Alla fyndtips från mellandagsrean

Så mycket snabbare är Surface Laptop än Macbook Air M3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Nu släppte de M4 vad jag gissar i förtid för att inte hamna på efterkälken avseende NPU

Är inte M4ans TOPS-siffror bara uppblåsta jämfört med M3 för att de visar siffrorna i INT8 istället för FP16/INT16?
Det är kanske lätt att få 2x högre siffror om man hanterar ett format som är halva längden.

Edit: Om det stämmer att Snapdragon beskriver sina TOPS i INT4 är det ju bara ett luftslott av siffror då den egentligen är i prestanda jämförbar med M1 för sin NPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Några procent hit eller dit betyder kanske inte så mycket, men om man skall köpa något vill man ju gärna veta hur marknaden ser ut så man kan göra ett välgrundat val.

Om det var inom samma mjukvaru-ekosystem hade jag förstått det, men valet mellan Windows och OS X är så mycket större än 10 procents skillnad i prestanda. Ingen som är inkörd på Windows kommer välja en Macbook för att den är lite snabbare eller vise versa.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hakro807:

Om det var inom samma mjukvaru-ekosystem hade jag förstått det, men valet mellan Windows och OS X är så mycket större än 10 procents skillnad i prestanda. Ingen som är inkörd på Windows kommer välja en Macbook för att den är lite snabbare eller vise versa.

Det kan förstås finnas en tröskel, men många är väl inte särskilt låsta till Windows? Mer och mer körs ju i webbläsaren, och en hel del annat har stöd även för Mac.
Och har du verkligen inte sett folk gå över? Jag skulle hävda att det är rätt vanligt (det var det redan för 15 år sedan (bland studenter) och jag misstänker att M-serien inte har gjort det ovanligare). Det är kanske inte så att man sitter på en topp-windowsdator och byter till Mac för att de är några procent snabbare, men om man skall köpa något nytt är kanske inte Windows ett så starkt skäl att inte välja det bästa?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sidde:

Är inte M4ans TOPS-siffror bara uppblåsta jämfört med M3 för att de visar siffrorna i INT8 istället för FP16/INT16?
Det är kanske lätt att få 2x högre siffror om man hanterar ett format som är halva längden.

Jag vet inte hur det förhåller sig, men om möjligheten att köra int8 (effektivt) är ny kan det ju trots allt innebära ett prestandalyft (givet att int8 räcker för vad man vill köra).

Skrivet av Sidde:

Edit: Om det stämmer att Snapdragon beskriver sina TOPS i INT4 är det ju bara ett luftslott av siffror då den egentligen är i prestanda jämförbar med M1 för sin NPU.

Så verkar det faktiskt vara (vilket hade undgått mig). Det var ju plötsligt mindre imponerande.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Sidde:

Har väldigt svårt att tänka mig att Qualcomm använder INT4. Dels säger bl.a. presentationer av Oryon från t.ex. AnandTech detta

"Hexagon 45 TOPS (INT8)"

och Qualcomm själva skriver detta

"Precision refers to the granularity of calculations, with higher precision typically correlating with increased model accuracy at the expense of computational intensity. The most common high-precision AI models are 32-bit and 16-bit floating point, whereas faster, low-precision, low-power models typically use 8-bit and 4-bit integer precision. The current industry standard for measuring AI inference in TOPS is at INT8 precision."

Undrar om någon NPU just nu får ett teoretisk högre TOPS värde om de använder en längre kvantiseringnivå än INT8. I praktiken kan det bli lite bättre med t.ex. INT4 om flaskhalsen är RAM-bandbredd, men får känslan att <INT8 mer handlar om att få ner storleken på modeller tillräckligt mycket för att få in dem i VRAM på GPUer än att det ger högre prestanda.

Fördelen med NPUer samt iGPUer är ju att de har tillgång till lika mycket RAM som CPU-delen, vilket typiskt är mer än vad dGPUer har som VRAM.

