Onedrive säkerhetskopierar filer i Windows 11 – i smyg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Just övergången från 7an var det som till slut drev mig personligen över gränsen, jag välde då att överge helt istället för att tvingas till acceptans....

Samma här.

Citat:

Det som förvånar mig mest är faktiskt att man möter en sån "tröghet" att våga titta nån annan stans även bland inbitna entusiaster och rent av "nördar" som detta och liknande forum.
Att gemene man som inte förstår eller kan något alls bara följer strömmen som döda fiskar förväntar man sig, men inte entusiasterna och nördarna, men tydligen är man villig att svälja nästan vad som helst bara "alla spel fungerar"....

Man kan ju fråga sig hur många här som verkligen är entusiaster och nördar.
Om det skulle det komma en konsol med _mycket_ bättre prestanda så gissar jag att en stor del av forumet skulle hoppa över till den. De viktigaste verkar ju som sagt vara att spelen fungerar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morna:

fast din data är väl inte en produkt, , hur menar du?

Klart det är. Jag har ju filer som ägs av mig och som jag inte gett godkännande till att det får överföras till någon annan.
Du har ingen aning om vad jag sitter på för material som kanske är sekretess eller personliga saker jag inte vill att någon ska se.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Hur långt är ett snöre? Det beror helt och hållet på vad du vill göra.

Vill du köra desktopversionen av MS Office t.ex., eller om du vill spela något storspel vars antifusk inte funkar på Linux, eller kör någon annan app som bara finns på Windows, så nej, då är inte Linux ett bra alternativ.

Om du är allergisk mot Steam och har en massa spel utanför Steam, eller kör t.ex. den där Xbox-tjänsten som MS har för att prenumerera på ett spelbibliotek, så nej, då är det inte heller moget, eftersom du inte kan köra det du vill i sådana fall.

Men om du klarar dig utan MS Office (finns LibreOffice t.ex. som inte är lika bra, men är good enough för det mesta) och de spel du spelar är kompatibla med Linux (Kolla på ProtonDB) och du inte har några obskyra datortillbehör som saknar drivrutiner eller mjukvara för Linux (t.ex. BankID på kort) så funkar Linux utmärkt.

Det går även att spela spel som inte finns på Steam, men det kräver lite mer meck än att aktivera en enda checkbox i värsta fall på Steam, så har man en massa som inte finns där så kan det vara en dealbreaker om man har låg tolerans för meck.

Allt jag spelar på Steam fungerar felfritt i Linux, även flera spel som officiellt inte listar att de stödjer Linux, då har det räckt att manuellt aktivera kompatibilitetsläget. Jag behöver inte MS Office, och jag klarar mig med Mobilt BankID vid datorn. Och resten är ju bara på webben ändå, det funkar oavsett OS.

Nu kör jag själv Ubuntu, inte Mint, men det är inga stora skillnader i mognadsgrad mellan de två.

Allt detta bygger dock på aktiva val från den som använder datorn att byta OS. Detta eftersom Microsoft sponsrar datortillverkare med en hel del pengar i olika program, och förutsättningen är i princip att sälja Windows på alla datorer. Detta väljer få tillverkare bort, så vi kommer nog inte se en massa datorer med Linux förinstallerat i första läget, det kommer förbli en entusiastgrej.

Skrivet av Kasken:

Just övergången från 7an var det som till slut drev mig personligen över gränsen, jag välde då att överge helt istället för att tvingas till acceptans....

Det som förvånar mig mest är faktiskt att man möter en sån "tröghet" att våga titta nån annan stans även bland inbitna entusiaster och rent av "nördar" som detta och liknande forum.
Att gemene man som inte förstår eller kan något alls bara följer strömmen som döda fiskar förväntar man sig, men inte entusiasterna och nördarna, men tydligen är man villig att svälja nästan vad som helst bara "alla spel fungerar"....

