Youtube stoppar dig från billigare Premium med VPN

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Inte ens Netflix var väl grstis från dag ett? Disney+, max (hbo), amazon prime? Osv.

Youtube är ett undantag då det är uråldrigt, skapat när världen var totalt annorlunda än den är idag. Men en tumregel lyder väl kanske att äldre tjänster eller plattformar var gratis, nyare tar betalt från start om det inte är en startup som är designad för att säljas av till någon av giganterna.

Jag betalade för Netflix när de var en analog uråldrig tjänst, där man fick sina filmer/spel via posten. Tror till och med att det är äldre än Youtube. 🙂

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av High1ander:

Det är verkligen inte som att handla från ett billigare land.

Premium som säljs i ett land är inte tänkt att utnyttjas primärt i ett annat land osv, att man kan göra det är mest för företag inte orkar bry sig eller för de flesta gör rätt för sig och köper där de är tänkt att använda produkten, lite samma självklarhet att man skattar i landet man bor osv.

Köper du i Sverige så betalar du för upprätthållandet av svensk support, osv. Köper du i Turkmenistan så betalar du för deras support/infrastruktur.

Du får gärna tycka det är "billigare" (vilket det är) men det är inte samma sak du betalar för.

Kanske också måste poängtera att jag fattar man kanske inte vill pröjsa för man ogillar google, osv. men bara för man inte vill pröjsa eller minimera sin kostnad så innebär det inte att man "köpt samma sak".

De flesta fattar ju att om du t.ex. köper en dator från Elgiganten, sen samma dator från ett företag i Spanien, och till sist samma dator från en återföräljare i Kina så kommer du ha helt olika garantier och lagar som skyddar dig. Ja, du har köpt exakt samma produkt, men helt olika skydd. Det är inte alltid bara mellanhänder som ökar prislappen, ibland är det bara landet/skatter/lagar.

Personligen kör jag Premium sen kanske 2 år sen, så sjukt värt det att slippa reklam osv, kör mycket musik där också då jag inte gillar spotify som saknat för mycket av mitt tycke.

Det är samma sak!
Samma sökresultat, samma bitström, samma serverhall.
Kan företaget gå med vinst för typ 60kr så gör jag inget fel om jag betalar det, de bedriver nog inte välgörenhet.
Dessutom hjälper du det landet med att utveckla och förbättra sin IT infrastruktur,
vilket i långa loppet lyfter dem från fattigdom, goda gärningar i kubik.

Permalänk
Medlem

Varför känns det som folk i allmänhet är villiga att betala för Spotify Premium men inte Youtube Premium? Tror det kostar i stort sett samma.

Personligen hoppade jag över från Spotify till YT Music så fort det var möjligt för att man får i stort sett samma musikutbud som med Spotify men med bonusen att slippa reklam när man kollar youtube-klipp.

För mig var det en no-brainer men tydligen inte för alla... Lyssnar man inte så mycket på musik att man vill betala för det köper jag såklart att man inte vill betala för YT Premium. Som sagt tidigare i tråden, det borde finnas ett billigare alternativ för att bara slippa reklamen men utan YT Music.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Varför känns det som folk i allmänhet är villiga att betala för Spotify Premium men inte Youtube Premium? Tror det kostar i stort sett samma.

Personligen hoppade jag över från Spotify till YT Music så fort det var möjligt för att man får i stort sett samma musikutbud som med Spotify men med bonusen att slippa reklam när man kollar youtube-klipp.

För mig var det en no-brainer men tydligen inte för alla... Lyssnar man inte så mycket på musik att man vill betala för det köper jag såklart att man inte vill betala för YT Premium. Som sagt tidigare i tråden, det borde finnas ett billigare alternativ för att bara slippa reklamen men utan YT Music.

Gillar man Spotify mer än Youtube Music måste man ju dock betala för båda två. Det känns inte ok.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mazchi:

Ja, jag håller med. Men man säljer inte med förlust medvetet så man tar mindre betalt i den regionen med mindre köpkraft och mer betalt i regioner med mer köpkraft för att man kan.

Tänk om man skulle sälja produkter till ett högre pris till en konsument bara för att den skulle ha en högre köpkraft.

