Bahnhofs smyghöjningar mot existerande kunder

Permalänk
Medlem

Gick från 340kr till 430kr på 250/250 HELT utan att de hörde av sig till mig, på något sätt. Var inte glad över det då jag missat det på autogirot.

Fick gå ner i hastighet till 100/100 igen för 359kr eller vad de nu ville ha.

Känns som att alla företag passar på att leva på corona/inflation-vågen nu och höjer kors och tvärs. Inga dåliga summor heller.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keffmode:

Gick från 340kr till 430kr på 250/250 HELT utan att de hörde av sig till mig, på något sätt. Var inte glad över det då jag missat det på autogirot.

Fick gå ner i hastighet till 100/100 igen för 359kr eller vad de nu ville ha.

Känns som att alla företag passar på att leva på corona/inflation-vågen nu och höjer kors och tvärs. Inga dåliga summor heller.

Oftast inte dom som höjer priset utan nätägaren, men folk vägrar inse det..

Liksom även i Västerås har priset gått upp, hos ALLA leverantörer och det beror på att Fibra som äger större delen av nätet här i området har höjt deras priser

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Oftast inte dom som höjer priset utan nätägaren, men folk vägrar inse det..

Liksom även i Västerås har priset gått upp, hos ALLA leverantörer och det beror på att Fibra som äger större delen av nätet här i området har höjt deras priser

Jo, men vad är det som höjer priset hos Fibra? Det är ju ingen dålig höjning procentuellt.

Sen tog ju även Bahnhof en extra summa som man måste ta bort genom att ringa..

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keffmode:

Jo, men vad är det som höjer priset hos Fibra? Det är ju ingen dålig höjning procentuellt.

Sen tog ju även Bahnhof en extra summa som man måste ta bort genom att ringa..

Ja i fibra fall så beror det nog mycket på att dom har extremt mycket gammal utrustning som behöver bytas, när vi flytta från västerås till kolbäck (3mil bort typ) så skulle vi byta till bahnhof 250mbit, men det gick inte då fibras anslutning inte klarade av mer än 100mbit.

Och så fort det är ett större nät som ägs av en ägare som är dålig att hålla utrustning upp to date så ökar priserna i vågor då deras kunder såklart kommer få stå för en kostnaden som i sin tur lägger ut kostnaden till slutkund.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Sitter och kollar runt lite då jag tycker Bahnhof har höjt priserna lite väl mycket på sistone...
Har hittat några leverantörer som jag aldrig hört talas om men de verkar ha hyfsade priser, är det nån som vet nåt om Inleed och Internetport och hur deras support och liknande är?

Visa signatur

//Daniel

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Oftast inte dom som höjer priset utan nätägaren, men folk vägrar inse det..

När priserna går upp överlag är inte primära problemet, om något blivit dyrare så är det helt enkelt så. Problemet som pratas om primärt i den här tråden är när de höjer sen typ 1-2 månader efter höjningen går priset ner igen och självklart meddelar de inte existerande kunderna om det utan de måste själv sitta och kolla om priset gått ner och begära det nya.

Om de automatiskt sänkt priset när det går ner på samma sätt som de höjer det när det går upp så hade det inte varit några problem, tyvärr finns det inget i lagen som tvingar leverantörerna att göra det så man ser mer eller mindre alla leverantörer hålla på såhär tyvärr och jag ser inte att det kommer ändras förrän de tvingas till det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

När priserna går upp överlag är inte primära problemet, om något blivit dyrare så är det helt enkelt så. Problemet som pratas om primärt i den här tråden är när de höjer sen typ 1-2 månader efter höjningen går priset ner igen och självklart meddelar de inte existerande kunderna om det utan de måste själv sitta och kolla om priset gått ner och begära det nya.

Om de automatiskt sänkt priset när det går ner på samma sätt som de höjer det när det går upp så hade det inte varit några problem, tyvärr finns det inget i lagen som tvingar leverantörerna att göra det så man ser mer eller mindre alla leverantörer hålla på såhär tyvärr och jag ser inte att det kommer ändras förrän de tvingas till det.

Well bara tanken att förvänta sig att dom automatisk skulle informera om nykundserbjudande eller rent av sänka priset är bara fjantigt..

Om du köper en TV hos en butik som har 30 dagars prisgaranti, förväntar du dig att dom ska automatiskt föra över mellanskillnaden när dom kär en rea på samma tv efter två veckor eller att dom ska ringa dig och informera dig att du kan komma och få mellanskillnaden?

Så som det fungerar idag har det alltid fungerat och kommer alltid att fungera, förstår inte vad problemet är. Har man bindningstid så är det lugnt, har du inte det så får du räkna med att priset kommer att öka! Sen sure vet att flera leverantörer har höjt även när det varit bindningstid vilket är riktigt fult och säkerligen inte lagligt, men det är en helt annat femma.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Well bara tanken att förvänta sig att dom automatisk skulle informera om nykundserbjudande eller rent av sänka priset är bara fjantigt..

Om du köper en TV hos en butik som har 30 dagars prisgaranti, förväntar du dig att dom ska automatiskt föra över mellanskillnaden när dom kär en rea på samma tv efter två veckor eller att dom ska ringa dig och informera dig att du kan komma och få mellanskillnaden?