Jag har i flera omgångar doppat tårna i Linuxträsket och tycker nog att det gått bättre och bättre för varje gång. Har det numera permanent installerat på en bärbar "sekundärdator" som används lite till och från.
Mitt stora problem har varit just simulator och VR spel och få dem spelen och mjukvarorna att lira med Linux. Så jag har inte vågat byta sida på den "stora" speldatorn. Men det kanske har blivit bättre även på den fronten det senaste året?

Annars när det gäller både alternativ till Office, foto, ritprogram, CAD och 3d printning så finns det ju numera flera alternativ som fungerar lika bra som Windowsmotsvarigheten enligt min erfarenhet.

Visa signatur

Ryzen 5 7600X | RAM 2x16GB DDR5 | MSI Suprim RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Bra förändring som innebär att många fler kommer ha säkerhetskopior. Den som av något skäl ogillar har möjligheten att bocka ur, medan det är förvalt för de 99% av användarna som vill ha funktionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conqvistadoren:

Bra förändring som innebär att många fler kommer ha säkerhetskopior. Den som av något skäl ogillar har möjligheten att bocka ur, medan det är förvalt för de 99% av användarna som vill ha funktionen.

Totalt bakvänt resonemang, allt som inte är nödvändigt för den grundläggande funktionen av ett operativsystem skall alltid i alla lägen vara avstängt, eller ännu hellre inte ens installerat, som utgångspunkt.

Sen kan man under installationsprocessen erbjuda användaren att aktivera/lägga till diverse funktioner.
Jag kan till och med gå med på att det kan finns ett "installera/aktivera alla funktioner"- alternativ för den stor massan som inte förstår alla val.

Men att trycka operativsystem fulla med olika funktioner som dessutom integreras så djupt är fullständigt fel väg att gå.
Att försvara detta med resonemanget att "den som inte vill ha kan ta bort" gör mig att jag inte vill vara vän med dig, för att säga det snällt.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Skrivet av Pamudas:

Vid installationen av W11 har det väl alltid vart förvalt att du ska säkerhetskopiera allt via OneDrive (och att du måste aktivt välja bort det)? Gäller detta bara nya installationer av W11 eller är det alltså något som aktiveras i OneDrive även på befintliga installationer?

men sen lite längre ner;

Går det ens att välja bort OneDrive? Finns ju även om man försöker ta bort det på vanligt vis. Så vitt jag vet.

Visa signatur

nuvarande dator: Asus ROG STRIX Z370-E GAMING, Intel i7 8700k 5.0Ghz, Corsair 32gb3200mhz, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Den stora massan bryr sig inte alls.

Det kommer att gnällas och gnattas i forumet. Och sen kommer acceptansen.

Gnället återkommer sedan med prishöjningarna, men de sker ju först när man känner sig relativt trygg i att folk inte längre har ett realistiskt alternativ.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Vad kopieras till one drive egentligen? Bara det som ligger i foldern "Dokument" eller typ allt på alla partitioner?
Är det obegränsad mängd data ? hur många Tb rör det sig om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoffyOne:

Vad kopieras till one drive egentligen? Bara det som ligger i foldern "Dokument" eller typ allt på alla partitioner?
Är det obegränsad mängd data ? hur många Tb rör det sig om?

Dokument, filmer, foton, skrivbord.
Tror man får 1GB utan prenumeration.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

here we go again med winblows, jag har såklart kört en OneDriveSetup.exe /uninstall, det är typ det första jag gör vid en ny formaterad dator, frågan är ju om skiten återinstalleras via deras påtvingade updates... livslängden för windows hos mig är inte långt kvar nu, märkte när jag installerade mormors nya dator att det inte längre gick att kringgå online konto delen om man råkat visa datorn att man hade tillgång till wifi, inte ens cmd "f10" och "oobe\bypassnro" funkade utan det slutade med att jag fick logga in på wifi men blocka datorn via routerns brandvägg från att ha tillgång till internet via wifi... så då kunde jag fortfarande köra lokalkonto, väldigt bökigt

Permalänk
Medlem

Onedrive kan avinstalleras,(men) som allt i windows idag så är det en (sanning) med (modifikation), vad du kan avinstallera är din programvara till onedrive, men den inbyggda progravaran i oprativsystemet kan du inte ta bort, och schemaläggaren kör programmet och är troligen låst till trusted installer. Kollade nu går att ta birt från schemaläggaren också.

rättelse
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Med den logiken är ju inte heller de stora filmbolagens data en produkt?

