”Inför hälsovarningar som på tobak för sociala medier”

Permalänk
Melding Plague

”Inför hälsovarningar som på tobak för sociala medier”

Chefen för USA:s motsvarighet till Försvarsmedicincentret vill att sociala medier ska märkas med hälsovarningar på ett liknande sätt som cigarettpaket.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tänk att USA kommer med detta förslag. Äntligen säger jag, alldeles för länge har vi blundat och totalt kapitulerat barn till sociala medier.

Med denna rekommendation kanske föräldrar känner sig stärkta att ta jobbigare beslut gällande skärmtid/plattformsbruk.

Permalänk
Medlem

Enastående förslag!

Permalänk
Musikälskare

Mycket bra

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Tycker definitivt att det borde vara 18 års gräns på sociala medier. Men frågan är var man drar gränsen? Vi vill ju inte ha 18 års gräns på swec t ex.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk

Å fan visste inte att facebook skadade dina lungor så de måste visa en bild på en grillad kyckling på framsidan.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Å fan visste inte att facebook skadade dina lungor så de måste visa en bild på en grillad kyckling på framsidan.

De får använda NPC-memen, skulle vara rätt så passande.

Skrivet av Baxtex:

Tycker definitivt att det borde vara 18 års gräns på sociala medier. Men frågan är var man drar gränsen? Vi vill ju inte ha 18 års gräns på swec t ex.

Förbjud allt jag inte använder?

Permalänk
Medlem

Bara 20 år försent som vanligt.
Detta från en person som slutade med tobak för 12 år sedan och med Fäjjan för 6 år sedan.
Det farliga är just hur beroendeframkallande det är och grupptrycket, inte statusjakten eller lungförgiftningen.

Visa signatur

*5600|B550M|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB.

AMD Ryzen 5 @4891|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2750MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0.

Permalänk

Varför inte skapa ett endast barn-social media istället som är mycket mer kontrollerat? Tänker att man måste ha någon sorts licens som skolan ger, för att komma in.

Förbjud sedan barn på vuxennätet. Behövs ingen inloggning dit, utan om man misstänker att barnet är på vuxennätet så kommer socialen in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Tycker definitivt att det borde vara 18 års gräns på sociala medier. Men frågan är var man drar gränsen? Vi vill ju inte ha 18 års gräns på swec t ex.

Olika sidor kunde få olika åkdersgeäns beroende på innehåll och toxicitet i kommunityn?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Olika sidor kunde få olika åkdersgeäns beroende på innehåll och toxicitet i kommunityn?

Då borde X ha 50-årsgräns med andra ord.

Permalänk
Skrivet av Whitepilledoomer:

Varför inte skapa ett endast barn-social media istället som är mycket mer kontrollerat? Tänker att man måste ha någon sorts licens som skolan ger, för att komma in.

Förbjud sedan barn på vuxennätet. Behövs ingen inloggning dit, utan om man misstänker att barnet är på vuxennätet så kommer socialen in.

Önskar nog alla groomare

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

Kan ju vara intressant att nämna att barns och ungas relation till sociala medier, och eventuell åldersgräns, samt liknelsen med tobak och annat beroendeframkallande, även diskuteras i svensk politik.

https://www.dn.se/sverige/s-ledaren-forbjud-sociala-medier-fo...
https://www.dn.se/sverige/statsministern-om-att-skydda-barn-p...

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Passande AI-genererad bild eftersom mobilen verkar ha ersatt ciggen. Förr stod var och varannan ungdom med cigg i handen. Nu står var och varannan ungdom med näsan i mobilen. Så, stora frågan, kommer ciggen göra comeback om ungdomen inte får använda mobilen?

Permalänk
Avstängd

Borde liknande varningar ploppa upp på kabel-TV'n.

Även i dagstidningar, och magasin. (Vart 10e sida ska stå ''Varning du kan påverkas negativt av att läsa skvaller''

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Medlem

Gällande åldersgräns på sociala medier

Problemet är ju hur man inför en sådan regel. Finns det andra sätt än att folk får identifiera sig?
Personligen är jag lite kluven.
Visst en hel del hat och dumheter skulle antagligen minska på nätet om man var tvungen att stå för sina åsikter offentligt men det gör ju också att det är riskabelt att yttra vissa åsikter t.ex. i en diktatur.

Edit: Vad som är reko att posta idag behöver inte vara det om 10 år när andra grupper har makten.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Ska man verkligen mena allvar med en viss åldersgräns blir det ju svårt att röra sig anonymt på internet, då identiteten måste kollas med motsvarande bank-id eller liknande. Det i sig är ju intressant, vilka sidor på nätet vill jag ge min identitet till?

Mina barn har inte Facebook, å andra sidan tycks Facebook vara rätt ute nu. Det är chatgrupper hit och TikTok dit.

Våra barn har säkert "för mycket" skärmtid, men det blir ju lite krångligare om deras kompisar hänger på plattformar där mina barn nekas, av mig. Det är ju inte som med rökning att allt användande är av ondo. Om man inte räknar "att hänga i rökrutan" som av godo, en del kanske resonerar så.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Tycker sociala medier är en lite snäv benämning på ett bredare problem. Jag har barn i 10-årsåldern och det är ju bara att konstatera hur lätt de fastnar i strömmar med oändliga mängder videoklipp och "information overload" om man inte styr upp det.

Permalänk
Medlem

Först blir det varningar, sedan åldersgränser. När åldersgränser införs går det inte längre att vara anonym på nätet. Därefter regleras nätet allt hårdare för vuxna.

