Genombrott för kondensatorer - kan revolutionera kretstillverkning

Permalänk
Melding Plague

Genombrott för kondensatorer - kan revolutionera kretstillverkning

Forskare har tagit fram ett material som är 7 gånger energitätare och klarar 170 gånger högre effekt än dagens kondensatorer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det finns ett Din Mamma-skämt här nånstans...

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Det finns ett Din Mamma-skämt här nånstans...

Du menar att hon skulle vara lika gammal och tråkig som skämtet?

Permalänk
Citat:

Suraj Cheema, en annan av forskarna i studien, säger att upptäckten kan leda till integrerade kretsar med inbyggda kondensatorer för att lagra laddning och förse kretsen med ström.

ser detta mest som en nackdel. fördelen med kondensatorerna som separata kretsar är att det räcker med en sketen kondensator för 5:- istället för hela chippet som ev i övrigt är fullt fungerande för 100+:-...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

ser detta mest som en nackdel. fördelen med kondensatorerna som separata kretsar är att det räcker med en sketen kondensator för 5:- istället för hela chippet som ev i övrigt är fullt fungerande för 100+:-...

Fast om de pratar om on-chip så tror jag knappast det kommer kunna ersätta några elektrolytiska kondensatorer, snarare isåfall t ex de mindre keramiska som mäts i picofarad och nanofarad, inte micro och milli. Att ha dem on-chip lär ge fördelar som minskade traces -> mindre induktans -> bättre prestanda.

On-chip-kondensatorer går väl också extremt sällan sönder, så jag tror inte det kommer bli någon märkbar nackdel där.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Den som lever om 20 år får se

Permalänk
Medlem
Skrivet av HEXB1T:

Den som lever om 20 år får se

Haha ja. Tycker det hela tiden presenteras sådana här revolutionerande framsteg som man sedan inte ser röken av, för att det inte kan produceras i skala utanför labmiljö, att ingen vill betala vad tillverkaren vill ha för det, att det kräver oerhört specifika driftsförhållanden, att det går sönder på en kvart, att det finns någon annan enorm nackdel man "glömde" nämna, etc, etc.

Den som lever får se som sagt

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Blir väll som alla andra otroliga fynd som spenderar årtionden i labbmijö då det har brister de inte kan bli av med som är avgörande för att de ska bli gångbara i verkligheten.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Haha ja. Tycker det hela tiden presenteras sådana här revolutionerande framsteg som man sedan inte ser röken av, för att det inte kan produceras i skala utanför labmiljö, att ingen vill betala vad tillverkaren vill ha för det, att det kräver oerhört specifika driftsförhållanden, att det går sönder på en kvart, att det finns någon annan enorm nackdel man "glömde" nämna, etc, etc.

Den som lever får se som sagt

Skrivet av Aka_The_Barf:

Blir väll som alla andra otroliga fynd som spenderar årtionden i labbmijö då det har brister de inte kan bli av med som är avgörande för att de ska bli gångbara i verkligheten.

Nu gissar jag att ni skriver detta med ett mått av ironi. Det verkar dock vara ganska många som inte kan förstå skillnaden mellan produktutveckling och forskning. Hade resultat varit garanterat hade det inte varit forskning.

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Blir väll som alla andra otroliga fynd som spenderar årtionden i labbmijö då det har brister de inte kan bli av med som är avgörande för att de ska bli gångbara i verkligheten.

Det är inte tack vare din attityd att vi har några kondensatorer överhuvudtaget! Alla vet att det är långt ifrån en kommersiell produkt.

Universitet använder såna här upptäckter för att skapa uppmärksamhet för deras labb och institutioner. Det hjälper att attrahera forskare, studenter och pengar

Permalänk
Sötast

Mycket gnäll på framsteg här i tråden.

Jag undrar hur man faktiskt forskar och kommer på nya lösningar. Kan det ha att göra med nya upptäckter som denna tro?

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Mycket gnäll på framsteg här i tråden.

Jag undrar hur man faktiskt forskar och kommer på nya lösningar. Kan det ha att göra med nya upptäckter som denna tro?

