Följ Black Week på SweClockers

Bahnhofs smyghöjningar mot existerande kunder

Permalänk
Medlem

Gick från 340kr till 430kr på 250/250 HELT utan att de hörde av sig till mig, på något sätt. Var inte glad över det då jag missat det på autogirot.

Fick gå ner i hastighet till 100/100 igen för 359kr eller vad de nu ville ha.

Känns som att alla företag passar på att leva på corona/inflation-vågen nu och höjer kors och tvärs. Inga dåliga summor heller.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keffmode:

Gick från 340kr till 430kr på 250/250 HELT utan att de hörde av sig till mig, på något sätt. Var inte glad över det då jag missat det på autogirot.

Fick gå ner i hastighet till 100/100 igen för 359kr eller vad de nu ville ha.

Känns som att alla företag passar på att leva på corona/inflation-vågen nu och höjer kors och tvärs. Inga dåliga summor heller.

Oftast inte dom som höjer priset utan nätägaren, men folk vägrar inse det..

Liksom även i Västerås har priset gått upp, hos ALLA leverantörer och det beror på att Fibra som äger större delen av nätet här i området har höjt deras priser

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Liksom även i Västerås har priset gått upp, hos ALLA leverantörer och det beror på att Fibra som äger större delen av nätet här i området har höjt deras priser

Jo, men vad är det som höjer priset hos Fibra? Det är ju ingen dålig höjning procentuellt.

Sen tog ju även Bahnhof en extra summa som man måste ta bort genom att ringa..

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keffmode:

Jo, men vad är det som höjer priset hos Fibra? Det är ju ingen dålig höjning procentuellt.

Sen tog ju även Bahnhof en extra summa som man måste ta bort genom att ringa..

Ja i fibra fall så beror det nog mycket på att dom har extremt mycket gammal utrustning som behöver bytas, när vi flytta från västerås till kolbäck (3mil bort typ) så skulle vi byta till bahnhof 250mbit, men det gick inte då fibras anslutning inte klarade av mer än 100mbit.

Och så fort det är ett större nät som ägs av en ägare som är dålig att hålla utrustning upp to date så ökar priserna i vågor då deras kunder såklart kommer få stå för en kostnaden som i sin tur lägger ut kostnaden till slutkund.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Sitter och kollar runt lite då jag tycker Bahnhof har höjt priserna lite väl mycket på sistone...
Har hittat några leverantörer som jag aldrig hört talas om men de verkar ha hyfsade priser, är det nån som vet nåt om Inleed och Internetport och hur deras support och liknande är?

Visa signatur

//Daniel

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

När priserna går upp överlag är inte primära problemet, om något blivit dyrare så är det helt enkelt så. Problemet som pratas om primärt i den här tråden är när de höjer sen typ 1-2 månader efter höjningen går priset ner igen och självklart meddelar de inte existerande kunderna om det utan de måste själv sitta och kolla om priset gått ner och begära det nya.

Om de automatiskt sänkt priset när det går ner på samma sätt som de höjer det när det går upp så hade det inte varit några problem, tyvärr finns det inget i lagen som tvingar leverantörerna att göra det så man ser mer eller mindre alla leverantörer hålla på såhär tyvärr och jag ser inte att det kommer ändras förrän de tvingas till det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

När priserna går upp överlag är inte primära problemet, om något blivit dyrare så är det helt enkelt så. Problemet som pratas om primärt i den här tråden är när de höjer sen typ 1-2 månader efter höjningen går priset ner igen och självklart meddelar de inte existerande kunderna om det utan de måste själv sitta och kolla om priset gått ner och begära det nya.

Om de automatiskt sänkt priset när det går ner på samma sätt som de höjer det när det går upp så hade det inte varit några problem, tyvärr finns det inget i lagen som tvingar leverantörerna att göra det så man ser mer eller mindre alla leverantörer hålla på såhär tyvärr och jag ser inte att det kommer ändras förrän de tvingas till det.

Well bara tanken att förvänta sig att dom automatisk skulle informera om nykundserbjudande eller rent av sänka priset är bara fjantigt..

Om du köper en TV hos en butik som har 30 dagars prisgaranti, förväntar du dig att dom ska automatiskt föra över mellanskillnaden när dom kär en rea på samma tv efter två veckor eller att dom ska ringa dig och informera dig att du kan komma och få mellanskillnaden?

