Bahnhofs smyghöjningar mot existerande kunder

Permalänk
Medlem
Skrivet av 50Spaenn:

Tack för tipset gällande detta.
Fick mitt abonnemang höjt till 539kr vid årsskiftet och såg nu att deras pris är på det tidigare 479kr.
En chatt med kundtjänst senare och de ska ändra priset, alltid trevligt att spara pengar med minimal insats.
Även om jag tycker det är rätt jävligt att man måste kontakta kundtjänst för att få det justerat neråt, men uppåt går bra utan godkännande

Samma här. Jag betalade 529kr för 500/500 men såg igår på hemsidan att det nu kostar 469kr istället. Skrev till dem i deras chat och de justerade priset utan konstigheter. Det hade varit trevligare om de hade sänkt priset automatiskt som du säger, men de tjänar nog massvis med pengar på detta viset.

Visa signatur

Smarthemsystem: Home Assistant OS (Supervised) | Körs på: Intel NUC med Proxmox VE
Zigbee: Sonoff ZBDongle-P + Zigbee2MQTT
Fast belysning: Plejd
Övrig belysning: Philips Hue, IKEA Trådfri
Nätverk: UniFi (UCG Ultra, 24-port PoE switch, Flex Mini switch, 2x AP AC-LR, 1x Swiss Army Knife AP)

Permalänk
Medlem
Skrivet av PWx2:

Nog måste man väl få ifrågasätta varför man inte får det man köpt?
Om Bredband2 inte vill kännas vid de erbjudande som presenteras på Open Universe beställningsportal kanske de borde dra sig ur samarbetet?

Man får absolut ifrågasätta.

Jag har också bredband2 och för min del fick jag rabatten på priset som var när jag hoppade på erbjudandet. De försökte dock med att säga att rabatten gällde på aktuellt pris (dvs det högre priset) men efter ett samtal så ändrade de sig och gav mig det lägre priset i 12 mån

Permalänk
Medlem
Skrivet av PWx2:

Nog måste man väl få ifrågasätta varför man inte får det man köpt?
Om Bredband2 inte vill kännas vid de erbjudande som presenteras på Open Universe beställningsportal kanske de borde dra sig ur samarbetet?

Ja, det ska man ju absolut kunna göra. Innan de tolkade det som att du inte accepterade prishöjningen och därmed ville säga upp abonnemanget (enligt den typ av klausul som brukar finnas för sådana situationer) borde de uttryckligen ha bett om bekräftelse på detta tycker jag.

Hur lång tid var det till deadlinen för att acceptera höjningen? Kan de ha känt sig stressade att de inte skulle hinna få svar innan dess?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Ännu en tråd om en operatör som gör så här på marknaden. Systemet är korrupt... Kan undra vad det är som trissar upp priserna så markant, till viss del går att förstå men inte att äldre kunder ska betala mer än nya.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Hur lång tid var det till deadlinen för att acceptera höjningen? Kan de ha känt sig stressade att de inte skulle hinna få svar innan dess?

Nytt pris skulle börja gälla 1/8 så gott om tid men i detta fallet verkar det handla om att nätleverantören Open universe höjt priserna från sin sida och att Bredband2 då obönhörligen höjer sina priser.

Har inget problem med att de justerar sina ordinarie priser men när man skriver "X kr i 12 månader, därefter Z kr per månad" tolkar åtminstone jag det som att man betalar givet pris under 12 månader. Det är först efter slutfört köp man får reda på att det egentligen handlar om en procentrabatt på ett pris de kan ändra hur som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PWx2:

Nytt pris skulle börja gälla 1/8 så gott om tid men i detta fallet verkar det handla om att nätleverantören Open universe höjt priserna från sin sida och att Bredband2 då obönhörligen höjer sina priser.

Har inget problem med att de justerar sina ordinarie priser men när man skriver "X kr i 12 månader, därefter Z kr per månad" tolkar åtminstone jag det som att man betalar givet pris under 12 månader. Det är först efter slutfört köp man får reda på att det egentligen handlar om en procentrabatt på ett pris de kan ändra hur som helst.

