Krönika: Nej, spelvärlden var inte bättre förr!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klappkossa5000:

Antagligen samma typ av personer som spelar Mass Effect (snart 20 år) eller Witcher 3 (snart 10 år) idag.

Va fasen, jag planerar att börja spela Mass Efect trilogin nu över semestern, har det verkligen gått 20 år? ☺️

Hur som haver så köpte jag remasterd versionen för nåt år sen och grafiken o atmosfären håller än! 🙂👌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin1:

Du är selektiv till pc när du pratar om betalde betatestare, att spelen ofta kommer med problem day one. Det är ett mycket större problem på pc än t ex playstation. Det förekommer såklart på konsol med, men det är ett mycket större problem på pc. Playstation är den prioriterade plattformen vid spelutveckling.

Nu råkar det vara så att betald betatestare var jag åt Sega gällande Megadrive, dvs en konsoll och inte PC. Jag har aldrig sagt att det inte skulle vara ett större problem för PC spel. Det är inte vad frågan handlar om, det handlar om att det är betydligt vanligare NU för tiden än förut med problem även på konsoll-sidan.

Och du får gärna presentera källor på att Playstation skulle vara den prioriterade plattformen när det gäller spelutveckling, med tanke på hur många fler titlar som finns till t ex PC. Och nej, att nämna ett par enstaka titlar räcker inte utan det skall vara något som styrker att majoriteten av alla spel som släpps idag primärt är utvecklade för PS5 innan de portas till andra konsoller och/eller PC. Tar vi Baldurs Gate 3 t ex: "It remained in early access until its full release for Windows in August 2023, with versions for PlayStation 5, macOS, and Xbox Series X/S releasing later that year."

Och grundargumentet kvarstår likväl att med en frodande begagnatmarknad blir spelen billigare för konsumenten i slutändan och det är lättare att hitta riktigt bra fynd, ett utrymme som idag inte finns som de gjorde förr och undergrävs mer och mer av dessa "företag".

Ett spel för 700:- som 3-5 personer använder/delar på.
Ett spel för 700:- som samtliga dessa personer måste betala.
Vilket i ovan nämnda scenario är bäst och billigast för konsumenten?

Sedan är trådens ämne en väldigt subjektiv fråga; tycker du att allt blivit bättre så är det helt upp till dig och gör det varken till rätt eller fel för andra, likväl som att jag tycker motsatsen. Och jag listade de skäl till varför jag tycker som jag gör och inget har "motbevisat" mig i denna fråga som gör att jag tänker ändra min åsikt i frågan. Inte heller försöker jag få någon annan att ändra åsikt.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Jag tycker väl som många andra här att det var bättre förr. Men då jag började med C64 och Amiga och sen till dom första pc datorena så har det varit en fantastisk spel resa måste jag säga. Jag tycker att det kommer väldigt bra guldkorn idag med, men tyvärr så är det lite för många guldkorn inom samma genre nu tycker jag (RPG). Lite bättre fördelning av guldkornen hade gjort mig gladare. Själv saknar jag dom stora feta (RTS) spelen, och önskar att dom hittar tillbaka till sina glansdagar igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Nu råkar det vara så att betald betatestare var jag åt Sega gällande Megadrive, dvs en konsoll och inte PC. Jag har aldrig sagt att det inte skulle vara ett större problem för PC spel. Det är inte vad frågan handlar om, det handlar om att det är betydligt vanligare NU för tiden än förut med problem även på konsoll-sidan.

Och du får gärna presentera källor på att Playstation skulle vara den prioriterade plattformen när det gäller spelutveckling, med tanke på hur många fler titlar som finns till t ex PC. Och nej, att nämna ett par enstaka titlar räcker inte utan det skall vara något som styrker att majoriteten av alla spel som släpps idag primärt är utvecklade för PS5 innan de portas till andra konsoller och/eller PC. Tar vi Baldurs Gate 3 t ex: "It remained in early access until its full release for Windows in August 2023, with versions for PlayStation 5, macOS, and Xbox Series X/S releasing later that year."

