Söktjänster, alternativ till Google?

Permalänk
Medlem

Söktjänster, alternativ till Google?

Efter att Google fullständigt övergått till att blivit en reklam-bot. Vad kan ni rekommendera för söktjänster samt med dessa, bra användningsområden och sätt att söka.

Tack på förhand!

Rubrik något förtydligad. // MOD
Permalänk
Medlem

Du kan ju prova en meta-sökmaskin? searxng t.ex. https://en.wikipedia.org/wiki/SearXNG
Vill du inte rigga upp den själv i Docker eller nåt, så finns en svensk upplagd här: https://search.nordh.tech/searxng/

Jag har precis börjat med den, så fråga inte mig om den.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem

SearxNG är ett perfekt alternativ till Google, då metasökmotorn hämtar sökresultat från just Google, men även från fler sökmotor, som Bing, DuckDuckGo och Qwant. Allt visas reklamfritt och är fri från AI, algoritmer, spårning och annan skit som många sökmotorer (främst de från Big Tech) håller på med.

Om du vill installera SearxNG på din egna server via Docker, följ guiden på https://github.com/searxng/searxng-docker.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem

Inte testat denna variant innan, gillade den som fanns under nord.tech. Har Docker installerat, så kanske testar detta när jag får tid över.

Gillade möjligheten att samla resultat.

Permalänk
Medlem

Bing
Duckduckgo
Yandex
Baidu (kinesiska)
Kagi (betald)

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk

På jobbet (som progammerare) använder jag uteslutande DuckDuckGo. Den har blivit riktigt bra med åren. Har alltid DDG som standardsökmotor, men ibland händer det att jag slänger med ett '!g' i sökningen och blir då omdirigerad från DDG till Google med samma sökfras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sealc:

Gillade möjligheten att samla resultat.

Yepp. Användarvänlighet är mycket vanligt i FOSS (Free Open Source Software) Om jag fick för SweClockers, så skulle jag länka till min instans.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Testade DDG när de släppte den och återvänt ibland, men aldrig tyckt den erbjudit något extra.

Använt ChatGPT och dess Pro-variant med sök och det fungerar, men blir ett extra steg och ganska trist sökresultat rent ui-mässigt.

Men just möjligheten att samla och ställa in var nytt för mig. Ska definitivt titta vidare på den.

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera Kagi, visst den är inte gratis men jag tycker att man fick bra resultat med den när jag testade en månad.

Permalänk
Medlem

Har testat många sökmotorer i mina försök att avgooglefiera mitt liv. De flesta (DuckDuckGo, Brave Search och Bing) har jag upplevt som bristfälliga, men sedan några veckor har jag börjat köra med Qwant. Tycker att den fungerar riktigt bra. Dessutom europeisk (fransk), vilket känns lite skönt.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infelix:

Kan rekommendera Kagi, visst den är inte gratis men jag tycker att man fick bra resultat med den när jag testade en månad.

Kagi gör affärer med Yandex, vilket är ett ryskt företag. Jag skulle inte ha använt den tjänsten (främst inte ge dom pengar).

Källa (direktlänken funkar inte då tooten är satt som unlisted):

Om ni hellre vill se en mer tillförlitlig källa: https://reddit.com/r/ukraine/comments/1gvcqua/psa_the_kagi_se...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har du någon riktig källa på det och inte bara någon random person som säger det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av infelix:

Har du någon riktig källa på det och inte bara någon random person som säger det?

Bra att du frågar om en mer säker källa! Se min uppdatering.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Bra att du frågar om en mer säker källa! Se min uppdatering.

Tack

Då får man leta vidare helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infelix:

Tack

Då får man leta vidare helt enkelt.

SearxNG är att rekommendera, som sagt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

DDG om du vill vara lite hemlig, och sedan Grok 3 lanserades har jag börjat Grok:a istället för att Googla. Fungerar oftast väldigt bra om man vill ha reda på något.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

DDG om du vill vara lite hemlig, och sedan Grok 3 lanserades har jag börjat Grok:a istället för att Googla. Fungerar oftast väldigt bra om man vill ha reda på något.

Men Grok 3 är ju som vad ChatGPT är: en chattbot. Hur kan den söka på nätet åt dig? Har den sökt igenom hela internet snabbare än Google?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Men Grok 3 är ju som vad ChatGPT är: en chattbot. Hur kan den söka på nätet åt dig? Har den sökt igenom hela internet snabbare än Google?

