hitta på samma sattyg som vi själva gjorde.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av noMad17:

Det jag menar är att det inte nödvändigtvis är bättre att låta ungarna scrolla TikTok än att de får vara ute med kompisar och hitta på samma sattyg som vi själva gjorde.

Nävisst, möjligen värre rentav.

Ute i verkligheten finns det ju eventuellt oftare några runtom som kan kalla på hjälp när experimentet med att dricka 3 liter Cola med Mentos i näsan går överstyr.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ipad kids finns ju och det är ju så mycket mer som kan hända, finns en del pedofiler på tex snapchat och liknade också som exempel.

Där är det viktigaste att prata med ungarna om det. Om ungarna är välinformerade och har någon vuxen att vända sig till, som de är trygga med och litar på, blir det väldigt mycket svårare för pedofilerna.

Ska pedofilerna stoppas krävs totalitära lösningar. Om offren är svårare att göra till offer kan man dock vinna mycket. Jag menar, det blir svårt att grooma någon som vet att det är ett försök till grooming. Det blir också svårt med utpressning om barnet berättar för sina föräldrar, eller annan vuxen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Då borde X ha 50-årsgräns med andra ord.

Det plus ett "gives zero fks" filter

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av noMad17:

Du har missat alla s.k. "TikTok-challenges" barn och ungdomar håller på med nuförtiden?

Har en vag aning om att de består i att göra diverse ofta direkt livsfarliga grejer och lägga upp klipp när man gör det? I sådana fall känner jag till fenomenet.

Vad jag däremot har nollkoll på är omfattningen av det. Inbillat mig att det är något ett fåtal sällsynt korkade risktagare sysslar med, vars största möjliga tjänst de kan göra mänskligheten kanske rent av vore att frånta sig själva möjligheten att föra sina gener vidare.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!