USA stoppar Kaspersky – kopplas till ryska staten

Permalänk
Melding Plague

USA stoppar Kaspersky – kopplas till ryska staten

Enligt den amerikanska regeringen utgör antivirusföretaget en nationell säkerhetsrisk.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör

Hej allesammans!

Vill bara påminna om att SweClockers forumregler gäller även i kommentarsfält. Inlägg som strider mot reglerna kommer att plockas bort och upprepade regelbrott kommer att leda till avstängning.

Mer specifikt § 1.7 Politikdiskussioner. Diskutera gärna artikelns ämne men alla sidospår in i andra politiska ämnen och/eller liknande är inte tillåtet.

Om du vill läsa mer om våra regler kan du se dem här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Kaspersky själva säger att beslutet grundar sig i samtidens geopolitiska klimat och hypotetiska risker snarare än en objektiv bedömning av bolagets produkter och tjänster.

Det är väl vad båda sidor säger?

Dvs att själva problemet är hur Ryssland skulle kunna utnyttja situationen, inte att Kasperskys produkter idag gör något dåligt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Tidsfråga, efter turerna kring Kasperskys eventuella inbladning i utveckling utav mjukvara för Ryska drönare så var det en tidsfråga tills dess att företaget skulle sanktioneras.
https://informnapalm.org/en/alabugaleaks-part-2-kaspersky-lab...

Operation triangulation är dessutom en intressant inblick i en(mest sannolikt) västerländsk underrättelsetjänsts förfaranden för att kunna avlyssna b.la. Kaspersky, så jag antar att man har relativt goda belägg för det här beslutet.

Nedan berättat utav Kaspersky själva:
https://securelist.com/operation-triangulation/109842/
https://securelist.com/triangulation-validators-modules/11084...
https://securelist.com/operation-triangulation-the-last-hardw...

Permalänk
Musikälskare

Bra, mer sådant

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Amazon.com säljer inte licenser längre...

Permalänk
Medlem

Enskilda företag idag, VPN-tjänster och Tor imorgon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det är väl vad båda sidor säger?

Dvs att själva problemet är hur Ryssland skulle kunna utnyttja situationen, inte att Kasperskys produkter idag gör något dåligt.

Du stal min kommentar rakt av!

Tycker det är tråkigt att ryska staten är som de är för jag har alltid gillat kaspersky

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Man behöver inte uttala sig politiskt för att konstatera fakta att på rysk TV hotar man västvärlden med total undergång ungefär varje kväll, det är vad ryska medborgare inklusive Kaspersky skall tycka och agera utefter, det är inte som att det är vi som inte vill vara kompis ....

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

USA är inte enda landet och första som bannar Kaspersky. Mera dom är väldigt sena ute med banna Kaspersky.

https://www.bitdefender.com/blog/hotforsecurity/us-bans-kaspe...

"Kaspersky faces bans worldwide

The US is not the only country to take such a drastic measure. In 2022, the German Federal Office for Information Security urged citizens to stop using the software and replace it with something else. The same year, Italy banned the use of Kaspersky software in the public sector.

The same goes for Lithuania, which has banned Kaspersky software since 2017, and the Netherlands, which is already phasing out the software. Romania prohibited the use of the Russian software in the public sector in 2022.

For consumers and businesses looking to switch from Kaspersky, excellent alternatives like Bitdefender are readily available. Switching providers is straightforward, ensuring you maintain top-notch security with ease. Choose Bitdefender for trusted protection."

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napster91:

Klart vi ska ha västvärlds antivirus! Endast förunnat våra makthavare att spionera, kartlägga och avlyssna i olika former! Det är OK när 'vi' gör det

Vilka "västvärlds antivirus" spionerar, kartlägger och avlyssnar i olika former åt våra makthavare?

Visa signatur

MSI X670E Gaming Plus, AMD Ryzen 7 7800X3D
AMD XFX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
32GB Corsair vengeance 6000MHz CL30, Arctic Freezer III 280
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. OpenSuse Tumbleweed Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

USA är inte enda landet och första som bannar Kaspersky. Mera dom är väldigt sena ute med banna Kaspersky.

https://www.bitdefender.com/blog/hotforsecurity/us-bans-kaspe...

"Kaspersky faces bans worldwide

The US is not the only country to take such a drastic measure. In 2022, the German Federal Office for Information Security urged citizens to stop using the software and replace it with something else. The same year, Italy banned the use of Kaspersky software in the public sector.