Så som det fungerar idag har det alltid fungerat och kommer alltid att fungera, förstår inte vad problemet är. Har man bindningstid så är det lugnt, har du inte det så får du räkna med att priset kommer att öka! Sen sure vet att flera leverantörer har höjt även när det varit bindningstid vilket är riktigt fult och säkerligen inte lagligt, men det är en helt annat femma.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Well bara tanken att förvänta sig att dom automatisk skulle informera om nykundserbjudande eller rent av sänka priset är bara fjantigt..

Om du köper en TV hos en butik som har 30 dagars prisgaranti, förväntar du dig att dom ska automatiskt föra över mellanskillnaden när dom kär en rea på samma tv efter två veckor eller att dom ska ringa dig och informera dig att du kan komma och få mellanskillnaden?

Så som det fungerar idag har det alltid fungerat och kommer alltid att fungera, förstår inte vad problemet är. Har man bindningstid så är det lugnt, har du inte det så får du räkna med att priset kommer att öka! Sen sure vet att flera leverantörer har höjt även när det varit bindningstid vilket är riktigt fult och säkerligen inte lagligt, men det är en helt annat femma.

Det är inte nykundpriser det handlar om, självklart får man inte nykund erbjudanden men i det här fallet är det grundpriset för alla som gått ner och man måste fråga efter att få det nya priset. Att jämföra en pågående tjänst med att köpa en produkt fungerar inte alls så tänker inte ens försöka ge mig på det. Jämför istället med säg ens elkontrakt, är som att man skulle ha rullande elpris men priset kan bara gå upp automatiskt och annars måste du ringa de varje månad och se till att du får det nya spotprisen om de är lägre.

De har redan sänkt grund priset på tjänsten men de informerar inte dig om det utan du måste manuellt kolla det och få det lägre priset. Detta så klart utan bindningstid även om jag sett folk säga att de fått priserna höjda även på kontrakt med bindningstid (specifikt bredband2 verkar göra detta vad jag sett, deras argument är att bindningstiden hade en procentuell rabatt och grundpriset har gått upp men du har fortfarande procentuella rabatten)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem

Komiskt att Bahnhof klagar på för höga priser
https://web.archive.org/web/20240826111710/https://www.dn.se/...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Nja, även Bahnhof är billiga när det gäller gruppavtal så ser inte något konstigt i att de klagar på priserna i stadsnäten.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Hej alla. Har haft Telia nu i 2 år 500/500 för 449 sek och ser nu att Bahnhof erbjuder 1000/1000 för 549 sek. Är det bara säljtricks för att ganska omgående höja efter jag tecknar?

Permalänk
Skrivet av LeifSandvik:

Hej alla. Har haft Telia nu i 2 år 500/500 för 449 sek och ser nu att Bahnhof erbjuder 1000/1000 för 549 sek. Är det bara säljtricks för att ganska omgående höja efter jag tecknar?

Är det ett tidsbestämt erbjudande eller standardpriset i ditt nät? Om det senare, så ja: de kommer att höja inom ett år, och sen får du göra som vi andra och hålla koll på när de sänker standardpriset igen, och ringa dem och be dem sänka tillbaka till det pris alla andra får.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Som jag tidigare skrivit i tråden så arbetar jag på ett hyfsat stort stadsnät. Vi höjde inte priserna en enda gång mellan 2015-2023 och Bahnhof gjorde i princip höjningar varje år ut mot slutkund. Men men.

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Som jag tidigare skrivit i tråden så arbetar jag på ett hyfsat stort stadsnät. Vi höjde inte priserna en enda gång mellan 2015-2023 och Bahnhof gjorde i princip höjningar varje år ut mot slutkund. Men men.

Känns som en potentiellt stämning då om Bahnhof (och resterande leverantörer som gör samma sak) faktiskt säger att kostnaden ökat när det inte har gjort det. Känns som att nätägaren får skadat rykte som kan få kunder att byta till annan nät tjänst om de tror att nätet står för höjningarna och inte leverantören.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av RaidSoft:

Känns som en potentiellt stämning då om Bahnhof (och resterande leverantörer som gör samma sak) faktiskt säger att kostnaden ökat när det inte har gjort det. Känns som att nätägaren får skadat rykte som kan få kunder att byta till annan nät tjänst om de tror att nätet står för höjningarna och inte leverantören.

Jo, lycka till att byta nätägare i större delen av Sverige… 🙄 Antar det är bekvämt att ha någon att skylla på, dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Vet inte om nätägaren vill stämma sina kunder, som väl ändå ISP:erna borde betraktas som. Däremot skulle de kanske kunna uttala sig i media om att de faktiskt inte höjt avgifterna, så kanske någon journalist kan pressa ISP:erna att bevisa denna avgiftshöjning som de talar om. Det gäller ju dock först att någon journalist är intresserad av att skriva om detta.

Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Jo, lycka till att byta nätägare i större delen av Sverige… 🙄 Antar det är bekvämt att ha någon att skylla på, dock.

Ja, tyvärr. Det är väl i så fall i de fall som ISP:er låter dig koppla från dig från stadsnätet och istället koppla dig som kund direkt till ISP:ns nät som det kan gå.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Som jag sagt förut, fler måste börja anmäla fiberleverantör och bredbandsleverantör till konsumentverket.
Deras svar till mig var att dem registrerat min anmälan och att dem sätter igång en utredning om en leverantör får tillräckligt många anmälningar på sig.

Permalänk
Medlem

Jag upptäckte att Bahnhof överdebiterat även mig jämfört med listpriset, under en lång tid. Kund sedan 2019.

När jag påtalade detta tyckte hävdade dom att, "Andledningen till att du har betalat mer beror på att ditt stadsnät nyligen sänkte priset för din tjänst och detta är inte en justering som sker automatiskt utan något som kunder behöver hålla koll på".

Det är ju inte sant, och jag refererade till denna tråd och att en kund beskrev att Bahnhof gjort detta fem gånger på tre år.

Bahnhofs support återkom med en sänkning till listpriset, vilket jag svarade med att det inte dög utan jag ville ha kompensation för överfaktureringen. Inget svar alls på två veckor. Senaste inbetalningen justerade jag själv till uppdaterade priset, men för det fick jag en påminnelse - dom ska tydligen fortsätta stjäla tills nästa månads faktura, lol.

Med det säger jag upp tjänsten. Jag ska testa OBE Networks, som jag hört gott om här på forumet, och tipsade senast en kompis som flyttar till nytt hus att testa dom istället för Bahnhof.

Ett utslitet begrepp, men vilket skitföretag!

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Jag upptäckte att Bahnhof överdebiterat även mig jämfört med listpriset, under en lång tid. Kund sedan 2019.

När jag påtalade detta tyckte hävdade dom att, "Andledningen till att du har betalat mer beror på att ditt stadsnät nyligen sänkte priset för din tjänst och detta är inte en justering som sker automatiskt utan något som kunder behöver hålla koll på".

Det är ju inte sant, och jag refererade till denna tråd och att en kund beskrev att Bahnhof gjort detta fem gånger på tre år.

Bahnhofs support återkom med en sänkning till listpriset, vilket jag svarade med att det inte dög utan jag ville ha kompensation för överfaktureringen. Inget svar alls på två veckor. Senaste inbetalningen justerade jag själv till uppdaterade priset, men för det fick jag en påminnelse - dom ska tydligen fortsätta stjäla tills nästa månads faktura, lol.

Med det säger jag upp tjänsten. Jag ska testa OBE Networks, som jag hört gott om här på forumet, och tipsade senast en kompis som flyttar till nytt hus att testa dom istället för Bahnhof.

Ett utslitet begrepp, men vilket skitföretag!

Tycker att din frustration är helt rimlig. Det hade varit en sak om priset gick upp och sedan stannade där en längre period innan det gick ner igen. Baserat på tråden låter det som att det högre priset ofta bara är en kort blipp för att höja befintliga kunders priser, medan man fortfarande kan marknadsföra det lägre priset den större delen av tiden.

Det finns lite likheter med konceptet "mail in rebates" som åtminstone varit populärt i USA. Där kan man marknadsföra en högre rabatt än man som företag faktiskt i realiteten behöver betala för eftersom enbart en del kommer bemöda sig med att skicka in kupongen för att ta del av rabatten. I fallet med Bahnhof så är det istället bara en andel av kunderna som kommer märka av förändringen och få den nedjusterad. De där kupongerna känns dock betydligt mer ärliga.

Att själv justera ner priset på fakturan utan att ha fått ett uttryckligt godkännande från företaget var dock nästan garanterat att orsaka problem. Om man inte kan få en skriftlig bekräftelse på att det är ok att göra så är alternativen att antingen betala den och kräva ersättning senare eller att formellt bestrida fakturan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja att inte betala är inte något som skulle fungera på något sätt även om det kan kännas rätt att göra. Det suger verkligen att de får göra såhär och tyvärr verkar det vara många leverantörer som gör samma sak. Så länge det är lagligt att göra det så tror jag inte de kommer sluta tråkigt nog.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Ja att inte betala är inte något som skulle fungera på något sätt även om det kan kännas rätt att göra. Det suger verkligen att de får göra såhär och tyvärr verkar det vara många leverantörer som gör samma sak. Så länge det är lagligt att göra det så tror jag inte de kommer sluta tråkigt nog.