Välkommen till Gnällclockers..

Nej, men det kommer hela tiden en massa påstående som att de håller på att utveckla en liten krets som kallas för transistor som en dag kan ersätta vakuumrören i våra datorer. För varje påstående om ny teknik så är det ofta en bråkdel som slår igenom och man blir lätt pessimistisk när man hör saker där bara en bråkdel utvecklas till något som används i kommersiellt syfte.

Nå kondensatorer är en komponent som används otroligt mycket, det får då en otroligt stor påverkan om de kan förbättra denna. Lite som att blåa lysdioder fick en otroligt stor påverkan, mer än blåa lysdioder i julgrannen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Mycket gnäll på framsteg här i tråden.

Jag undrar hur man faktiskt forskar och kommer på nya lösningar. Kan det ha att göra med nya upptäckter som denna tro?

är det gnäll på att vara skeptisk mot framsteg som inte har testats utanför labbet?... det finns otroligt många ashäftiga framsteg... som bara funkar i labb eftersom det inte funkar på större skala..

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det är inte tack vare din attityd att vi har några kondensatorer överhuvudtaget! Alla vet att det är långt ifrån en kommersiell produkt.

Universitet använder såna här upptäckter för att skapa uppmärksamhet för deras labb och institutioner. Det hjälper att attrahera forskare, studenter och pengar

Ja men fortfarande brukar det dröja årtionden innan något kommer av det om något alls. tror du tex solid state batterier är något nytt? Eller att det modernaste batteriet vi har som släpptes 2021 järnluftbatteriet är nytt, bygger på en ide som är runt 50 år gammal. så det är stor risk att vi inte får nytta av detta under vår livstid.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Alltså, det finns tusentals solida studier som visar på hypotetiska batterier, kondensatorer och andra energilagringstekniker som ur en eller annan aspekt är mångdubbelt eller rent av hundratals gånger bättre än kommersiell teknik. En del av det kan säkerligen bli användbart på ett eller annat sätt i framtiden. Men att rapportera om sådana studier på det här sättet är ren sensationalism som annars kännetecknar oinsatt aftonbladet-journalistik.
Natures ordinarie läsare förstår vilken utvecklingsnivå tekniken ligger på. Men ska man skriva för en bredare massa som här, så måste man vara så tydlig med hur stora utmaningarna är, och i vilka aspekter tekniken inte kan tävla med kommersiell tekink, så vida pass att nyhetsvärdet mer eller mindre upphör för artikelns målgrupp.
Så antingen förstår inte journalisten utmaningen med tekniken, eller ignorerar han det för att bibehålla ett intryck av nyhetsvärde, eller så är det en kombination av de båda.

Den typen av rapportering har skapat ett oräkneligt antal konspirationsteoretiker som i decennier "vetat" att den gröna revolutionen egentligen varit runt hörnet hela tiden, eftersom de läst om så mycket teknik som uppfunnits överallt. Men eftersom den aldrig realiseras så blir slutsatsen att onda makter håller tillbaka tekniken. Den misstro och alternativa världsåskådning detta medfört börjar på riktigt bli ett demokratihot.

Permalänk
Medlem

Ja, varför har vi inte laptops i en dramaten-kärra och gråa datorchassin som transporteras i lastbilar fortfarande? /s

Jag skulle välkomna varje fördubbling av prestandan oavsett hur liten och oansenlig komponenten är. Många bäckar små, och nu pratar vi 170x. Om de kan nöja sig med 50x i produktion så varför inte? Men samtidigt gnager ju oron då materialen blir tunnare och tunnare vilket lättare släpper igenom defekter och materialåldrande ledande till "småbränder". Men det är väl som med "QLC" (SSD), det bara fungerar på något magiskt sätt, trotts tal om läckströmmar i processorer (men det är nog en helt annan chipskrets-konstruktionsmetodik).