Och grundargumentet kvarstår likväl att med en frodande begagnatmarknad blir spelen billigare för konsumenten i slutändan och det är lättare att hitta riktigt bra fynd, ett utrymme som idag inte finns som de gjorde förr och undergrävs mer och mer av dessa "företag".

Ett spel för 700:- som 3-5 personer använder/delar på.
Ett spel för 700:- som samtliga dessa personer måste betala.
Vilket i ovan nämnda scenario är bäst och billigast för konsumenten?

Sedan är trådens ämne en väldigt subjektiv fråga; tycker du att allt blivit bättre så är det helt upp till dig och gör det varken till rätt eller fel för andra, likväl som att jag tycker motsatsen. Och jag listade de skäl till varför jag tycker som jag gör och inget har "motbevisat" mig i denna fråga som gör att jag tänker ändra min åsikt i frågan. Inte heller försöker jag få någon annan att ändra åsikt.

Men faktum kvarstår ju; Vill du ha begagnade spel är det PS5 du ska ha, inte PC. Hör och häpna, det finns några stora fördelar med konsol. Jag köper nog 70% av mina spel på tradera för ungefär 150-200 sek. Jag är tre år efter nysläppta spel men det gör mig inget. Jag är ett levande bevis för att du är snäv i ditt resonemang. Och det är definitivt inte en underdrift att hävda att nya spel i regel funkar mkt bättre på konsol.

Om det här med spelutveckling. PS5 är den överlägset mest använda konfigurationen, det är ju mkt splittrat på PC med hundratals konfigurationer. Jag har hört från flera håll att PS-versionen optimeras först och sedan används som referens när pc-versionerna ska optimeras. En spelutvecklare som har jobbat med GTA och RDR förklarar detta här: https://www.youtube.com/watch?v=6CjSHda9IcY

Och jag tror definitivt inte att det bara är rockstar som jobbar så. Det kan också förklara att konsolversionerna nästan alltid är bättre optimerade Day One. Han pratar mest om rockstars egna spel, men jag tror definitivt att många spelstudios arbetar så även när spelen kommer ut samtidig på konsol/pc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin1:

Men faktum kvarstår ju; Vill du ha begagnade spel är det PS5 du ska ha, inte PC. Hör och häpna, det finns några stora fördelar med konsol. Jag köper nog 70% av mina spel på tradera för ungefär 150-200 sek. Jag är tre år efter nysläppta spel men det gör mig inget. Jag är ett levande bevis för att du är snäv i ditt resonemang. Och det är definitivt inte en underdrift att hävda att nya spel i regel funkar mkt bättre på konsol.

Om det här med spelutveckling. PS5 är den överlägset mest använda konfigurationen, det är ju mkt splittrat på PC med hundratals konfigurationer. Jag har hört från flera håll att PS-versionen optimeras först och sedan används som referens när pc-versionerna ska optimeras. En spelutvecklare som har jobbat med GTA och RDR förklarar detta här: https://www.youtube.com/watch?v=6CjSHda9IcY

Och jag tror definitivt inte att det bara är rockstar som jobbar så. Det kan också förklara att konsolversionerna nästan alltid är bättre optimerade Day One. Han pratar mest om rockstars egna spel, men jag tror definitivt att många spelstudios arbetar så även när spelen kommer ut samtidig på konsol/pc.

Vilket faktum kvarstår? Ingen har någonsin pratat om PS5 vs PC eller konsoll vs PC och vad som är "bäst", ingen har heller sagt att det inte finns fördelar (eller nackdelar) med konsoll vs pc. Förutom du då... Detta handlar om spelindustrin i stort. Och med tanke på vilken fanboi du verkar vara så lär det väl inte ha undgått dig att Sony gärna vill gå all digital, dvs ingen begagnatmarknad alls då för spel.

"Jag har hört" fungerar inte riktigt som källa, inte heller EN spelutvecklare som HAR jobbat för EN specifik studio och hur de jobbar med sina titlar. Åter igen, det finns MÄNGDER med fler titlar till PC än vad som finns till t ex Playstation av valfri sort, de är därför INTE optimerade för någon konsoll "före". Baldurs Gate 3, 7 Days To Die och Vampire Survivors är tre exempel på spel som blev riktigt stora som inte har något med konsoller att göra till en början. Att det säkerligen finns en rad med titlar som är det gör inte att majoriteten av alla spel som släpps är det...

