Tre gånger fler använder handkontroll på Steam

Permalänk
Medlem

Tror många kopplar sin dator till TVn också o då är handkontroll ett måste i soffan

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Jag är väl gammal antar jag, men jag kan aldrig riktigt vänja mig vid kontroll. I nästan alla spel så känns mus och tangentbord som en bättre inlevelse och jag kan styra bättre än med en kontroll.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Jag är väl gammal antar jag, men jag kan aldrig riktigt vänja mig vid kontroll. I nästan alla spel så känns mus och tangentbord som en bättre inlevelse och jag kan styra bättre än med en kontroll.

Helt enig!

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Jag kör 99% mend mus och tangentbord men har även köpt kontroll som jag numera kan dra fram om jag ligger i soffan och lirar. Men varje gång jag gör det slås jag av hur otroligt dåligt det är till 1st person shooters vilket är det jag spelar mest.

du menar hur otroligt dålig ”du” är på 1st person shooters med kontroll

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrJB:

du menar hur otroligt dålig ”du” är på 1st person shooters med kontroll

Sen kanske man har svårt att greppa hur man ska använda aim assist när man är van att sikta själv. Jag upplever att de flesta spelen som försöker lura på en att sänka sensitivity vid olika kommandon, är jag urkass på, tills jag stängt av all "hjälp". Spelat sedan 90-talet och kan liksom inte lära om kroppen lika snabbt som kidsen. Ena sonen kör uteslutande med handkontroll och andra med M/T. Båda är dock bättre än mig med kontroll. Deras muskelminne tränas snabbt. Mitt är lite set in stone känns det som. (Jag fattar att jag kan lära om, men det blir lite som att lära sig ett nytt språk.)

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Medlem

Hur många av dem kör steamdeck?

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Beror helt och hållet på vilket spel.
Men det som är bra med pc att man lätt.byter kontrollmetod och det ofta sömlöst också 👍
PC》konsol

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Har alltid anpassat mig efter spelet så använder det som passar. Men som regel är det:

MB+KB = RTS / FPS / MOBA's
Kontroll = Action spel t.ex DMC, Dark Souls typ såna spel och även nu ibland när jag lirar D4

Permalänk
Medlem

Elden ring expansionen släpptes ju nyligen också

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Beror helt och hållet på vilket spel.
Men det som är bra med pc att man lätt.byter kontrollmetod och det ofta sömlöst också 👍
PC》konsol

Ja, jag byter fram och tillbaka i vissa spel.

Battlefield t ex kör jag mus och tangentbord när jag springer omkring men byter till handkontroll när jag sätter mig i helikopter eller flygplan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrJB:

du menar hur otroligt dålig ”du” är på 1st person shooters med kontroll

Jag menar att det är sämre med kontroll än mus+tangentbord, iåtminstone i fps spel. Det är ett faktum.

Sen är iofs jag också kass med kontroll så det blir dubbel effekt av det hela.

Men jag uppskattar kontrollen när jag befinner mig i soffan och lirar på min "konsol" (pc). Det är helt enkelt klart smidigare än mus+tangentbord i det läget och då får man ta att det är sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrJB:

du menar hur otroligt dålig ”du” är på 1st person shooters med kontroll

Kör man fps med en controller är man en dålig person och bör avskiljas från resten av samhället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toarulle:

Kör man fps med en controller är man en dålig person och bör avskiljas från resten av samhället.

Ungefär så.
Men man är undantagen om man liggsitter i soffan halvt somnandes. Då är det rätt nice med en kontroll i handen. Men å andra sidan är det ingen ide med multiplayerspel då utan man får köra någon singelplayer shooter på lätt svårighetsgrad och slå på massor av autoaim.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrJB:

du menar hur otroligt dålig ”du” är på 1st person shooters med kontroll

Nej, mus är objektivt bättre för FPS-spel.

Permalänk

Mus för att skjuta.
Kontroller för att hugga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Jag är väl gammal antar jag, men jag kan aldrig riktigt vänja mig vid kontroll. I nästan alla spel så känns mus och tangentbord som en bättre inlevelse och jag kan styra bättre än med en kontroll.

Nu blir man ju nyfiken ändå. Hur gammal är du? ☺️
Själv är jag född 1980 och använder nog kontroller och mus/tangentbord ungefär 50/50. Kanske t.om oftare kontroller numera 👀

Men kontroll som styrmedel har jag ju använt sedan 80-talet, så det är ju knappast något nytt 😁

Vissa speltyper är ju hopplösa eller sämre med mus. Typ som de flesta sportspel, tredjepersonsspel, bilspel med mera.

FPS kör jag nog 50/50 kontroll/mus och tangentbord, beroende på plattform.

Vissa speltyper är såklart helt självklara med mus/tangentbord. Strategi, vissa FPS, vissa RPG osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyathab:

Har alltid anpassat mig efter spelet så använder det som passar. Men som regel är det:

MB+KB = RTS / FPS / MOBA's
Kontroll = Action spel t.ex DMC, Dark Souls typ såna spel och även nu ibland när jag lirar D4

Ja. Diablo IV är faktiskt galet bra med kontroll har jag upptäckt! Speciellt med närstridsklasser, men även överlag. Soulslikes är ju också helt givna att spela med kontroll.

Permalänk
Medlem

Jag tror att det är i samma anda som detta. De körde demo av deras eget spel på något expo:

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Ganska mycket men det går i periodert och beror på spel. Just nu spelar jag nästan enbart Dead Cells och detta med xbox-handkontroll.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk

GTA5/Online är ju gjort för handkontroll, provade mus och TB men så avigt att köra bil/flygplan etc 😅
Många äventyrsspel är smidigare med handkontroll, och så får man lite vibrationer och feedback kontra mus/TB.