Vi minimerat snart resistorerna från 10mm till den nya 01005 standarden som är 0.4 x 0.2 mm. (Bara 25x)

Permalänk
Medlem

Låter som en dyr process, därför kommer det nog inte bli några fristående komponenter av detta.
Men på chip nivå så är det ju stort. Tänk RAM som kan spara ner datan på NAND om strömmen går, tex.

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Mycket gnäll på framsteg här i tråden.

Jag tror det kan bero på att siten av många upplevs bli allt mer utpräglat klick-driven över åren. Artiklar som titelsätts och skrivs mer sensationellt ses då lättare som provokativa.

För egen del tycker jag nyheter som denna tveklöst har sin plats på siten, men nivån på det som skrivs och även titlarna är tyvärr ofta ytlig och dummare än jag hade önskat. Jag gissar att det har att göra med att man måste hosta ur sig material betydligt snabbare än vad som kan tillåta mer kvalitet. Men det är synd att siten får allt mer blaha-material som du skulle kunna hitta på vilken AI-genererad "nyhets"-site som helst. Fortsätter det så lär man på sikt leva en borttynade tillvaro.

Jag hade gärna stöttat Sweclockers med en månatlig peng så mkt som jag hänger här, kanske hade det underlättat för dem att höja kvaliteten? Så länge som den är 100% frivillig och inte ger givaren annat än en skön känsla att stötta bra material så har jag svårt att se att någon skulle vara emot. Hade jag sen kunnat markera vad jag gillade genom att stötta enstaka artiklar så skulle incentiven att skapa vettigt material kanske bli ännu mer pedagogiskt tydliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olof_von_Knorring:

Jag tror det kan bero på att siten av många upplevs bli allt mer utpräglat klick-driven över åren. Artiklar som titelsätts och skrivs mer sensationellt ses då lättare som provokativa.

För egen del tycker jag nyheter som denna tveklöst har sin plats på siten, men nivån på det som skrivs och även titlarna är tyvärr ofta ytlig och dummare än jag hade önskat. Jag gissar att det har att göra med att man måste hosta ur sig material betydligt snabbare än vad som kan tillåta mer kvalitet. Men det är synd att siten får allt mer blaha-material som du skulle kunna hitta på vilken AI-genererad "nyhets"-site som helst. Fortsätter det så lär man på sikt leva en borttynade tillvaro.

Jag hade gärna stöttat Sweclockers med en månatlig peng så mkt som jag hänger här, kanske hade det underlättat för dem att höja kvaliteten? Så länge som den är 100% frivillig och inte ger givaren annat än en skön känsla att stötta bra material så har jag svårt att se att någon skulle vara emot. Hade jag sen kunnat markera vad jag gillade genom att stötta enstaka artiklar så skulle incentiven att skapa vettigt material kanske bli ännu mer pedagogiskt tydliga.

Att Swec har blivit mer klick-driven över åren, det håller jag med om 100%
Sammtidigt är det väl rätt normalt i dagens tider, alla sajter ska spruta ut nyhter, jag hade själv sett mindre material med mer tungd i.
Och sammtidigt uppskattar jag alla mininyheter, för hade jag inte läst dom här, hade jag nog aldrig få veta.
Det är nog inte lätt att tillfredställa alla...

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Ett genombrott?!
Jag tror det när jag ser det...

Permalänk
Datavetare

En sak man måste ha med sig kring sådan här är normala tidsspannet från "genombrott i forskning" till "finns i produkter som massproduceras".

För att ta ett annat exempel inom elektronik, "genombrottet" för FinFET transistorn gjordes 1999. Tekniken är väldigt viktig idag, massproduktion började runt 13 år efter "genombrottet".

Sökte lite kring vad som är "normalt" tidsspan mellan genombrott i forskning och massproduktion. Verkar vara 10-20 år, ChatGPT 4 förslog också det (fast kanske gjorde samma sökning som jag...).

Så om detta är en verkligt genombrott kommer vi ändå inte se några produkter baserad på detta den här sidan 2030...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Detta är närmast oväsentligt, impedans i diskreta komponenter gör detta ointressant och on-die så har jag svårt att se att man orkar bemöda sig med en helt ny och svår tillverkningsprocess som dessutom i dagsläget inte är kompatibel med nuvarande processer.