Allt går åt att staten får mer makt över våra liv. Men vi måste ju tänka på barnen och sociala medier är dåligt, så mer förmynderi bara… vad kan gå fel liksom?

Permalänk
Medlem

Borde barn ens vara på internet? Många vuxna klarar inte ens av det, har arbetat med många som istället för vara med på AW lägger upp bilder, videos, taggar, svarar på kommentarer istället för att vara en del av umgänget. Samma person som sitter scrollar instagram gör ett random utfall på 0.5s med skratt och sedan tillbaka i reward loopen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Tycker sociala medier är en lite snäv benämning på ett bredare problem. Jag har barn i 10-årsåldern och det är ju bara att konstatera hur lätt de fastnar i strömmar med oändliga mängder videoklipp och "information overload" om man inte styr upp det.

Det hör dock till ditt jobb som förälder att styra upp det, så det är bara att gilla läget. Förmynderi är inte svaret.

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Håll er till ämnet, tack

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Ska man verkligen mena allvar med en viss åldersgräns blir det ju svårt att röra sig anonymt på internet, då identiteten måste kollas med motsvarande bank-id eller liknande. Det i sig är ju intressant, vilka sidor på nätet vill jag ge min identitet till?

Mina barn har inte Facebook, å andra sidan tycks Facebook vara rätt ute nu. Det är chatgrupper hit och TikTok dit.

Våra barn har säkert "för mycket" skärmtid, men det blir ju lite krångligare om deras kompisar hänger på plattformar där mina barn nekas, av mig. Det är ju inte som med rökning att allt användande är av ondo. Om man inte räknar "att hänga i rökrutan" som av godo, en del kanske resonerar så.

Använder du Facebook så lär du väl knappast bry dig om att vara "anonym", tänker jag

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Jag använder inte sociala medier alls själv men jag finner det tämligen intressant att förbudstänket har gått så långt som det har gjort.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Trihxeem:

Problemet är ju hur man inför en sådan regel. Finns det andra sätt än att folk får identifiera sig?
Personligen är jag lite kluven.
Visst en hel del hat och dumheter skulle antagligen minska på nätet om man var tvungen att stå för sina åsikter offentligt men det gör ju också att det är riskabelt att yttra vissa åsikter t.ex. i en diktatur.

Edit: Vad som är reko att posta idag behöver inte vara det om 10 år när andra grupper har makten.

Diktaturfrågan är väl inget problem på det sättet. I en diktatur kan ,am förbjuda allt ledningen inte vill ha ändå.
Så det behöver inte påverka vad vi väljer att sätta inloggingskrav på i en demokrati.

Sedan behöver identiteten bli publik för alla vid identitetskrav. Det räcker rätt långt att plattformsägaren får in de uppgifterna. Exempelvis för åldergallring.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Ja, något behöver göras. Det är ju inte bara för barn och ungdomar detta är ett problem men även för många vuxna. Klart att barn är mer sårbara än vuxna, men jag tror att vi på ett brett plan måste begränsa användningen av de algoritmer som styr Facebook, instagram TikTok etc.

Jag tror att vi måste göra skillnad på linjära flöden så som inforum (tex Swec) och nyhetssidor som svt, st etc som visar samma information för alla oavsett och de algoritmstyrda sidorna som i alla oändlighet matar mig med det som algoritmen tror att jag vill ha mest av allt.

Jag använder inget socialt medie om man inte räknar youtube som jag använder ganska mycket.
Men när jag läst mig till botten av SVTs nyhetssida så tar det slut, finns inget mer så jag får göra något annat.
Att som på Facebook etc istället bara matas djupare ner i algoritmhållet är ohållbart.
Nikotin klassas som beroende framkallande då det förändrar vår hjärnor till att alltid vilja ha mer av det
Algoritmerna förändrar också våra hjärnor till att alltid vilja ha mer av de kickar som algoritmen ger.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | AMD 5600x | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Diktaturfrågan är väl inget problem på det sättet. I en diktatur kan ,am förbjuda allt ledningen inte vill ha ändå.
Så det behöver inte påverka vad vi väljer att sätta inloggingskrav på i en demokrati.

Sedan behöver identiteten bli publik för alla vid identitetskrav. Det räcker rätt långt att plattformsägaren får in de uppgifterna. Exempelvis för åldergallring.

Jag menar en demokrati som blir en diktatur och då blir det jäkligt trist för de som publicerat åsikter som NU inte är poppis i diktaturen.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Varför inte skapa ett endast barn-social media istället som är mycket mer kontrollerat? Tänker att man måste ha någon sorts licens som skolan ger, för att komma in.

Förbjud sedan barn på vuxennätet. Behövs ingen inloggning dit, utan om man misstänker att barnet är på vuxennätet så kommer socialen in.

Har du läst/sett Flugornas Herre? För det är så man får Flugornas Herre!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det hör dock till ditt jobb som förälder att styra upp det, så det är bara att gilla läget. Förmynderi är inte svaret.

Ja, det är mitt jobb, det är ju därför jag styr upp det? Jag delade ju bara med mig av en tanke till den allmänna debatten. Tagga ner med dina toxiska inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Ja, det är mitt jobb, det är ju därför jag styr upp det? Jag delade ju bara med mig av en tanke till den allmänna debatten. Tagga ner med dina toxiska inlägg.

Och jag reflekterade över det du skrev. Tycker du det är toxiskt kanske inte internet är för dig.