The same goes for Lithuania, which has banned Kaspersky software since 2017, and the Netherlands, which is already phasing out the software. Romania prohibited the use of the Russian software in the public sector in 2022.

For consumers and businesses looking to switch from Kaspersky, excellent alternatives like Bitdefender are readily available. Switching providers is straightforward, ensuring you maintain top-notch security with ease. Choose Bitdefender for trusted protection."

Det USA gör nu är ju en utökning av förbuden de redan hade... Sedan 2017 har Kaspersky bannlysts från en massa federala myndigheter osv.
Det är väl iaf delvis jämförbart med de som du nämner som är begränsade till "in the public sector".

Se t.ex. https://archive.is/etESK

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Internjet!

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Vilka "västvärlds antivirus" spionerar, kartlägger och avlyssnar i olika former åt våra makthavare?

Ingen aning, men utgår från att diverse underättelsetjänster har bakdörrar och möjlighet att göra det. Inte 1 eller 2 eller 100 artiklar som skrivits om det utan fler genom åren. Jag förutsätter faktiskt att det är så, allt annat är befängt om man har någon form av säkerhetstänk. Kan adobe och spelutvecklare plantera mjukvara som känner av pirat eller inte kan myndigheter och dess organisationer göra mycket mer.

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem

Märkligt att det dröjde så pass länge. Minns att detta var på tapeten för flera år sedan redan.

https://www.sweclockers.com/nyhet/33946-tyska-myndigheter-avr...

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napster91:

Er, va? Försöker du låta smart? Troll.

Vi diskuterar eventuell spion via mjukvara här. Vill väcka tanken om att det inte bara är "fiender" som spionerar, utan även 'vi' så det inte blir ensidigt. Fortsatt troll får du ta någonstans där det passar.

JA, jättespännande att alla spionerar, men det blir lite liksom lite mera viktigt när fiender gör det. Kanske för att dom har en agenda. Eller?

Jag får hellre mitt köpmönster kartlagt av Coca Cola än mitt hus positionerat för en glidbomb ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Vilka har spionerat genom den där mjukvaran för telefoner? Har man gjort efter det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av g146:

Vilka har spionerat genom den där mjukvaran för telefoner? Har man gjort efter det?

Tror du menar Israeliska Pegasus, https://sv.wikipedia.org/wiki/Pegasus_(spionprogram)

Tror att många nationer med "auktoritär lutning" är abonnerar på den

Permalänk
Medlem

Personligen försöker jag undvika all programvara som är utvecklad av personer med rysk nationalitet i den mån det går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napster91:

Jag vet inte hur det är med dig, men det ligger inte i mitt intresse att bli spionerad på... Sen fiender? Sedan när? Att vissa regeringar gör tveksamma och vedervärdiga saker gör inte dessa automatiskt till fiender.

Frågade du sen när ryssen blev Sveriges fiende precis? Är du köpt?

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör

Tråd låses och öppnas åter imorgon bitti.

Permalänk
Medlem

Det som är roligt i hela denna situation är att folk och företag i USA föredrar en "Rysk" mjukvaroleverantör framför inhemska ("mer säkra") i det känsliga området. Och att det sker på ett så omfattande nivå, så att USA måste lagstifta förbudet för att hindra sina medborgare och företag att använda det... Ja, det säger en hel del vem folk och företag litar på.🤣

Permalänk
Medlem

Har det inte funnits faktiska bevis för kopplingen mellan företaget och ryska staten sedan 2015-2017?

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Det som är roligt i hela denna situation är att folk och företag i USA föredrar en "Rysk" mjukvaroleverantör framför inhemska ("mer säkra") i det känsliga området. Och att det sker på ett så omfattande nivå, så att USA måste lagstifta förbudet för att hindra sina medborgare och företag att använda det... Ja, det säger en hel del vem folk och företag litar på.🤣

Jag vet inte om man verkligen bör dra slutsatser om vem folk litar på, men kanske, vem vet. Det vore en ur ett perspektiv förhållandevis optimistisk tolkning att folk tänkt så mycket på saken att det handlar om tillit...

Jag tänker spontant snarare i banorna av klassikern med där typ hälften av deltagarna i en studie delade med sig av sitt lösenord om de erbjöds en chokladbit i utbyte. Dvs, jag är mer inne på spåret att det kan vara den sedvanliga totala avsaknaden av konsekvenstänk så fort faran är det minsta abstrakt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Det som är roligt i hela denna situation är att folk och företag i USA föredrar en "Rysk" mjukvaroleverantör framför inhemska ("mer säkra") i det känsliga området. Och att det sker på ett så omfattande nivå, så att USA måste lagstifta förbudet för att hindra sina medborgare och företag att använda det... Ja, det säger en hel del vem folk och företag litar på.🤣

Du överskattar nog grovt hur många som ens vet att Kaspersky är ett ryskt företag, och jag vågar nog påstå att i stort sett ingen i USA väljer Kasperskys mjukvara p.g.a. det. Det lär handla mer om att det är ett av de mer kända antivirusprogrammen, så många kommer använda det utan en tanke på var det kommer ifrån så länge som inget görs för att stoppa det.

Permalänk
Medlem

Har Kaspersky och tycker det är överlägset bäst, vad har Amrikanska företag presterat? Norton är ett skämt och M$ affe hittar inte sig själv i datorn. Börjar bli patetiskt med USA's förbjuda alla som gör bättre jobb än de själv! Apple, Goggle och Facebook Microsoft är sinnebilden för program och tjänster som rent säkerhetsmässigt borde vara totalförbjudet i varje land som månar om sina medborgare. För Sveriges del så är Kaspersky registrerat i Schweiz och servrarna är placerade där, men de är skattepliktiga i Ryssland

Permalänk
Medlem

Har aldrig använt Kaspersky och kommer definitivt aldrig att göra det, jag skulle inte rekommendera någon annan att använda det heller men så länge det inte är förbjudet så varsågoda att göra som ni vill!

Bra gjort av USA

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag vet inte om man verkligen bör dra slutsatser om vem folk litar på, men kanske, vem vet. Det vore en ur ett perspektiv förhållandevis optimistisk tolkning att folk tänkt så mycket på saken att det handlar om tillit...

Jag tänker spontant snarare i banorna av klassikern med där typ hälften av deltagarna i en studie delade med sig av sitt lösenord om de erbjöds en chokladbit i utbyte. Dvs, jag är mer inne på spåret att det kan vara den sedvanliga totala avsaknaden av konsekvenstänk så fort faran är det minsta abstrakt.

Skrivet av perost:

Du överskattar nog grovt hur många som ens vet att Kaspersky är ett ryskt företag, och jag vågar nog påstå att i stort sett ingen i USA väljer Kasperskys mjukvara p.g.a. det. Det lär handla mer om att det är ett av de mer kända antivirusprogrammen, så många kommer använda det utan en tanke på var det kommer ifrån så länge som inget görs för att stoppa det.

Ok, jag kan tänka mig (delvis) att vanliga människor väljer Kaspersky mjukvara pga "ren okunnighet" eller "choklad bollen"... Men företag då? Nää... Där duger inte era argumenter.
Jag har en annan teori - Kaspersky vägrade att skapa / lämna ut backdoors (nycklar till dem) till fbi och liknande. Och pga de inte kan rent fysiskt eller rättsligt tvinga till det, banlyser de Kaspersky.

Permalänk
Medlem

Det är samma argument som används mot kina, t.ex. ban av tiktok.

Vad jag är nyfiken på är hur många amerikanska program / företag som kan misstänkas ha bakdörrar som fbi/cia/nsa kan använda.

Min poäng: det blir inte mycket kvar om man bannar allt bara för misstanke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Jag har en annan teori - Kaspersky vägrade att skapa / lämna ut backdoors (nycklar till dem) till fbi och liknande. Och pga de inte kan rent fysiskt eller rättsligt tvinga till det, banlyser de Kaspersky.

Det är en intressant invertering av det som faktiskt verkar vara den kommunicerade anledningen.

Dvs, att det är uppenbart att Putin kan se till att just dessa saker sker om han vill ta till detta medel, iom att bolaget såvitt jag förstår fortfarande styrs från Moskva, där även Gene och hans familj lever.
Alltså både rättslig och fysisk kontroll över det egentliga huvudkontoret och bolagets VD, även om en massa servrar flyttats till Schweiz och att de har en massa kontor ute i världen som har mer aptitlig avsändaradress för fakturor osv.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304