Möjligen in-package att det kan vara intressant men varför? Då kan man lika gärna köra diskret lösning.

Typisk click-bait artikel av en nothingburger. Ungefär som "100x snabbare cpu" eller "7x högre batteridensitet".

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Typisk click-bait artikel av en nothingburger. Ungefär som "100x snabbare cpu" eller "7x högre batteridensitet".

Jag har också reagerat på att det varit ovanligt många sådana de senaste veckorna...

Permalänk
Medlem

I analoga kretsar har det alltid funnits behov av kondensatorer och vid lägre frekvens som ljudbehandling dessutom ganska stora och det har varit motigt att göra dessa intrigerade för att de tar upp en massa dyr kiselyta - titta vilke OP-förstärkare som helt och kan tex. ingå i dina earbuds eller DA-omvandlare med mixer ur laptopen och som RF-delar så kan mängden små kondensatorer i en produkt vara både 2 och tresiffriga i antal om man också räkna dem som fins 'on chip' och det går inte att vara utan dem.

kan man integrera den nya dielektriumet effektivt i den övriga kiselprocessen för tex en OP-amp eller en D/A-A/D-omvandlare med buffer och kringsförstärkare och på RF-komponeneter och den vägen spara mycket kiselyta så kan den nog vara väldigt intressant.

sedan är det rätt typiskt att de ämnen som ger dom intressanta egenskaperna nästan alltid är beroende av metaller och ämnen som gärna bryts fram i länder som är i konflikt och är sk. konfliktmetaller/ämnen... och kanske dessutom i väldigt begränsad mängd även om man maler igenom hela jorden och får platina/palladium att verka lika spritt och tillgängligt i överflödigt som aluminium i jämförelse...

Permalänk
Medlem

Kommer nog ökat behov framöver. Enheter får inte längre ha icke användare-utbytbara icke-laddbara batterier från och med årsskiftet (?!, eller om det är 2026).
Typ cr2032 som klockbatteri som kan hålla 20+ år som är mer än enhetens beräknade liv och är mega meckigt placerat. Typ inbyggnads utrustning.

Det måste antingen vara lättbytt eller som jag hört så går tillverkare som har sådana designer där det idag är svåråtkomligt över till super caps istället.

Det är ett kostnadspåslag över ett batteri men med detta så blir det nog möjligt det blir något billigare att göra, och då behöver de inte heller bytas.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Fast om de pratar om on-chip så tror jag knappast det kommer kunna ersätta några elektrolytiska kondensatorer, snarare isåfall t ex de mindre keramiska som mäts i picofarad och nanofarad, inte micro och milli. Att ha dem on-chip lär ge fördelar som minskade traces -> mindre induktans -> bättre prestanda.

On-chip-kondensatorer går väl också extremt sällan sönder, så jag tror inte det kommer bli någon märkbar nackdel där.

Precis!

Permalänk
Medlem

Just denna skribenten skriver i princip alla nyhetsartiklar på Sweclockers och är skyldig till många clickbait-rubriker och "fantastiska" artiklar och han har aldrig någonsin svarat på kritik. I själva verket har han aldrig skrivit en enda post på forumet.

Ni sänker er själva så en inte tar er på allvar längre. Högkvalitativa nyheter får en hitta någon annan stans. Ni går samma väg som Nordichardware gjorde.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk

Vilken skräpartikel! Rent clickbait.
Den beskriver något från ett lab och extrapolerar från det. Det står ju inget om vilka praktiska tillämpningar det har och begränsningar och tillverkningskostnader. Hur är beständigheten över tid?
Det finns mängder av siter som öser ur sig ”content” av detta slag men SweC brukar ha bättre standard. Skriv gärna om det men skriv då en researchad artikel och inte något baserat på ett referat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av naaw:

Du menar att hon skulle vara lika gammal och tråkig som skämtet?

Det är en klassiker. Häda inte!