"-600kr?! Men min svåger köpte precis en sån här i den här butiken och han betalade 400kr."
"-Vi har ett högre pris för dig för att du har mer köpkraft än honom."

Du tänker som skattesystemet? Olika pris för samma vara beroende på inkomst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Varför känns det som folk i allmänhet är villiga att betala för Spotify Premium men inte Youtube Premium? Tror det kostar i stort sett samma.

Personligen hoppade jag över från Spotify till YT Music så fort det var möjligt för att man får i stort sett samma musikutbud som med Spotify men med bonusen att slippa reklam när man kollar youtube-klipp.

För mig var det en no-brainer men tydligen inte för alla... Lyssnar man inte så mycket på musik att man vill betala för det köper jag såklart att man inte vill betala för YT Premium. Som sagt tidigare i tråden, det borde finnas ett billigare alternativ för att bara slippa reklamen men utan YT Music.

Jag håller med. Jag förstår inte Spotify-vurmen alls när Youtube premium finns

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Ja, herregud, tänk att kommersiella företag vill ha betalt för sina produkter och tjänster! Var är världen på väg?!

Varför kan inte dessa företag betala skatt utan att själva försöka kringå det och slippa. Så länge de gör det har jag inga samvetskval att också försöka slippa betala dem.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Varför kan inte dessa företag betala skatt utan att själva försöka kringå det och slippa. Så länge de gör det har jag inga samvetskval att också försöka slippa betala dem.

Whataboutism.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Adblockers finns i drivor och sålänge de Monster-slukande kodautisterna fortsätter hitta lösningar på att komma runt reklamen så kommer det finnas de som använder dem

Eller så skaffar man Revolut och betalar i Ukrainsk valuta och därmed kommer undan blockeringen.

Det verkar funka hittills....

Det hade varit superintressant och veta om så är fallet...

Adblockers? Till Smart-TV? Apple TV? iPad? iPhone?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Whataboutism.

Nej, det är en direkt koppling till min ovilja att betala något till google så länge de försöker undvika att betala skatt i Sverige.
Som sagt, det handlar om en direkt kritik av företagets beteende och hur det påverkar den enskilda konsumentens val, i detta fall mitt val, vilket gör det till en relevant respons snarare än en avledning. Så inte en whatabautism.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Gillar man Spotify mer än Youtube Music måste man ju dock betala för båda två. Det känns inte ok.

I mitt fall är mer att i Spotify har man redan byggt upp ett bibliotek med olika spellistor under x-antal år.

Men nu sa jag upp det och ska ge YT Music en chans.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Nej, det är en direkt koppling till min ovilja att betala något till google så länge de försöker undvika att betala skatt i Sverige.
Som sagt, det handlar om en direkt kritik av företagets beteende och hur det påverkar den enskilda konsumentens val, i detta fall mitt val, vilket gör det till en relevant respons snarare än en avledning. Så inte en whatabautism.

Okej, så om du inte försökte kringgå att göra rätt för er så hade inte Alphabet inte behövt kringgå skatterna.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

I mitt fall är mer att i Spotify har man redan byggt upp ett bibliotek med olika spellistor under x-antal år.

Men nu sa jag upp det och ska ge YT Music en chans.

Finns massa tjänster som för över dina spellistor

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Varför känns det som folk i allmänhet är villiga att betala för Spotify Premium men inte Youtube Premium? Tror det kostar i stort sett samma.

Personligen hoppade jag över från Spotify till YT Music så fort det var möjligt för att man får i stort sett samma musikutbud som med Spotify men med bonusen att slippa reklam när man kollar youtube-klipp.

För mig var det en no-brainer men tydligen inte för alla... Lyssnar man inte så mycket på musik att man vill betala för det köper jag såklart att man inte vill betala för YT Premium. Som sagt tidigare i tråden, det borde finnas ett billigare alternativ för att bara slippa reklamen men utan YT Music.

För egen del så har jag tusentals låtar i hundratals spellistor hos Spotify och funkar på alla mina enheter jag använder mig av. Jag kan sömlöst styra musiken dit jag vill med tfn eller dator. Sen är Spotify är jäkligt bra med sina algoritmer för att hitta ny musik. Och YT Music finns inte som app på varken PS5, TV:n eller på min förstärkare t.ex. Så det handlar om funktioner.