Och hör och häpna, när hittar du 90% rabatter på spel till konsoller eller likt Epic som ger bort titlar GRATIS... vilket även GoG gör då och då... samt kan spela titlar som är flera år/generationer gamla? Eye Of The Beholder t ex...

Själv äger jag PS3, PS4, Xbox One X och en PC.

Det faktum som kvarstår, oavsett om det är PC eller konsoll drivs det mot "all digital" av samtliga inblandade vilket är DÅLIGT enligt mig för konsumenten, vilket även gör det dyrare med spel för konsumenten, precis som jag visade dig i mitt förra inlägg. Vilket var vad du svarade på först och främst att spel minsann inte alls blivit dyrare, men räknar man in ett par andra faktorer är det just vad de blivit... några av dessa faktorer har jag jag nämnt tidigare, som du behändigt väljer att ignorera helt och sedan försöka föra diskussionen till något helt annat.... som "konsol är minsann bättre än pc!"... när ingen annan har nämnt något alls om det...

Så vill du bara fortsätta raljera om hur bra PS5 är minsann och hur konsoller är mycket bättre än PC tackar jag för mig i denna tråd då det ämnet inte intresserar mig att diskutera då jag spelar på båda och håller inte någon av dem högre än någon annan.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Vilket faktum kvarstår? Ingen har någonsin pratat om PS5 vs PC eller konsoll vs PC och vad som är "bäst", ingen har heller sagt att det inte finns fördelar (eller nackdelar) med konsoll vs pc. Förutom du då... Detta handlar om spelindustrin i stort. Och med tanke på vilken fanboi du verkar vara så lär det väl inte ha undgått dig att Sony gärna vill gå all digital, dvs ingen begagnatmarknad alls då för spel.

"Jag har hört" fungerar inte riktigt som källa, inte heller EN spelutvecklare som HAR jobbat för EN specifik studio och hur de jobbar med sina titlar. Åter igen, det finns MÄNGDER med fler titlar till PC än vad som finns till t ex Playstation av valfri sort, de är därför INTE optimerade för någon konsoll "före". Baldurs Gate 3, 7 Days To Die och Vampire Survivors är tre exempel på spel som blev riktigt stora som inte har något med konsoller att göra till en början. Att det säkerligen finns en rad med titlar som är det gör inte att majoriteten av alla spel som släpps är det...

Och hör och häpna, när hittar du 90% rabatter på spel till konsoller eller likt Epic som ger bort titlar GRATIS... vilket även GoG gör då och då... samt kan spela titlar som är flera år/generationer gamla? Eye Of The Beholder t ex...

Själv äger jag PS3, PS4, Xbox One X och en PC.

Det faktum som kvarstår, oavsett om det är PC eller konsoll drivs det mot "all digital" av samtliga inblandade vilket är DÅLIGT enligt mig för konsumenten, vilket även gör det dyrare med spel för konsumenten, precis som jag visade dig i mitt förra inlägg. Vilket var vad du svarade på först och främst att spel minsann inte alls blivit dyrare, men räknar man in ett par andra faktorer är det just vad de blivit... några av dessa faktorer har jag jag nämnt tidigare, som du behändigt väljer att ignorera helt och sedan försöka föra diskussionen till något helt annat.... som "konsol är minsann bättre än pc!"... när ingen annan har nämnt något alls om det...

Så vill du bara fortsätta raljera om hur bra PS5 är minsann och hur konsoller är mycket bättre än PC tackar jag för mig i denna tråd då det ämnet inte intresserar mig att diskutera då jag spelar på båda och håller inte någon av dem högre än någon annan.