Ok, då borde de absolut ha bett om bekräftelse på att du därmed ville säga upp tjänsten.

Ja, om inte annat borde de ha haft en liten asterisk på första sidan där erbjudandet visas som förklarar att det är en viss rabatt från nuvarande normalpris som det handlar om. Håller helt med. Om de inte tillåts lägga till sådant på just den första vyn i portalen så borde de åtminstone säkerställa att det framgår väldigt tydligt på beställningssidan. Där måste de ju ändå ha tillräcklig kontroll att skriva ut sådan information tycker man.

Stavfel
Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loke6074:

Ännu en tråd om en operatör som gör så här på marknaden. Systemet är korrupt... Kan undra vad det är som trissar upp priserna så markant, till viss del går att förstå men inte att äldre kunder ska betala mer än nya.

Folk måste börja stå upp för saker mer, jag har anmält bahnhof och bredband 2 till konsumentverket, dem svarade med att ge mig ett ärendenummer och ett tack, och skrev typ "när vi får tillräckligt med anmälningar på ett företag så startar vi en utredning"

Så gå in och anmäl företagen som gör såhär till konsumentverket så kanske vi tillslut får en granskning på detta, och en ändring till det bättre.

Permalänk

Tack för denna tråd igen när man orkar kolla. Gick idag från 379:- ner till 339:- ville ha retroaktivt men de gick inte. Får se hur länge man ska orka hålla på.

Permalänk
Medlem

Nu var det ett tag sedan jag uppgraderade från 100/100 (499 kr) till 500/500 (509 kr) och de har höjt priser i omgångar sedan dess.

Telia Öppen fiber sitter jag fast med... (Så fort det står Telia så tror de att de kan ta ut ett högre pris och hänvisa till att de har mycket bättre support än de andra operatörerna. Vet inte om jag håller med om det).

Var inne på Bahnhof Mina Sidor nu och tänkte se hur stor skillnaden är mellan 100 och 500 nu.

På Mina Sidor hittar jag inget ställe där jag kan gå ner i hastighet, men det är hur enkelt som helst att gå upp till 1000. Gissar det är ett medvetet val av Bahnhof.

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix Z490-F GAMING | CPU: Intel Core i7-10700K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15 | Memory: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 32GB | GPU: ASUS ROG Strix GeForce RTX 2070 SUPER OC 8GB GDDR6 | SDD: Samsung 980 1 TB GB M.2 PCIe Gen3 x4 NVMe | HDD: 2 x WD Blue WD10EZEX 64MB 1TB | Audio: Sound Blaster X-Fi Titanium | Case: Corsair 7000D AIRFLOW | PSU: EVGA SuperNOVA 850 G2 | Monitor: ASUS TUF Gaming VG27BQ | OS: Windows 11 Pro 64-bit |

Permalänk
Entusiast

Tack vare denna tråd tog jag tag i detta samt såg över elavtalet. Inga massiva besparingar, men från 539 till 479 per månad här samt en ungefärlig besparing på elen på 500kr/år. Så en bit över tusenlappen sparar man kommande år... många bäckar små

Permalänk
Medlem

Råkade ut för samma sak med bredband2. 4 dagar senare fick jag mejl kring prishöjning. Var i mars som jag beställde och prishöjningen trädde i kraft i maj. Och tittade nu och det är fortfarande det låga priset i portalen (affärsverken i mitt fall). Har mejlat också nu och klagat.

Edit. Fick världens snabbaste mejlsvar. Dock ser jag nu att priset det faktiskt inte är samma som jag beställde ursprungligen för så det har faktiskt skett ändringar på priset i portalen. De ändrade mitt pris till det som nu står på sidan vilket är 287 kr. När jag beställde ursprungligen var det 269 kr. Och har haft 319 efter höjningen.

Så kontentan av det är som många sagt att man måste hålla stenkoll på priset på sin portal hela tiden.

Permalänk
Medlem

Var inte lojal mot operatörerna, utan välj alltid obundet så du kan jämföra och byta vid behov. Var också extra tydlig med varför du byter så operatören förstår att du byter just för att du inte fått det lägre priset per automatik, samt för att du heller inte får tillbaka överskottet du betalt.

Jag jämför priser varje månad, vilket tar ungefär 5-10 min. Har ännu inte behövt byta då min nuvarande operatör är billigast och har haft samma pris hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrufen:

Tack! Här var det sänkt från 569 till 539 när jag kollar grannens adress. Blir till att ringa andra gången på mindre än tre månader för att få priset justerat.

529 när jag kollade nu. Bara att ringa igen, fjärde gången gillt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Folk måste börja stå upp för saker mer, jag har anmält bahnhof och bredband 2 till konsumentverket, dem svarade med att ge mig ett ärendenummer och ett tack, och skrev typ "när vi får tillräckligt med anmälningar på ett företag så startar vi en utredning"

Så gå in och anmäl företagen som gör såhär till konsumentverket så kanske vi tillslut får en granskning på detta, och en ändring till det bättre.

Naivt att tro, dem kommer inte starta något.

Bahnhof och bredband2 är inga större nätägare, och det är där dem blöder marginal.

Dem har kört massa kampanj erbjudanden för att locka in kunder, men har inget att sätta emot när de stora nätägarna Tele2 och gamla statliga Televerket vill höja nätavgiften.

Visa signatur

=)

Permalänk
Skrivet av Maarus:

Naivt att tro, dem kommer inte starta något.

Bahnhof och bredband2 är inga större nätägare, och det är där dem blöder marginal.

Dem har kört massa kampanj erbjudanden för att locka in kunder, men har inget att sätta emot när de stora nätägarna Tele2 och gamla statliga Televerket vill höja nätavgiften.

Självklart kommer de att starta en utredning om de får in tillräckligt med anmälningar angående falsk marknadsföring.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Och jag har aldrig sett någon* med existerade avtal få binda sig på nytt utan någon form av motprestation, som att välja en snabbare tjänst. Dvs har du 250/250 idag så kan du inte binda 250/250 ytterligare 24 månader. I stället övergår dessa till löpande abonnemang. Jag har Telia och kan bara binda mig om jag uppgraderar min förbindelse.

Tycker det är rätt rimligt att utgå från att sweisdapro syftar på löpande abonnemang och dessa kan man inte skydda från prishöjningar så jag vill nog påstå att han i sak har rätt. Erbjudanden är alltid tidsbegränsade och alla är nog överens om att dessa har tydliga villkor som inte kan ändras... hur som helst, skall tilläggas.

*privatperson.

Gjorde det med Tele2 (då comhem) i 7 år, hade 100/100 för 99kr och efter 2 år ringde dom och sa bara att jag säger upp om jag inte får behålla och det funkade varje gång i 5 år tills vi flytta till bostad utan Coax.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Gjorde det med Tele2 (då comhem) i 7 år, hade 100/100 för 99kr och efter 2 år ringde dom och sa bara att jag säger upp om jag inte får behålla och det funkade varje gång i 5 år tills vi flytta till bostad utan Coax.

Jag har också gjort precis så ett tiotal gånger tidigare. Senast för några månader sen. Så @Dr.Mabuse har fel helt enkelt.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Har Bahnhof och betalar 269:-/mån för 250/100. Något jag märkt är att priset skiljer sig mycket beroende på vart man bor. Vem som har nätet. Bahnhof har själv skrivit i sina finansiella rapporter att det finns många som höjer priserna och lägger på tillägg, till det som dom får betala.

Jag bor i Göteborg för Familjebostäder och nätet som dom har kallas Framtidens bredband.

"Framtidens Bredband (iTUX) är ett så kallat öppet fibernät för digitala tjänster. Det byggs av Framtidenkoncernen, där alla allmännyttiga bostadsbolag i Göteborg ingår. Det är tillgängligt för dig som är hyresgäst i allmännyttan."

Visa signatur

Chassi : Node 304 Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Något jag märkt är att priset skiljer sig mycket beroende på vart man bor.

Du har det billigt.
Det har kanske blivit dubbelt så dyrt på 10 år här.
Visserligen har hastigheterna höjts och det går inte ens att välja 100mbit längre.
Enda som är "billigt" är 10 000 mbit/s som kostar 999kr/mån med Bahnhof i mitt nät

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Självklart kommer de att starta en utredning om de får in tillräckligt med anmälningar angående falsk marknadsföring.