Tvivlar också starkt på att M4 inte skulle ha högre faktiskt kapacitet i sin NPU jämfört med M3. Möjligen finns någon begränsning i M3 som gör att den har samma kapacitet både för INT8 och FP16, men det ändrar inte det Qualcomm skriver ovan: normalt refererar man till INT8 med TOPS siffran. Det gör definitivt Intel och AMD, samt vad det verkar, Qualcomm.

I fallet Apple vet jag inte hur mycket de, fram till nu i alla fall, brytt sig om NPU-delen på Mac:arna. Intels NPU har man sedan en tid kunna använda direkt i PyTorch både under Linux och Windows.

Apple har lysande PyTorch/TensorFlow stöd för deras CPU (extensioner för bättre matrisprestanda) och iGPU, men finns inget stöd alls för NPU utanför att använda deras Accelerate bibliotek (vilket nog är långt viktigare för mobiler än för MacOS).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Har väldigt svårt att tänka mig att Qualcomm använder INT4. Dels säger bl.a. presentationer av Oryon från t.ex. AnandTech detta

"Hexagon 45 TOPS (INT8)"

och Qualcomm själva skriver detta

"Precision refers to the granularity of calculations, with higher precision typically correlating with increased model accuracy at the expense of computational intensity. The most common high-precision AI models are 32-bit and 16-bit floating point, whereas faster, low-precision, low-power models typically use 8-bit and 4-bit integer precision. The current industry standard for measuring AI inference in TOPS is at INT8 precision."

Undrar om någon NPU just nu får ett teoretisk högre TOPS värde om de använder en längre kvantiseringnivå än INT8. I praktiken kan det bli lite bättre med t.ex. INT4 om flaskhalsen är RAM-bandbredd, men får känslan att <INT8 mer handlar om att få ner storleken på modeller tillräckligt mycket för att få in dem i VRAM på GPUer än att det ger högre prestanda.

Fördelen med NPUer samt iGPUer är ju att de har tillgång till lika mycket RAM som CPU-delen, vilket typiskt är mer än vad dGPUer har som VRAM.

Tvivlar också starkt på att M4 inte skulle ha högre faktiskt kapacitet i sin NPU jämfört med M3. Möjligen finns någon begränsning i M3 som gör att den har samma kapacitet både för INT8 och FP16, men det ändrar inte det Qualcomm skriver ovan: normalt refererar man till INT8 med TOPS siffran. Det gör definitivt Intel och AMD, samt vad det verkar, Qualcomm.

I fallet Apple vet jag inte hur mycket de, fram till nu i alla fall, brytt sig om NPU-delen på Mac:arna. Intels NPU har man sedan en tid kunna använda direkt i PyTorch både under Linux och Windows.

Apple har lysande PyTorch/TensorFlow stöd för deras CPU (extensioner för bättre matrisprestanda) och iGPU, men finns inget stöd alls för NPU utanför att använda deras Accelerate bibliotek (vilket nog är långt viktigare för mobiler än för MacOS).

Kan säkert stämma det du skriver. Men googlar man så är det långt ifrån självklart vilka siffror som gäller då det är spridda skurar i vilka svar man får om Elite X. Därför jag inte alls är så säkert på vare sig det ena eller det andra utan låter detta besvaras av någon som kan mäta detta.

Men helt uppenbart för Apples del så när A17 kom ut i höstas blev det plötsligt det där hoppet i TOPS och att man började prata om INT8.

Permalänk
Datavetare

Tror vi som gillar Linux kan vara ganska lugna kring stöd för detta. Sökte lite på Qualcomms "Neural Processing SDK", den har tidigare enbart haft officiellt stöd för Ubuntu, både "on the metal" och via WSL2 (verkar vara enda sättet att använda den SDK på Windows).

Så som jag skrivit tidigare: rätt säker att WSL2 stödet kommer vara top-notch från start, fullt "on the metal" stöd är på gång.