Det är kanon om folk diggar YT Music men för mig går det bort. Jag vill bara se videos utan reklam.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)

A/V Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Jag är väl en sån som sköter sig då. Jag betalar 169:- för familjeplanen, vanligt svenskt abonnemang. Jag orkar inte hålla på och trassla med vpn och regga från andra länder för att få det billigare.

Håller helt med dig. Trots att det givetvis är allas fulla rätt att skriva sina åsikter, så förstår jag dock inte riktigt syftet med att skriva inlägg med diverse kommentarer om si eller så händer så avslutar man X prenumeration. Egentligen, vem bryr sig i slutändan? Ingen härinne och ännu mindre Youtube/Google.

Betala priset för diverse tjänst(er) som X må leverera, precis som man betalar den kostnad som är för bensin, kollektivmedel etc. Annars gör inte det. Valet är enkelt egentligen och ingen bryr sig om du betalar eller inte. Ännu mindre att ventilera sig här inne om ens diverse beslut kring det hela.

Tycker detta forum har blivit lite väl mycket gnällande på senare tid faktiskt, inte direkt något av värde i många av trådarnas innehåll.

För övrigt ser jag inga problem med detta, är helt korrekt. Det är som innan streaming osv var populärt, när många tankade ner filmer via PirateBay och diverse sidor. Det var brottsligt att göra det av en anledning. Lite samma här att man kringgår bara för att få ut lite mindre pengar varje månad. Det är max 200 kr per månad, inte 2000 kr per månad.

Absolut har alla sina ekonomiska situationer och förutsättningar, men om det är så enormt viktigt att få det var knappa 100 kr per månad billigare, hade jag personligen övervägt om det ens är något som är aktuellt för en. Då man uppenbarligen har andra bekymmer än att kunna kolla diverse Youtube videos utan reklam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dawelio:

Håller helt med dig. Trots att det givetvis är allas fulla rätt att skriva sina åsikter, så förstår jag dock inte riktigt syftet med att skriva inlägg med diverse kommentarer om si eller så händer så avslutar man X prenumeration. Egentligen, vem bryr sig i slutändan? Ingen härinne och ännu mindre Youtube/Google.

Men likväl skriver du inlägg med diverse kommentarer om si eller så.
Vem bryr sig i slutändan?
Ingen härinne enligt dig.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Okej, så om du inte försökte kringgå att göra rätt för er så hade inte Alphabet inte behövt kringgå skatterna.

"Så hade inte Alphabet inte behövt kringgå skatterna"

Du har fina ljusblå ögon du, är du bästis med Annie "Sänker vi skatterna till 10% från 15% så kommer storföretagen givetvis att sluta lagligt betala 0%" Lööf?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Men likväl skriver du inlägg med diverse kommentarer om si eller så.
Vem bryr sig i slutändan?
Ingen härinne enligt dig.

Ah, där kom den kommentaren. Alltid någon!

Som svar på din fråga - skillnaden är att jag inte gnäller på diverse online forum kring mina diverse beslutssvårigheter om jag ska avsluta diverse prenumeration pga kostnaden eller hur?
Enbart påpekade att andra gnäller om just det i denna tråden exempelvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Jag skulle se värdet i att en mindre massa betalar lite än inget alls, att fortsätta växa folk som har min plattform kör knappast hjälpa i längden...

Det blir ju gratis nu eftersom de som kan tänkas ge 25 - 75kr men inte Premium (eftersom man gjorde sig av med Lite som många använde) nu kommer ge inget.

@SuperSverker
Vi är 5st som delar på youtube family och betalar 36kr var.

Det är lagom för premium tycker jag.

Mvh
Pantburk

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 7200MHz cl34 - Palit 4080 Gamerock - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Varför kan inte dessa företag betala skatt utan att själva försöka kringå det och slippa. Så länge de gör det har jag inga samvetskval att också försöka slippa betala dem.

Så du anser att ett företag gör fel och din reaktion är att försöka kringå deras regler på ett sätt som gynnar dig ekonomiskt? Du menar exakt så som du själv anklagar dom för att göra med skattelagstiftningen i olika länder? Ok, men då vet jag!

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Adblockers? Till Smart-TV? Apple TV? iPad? iPhone?