Jag som privatperson är väl lika mycket upphovsman till mina bilder som filmbolagen är till sina filmer?

Visst är du upphovsman. Men det gör väl inte din data till en produkt? Säljer du din data i vanliga fall? Är du ett företag? Hur menar du?

Produkter kan man piratkopiera...
Min fråga gäller hur man kan tycka att onedrive piratkopierar, jag undrade mest efter resonemanget men det kanske var lite tongue in cheek.

Visa signatur

WS - 980x/48GB/MSI Big Bangx58/2xIntel PT Gbe/Seasonic x760/3xSSD@120GB/8xSeagate@250GB/GTX670/Dell U2711 Win7x64/VmWare WS9 och massa stuff.
NAS - AMD C60-I/8GB/2xIntel PT Gbe/FSP Pico@90w/SSD@120GB/5xSeagate_o_WD@2TB WinServer2k8r2/Flexraid/Crashplan/Hyper-V----> idle@20w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Klart det är. Jag har ju filer som ägs av mig och som jag inte gett godkännande till att det får överföras till någon annan.
Du har ingen aning om vad jag sitter på för material som kanske är sekretess eller personliga saker jag inte vill att någon ska se.

Är det en produkt då? Eller data? Jag förstår inte riktigt hur ditt data automatiskt är en produkt, jag läser dig som att du menar att notepad.txt och din semester bild.png är produkter och att du tycker att det microsoft gör genom att slå på onedrive är piratkopiering. Fattar jag rätt då? Har aldrig hört den åsikter förut, det är därför jag frågar.

Du har helt rätt i att jag inte har en aning om ditt material, men du bör du välja nåt os som respekterar dina val bättre om du inte tycker det är bra nog. Nånstans iom att du använder Windows så går du ju med på väldigt mycket.

Visa signatur

WS - 980x/48GB/MSI Big Bangx58/2xIntel PT Gbe/Seasonic x760/3xSSD@120GB/8xSeagate@250GB/GTX670/Dell U2711 Win7x64/VmWare WS9 och massa stuff.
NAS - AMD C60-I/8GB/2xIntel PT Gbe/FSP Pico@90w/SSD@120GB/5xSeagate_o_WD@2TB WinServer2k8r2/Flexraid/Crashplan/Hyper-V----> idle@20w

Permalänk
Medlem

Man blir lite fundersam hur många fler moln tjänster tar "extra kopior" på en material.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morna:

Visst är du upphovsman. Men det gör väl inte din data till en produkt? Säljer du din data i vanliga fall? Är du ett företag? Hur menar du?

Produkter kan man piratkopiera...
Min fråga gäller hur man kan tycka att onedrive piratkopierar

Produkt?.... De immateriella rättigheterna gäller ju allt jag som upphovsman skapat, oavsett i vilket syfte jag skapat?

Ett foto på en blomma som jag tagit med min kamera är jag precis lika mycket upphovsman till som vilket filmbolag som helst är upphovsman till de filmer de skapar.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Just övergången från 7an var det som till slut drev mig personligen över gränsen, jag välde då att överge helt istället för att tvingas till acceptans....

Det som förvånar mig mest är faktiskt att man möter en sån "tröghet" att våga titta nån annan stans även bland inbitna entusiaster och rent av "nördar" som detta och liknande forum.
Att gemene man som inte förstår eller kan något alls bara följer strömmen som döda fiskar förväntar man sig, men inte entusiasterna och nördarna, men tydligen är man villig att svälja nästan vad som helst bara "alla spel fungerar"....

Har man en dator för att primärt spela så kvittar det ju hur lysande alternativen till Windows är om de spelen man är intresserad av inte fungerar? Den är ju för ändamålet helt värdelös.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Produkt?.... De immateriella rättigheterna gäller ju allt jag som upphovsman skapat, oavsett i vilket syfte jag skapat?