Kanske kan det få dem sluta med lockpriser.

Men överlag kommer det inte förändra priserna eftersom de här mindre bolagen är inte större nätägare och har därmed väldigt lite att säga till om.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Folk måste börja stå upp för saker mer, jag har anmält bahnhof och bredband 2 till konsumentverket, dem svarade med att ge mig ett ärendenummer och ett tack, och skrev typ "när vi får tillräckligt med anmälningar på ett företag så startar vi en utredning"

Så gå in och anmäl företagen som gör såhär till konsumentverket så kanske vi tillslut får en granskning på detta, och en ändring till det bättre.

Har en känsla av att sådant här kallas för scam. 🤔 I något annat sammanhang hade det gjort det, det är jag säker på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loke6074:

Har en känsla av att sådant här kallas för scam. 🤔 I något annat sammanhang hade det gjort det, det är jag säker på.

vad menar du är en scam?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

vad menar du är en scam?

Är det inte det?

Permalänk
Medlem

Iaf falsk marknadsförning helt klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loke6074:

Är det inte det?

Förstår fortfarande inte vilken del du menar är scam? att jorden är rund eller pratar vi pokemon? tåg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Förstår fortfarande inte vilken del du menar är scam? att jorden är rund eller pratar vi pokemon? tåg?

Kommenterade TS och inget annat men vill du göra dig besvärlig så varsågod.

Permalänk
Medlem

Betalar 379 för 250/250 och dom kör en kampanj nu för 339.
Jämför jag med andra leverantörer där man inte binder sig så är det inte så stor prisskillnad.

Tycker andra leverantörer är värre, speciellt Telia där priserna stiger rejält efter bindningstiden gått ut.
Men det beror nog mkt vem man har som nätleverantör, kör Fibra och vet inte vad dom tar ut av tjänstelerantörerna.

Tycker det är lite trist med att ska behöva byta Bank, Försäkringsbolag, Internetleverantör, mobillevernatör osv var 12 månad för att det finns "lockpriser" om man är nykund.
Det var en sak jag uppskattade med Apple förr, det kostade samma hela tiden och det fanns inget på "rea".

Hade varit bra om det reglerades hur mkt eller ofta man får köra lockpriser.
Det där med att vara lojal kund är något som borde premieras mer istället för det kortsiktiga jagandet på nykund.

Samtidigt så är det ju vi som kunder och vårt agerande som gör så att bolagen fortsätter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Satariel:

Har haft Bahnhof 1000/1000 Mbit för 829:- i flera år och idag upptäcker jag att dom bytt till 569:- för ordinarie pris. Tror ni att dom kontaktar mig och berättar detta eller justerar priset automatiskt? Nope, jag får själv kontakta dom och be dom om en prisjustering och dom kompenserar inte bakåt heller. Dom hade till och med mage att säga att jag egentligen ska betala 829:- för nästa månad och att det billigare priset skulle komma på nästa faktura i juli, tills dom insåg att jag var väldigt nära att avsluta abonnemanget och ordnade det billigare priset på fakturan i juni.

Citerar mig själv här för Bahnhof gjorde något bra till slut fick lite kompensation bakåt faktiskt så det ska dom ha cred för, dock så vore det som sagt bra om prisjusteringar sker automatiskt.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem

Såg precis att Telia har sjusterat sina hastigheter uppåt. Förhoppningsvis så följer fler aktörer med.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur de gått till eller varför men jag har fått en till sänkning av pris av Bahnhof med samma hastighet . Nu med 80 kr per månad, sist var de en 20 a häromåret, nu var de nån kampanj nätägaren hade , ny cpe o dubbla hastighet i 6 månader utan extra kost , nu sänktes priset när ja tacka nej till fortsättning med 2gbit , och man lovade innan priset bara skulle kvarstå annars ifall jag inte behöll högre hastighet till extra kostnad utöver tidigare , spännade se om de bara är nån Fluke de gjort denna månad eller om de håller sig