Så som det fungerar idag har det alltid fungerat och kommer alltid att fungera, förstår inte vad problemet är. Har man bindningstid så är det lugnt, har du inte det så får du räkna med att priset kommer att öka! Sen sure vet att flera leverantörer har höjt även när det varit bindningstid vilket är riktigt fult och säkerligen inte lagligt, men det är en helt annat femma.

Det är inte nykundpriser det handlar om, självklart får man inte nykund erbjudanden men i det här fallet är det grundpriset för alla som gått ner och man måste fråga efter att få det nya priset. Att jämföra en pågående tjänst med att köpa en produkt fungerar inte alls så tänker inte ens försöka ge mig på det. Jämför istället med säg ens elkontrakt, är som att man skulle ha rullande elpris men priset kan bara gå upp automatiskt och annars måste du ringa de varje månad och se till att du får det nya spotprisen om de är lägre.

De har redan sänkt grund priset på tjänsten men de informerar inte dig om det utan du måste manuellt kolla det och få det lägre priset. Detta så klart utan bindningstid även om jag sett folk säga att de fått priserna höjda även på kontrakt med bindningstid (specifikt bredband2 verkar göra detta vad jag sett, deras argument är att bindningstiden hade en procentuell rabatt och grundpriset har gått upp men du har fortfarande procentuella rabatten)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem

Komiskt att Bahnhof klagar på för höga priser
https://web.archive.org/web/20240826111710/https://www.dn.se/...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Nja, även Bahnhof är billiga när det gäller gruppavtal så ser inte något konstigt i att de klagar på priserna i stadsnäten.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Hej alla. Har haft Telia nu i 2 år 500/500 för 449 sek och ser nu att Bahnhof erbjuder 1000/1000 för 549 sek. Är det bara säljtricks för att ganska omgående höja efter jag tecknar?

Permalänk
Skrivet av LeifSandvik:

Hej alla. Har haft Telia nu i 2 år 500/500 för 449 sek och ser nu att Bahnhof erbjuder 1000/1000 för 549 sek. Är det bara säljtricks för att ganska omgående höja efter jag tecknar?

Är det ett tidsbestämt erbjudande eller standardpriset i ditt nät? Om det senare, så ja: de kommer att höja inom ett år, och sen får du göra som vi andra och hålla koll på när de sänker standardpriset igen, och ringa dem och be dem sänka tillbaka till det pris alla andra får.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Oftast inte dom som höjer priset utan nätägaren, men folk vägrar inse det..

Liksom även i Västerås har priset gått upp, hos ALLA leverantörer och det beror på att Fibra som äger större delen av nätet här i området har höjt deras priser

Som jag tidigare skrivit i tråden så arbetar jag på ett hyfsat stort stadsnät. Vi höjde inte priserna en enda gång mellan 2015-2023 och Bahnhof gjorde i princip höjningar varje år ut mot slutkund. Men men.

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Som jag tidigare skrivit i tråden så arbetar jag på ett hyfsat stort stadsnät. Vi höjde inte priserna en enda gång mellan 2015-2023 och Bahnhof gjorde i princip höjningar varje år ut mot slutkund. Men men.

Känns som en potentiellt stämning då om Bahnhof (och resterande leverantörer som gör samma sak) faktiskt säger att kostnaden ökat när det inte har gjort det. Känns som att nätägaren får skadat rykte som kan få kunder att byta till annan nät tjänst om de tror att nätet står för höjningarna och inte leverantören.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Skrivet av RaidSoft:

Känns som en potentiellt stämning då om Bahnhof (och resterande leverantörer som gör samma sak) faktiskt säger att kostnaden ökat när det inte har gjort det. Känns som att nätägaren får skadat rykte som kan få kunder att byta till annan nät tjänst om de tror att nätet står för höjningarna och inte leverantören.

Jo, lycka till att byta nätägare i större delen av Sverige… 🙄 Antar det är bekvämt att ha någon att skylla på, dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Känns som en potentiellt stämning då om Bahnhof (och resterande leverantörer som gör samma sak) faktiskt säger att kostnaden ökat när det inte har gjort det. Känns som att nätägaren får skadat rykte som kan få kunder att byta till annan nät tjänst om de tror att nätet står för höjningarna och inte leverantören.

Vet inte om nätägaren vill stämma sina kunder, som väl ändå ISP:erna borde betraktas som. Däremot skulle de kanske kunna uttala sig i media om att de faktiskt inte höjt avgifterna, så kanske någon journalist kan pressa ISP:erna att bevisa denna avgiftshöjning som de talar om. Det gäller ju dock först att någon journalist är intresserad av att skriva om detta.

Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Jo, lycka till att byta nätägare i större delen av Sverige… 🙄 Antar det är bekvämt att ha någon att skylla på, dock.

Ja, tyvärr. Det är väl i så fall i de fall som ISP:er låter dig koppla från dig från stadsnätet och istället koppla dig som kund direkt till ISP:ns nät som det kan gå.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Som jag sagt förut, fler måste börja anmäla fiberleverantör och bredbandsleverantör till konsumentverket.
Deras svar till mig var att dem registrerat min anmälan och att dem sätter igång en utredning om en leverantör får tillräckligt många anmälningar på sig.