Konsoler medtogs endast i resomenaget eftersom du hävdade 1) att de flesta spelen har problem med prestanda och grafiska defekter Day One 2) att begagnadmarknaden är utdöende. Men när du hävdar detta har du ju pc-gaming i åtanke. På konsol är spelen i bättre skick Day One, och man kan (fortfarande) köpa begagnade spel. Det är såklart negativt att även Sony strävar efter "all digital".

Jag är ett levande bevis för att det du säger inte än gäller för konsoler. 1) De spel jag har spelat day one har funkar bra. Elden Ring var t ex mkt bättre på konsol day one 2) Jag köper många spel på tradera. Det du hävdar är väl delvis sant, men ändå inte "hela sanningen".

Jag har aldrig sagt att konsol är bättre. Men några (uppenbara) fördelar finns såklart med konsol. Och tvärt om finns det många fördelar med PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin1:

Konsoler medtogs endast i resomenaget eftersom du hävdade 1) att de flesta spelen har problem med prestanda och grafiska defekter Day One 2) att begagnadmarknaden är utdöende. Men när du hävdar detta har du ju pc-gaming i åtanke. På konsol är spelen i bättre skick Day One, och man kan (fortfarande) köpa begagnade spel. Det är såklart negativt att även Sony strävar efter "all digital".

Nå, det är inte riktigt så enkelt och clear-cut ens på konsoller. Behöver inte gå längre än till Cyberpunk 2077 för exempel på det

Kan hålla med att det generellt bättre på konsoll jämfört med PC...
Men om du jämför nutida konsoll mot äldre konsoller så skulle jag vidhålla att trenden att skicket är sämre "day one" finns och blir större även på konsollsidan!
(Så vissa grejer var bättre förr)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin1:

Konsoler medtogs endast i resomenaget eftersom du hävdade 1) att de flesta spelen har problem med prestanda och grafiska defekter Day One 2) att begagnadmarknaden är utdöende. Men när du hävdar detta har du ju pc-gaming i åtanke. På konsol är spelen i bättre skick Day One, och man kan (fortfarande) köpa begagnade spel. Det är såklart negativt att även Sony strävar efter "all digital".

Jag är ett levande bevis för att det du säger inte än gäller för konsoler. 1) De spel jag har spelat day one har funkar bra. Elden Ring var t ex mkt bättre på konsol day one 2) Jag köper många spel på tradera. Det du hävdar är väl delvis sant, men ändå inte "hela sanningen".

Jag har aldrig sagt att konsol är bättre. Men några (uppenbara) fördelar finns såklart med konsol. Och tvärt om finns det många fördelar med PC.

Det jag gjort i fetstil håller jag med om.

Jag har aldrig sagt något om grafiska defekter, någonsin... tvärtom... MEN avsaknad av spelkänsla och/eller innehåll som faktiskt gör att spel håller i längden, dvs inte är en "pump and dump". Det är vad "a polished turd is still a turd" betyder...

Begagnatmarknaden ÄR utdöende, aldrig påstått att den är helt död, men inte ens i närheten av vad den en gång faktiskt var. Och nej, det var inte med PC-gaming i åtanke då dessa butiker faktiskt hade mer konsoll-spel än PC. Mestadels av både mina Gameboy och Megadrive spel inhandlades eller byttes på dessa plattformar som fanns. Däremot har jag hävdat, och gör det fortfarande, att dessa företag VILL ta död på den... vilket man gör genom "all digital".

Och enbart för att något är i "bättre skick" gör inte att det inte var bättre förr... bättre skick en gammal rostig volvo som fungerar på 2 cylindrar säger inte speciellt mycket Och vet att personer med ps4 hade problem med både Cyberpunk och Elden Ring, även om det är mindre problem kvarstår det att de behövde patchas för att fungera korrekt. Vissa hade t om game-breaking bugs eller där spelet fryste sig, staden var tom etc etc...

