Det jag gjort i fetstil håller jag med om.
Jag har aldrig sagt något om grafiska defekter, någonsin... tvärtom... MEN avsaknad av spelkänsla och/eller innehåll som faktiskt gör att spel håller i längden, dvs inte är en "pump and dump". Det är vad "a polished turd is still a turd" betyder...
Begagnatmarknaden ÄR utdöende, aldrig påstått att den är helt död, men inte ens i närheten av vad den en gång faktiskt var. Och nej, det var inte med PC-gaming i åtanke då dessa butiker faktiskt hade mer konsoll-spel än PC. Mestadels av både mina Gameboy och Megadrive spel inhandlades eller byttes på dessa plattformar som fanns. Däremot har jag hävdat, och gör det fortfarande, att dessa företag VILL ta död på den... vilket man gör genom "all digital".
Och enbart för att något är i "bättre skick" gör inte att det inte var bättre förr... bättre skick en gammal rostig volvo som fungerar på 2 cylindrar säger inte speciellt mycket Och vet att personer med ps4 hade problem med både Cyberpunk och Elden Ring, även om det är mindre problem kvarstår det att de behövde patchas för att fungera korrekt. Vissa hade t om game-breaking bugs eller där spelet fryste sig, staden var tom etc etc...
"Yes it is. I played it on PS4 and aside from some blue screens every other day, it's completely playable." är väl kanske inte vad jag skulle kalla för ett färdigt spel, gällande Cyberpunk... och det efter x antal patchar. Men tydligen var det ju inte så svårt att fixa i slutändan eftersom de gjorde det med senare patchar. Ett spel som släpps skall inte behöva patchas för att fungera korrekt, oavsett plattform. Och till PS5 hade Elden Ring t ex inga compiler optimisations what so ever... vilket var förklaringen till varför "it ran bad on ps5". Så även om det är "bättre" är det INTE bra och skall inte släppas för att sedan patchas x antal gånger, så även där är/blir folk "betalande beta-testare"... inte tvärtom vilket det var förr i tiden där folk faktiskt fick ersättning för att prova att spelen faktiskt funkade innan de släpptes till försäljning.
Och för att ta det här med hur många spel bla bla:
"Released natively for PlayStation 5. PlayStation VR2 and backwards compatible games are excluded. There are currently 667 games"
"There are 2,542 video games on PlayStation 5. They were released between the years 2020 and 2024."
I skrivande stund kan det ju diffa på ett par stycken, men jämför det antalet med hur många spel som finns på andra plattformar så är inte en majoritet av spel som släpps först optimerade för PS5:an
Så även om vi helt skulle exkludera PS5 och alla dess spel från spelindustrin och allt är guld och gröna skogar med dem så är det en försvinnande liten del av spelindustrin som helhet och kan inte väga upp vägen den tagit. Tror någon gjorde en estimate att det fanns ca 1.86 miljarder pc-spelare med över 5 miljoner titlar Bara på Steam släpptes det över 12.000 titlar under 2023
Så nej, min åsikt om att spelindustrin var bättre förr kvarstår.
Att du är en av annan åsikt är helt okey och det är ju ypperligt trevligt för dig att allt funkar som det ska och du inte upplever/upplevt problem med dessa titlar... eller andra.
För mig... om jag köper ett spel... skall jag kunna spela det som det var tänkt utan att behöva en uppkoppling och inte behöva ladda ned x antal patchar för att det faktiskt skall fungera korrekt. Att hela industrin, oavsett plattform, går rakt emot det är ett tungt skäl till varför jag anser att spelindustrin var bättre förr.
Känns som detta är uttömt och det mest blir upprepande, så tackar för mig nu och återgår till att spela lite World Of Tanks, spel som absolut inte har nåååååågra bugs, broken mechanics och säljer lootboxes i mängder