Och Qualcomms "Neural Processing SDK" verkar påminna om Apples eller kanske än mer om Intels (då det bara är Intel som även stödjer NPU i PyTorch av dessa två just nu). Den SDK exporterar en rad APIer för C, C++ men kanske viktigast för "AI" också till PyTorch, TensorFlow och Keras.

Å andra sidan, det rätt absurda är ju att även med Nvidia CUDA så får man väsentligt bättre prestanda i PyTorch om man kör via WSL2 än om man kör "Windows native" (vilket fungerar med CUDA). Det absurda i det är att man kör ju i det läget i slutändan med Windows-kernel delen av Nvidia drivarna, men det blir ändå så då CUDA verkar till klart största del bero av userland (och även med WSL2 kör man Linux userland, inte Windows userland).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Jag tror inte att särskilt många bryr sig om det (så länge allt flyter på med 8 GB), men för att kunna köra alla ai-modeller man rimligen kommer stoppa in i OS X krävs kanske mer minne.

De som inte bryr sig skaffar kanske en Air?

För macbook pro borde det ju hända något emellanåt. Foton går från 12mpx till 48mpx RAW, filmer går från "HD ready" till 4K HDR, musiken är lossless mm - men macbook pro har startat med 8 gig minne i baskonfigurationen sedan 2012. Det är 12 år.

Visst har Apple en kärna lojala användare som inte bryr sig så mycket om detaljerna men det är ofint att utnyttja dem så här flagrant kan jag tycka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Det kan förstås finnas en tröskel, men många är väl inte särskilt låsta till Windows? Mer och mer körs ju i webbläsaren, och en hel del annat har stöd även för Mac.

En Chromebook erbjuder en webbläsare och ofta väldigt prisvärd hårdvara. Trots många år som alternativ till Windows och OS X har Chrome OS idag inte mer än 2-3 procents marknadsandel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Hur många procent av enheterna händer det på? Jag är inte statistiskt signifikant, men det är extremt sällsynt att se SSD:er av någorlunda kvalitet ge sig, varken privat eller i serverhallen.

Jag har haft en SSD som blivit småtrasig efter typ 2 år, men det tog runt ett år o lagomt med huvudvärk innan jag fattade att det var just den som var trasig :\ Oavsett så är det här med right to repair långtifrån Apples starka sida o nåt som bör pokeas på så mycket det bara går!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hakro807:

En Chromebook erbjuder en webbläsare och ofta väldigt prisvärd hårdvara. Trots många år som alternativ till Windows och OS X har Chrome OS idag inte mer än 2-3 procents marknadsandel.

Fast beror det inte mest på att de ofta är rätt undermåliga? Billiga måhända, men långsamma, nedlåsta och lågupplösta (undantag finns säkert). Det är kanske inte Windows som drar så mycket som att man inte är så sugen på att gå dit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

För macbook pro borde det ju hända något emellanåt. Foton går från 12mpx till 48mpx RAW, filmer går från "HD ready" till 4K HDR, musiken är lossless mm - men macbook pro har startat med 8 gig minne i baskonfigurationen sedan 2012. Det är 12 år.

MacBook Pro 14 hade 16GB RAM som standard tills den något nedbantade MacBook Pro 14 M3 släpptes.

MacBook Pro 13 blev en väldigt konstig maskin i samband med att M1:an släpptes. Likt basmodellen med M3 ovan, så fanns det inget "Pro" med 13"-modellen i mångas (även mina) ögon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

MacBook Pro 14 hade 16GB RAM som standard tills den något nedbantade MacBook Pro 14 M3 släpptes.

MacBook Pro 13 blev en väldigt konstig maskin i samband med att M1:an släpptes. Likt basmodellen med M3 ovan, så fanns det inget "Pro" med 13"-modellen i mångas (även mina) ögon.

Apple tänkte nästan rätt med 14 och 16-modellerna från början men kunde inte hålla sig, så det blev en "pro in name only" även den gången.

16 gb borde varit standard för en high-end "pro"-dator redan 2012 men att det inte ens blev det iom M-övergången 2020 tycker iaf jag är rätt uselt. Man måste ibland lyfta blicken från sitt kalkylblad och tänka på intrycket man ger.

Copilot+-programmet verkar kräva 16 gig, så jag gissar att Apple kommer sluta med 8-gigsmodellerna snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Fast beror det inte mest på att de ofta är rätt undermåliga? Billiga måhända, men långsamma, nedlåsta och lågupplösta (undantag finns säkert). Det är kanske inte Windows som drar så mycket som att man inte är så sugen på att gå dit?

De första var undermåliga, men man har under många år kunnat köpa Chromebooks som är fullt i paritet med övriga bärbara. Chromebook Pixel, som förvisso hade ett väldigt högt pris, lanserades redan 2013. Och den i fråga om kvalitet och design jämfördes med Macbook Pro. Min Lenovo Yoga Chromebook har varit en av de bästa byggda datorer som jag haft och med mycket lång batteritid. Och det måste vara runt 5 år sedan den släpptes. Nu är ju detta bara anekdotiska exempel, men hade det varit så lätt att ersätta ett normalt OS med en "webbläsare" så skulle inte Chrome OS stått och stampat på samma plats så länge som det gjort.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hakro807:

De första var undermåliga, men man har under många år kunnat köpa Chromebooks som är fullt i paritet med övriga bärbara. Chromebook Pixel, som förvisso hade ett väldigt högt pris, lanserades redan 2013. Och den i fråga om kvalitet och design jämfördes med Macbook Pro. Min Lenovo Yoga Chromebook har varit en av de bästa byggda datorer som jag haft och med mycket lång batteritid. Och det måste vara runt 5 år sedan den släpptes. Nu är ju detta bara anekdotiska exempel, men hade det varit så lätt att ersätta ett normalt OS med en "webbläsare" så skulle inte Chrome OS stått och stampat på samma plats så länge som det gjort.

Fördelen med till exempel Mac är ju att det ofta finns förstklassiga lösningar där webbläsaren inte duger. Office, Photoshop och matlab fungerar lika bra där som under Windows, så ofta är det väl inte så mycket som behöver läras om?

Det man bör fråga sig är väl vad olika plattformar har att locka med?

Permalänk
Medlem

LOL batteritid och prestanda och högtalare och skärm…
https://youtu.be/cYNAZRCaaHA?si=EnFkfWP3CFNFvjWT
Säkert minst fem år efter i optimeringar, frågan är om de någonsin kommer ikapp Apple om de aldrig bryr sig om hela kedjan…

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Säkert minst fem år efter i optimeringar, frågan är om de någonsin kommer ikapp Apple om de aldrig bryr sig om hela kedjan…

Verkligen LOL!

Smått otroligt vad dålig skärmen verkar vara på Surface Laptop.

Tänk då om de jämfört mot en gammal MacBook 14 M1 Pro (2021) med MiniLED (120Hz) istället, som även hade 16GB RAM som standard, betydligt snabbare GPU samt bättre högtalare. Den hade fullständigt krossat Surfacen i allt.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av KAN1N:

Är väl ungefär samma slutsats där som flera andra gjort: ställd mot Apple så har man fortfarande en hyfsat bit kvar, det på single-thread prestanda, batteritid och kanske främst iGPU-prestanda/funktioner.

Blundar man för att Apple ens existerar så ser det rätt mycket bättre ut. Ställd mot AMD och Intel har Snapdragon X Elite bättre CPU-prestanda, bättre batteritid och även om det är en bit kvar så tycker i alla fall jag att ARM64 versionen av Windows 11 är i ett förvånansvärt bra tillstånd (kör ARM64 Windows + ARM64 VS Studio/Rider dagligen just nu på en M3 Max via Parallels).

Även ställd mot AMD/Intel lämnar iGPU-delen en del att önska, men man är i alla fall betydligt närmare där än ställd mot Apple.