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 med iGPU | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D per-core CO + 2133 MHz FCLK GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 Hynix BZ subtimings MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB Ljud Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x NAS Synology DS423+

Permalänk
Medlem

100% M&T här, då jag spelar nästan uteslutande FPS på PC. Körde en hel del mmorpg för länge sen, och även en del arpg typ diablo/torchlight osv, och även där kände jag ingen anledning att byta till handkontroll. Jag menar, jag sitter ändå vid datorn så varför gå bort från M&T? Hade jag kört spel där handkontroll var objektivt mycket bättre så kanske jag hade kört med det

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

För mig verkar artikeln ha syftningsfel.

Tredubbla: x2x2x2
Trippla: x3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Jag menar att det är sämre med kontroll än mus+tangentbord, iåtminstone i fps spel. Det är ett faktum.

Sen är iofs jag också kass med kontroll så det blir dubbel effekt av det hela.

Men jag uppskattar kontrollen när jag befinner mig i soffan och lirar på min "konsol" (pc). Det är helt enkelt klart smidigare än mus+tangentbord i det läget och då får man ta att det är sämre.

Nyfiken om du testat en bra gyro handkontroll?

Tror man kan nå samma nivå med det som med mus/tangentbord. Det var Steam controller med dess fina gyro som fick mig att börja spela FPS med handkontroll. Nu kan jag inte gå tillbaka till mus/tangentbord igen och känner inte att det är något handikapp att använda handkontroll med gyro. Självklart stängs all form av auto aim etc av då jag anser att behöver du det så är det fel kontroll metod du använder. Inga online spel där du tävlar mot andra bör ha någon form av auto aim tycker jag.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Nyfiken om du testat en bra gyro handkontroll?

Tror man kan nå samma nivå med det som med mus/tangentbord. Det var Steam controller med dess fina gyro som fick mig att börja spela FPS med handkontroll. Nu kan jag inte gå tillbaka till mus/tangentbord igen och känner inte att det är något handikapp att använda handkontroll med gyro. Självklart stängs all form av auto aim etc av då jag anser att behöver du det så är det fel kontroll metod du använder. Inga online spel där du tävlar mot andra bör ha någon form av auto aim tycker jag.

Tror gyro ändå är en bit efter mus, tveksam till att t ex Quake skulle gå att spela på samma sätt med handkontroll + gyro. Det handlar ju inte bara om att kunna sikta ok utan även att ta sig runt på banan på ett optimalt sätt (strafe jump, circle jump osv).

Det som musen gör så otroligt bra är ju att den kan vara både väldigt snabb och väldigt precis på samma gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Inte så konstigt när dagens auto aim i FPS är rena aimboten, iaf i cod.

Ja, det var poängen.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Jag är väl gammal antar jag, men jag kan aldrig riktigt vänja mig vid kontroll. I nästan alla spel så känns mus och tangentbord som en bättre inlevelse och jag kan styra bättre än med en kontroll.

För mig är det tvärtom. Har spelat med nån form av handkontroll sen 8-bit eran, så jag tycker inte det är svårt, ovant eller sämre. Det beror ju givetvis på vad det är typ av spel det är. För FPS kör jag t.ex. mus och tangentbord då det är betydligt bättre att sikta med mus. Men dom flesta tredje person spel och rpgs t.ex. så blir det handkontroll. Racing spel skulle jag definitivt inte spela med mus och tangentbord. Tycker också att handkontroll har betydligt mer inlevelse än mus och tangentbord då mus och tangentbord känns lite dött när det kommer till känsla. Nästan allt är ju bara av eller på, utan nåt mellanting, utan nån form av feedback. Men smaken är ju som baken. Vi har alla våra preferenser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

För mig verkar artikeln ha syftningsfel.

Tredubbla: x2x2x2
Trippla: x3

Tredubbla är synonymt med trippla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaneriuz:

Nu blir man ju nyfiken ändå. Hur gammal är du? ☺️
Själv är jag född 1980 och använder nog kontroller och mus/tangentbord ungefär 50/50. Kanske t.om oftare kontroller numera 👀

Men kontroll som styrmedel har jag ju använt sedan 80-talet, så det är ju knappast något nytt 😁

Vissa speltyper är ju hopplösa eller sämre med mus. Typ som de flesta sportspel, tredjepersonsspel, bilspel med mera.

FPS kör jag nog 50/50 kontroll/mus och tangentbord, beroende på plattform.

Vissa speltyper är såklart helt självklara med mus/tangentbord. Strategi, vissa FPS, vissa RPG osv.

Jag är 46. Spelandet började lite med C64, sedan var det NES och SNES för hela slanten tills datorn tog över med stunts, lemminga osv. Jag har aldrig ägt en konsol efter SNES så det bidrar till min ovana med kontroll.

Vissa spel är uppenbart bättre med kontroll än tangentbord och mus, tex bilspel. Men jag har aldrig spelat tex fotbollsspel och väldigt sällan bilspel. Men tex hela Darksiders 2 spelade jag igenom från soffan med kontroll, men jag testade lite vid datorn med mus och tangentbord , och jag tyckte det slog kontroll i Darksiders 2.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem

Har nån 8BitDo-kontroller liggandes som inköptes för något bilspel. Använd 4-5 timmar totalt. PS4 som stod i vardagsrummet användes kanske 20 timmar totalt på de... 5 år jag hade den. Främst för att kontroller är så otympligt att använda. Mus + tangentbord som gäller för någon som helst precision.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo