Ny mobiloperatör istället för Comviq?

Permalänk
Medlem

Eftersom många operatörer använder samma nätverk blir den grundläggande täckningen och kvaliteten på mobilnätet ofta densamma.

Det innebär att själva samtalskvaliteten och datahastigheten kan vara mycket lika mellan operatörerna som använder samma nät.

Så, ska man byta mobiloperatör?

Olika operatörer erbjuder olika prisplaner och paket. Du kan hitta mer förmånliga priser eller bättre värde hos en annan operatör.

Operatörer kan erbjuda unika tjänster som rabatter på streamingtjänster, roamingavtal, eller familjeplaner som kan vara attraktiva.

Vissa operatörer erbjuder mer flexibla avtal utan bindningstid eller med bättre villkor för uppsägning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Hej. Är så jäkla lack på Tele2. Har haft dem sedan min första telefon för ca 1000 år sedan. Hade fått en bra deal, men så plötsligt höjde de nu 200 kr för samma abb. Nu 399 kr. Tycker det var märkligt. Visst, det andra var väl ett specialpris - men då får man väl återkoppla mot kund om man planerar en höjning, eller ej kan låta priset vara kvar.

Funderar på att en gång för alla rentav skita i Tele2. Vad ska jag ha istället? Vill gärna har 55, Voice over Wifi och Volte..och allt vad det heter. Kör idag digitalt simkort.

Har inget behov av massiva datapaket, har väl 12 gb idag och jag använder väl knappt det heller.

Vad skulle ni köra istället? Har en sambo som hade samma pris som jag och som också fått nytt pris (+200 alltså).

Vad skulle ni köra på? Något ni vet som är en bra kampanj just nu?

Kör med Comviq istället exakt samma sak som tele2 fast betydligt billigare enda skillnaden är 5G är begränsad till ca 150mbps.

Dessutom så har det rätt schysta erbjudanden på mobiler med abbonemang då och då speciellt under Black friday.

Just nu har dom Pixel 8 PRO med 80GB surf för 399kr

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem

Finns det någon här som har erfarenhet av Lyca? Dom har ett väldigt bra erbjudande "livet ut" på 99kr/mån för 120GB och det låter ju väldigt billigt. Dom ska använda sig av Telenors nät.

Jag har dock läst skräckhistorier online (bl.a. på Swedroid) där det t.ex. står att samtalen går utanför Sverige och att det hörs utländska kopplingstoner, samtal registreras som missade och sådant som låter väldigt jobbigt när det gäller ett mobilabonnemang.

En skillnad jag har hittat hittills är att Lyca inte har gratis SMS till världen, vilket andra svenska operatörer verkar ha. Jag har nog aldrig skickat ett SMS till utländskt nummer så det är lugnt för mig.

Vad tror ni?

https://www.lycamobile.se/sv/bundle/lyca-fast-pris-120gb-bf/

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Finns det någon här som har erfarenhet av Lyca? Dom har ett väldigt bra erbjudande "livet ut" på 99kr/mån för 120GB och det låter ju väldigt billigt. Dom ska använda sig av Telenors nät.

<Uppladdad bildlänk>

Jag har dock läst skräckhistorier online (bl.a. på Swedroid) där det t.ex. står att samtalen går utanför Sverige och att det hörs utländska kopplingstoner, samtal registreras som missade och sådant som låter väldigt jobbigt när det gäller ett mobilabonnemang.

En skillnad jag har hittat hittills är att Lyca inte har gratis SMS till världen, vilket andra svenska operatörer verkar ha. Jag har nog aldrig skickat ett SMS till utländskt nummer så det är lugnt för mig.

Vad tror ni?

https://www.lycamobile.se/sv/bundle/lyca-fast-pris-120gb-bf/

Det är inte alla svenska operatörer som har fria sms till världen. Tele2 (och Comviq) har inte det vad jag vet.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det är inte alla svenska operatörer som har fria sms till världen. Tele2 (och Comviq) har inte det vad jag vet.

Jag förstår, då skiljer inte den biten i alla fall, beroende på vilken operatör man har.

När det gäller Lyca Mobile så är jag mest orolig för att;
1. Samtal inte ska gå fram/kopplas ner
2. Samtal ska ha lägre samtalskvalitet (avsaknad av s.k. HD-voice)
3. Utländsk samtalston
4. Inga MMS?