Slutligen testade man här en Samsung laptop. Tycker OEM av Windows-laptops bör tas sig en funderare vad de bör förbättra, för när det kommer till Snapdragon X enheterna känns det som Microsoft är den som visade var skåpet ska stå med sin Surface serie.

Frågetecknet är väl hur Snapdragon X serien kommer hålla upp mot AMD Strix/Kraken Point och Intel Lunar/Arrow Lake laptops.

Sen har tyvärr Qualcomm samma problem som AMD när det kommer till NPU/GPGPU stöd just nu. Även om hårdvaran finns där och den presterar väl är det rätt stora brister i det programvarustöd som krävs för att man faktiskt ska kunna använda HW i populära ramverk och program.

Microsoft använder DirecML i Copilot och liknande (är det som Qualcomm och AMD stödjer för deras NPUer), men majoriteten av allt "AI" arbete sker i ramverk som primärt bygger på PyTorch och Tensorflow. Intel har rätt stor fördel där, de har inte bara stöd för sin NPU, de har även stöd för att kombinera GPGPU, NPU och CPU för maximal prestanda.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Software is king som man säger. Du kan ha hur bra hårdvara som helst, men finns ingen mjukvara att använda så skiter det sej (se alla Raspberry Pi kloner). Ge det lite mera tid bara så har vi snart en bra Windows mjukvaru platform för ARM. Om ett par år är vi nog på den nivå att man kan börja fundera på att dumpa sin Windows X86 platform för ARM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enterthewoid:

Software is king som man säger. Du kan ha hur bra hårdvara som helst, men finns ingen mjukvara att använda så skiter det sej (se alla Raspberry Pi kloner). Ge det lite mera tid bara så har vi snart en bra Windows mjukvaru platform för ARM. Om ett par år är vi nog på den nivå att man kan börja fundera på att dumpa sin Windows X86 platform för ARM.

Software is king, men tyvärr verkar det ju inte vara det enda problemet med den här releasen. CPU:n är inte lysande, men lovande, problemet är väl framförallt att GPU:n släpar efter rejält.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enterthewoid:

Just Microsoft oförmåga att släppa legacy gör mig tveksam. Att många även väljer bort Visual Studio för utveckling är också en stor akilleshäl i Windows.

Redan när Apple släppte sin första M1 SoC, så var nära 100% av OS:et helt optimerat för ARM64. Många tredjepartsutveckare var också snabba med anpassningar för ARM64 innan slutet på 2021.

Hur lång tid ska Microsoft få? Microsoft har släppt SQ1, SQ2 och SQ3 tillsammans med Qualcomm redan. Men hittills har kretsarna underpresterat. Visst känns Snapdragon X Elite som en mer seriös satsning, men även här känns det som att de helt missat målgruppen.

Har vänner som just köpt Microsoft Surface Laptop, men främst pga avsky mot Steve Jobs(!) och Apple.
Nu beklagar de sig över att Microsoft kräver US$20/månad för att göra CoPilot användbart.

Microsoft har en lång resa framför sig för att få komma in arbetsplatser med sina CoPilot-datorer, samtidigt som jag inte ser några större fördelar för hemanvändarna (bortsett från rika Apple-hatare).

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Just Microsoft oförmåga att släppa legacy gör mig tveksam. Att många även väljer bort Visual Studio för utveckling är också en stor akilleshäl i Windows.

Redan när Apple släppte sin första M1 SoC, så var nära 100% av OS:et helt optimerat för ARM64. Många tredjepartsutveckare var också snabba med anpassningar för ARM64 innan slutet på 2021.

Hur lång tid ska Microsoft få? Microsoft har släppt SQ1, SQ2 och SQ3 tillsammans med Qualcomm redan. Men hittills har kretsarna underpresterat. Visst känns Snapdragon X Elite som en mer seriös satsning, men även här känns det som att de helt missat målgruppen.