Ett foto på en blomma som jag tagit med min kamera är jag precis lika mycket upphovsman till som vilket filmbolag som helst är upphovsman till de filmer de skapar.

Ja? Du verkar mena att din data piratkopieras om onedrive hanterar dina filer när du inte vill det. Det är därför jag frågar, men jag kan ha missförstått. Originalfrågan från mig handlade om att jag undrade hur en annan user menade att Microsoft piratkopierat datat, det är en åsikt jag inte hört förrut.

Jag har förstått det som att en produkt kan man piratkopiera, ditt data har du rätt till som du säger, men det gör väl inte detta till en fråga om piratkopiering. Det låter märkligt, vad skulle det kallas, unlawful backup? Corporate piracy of self owned data?

Om du tar fotot på blomman och du lägger det fotot på din jobbdator (som sköts av en it-avdelning) och de slår på onedrive som synkar blomman till onedrive, vad händer då?

Visa signatur

WS - 980x/48GB/MSI Big Bangx58/2xIntel PT Gbe/Seasonic x760/3xSSD@120GB/8xSeagate@250GB/GTX670/Dell U2711 Win7x64/VmWare WS9 och massa stuff.
NAS - AMD C60-I/8GB/2xIntel PT Gbe/FSP Pico@90w/SSD@120GB/5xSeagate_o_WD@2TB WinServer2k8r2/Flexraid/Crashplan/Hyper-V----> idle@20w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Discontinued? hittar en github som verkar övergiven men länkar till en annan "builtbybel" där projektet inte finns längre (404).
Frågan om det gjorts en ersättare som är mer up to date?

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Microsoft: "Vi fick precis automatisk backup på 150 terabyte porr"
Me: You asked for it!

Permalänk
Medlem

Tycker det är bra att det är på som default för gemene man eftersom de sällan har en egen backuplösning och dataförlust kan vara förödande, men de måste ju kommunicera det till sina användare och ge dem en chans att slå det av om de inte samtycker.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morna:

Ja? Du verkar mena att din data piratkopieras om onedrive hanterar dina filer när du inte vill det. Det är därför jag frågar, men jag kan ha missförstått. Originalfrågan från mig handlade om att jag undrade hur en annan user menade att Microsoft piratkopierat datat, det är en åsikt jag inte hört förrut.

Jag har förstått det som att en produkt kan man piratkopiera, ditt data har du rätt till som du säger, men det gör väl inte detta till en fråga om piratkopiering. Det låter märkligt, vad skulle det kallas, unlawful backup? Corporate piracy of self owned data?

Om du tar fotot på blomman och du lägger det fotot på din jobbdator (som sköts av en it-avdelning) och de slår på onedrive som synkar blomman till onedrive, vad händer då?

Resonemanget är att Microsoft kan anses piratkopiera användarens upphovsrättsskyddade material som användaren är upphovsman till och inte aktivt har gett tillstånd åt Microsoft att kopiera. På samma sätt är t.ex. filmer från Hollywood upphovsrättsskyddat material och piratkopiering är olovlig kopiering av det materialet. Det här borde vara tämligen lätt att hänga med på - upphovsrättsskyddat material får inte kopieras eller förfogas över utan tillstånd, det har inget att göra med huruvida materialet är en kommersiell produkt eller inte.

I verkligheten går det dock knappast att juridiskt bedöma Microsofts backuper till OneDrive som piratkopiering eftersom det säkert finns ett godkännande för det inskrivet någonstans i Windows EULA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimuel:

Är Linux Mint moget som ersättning för Windows? Har nog aldrig funnits ett bättre tillfälle att putsa slutklämmen.

Om du är okej med att inte kunna köra några av dina vanliga program så finns det inget att vänta på. Själv tycker jag Linux är fantastiskt i sin renaste form via command prompt. Däremot tycker jag att samtliga GUI för Linux är både fula och klumpiga att använda jämför med Windows. Dock verkar Microsoft göra sitt bästa för att förstöra allt som trots allt är bra med Windows, så jag förstår att du börjar se dig om efter alternativ.