"Yes it is. I played it on PS4 and aside from some blue screens every other day, it's completely playable." är väl kanske inte vad jag skulle kalla för ett färdigt spel, gällande Cyberpunk... och det efter x antal patchar. Men tydligen var det ju inte så svårt att fixa i slutändan eftersom de gjorde det med senare patchar. Ett spel som släpps skall inte behöva patchas för att fungera korrekt, oavsett plattform. Och till PS5 hade Elden Ring t ex inga compiler optimisations what so ever... vilket var förklaringen till varför "it ran bad on ps5". Så även om det är "bättre" är det INTE bra och skall inte släppas för att sedan patchas x antal gånger, så även där är/blir folk "betalande beta-testare"... inte tvärtom vilket det var förr i tiden där folk faktiskt fick ersättning för att prova att spelen faktiskt funkade innan de släpptes till försäljning.

Och för att ta det här med hur många spel bla bla:
"Released natively for PlayStation 5. PlayStation VR2 and backwards compatible games are excluded. There are currently 667 games"
"There are 2,542 video games on PlayStation 5. They were released between the years 2020 and 2024."

I skrivande stund kan det ju diffa på ett par stycken, men jämför det antalet med hur många spel som finns på andra plattformar så är inte en majoritet av spel som släpps först optimerade för PS5:an

Så även om vi helt skulle exkludera PS5 och alla dess spel från spelindustrin och allt är guld och gröna skogar med dem så är det en försvinnande liten del av spelindustrin som helhet och kan inte väga upp vägen den tagit. Tror någon gjorde en estimate att det fanns ca 1.86 miljarder pc-spelare med över 5 miljoner titlar Bara på Steam släpptes det över 12.000 titlar under 2023

Så nej, min åsikt om att spelindustrin var bättre förr kvarstår.
Att du är en av annan åsikt är helt okey och det är ju ypperligt trevligt för dig att allt funkar som det ska och du inte upplever/upplevt problem med dessa titlar... eller andra.

För mig... om jag köper ett spel... skall jag kunna spela det som det var tänkt utan att behöva en uppkoppling och inte behöva ladda ned x antal patchar för att det faktiskt skall fungera korrekt. Att hela industrin, oavsett plattform, går rakt emot det är ett tungt skäl till varför jag anser att spelindustrin var bättre förr.

Känns som detta är uttömt och det mest blir upprepande, så tackar för mig nu och återgår till att spela lite World Of Tanks, spel som absolut inte har nåååååågra bugs, broken mechanics och säljer lootboxes i mängder

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Modern Warfare 3 och Warzone är ett spel, startar du CoD så startar du båda. Så egentligen bör vi ju kombinera siffrorna.

Cod har inte varit samma spel i flera år. Om du tycker det så har du uppenbarligen inte spelat spelen. Bara för att man skjuter folk så betyder inte det att det är precis samma sak.

Ända sen black OPS 3 iallafall så har skillnaderna för varje nytt spel varit minimal. Har kört alla sedan första förutom world at war, och även om man hoppar in och spelar första modern warfare idag så är det exakt samma spel (då såklart med viss skillnad i grafik)
Men skillnaden för varje ny titel har varit minimal, är dags för något nytt istället för en nedrans massa seasons och skons och skit som bara är där för att mjölka skiten ur unga spelare precis som fortnite.

Det Cod saknar idag är innovation och något som gör det unikt, något som Tarkov lyckades hitta spot on!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Det jag gjort i fetstil håller jag med om.

Jag har aldrig sagt något om grafiska defekter, någonsin... tvärtom... MEN avsaknad av spelkänsla och/eller innehåll som faktiskt gör att spel håller i längden, dvs inte är en "pump and dump". Det är vad "a polished turd is still a turd" betyder...

Begagnatmarknaden ÄR utdöende, aldrig påstått att den är helt död, men inte ens i närheten av vad den en gång faktiskt var. Och nej, det var inte med PC-gaming i åtanke då dessa butiker faktiskt hade mer konsoll-spel än PC. Mestadels av både mina Gameboy och Megadrive spel inhandlades eller byttes på dessa plattformar som fanns. Däremot har jag hävdat, och gör det fortfarande, att dessa företag VILL ta död på den... vilket man gör genom "all digital".