Ofta så är den snabb. Och om du ställer frågan du letar efter svaret på så skriver den ut det direkt till dig, baserat på många olika källor. Och den presenterar svaret/infon i det formatet du vill (tabeller, kort sammanfattning, långt avancerat svar med en sammanfattning tex). Du slipper gå in på länkar, gå tillbaka, gå in på en annan och leta runt. Så visst, själva sökningen kanske tar 1,25s mer än en "vanlig" Googling, men jag slipper leta runt i på olika sidor, Wikipedia-artiklar eller annat.

Det lämpar sig kanske inte till allt, men för mig så har Grok verkligen tagit över senaste veckorna. Det står kanske för 85% av mina sökningar privat.

Visa signatur

PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Ofta så är den snabb. Och om du ställer frågan du letar efter svaret på så skriver den ut det direkt till dig, baserat på många olika källor. Och den presenterar svaret/infon i det formatet du vill (tabeller, kort sammanfattning, långt avancerat svar med en sammanfattning tex). Du slipper gå in på länkar, gå tillbaka, gå in på en annan och leta runt. Så visst, själva sökningen kanske tar 1,25s mer än en "vanlig" Googling, men jag slipper leta runt i på olika sidor, Wikipedia-artiklar eller annat.

Det lämpar sig kanske inte till allt, men för mig så har Grok verkligen tagit över senaste veckorna. Det står kanske för 85% av mina sökningar privat.

Om jag ska vara ärlig, så är inte det någon direkt nätsökning, utan mer en "fråga AI"-grej. Allt du ger AI, lagras och hanteras, även personliga saker. Ingenting filtreras bort. Det är därför till exempel ChatGPT är såpass "all knowing".

Se bara på Metas AI. De matar den med användarnas personliga bilder (åtminstone innan de snodde böcker och matade deras AI med de böckerna), utan att fråga om lov först. Deras anledning var att "om ni ger oss bilderna, så äger vi dom".

Ju mer data man ger AI (oavsett AI), desto bättre blir AI. Detta är dåligt vid fel användning, och AI missbrukas väldigt mycket.

Jag förstår dock att du tycker det är behändigt att få ett snabbare svar, men AI gör oss dummare.

Du gör som du själv vill, men ville bara göra dig uppmärksam om vad som egentligen sker i bakgrunden, samt riskerna med att använda AI. Vill du söka på nätet? Använd en sökmotor.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mrTLU:

Du kan ju prova en meta-sökmaskin? searxng t.ex. https://en.wikipedia.org/wiki/SearXNG
Vill du inte rigga upp den själv i Docker eller nåt, så finns en svensk upplagd här: https://search.nordh.tech/searxng/

Jag har precis börjat med den, så fråga inte mig om den.

Skrivet av Airikr:

SearxNG är ett perfekt alternativ till Google, då metasökmotorn hämtar sökresultat från just Google, men även från fler sökmotor, som Bing, DuckDuckGo och Qwant. Allt visas reklamfritt och är fri från AI, algoritmer, spårning och annan skit som många sökmotorer (främst de från Big Tech) håller på med.

Om du vill installera SearxNG på din egna server via Docker, följ guiden på https://github.com/searxng/searxng-docker.

kanske gör något fel men så fort jag söker på sidan så går mitt malwarebytes browserguard bananas om phishing atempt.

kan väl ev vara en false positive men jag känner iaf att jag inte vill chansa.

jag passar på den då jag inte har en aning om vad den faktiskt försöker göra i bakgrunden...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

kanske gör något fel men så fort jag söker på sidan så går mitt malwarebytes browserguard bananas om phishing atempt.

https://i.imgur.com/BaRK9vY.png

kan väl ev vara en false positive men jag känner iaf att jag inte vill chansa.

jag passar på den då jag inte har en aning om vad den faktiskt försöker göra i bakgrunden...

Då jag inte får skicka länk till min SearxNG-instans för SweClockers (bryter då mot §9, om tråden inte hamnar om något projekt jag har gjort), så har jag skickat ett PM till dig. Skriv svaret på följande fråga här (men citera inte mitt PM här): får du samma fel på min SearxNG-instans?

Förtydligande varför jag inte får för SweClockers
Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Airikr:

Då jag inte får skicka länk till min SearxNG-instans för SweClockers (bryter då mot §9, om tråden inte hamnar om något projekt jag har gjort), så har jag skickat ett PM till dig. Skriv svaret på följande fråga här (men citera inte mitt PM här): får du samma fel på min SearxNG-instans?

exakt samma resultat.

Cencurerade din adress iom att du inte vill dela den här på sidan.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

exakt samma resultat.

Cencurerade din adress iom att du inte vill dela den här på sidan.
https://i.imgur.com/n8kevjH.png

Ok, tack för att du kollade.