Om man inte tänker betala behöver man formellt bestrida fakturan för att säkerställa att man inte råkar illa ut. Annars tickar den vanliga processen vid utebliven betalning på som vanligt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tyvärr är detta beteende helt normalt inom branschen. Jag byter därför leverantör när ett bra erbjudande dyker upp. Har just nu Telenor som under 12 mån (obundet) levererar 1000 Mbit/s för 299 kr.

Permalänk
Medlem

Avslutade abonnemanget för cirkus en månad sedan för att hoppa skepp till Obe. Samtalet gick ungefär såhär:

J: Hej! Önskar säga upp abonnemanget, det har blivit för mycket fram och tillbaka med era prishöjningar som sedan försvinner efter en månad.
B: Jag förstår, men du vet väl att det är något som alla leverantörer gör?
J: Kanske det, men alla leverantörers VD går inte ut i media och påtalar om att priserna för bredband måste sänkas för boende i hyresrätter.
B: Tack och hej!

Återstår att se om Obe härmas, men fick iaf lite bättre routing för två riksdaler mindre per månad.

Permalänk
Medlem

Väntar på Black Week och ser om det finns några bra erbjudande för byta. Bahnhof har också fifflat med smyg höjningar för mig fram och tillbaks. Innan hade jag kvartalsvis faktura, svårt att märka och bytt till månads faktura istället. Från 279/mån smyg höjt höjt till 339:- och under 2023 Okt helt plötsligt 389/mån och bara vid nästa faktura tillbaks till 339:-/mån, sen 351:- för 1 mån och för sen 349:-/mån.
Sen står det på mina sidor att det är 2 mån uppsägningstid? Är det inte 1 mån uppsägningstid på Bahnhof? Varit kund sen 2012 men nu får det fan vara nog.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Nu har dom höjt mitt med. Det var typ 2 månader sen jag ringde för att de skulle ta bort höjningen, och nu är den tillbaka? Vad fan är det som händer? @Bahnhof AB

Ni skriver ingenting till mig heller. Inget mail, SMS, samtal, brev, faktura, ingenting? Utan det är bara höjt en dag?

Är det en sport för er att förlora kunder?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Så oseriöst företag, vad har hänt @Bahnhof AB

Permalänk
Skrivet av Keffmode:

Nu har dom höjt mitt med. Det var typ 2 månader sen jag ringde för att de skulle ta bort höjningen, och nu är den tillbaka? Vad fan är det som händer? @Bahnhof AB

Ni skriver ingenting till mig heller. Inget mail, SMS, samtal, brev, faktura, ingenting? Utan det är bara höjt en dag?

Är det en sport för er att förlora kunder?

Ta bort höjningen? Du var inte låst till ett kampanjpris?

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se ifall bahnhof svarar här, dem är juh aktiva på forumet så.....

skittråkigt att känna att jag inte kan vara kund hos dem(eller någon annan leverantör) pga. hur dem hanterar priserna med företagsgirighet när jag är SÄKER på att man skulle tjäna mycket mer pengar om man erbjöd kunder respekt, "ok" priser, fasta priser som inte smyghöjs 5 ggr per år, och om jag var tvungen att binda upp mig i 5-10 år för att garantera dem fasta priserna så skulle det bara göra mig glad.....

Permalänk
Bussovi_ by XHI

Spännande tråd...

Jag själv upptäckte att de har 1000/1000 för mig lite billigare än det jag betalar just nu. Hörde av mig till dem via chatten i lördags och de skulle återkomma via mail om jag kan få det nya priset.

Om inget kan göras så kikar jag på BF och ser om jag hittar något intressant avtal helt enkelt. Inte för att jag vill skippa Bahnhof men det känns onödigt att betala mer än som är listat på deras sida för min adress när man kan få ut samma sak billigare hos någon annan.

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Medlem

Vill inte @Bahnhof AB svara här så förtjänar dom att bli utkastade från sweclockers.
Ni har här en utmärkt plattform för direkt kontakt med era kunder och dom är INTE nöjda.
Jag är en av dom.

Vad är det som pågår? Förklara er?
Ska vi behöva skriva ett samlingsbrev till Aftonbladet för att ni ska ta till orda och förklara?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.