Permalänk
Medlem

De anstränger sig då sannerligen hårt för att skrämma bort användare från sitt OS, jag har bara ett skäl att stanna kvar och det är sekundärt.

Har kört avveckling över tid och hittat alternativ som i flera fall är bättre än motsvarande i Microsoft-sfären.

Det är dags, Nobara nu kör vi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Resonemanget är att Microsoft kan anses piratkopiera användarens upphovsrättsskyddade material som användaren är upphovsman till och inte aktivt har gett tillstånd åt Microsoft att kopiera. På samma sätt är t.ex. filmer från Hollywood upphovsrättsskyddat material och piratkopiering är olovlig kopiering av det materialet. Det här borde vara tämligen lätt att hänga med på - upphovsrättsskyddat material får inte kopieras eller förfogas över utan tillstånd, det har inget att göra med huruvida materialet är en kommersiell produkt eller inte.

I verkligheten går det dock knappast att juridiskt bedöma Microsofts backuper till OneDrive som piratkopiering eftersom det säkert finns ett godkännande för det inskrivet någonstans i Windows EULA.

Bra förklarat. Jag har dock alltid förstått det som att piratkopiering är beroende av en produkt/tjänst som kopieras. Har inte läst om fall där företag piratkopierat privatpersoners data utan bara tvärtom.

Däremot att det skulle kunna vara ett intrång i privatpersonens upphovsrätt är jag med på och det är ju givetvis inte ok.

Precis, nånstans finns det säkert någonting i EULA som beskriver att det finns ett passivt godkännande i och med exempelvis användandet av OS. Tack för svar.

Visa signatur

WS - 980x/48GB/MSI Big Bangx58/2xIntel PT Gbe/Seasonic x760/3xSSD@120GB/8xSeagate@250GB/GTX670/Dell U2711 Win7x64/VmWare WS9 och massa stuff.
NAS - AMD C60-I/8GB/2xIntel PT Gbe/FSP Pico@90w/SSD@120GB/5xSeagate_o_WD@2TB WinServer2k8r2/Flexraid/Crashplan/Hyper-V----> idle@20w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qn1f3:

De anstränger sig då sannerligen hårt för att skrämma bort användare från sitt OS, jag har bara ett skäl att stanna kvar och det är sekundärt.

Jag håller helt med på första delen.

Det är inte konkurrensen får mig att vilja byta till Linux (i mitt fall). Det är MS själva.

Fråga:
Du/ni som bytt/håller på att byta. Vad är ett rimligt upp lägg, dual boot eller är det bästa att bara riva av plåstret?

Själv har jag kört MS sen DOS 4.0 och har viss koll på Linux men är inte bekväm.
Jag tror det är spel som får mig att stanna kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av freevorn:

Jag håller helt med på första delen.

Det är inte konkurrensen får mig att vilja byta till Linux (i mitt fall). Det är MS själva.

Fråga:
Du/ni som bytt/håller på att byta. Vad är ett rimligt upp lägg, dual boot eller är det bästa att bara riva av plåstret?

Själv har jag kört MS sen DOS 4.0 och har viss koll på Linux men är inte bekväm.
Jag tror det är spel som får mig att stanna kvar.

Jag körde dualboot. I början var windows default, efter ett tag gick jag över till att linux är default, och nu har jag överhuvudtaget inte bootat in i windows sedan oktober

Tillägg, använder datorn huvudsakligen för spel.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Jag körde dualboot. I början var windows default, efter ett tag gick jag över till att linux är default, och nu har jag överhuvudtaget inte bootat in i windows sedan oktober

Tillägg, använder datorn huvudsakligen för spel.

Tack för svaret!

Kan jag fråga om du är nöjd med Arch (om det är det du kör) och skulle du rekommendera det i min situation?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morna:

Bra förklarat. Jag har dock alltid förstått det som att piratkopiering är beroende av en produkt/tjänst som kopieras. Har inte läst om fall där företag piratkopierat privatpersoners data utan bara tvärtom.