Först och främst, jag vill dela min instans här. Om jag fick, så skulle jag. Nu kanske folk kan lista ut rätt lätt vad adressen är, i och med din halvdanna censur. Tack Alla förtjänar att kunna få surfa runt på nätet utan att bli spårad eller såld (företaget hämtar data > säljer till tredjepart > tredjepart ger riktad reklam = såld).

Eftersom jag inte hittade något efter en nätsökning, så får jag dra min egna teori. Från Wikipedia:

Citat:

Phishing är en form av social ingenjörskonst och ett bedrägeri där angripare lurar människor att avslöja känslig information eller installera skadlig kod som virus, maskar, adware eller ransomware.

Det enda SearxNG gör, är att hämta data från flera olika sökmotorer samtidigt (Google, Bing, Qwant, med flera), samtidigt som man inte blir spårad av företagen. Man kan till och med sätta bildsökningen bakom proxies för ökad anonymitet. Tillägg som värnar om ens säkerhet online (bland annat Malwarebytes Browser Guard), kanske ser sånt (hämtar data från flera sökmotorer) som något suspekt? Bugg? Om inte, sjukt.

SearxNG är FOSS och källkoden är därmed helt transparent. Vem som helst kan granska den och rätta till elakheter som har smygit sig in. Och om man söker efter antivirus, phishing, eller virus, så hittar man inget som har något med det som du är med om.

Slutsats: false positive.

Som sagt, slutsatsen är min teori. Jag kan ha fel, men ingenting indikterar om att SearxNG är ett projekt som försöker lura dess användare. Hur skulle projektet göra det? Källkoden är ju helt öppen! Men om jag har fel och någon här vet det rätta svaret, snälla, rätta mig. Men fram tills dess: false positive.

Förtydliganden
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Om jag ska vara ärlig, så är inte det någon direkt nätsökning, utan mer en "fråga AI"-grej. Allt du ger AI, lagras och hanteras, även personliga saker. Ingenting filtreras bort. Det är därför till exempel ChatGPT är såpass "all knowing".

Se bara på Metas AI. De matar den med användarnas personliga bilder (åtminstone innan de snodde böcker och matade deras AI med de böckerna), utan att fråga om lov först. Deras anledning var att "om ni ger oss bilderna, så äger vi dom".

Ju mer data man ger AI (oavsett AI), desto bättre blir AI. Detta är dåligt vid fel användning, och AI missbrukas väldigt mycket.

Jag förstår dock att du tycker det är behändigt att få ett snabbare svar, men AI gör oss dummare.

Du gör som du själv vill, men ville bara göra dig uppmärksam om vad som egentligen sker i bakgrunden, samt riskerna med att använda AI. Vill du söka på nätet? Använd en sökmotor.

Jag är väl medveten om det, det var därför det första jag skrev var DDG om man vill vara lite hemlig.

Jag gissar att det beror vad man söker efter helt enkelt, och jag kan förstå att en del föredrar en "riktig" sökning. För min del känns det väldigt smidigt, speciellt när man lärt sig prompta på bättre sätt allt eftersom. Jag tänkte ungefär som dig först, men blev riktigt positivt överraskad. Men no beef om du inte gillar det!

Jag har även lekt en del med DeepSearch, som verkar vara rätt så pålitligt när man vill ha reda på djupare information. Exempelvis testade jag att söka på min kusins namn + arbetsplats, och fick upp en väldigt detaljerad sammanfattning av honom från alla möjliga källor, varav allting stämde till 100%.

Dold text
Visa signatur

Foto:

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Jag är väl medveten om det, det var därför det första jag skrev var DDG om man vill vara lite hemlig.

Jag gissar att det beror vad man söker efter helt enkelt, och jag kan förstå att en del föredrar en "riktig" sökning. För min del känns det väldigt smidigt, speciellt när man lärt sig prompta på bättre sätt allt eftersom. Jag tänkte ungefär som dig först, men blev riktigt positivt överraskad. Men no beef om du inte gillar det!

Lite hemlig är korrekt

Eftersom man får mycket hjälp från AI, så är det beroendeframkallande.

Skrivet av aMp:

Jag har även lekt en del med DeepSearch, som verkar vara rätt så pålitligt när man vill ha reda på djupare information. Exempelvis testade jag att söka på min kusins namn + arbetsplats, och fick upp en väldigt detaljerad sammanfattning av honom från alla möjliga källor, varav allting stämde till 100%.

Dold text

Exakt! AI är skrämmande.

Visa signatur