NewPipe
AN Tube
Float Tube

Det finns massvis med alternativ men allt beror ju helt och hållet på hur långt du vill gå med varierande grad av framgång.
(Jag vet dock inte, jag kör Premium av ren lathet)

Skrivet av Pantburk:

@SuperSverker
Vi är 5st som delar på youtube family och betalar 36kr var.

Det är lagom för premium tycker jag.

Mvh
Pantburk

Det är ju smart faktiskt, frågan är hur länge man kommer kunna vara i olika hushåll

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Hur är det med Pihole numera, funkar det fortfarande?

Kör YT via min smart-TV och vill gärna fortsätta med det, men kommer inte betala hutlösa 120kr/mån för det.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Det är ju smart faktiskt, frågan är hur länge man kommer kunna vara i olika hushåll

Hur definerar dom familj?
Låt säga att jag, min bror och mor har YT Family, rent regelmässigt, är det ok?
Vi är ju definitivt familj men tre olika hushåll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Så du anser att ett företag gör fel och din reaktion är att försöka kringå deras regler på ett sätt som gynnar dig ekonomiskt? Du menar exakt så som du själv anklagar dom för att göra med skattelagstiftningen i olika länder? Ok, men då vet jag!

Exakt så är det!

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk

Konstigt att man får diskutera vitt och brett hur man lurar företag.
Till och med uppmana till det är tydligen ok?
Men nämner man ett ord om piratkopiering då bli man bannad direkt?

Var är skillnaden?

Dubbelmoral...

Permalänk
Medlem
Skrivet av High1ander:

Köper du i Sverige så betalar du för upprätthållandet av svensk support, osv. Köper du i Turkmenistan så betalar du för deras support/infrastruktur.

Vad för "support" har google/alphapet i sverige? Ingen, du har en massa hjälpsidor på sin höjd.

Permalänk
Medlem

Varför inte ha samma pris i alla länder och slippa utveckla en onödig funktion överhuvudtaget?

Permalänk
Medlem

Många moralkakor i tråden.
Är det fel att jaga lägre pris på YT, men när du skall tanka bilen är det OK att tanka 50öre/liter billigare på ST1 istället för Shell?
Klart som tusan att det är OK att man tankar billigare, likväl är det OK att hitta billigare YT. Pengarna går fortfarande till YT, det är inte frågan om pirat verksamhet. I alla fall inte från konsument håll!

Jag har använt Googles produkter i +30år, för det mesta har jag inte betalat i pengar. Där emot har jag betalat genom att konsumera en del reklam och kanske det största av allt, min tid! Min närvaro på deras tjänster.
Glöm inte att vi som konsumerar är deras enda sälj argument, det enda värdet i deras verksamhet. Försvinner vi, försvinner Google!
Ett tag betalade jag för reklamfritt YT, provade också på Premium. Kan ärligt inte påstå att gamla B-serier och B-rullar i sortimentet gör YTP värt att betala för.

Jag har inte tittat på TV på +30år, på senare år har jag inte klarat av mer än 10min av radio i bilen pga reklam.
Jag är beredd att betala för att slippa, men för 119kr/mån finns det bra alternativ för att sitta och leka hjärndöd framför skärmen.
Jag har börjat byta medium från YT, men tittar fortfarande de få stunder jag kan sitta vid datorn.

Lite kuriosa:
Av någon anledning hade jag Ublock Origin avslagen. YT tyckte jag använde en annons blockerare och visade inga videos.
När jag började undersöka, såg jag att den blockeraren var av, slog på den och YT har inte sagt ett pip efter det.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

De som köper premium med VPN använder också VPN till samma land alltid när de tittar på youtube? Om inte så verkar det så klart misstänkt om betalningen alltid sker i ett land men tittandet sker i annat land. Sedan kan man förstås vara på resande fot och tillbringa tid i olika länder så risken blir väl att man inte kan använda sina abonnemang på semesterresan för att tjänsten är blockad när man är på "fel ställe".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Hur är det med Pihole numera, funkar det fortfarande?

Kör YT via min smart-TV och vill gärna fortsätta med det, men kommer inte betala hutlösa 120kr/mån för det.

Har inte funderat på många år

Visa signatur

press nu1mlock