Däremot att det skulle kunna vara ett intrång i privatpersonens upphovsrätt är jag med på och det är ju givetvis inte ok.

Frågan är väl om det faktiskt finns en definitionsmässig skillnad på "piratkopiering" (i digitalt sammanhang) och "upphovsrättsintrång".
Men jag håller nog med att språkkänslan säger att detta exempel åtminstone inte är typiskt för när man väljer ordet "piratkopiering", även om det kanske är samma sak definitionsmässigt. Känns mer som en liten ordlek för att spetsa till påståendet.

Skrivet av Morna:

Precis, nånstans finns det säkert någonting i EULA som beskriver att det finns ett passivt godkännande i och med exempelvis användandet av OS. Tack för svar.

Mjo, sannolikt finns det något skrivet som öppnar för detta. Men man kan ju inte skriva precis vad som helst och förvänta sig att det ska anses vara giltigt heller... frågan är väl var den gränsen går.
Att i ett operativsystem (inte en aktivt vald synklösning) skicka iväg typ alla användarens personliga filer i klartext utan att fråga, är det något man bara kan skriva in som en liten finstilt notis i ett milslångt användaravtal?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av freevorn:

Tack för svaret!

Kan jag fråga om du är nöjd med Arch (om det är det du kör) och skulle du rekommendera det i min situation?

Jag gillar arch då man får det väldigt barebone vid installation, samt att det är en rolling release-dist så uppdateringar kommer rätt ofta. Dock så kan bägge sakerna vara en anleding till att undvika arch. Gillar man inte att pilla för mycket så kan det vara en lite högre tröskel, samt större chans för strul.

Med det sagt så har det rullat på flawless för mig i drygt 1,5 år, men det kanske inte passar alla.

Mint har jag förstått ska vara väldigt trevligt annars, men har inte provat det själv.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av freevorn:

Jag håller helt med på första delen.

Det är inte konkurrensen får mig att vilja byta till Linux (i mitt fall). Det är MS själva.

Fråga:
Du/ni som bytt/håller på att byta. Vad är ett rimligt upp lägg, dual boot eller är det bästa att bara riva av plåstret?

Själv har jag kört MS sen DOS 4.0 och har viss koll på Linux men är inte bekväm.
Jag tror det är spel som får mig att stanna kvar.

Jag har flera datorer och har kört parallellt för att undersöka successivt vad som går att ersätta och också migrera i högre utsträckning från Microsofts ekosystem, men också Google, Meta och andra aktörer som ej hanterar data på ett bra vis och respekterar sina användares integritet.

Idag finns det så många distributioner där du mer eller mindre har en Windows-liknande upplevelse och i många avseenden har färre farthinder innan du är på plats. Sen beror det såklart vart du kommer ifrån, vilken erfarenhet du har och vilka användningsområden.

Skapa en botningsbar USB-sticka med t.ex. Pop!_OS, utvecklas av System76 som säljer datorer med detta OS installerat. Boota upp och testa en live-session (körs direkt från USB-stickan för att få en känsla av upplägget). Eller så spinner du igång en VM och testar olika distar och ser ifall någon faller dig i smaken.

Eller dual-boot som du själv föreslår.

Det är lite annorlunda, men generellt är de som använder OS inom Linux-sfären hjälpsamma.

Skrivet av Ostbullen:

Jag gillar arch då man får det väldigt barebone vid installation, samt att det är en rolling release-dist så uppdateringar kommer rätt ofta. Dock så kan bägge sakerna vara en anleding till att undvika arch. Gillar man inte att pilla för mycket så kan det vara en lite högre tröskel, samt större chans för strul.

Med det sagt så har det rullat på flawless för mig i drygt 1,5 år, men det kanske inte passar alla.

Mint har jag förstått ska vara väldigt trevligt annars, men har inte provat det själv.

Kan varmt rekommendera Nobara om du vill testa något annat. Har själv ej använt Arch sedan 20 år tillbaks och då ytterst lite, men det skulle vara kul att återbesöka det, många som är väldigt förtjusta i just Arch.