Har vänner som just köpt Microsoft Surface Laptop, men främst pga avsky mot Steve Jobs(!) och Apple.
Nu beklagar de sig över att Microsoft kräver US$20/månad för att göra CoPilot användbart.

Microsoft har en lång resa framför sig för att få komma in arbetsplatser med sina CoPilot-datorer, samtidigt som jag inte ser några större fördelar för hemanvändarna (bortsett från rika Apple-hatare).

Känns som att det är exakt där skon klämmer. Vi har varit inne på det i flera andra trådar, men vilka är egentligen målgruppen? Tunna, relativt dyra, laptops med bra batteritid, bra CPU-prestanda men dålig grafikprestanda måste (och nu gissar jag) främst användas som jobblaptops, och där har man som slutanvändare sällan någon större påverkan när det kommer till vilken plattform som används. Och lär inte vara många IT-avdelningar som lär satsa på Windows on ARM i närtid, så länge de inte är tekniskt överlägsna. Och privat har jag lite svårt att se när antingen en Macbook eller en x86 baserad lösning inte är det bättre valet. Förhoppningsvis blir X2 eller X3 ytterligare ett stort steg framåt, frågan är bara om det blir ett större steg än vad Apple, AMD eller Intel kommer ta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Är väl ungefär samma slutsats där som flera andra gjort: ställd mot Apple så har man fortfarande en hyfsat bit kvar, det på single-thread prestanda, batteritid och kanske främst iGPU-prestanda/funktioner.

Blundar man för att Apple ens existerar så ser det rätt mycket bättre ut. Ställd mot AMD och Intel har Snapdragon X Elite bättre CPU-prestanda, bättre batteritid och även om det är en bit kvar så tycker i alla fall jag att ARM64 versionen av Windows 11 är i ett förvånansvärt bra tillstånd (kör ARM64 Windows + ARM64 VS Studio/Rider dagligen just nu på en M3 Max via Parallels).

Även ställd mot AMD/Intel lämnar iGPU-delen en del att önska, men man är i alla fall betydligt närmare där än ställd mot Apple.

Slutligen testade man här en Samsung laptop. Tycker OEM av Windows-laptops bör tas sig en funderare vad de bör förbättra, för när det kommer till Snapdragon X enheterna känns det som Microsoft är den som visade var skåpet ska stå med sin Surface serie.

Frågetecknet är väl hur Snapdragon X serien kommer hålla upp mot AMD Strix/Kraken Point och Intel Lunar/Arrow Lake laptops.

Sen har tyvärr Qualcomm samma problem som AMD när det kommer till NPU/GPGPU stöd just nu. Även om hårdvaran finns där och den presterar väl är det rätt stora brister i det programvarustöd som krävs för att man faktiskt ska kunna använda HW i populära ramverk och program.

Microsoft använder DirecML i Copilot och liknande (är det som Qualcomm och AMD stödjer för deras NPUer), men majoriteten av allt "AI" arbete sker i ramverk som primärt bygger på PyTorch och Tensorflow. Intel har rätt stor fördel där, de har inte bara stöd för sin NPU, de har även stöd för att kombinera GPGPU, NPU och CPU för maximal prestanda.

Menar väl Surface Laptop, inte Samsung?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av KAN1N:

Menar väl Surface Laptop, inte Samsung?

Du har helt rätt, hade precis kollat denna video och blandade ihop dem.

Samsung Book4 Edge ser i.o.f.s. också ut att vara en väldigt trevlig Windows-laptop.

Har sett så många Snapdragon X videos att det börjar bli lite snurrigt. Hoppas verkligen att Microsoft lyckas med sin ARM64 satsning denna gång, det trots att jag personligen är helt OK med att köra MacOS och just nu inte ser någon poäng att välja något annat än MacBook.

MBP blir lite väl dyrt i top-end. Den 16" MBP med M3 Max må vara den bästa datorn jag någonsin haft, men det är också den dyraste dator jag haft så här långt...

Visa signatur