Det är sådant jag har läst folk skriva om, men det är svårt att veta exakt hur det är här i Sverige.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag förstår, då skiljer inte den biten i alla fall, beroende på vilken operatör man har.

När det gäller Lyca Mobile så är jag mest orolig för att;
1. Samtal inte ska gå fram/kopplas ner
2. Samtal ska ha lägre samtalskvalitet (avsaknad av s.k. HD-voice)
3. Utländsk samtalston
4. Inga MMS?

Det är sådant jag har läst folk skriva om, men det är svårt att veta exakt hur det är här i Sverige.

Här kan du läsa lite: https://swedroid.se/forum/threads/lyca-mobile.147036/

Permalänk
Medlem

Ja, jag har läst den tråden men är ute efter fler erfarenheter och helst nyare än den tråden om möjligt.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk

Man verkar inte kunna flytta med sitt nummer med Lyca Mobile?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pruttmuff:

Man verkar inte kunna flytta med sitt nummer med Lyca Mobile?

Jorå, det går bra, men först vill man ju veta att det faktiskt fungerar bra och inte saknar stöd för HD-Voice, VoLTE, MMS eller OTP (one time passwords, dvs. koder via sms) och sånt eftersom det inte verkar vara självklart hos Lyca enligt framför allt gamla inlägg och kommentarer från personer online.

När jag läser deras omdömen på Trustpilot så verkar dom flesta klaga på att man inte kan registrera och aktivera SIM-korten som köps i butik, problem att fylla på kontantkort manuellt samt problem att stänga av automatisk förnyelse. Rabatten i det här fallet kräver att man köper online och att automatisk förnyelse är aktivt, så dom problemen är irrelevanta.

Sen är det en hel del 5-stjärniga betyg som tydligt är fake, så betyget på 3,7/5 ska egentligen vara mycket lägre. Å andra sidan har Telia 1,3/5 och Comviq har 1,2/5. Fello (som jag har idag) har å andra sidan 3,9/5. Min poäng är att det är svårt att få en bra bild om uppfattningen när dom flesta som ger betyg förstås är missnöjda (förutom hos Fello tydligen).

https://se.trustpilot.com/review/www.lycamobile.se

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Jorå, det går bra, men först vill man ju veta att det faktiskt fungerar bra och inte saknar stöd för HD-Voice, VoLTE, MMS eller OTP (one time passwords, dvs. koder via sms) och sånt eftersom det inte verkar vara självklart hos Lyca enligt framför allt gamla inlägg och kommentarer från personer online.

Jag vet inte. Men dom har hyfsat bra betyg på Trustpilot. 3,7/5.

Läs omdömena så kanske du hittar lite negativa och positiva saker om dom.

Edit: Jag såg att du hade uppdaterat ditt inlägg. Så många fakeröster alltså. Kanske satsa på en mer pålitlig operatör kanske. 99 kr månaden för 120 gb livet ut låter för bra för att vara sant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pruttmuff:

Jag vet inte. Men dom har hyfsat bra betyg på Trustpilot. 3,7/5.

Läs omdömena så kanske du hittar lite negativa och positiva saker om dom.

Edit: Jag såg att du hade uppdaterat ditt inlägg. Så många fakeröster alltså. Kanske satsa på en mer pålitlig operatör kanske. 99 kr månaden för 120 gb livet ut låter för bra för att vara sant.

Jag kan ju inte vara säker på att det är fakebetyg, men jag får den känslan. Min poäng är att även seriösa operatörer såsom Telia eller Comviq också kan ha mycket låga betyg på Trustpilot. Det är ju oftast personer som har problem som skriver om det.

Jag har läst i princip alla omdömen på Trustpilot men dom svarar inte på någon av frågorna jag har. Det enda omdömena skriver om är i princip endast att dom har problem att registrera SIM-kort köpta i butik, problem att manuellt fylla på kort, problem att stänga av automatisk förnyelse via hemsidan. Dessa är problem som är irrelevanta i det här fallet eftersom man varken köper från butik, manuellt fyller på eller ska stänga av förnyelse.

Så frågorna om ifall HD-Voice, VoLTE, MMS, OTP, utländsk kopplingston, samtal som inte går fram etc. skrivs det inget om på Trustpilot vad jag hittar.

Visa signatur

press nu1mlock