Och enbart för att något är i "bättre skick" gör inte att det inte var bättre förr... bättre skick en gammal rostig volvo som fungerar på 2 cylindrar säger inte speciellt mycket Och vet att personer med ps4 hade problem med både Cyberpunk och Elden Ring, även om det är mindre problem kvarstår det att de behövde patchas för att fungera korrekt. Vissa hade t om game-breaking bugs eller där spelet fryste sig, staden var tom etc etc...

"Yes it is. I played it on PS4 and aside from some blue screens every other day, it's completely playable." är väl kanske inte vad jag skulle kalla för ett färdigt spel, gällande Cyberpunk... och det efter x antal patchar. Men tydligen var det ju inte så svårt att fixa i slutändan eftersom de gjorde det med senare patchar. Ett spel som släpps skall inte behöva patchas för att fungera korrekt, oavsett plattform. Och till PS5 hade Elden Ring t ex inga compiler optimisations what so ever... vilket var förklaringen till varför "it ran bad on ps5". Så även om det är "bättre" är det INTE bra och skall inte släppas för att sedan patchas x antal gånger, så även där är/blir folk "betalande beta-testare"... inte tvärtom vilket det var förr i tiden där folk faktiskt fick ersättning för att prova att spelen faktiskt funkade innan de släpptes till försäljning.

Och för att ta det här med hur många spel bla bla:
"Released natively for PlayStation 5. PlayStation VR2 and backwards compatible games are excluded. There are currently 667 games"
"There are 2,542 video games on PlayStation 5. They were released between the years 2020 and 2024."

I skrivande stund kan det ju diffa på ett par stycken, men jämför det antalet med hur många spel som finns på andra plattformar så är inte en majoritet av spel som släpps först optimerade för PS5:an

Så även om vi helt skulle exkludera PS5 och alla dess spel från spelindustrin och allt är guld och gröna skogar med dem så är det en försvinnande liten del av spelindustrin som helhet och kan inte väga upp vägen den tagit. Tror någon gjorde en estimate att det fanns ca 1.86 miljarder pc-spelare med över 5 miljoner titlar Bara på Steam släpptes det över 12.000 titlar under 2023

Så nej, min åsikt om att spelindustrin var bättre förr kvarstår.
Att du är en av annan åsikt är helt okey och det är ju ypperligt trevligt för dig att allt funkar som det ska och du inte upplever/upplevt problem med dessa titlar... eller andra.

För mig... om jag köper ett spel... skall jag kunna spela det som det var tänkt utan att behöva en uppkoppling och inte behöva ladda ned x antal patchar för att det faktiskt skall fungera korrekt. Att hela industrin, oavsett plattform, går rakt emot det är ett tungt skäl till varför jag anser att spelindustrin var bättre förr.

Känns som detta är uttömt och det mest blir upprepande, så tackar för mig nu och återgår till att spela lite World Of Tanks, spel som absolut inte har nåååååågra bugs, broken mechanics och säljer lootboxes i mängder

1) Jag håller inte med om att moderna AAA-spel saknar spelkänsla. Men det må vara subjektivt.

2) Så länge det säljs fysiska spel kommer det att finnas en begagnadmarknad. Den huserar numera på nätet. Den kommer dock såklart försvinna när allt blir digitalt.

3) När du jämför "då och nu" vad det gäller prestanda, tycker jag inte att du tar hänsyn till att spel idag är mycket svårare att utveckla.

4) Finns det nära nog 1,9 miljarder pc-gamers? Seriöst? Aldrig i livet!

5) Du antyder att PS bara utgör några procent av "spelindustrin" (andel PS5-spel jämfört med släppta spel på steam 2023: 677/12 000). Räknar vi istället efter omsättning är såklart Sony fortfarande mindre. Men inte så extremt mycket mindre. Det betyder ju att ganska många trots allt har kvar "de gamla fördelarna". Nintendo: + 100 miljoner användare. PS: + 100 miljoner användare.

6) Överlag tycker jag jag att du är lite gnällig (om jag ska vara ärlig). Allt är uppenbart inte "bra". All bullshit med mikrotransaktioner, Battlepass, live-service-spel tycker få äldre gamers om. Men något ont raderar inte det som är bra. Det finns mycket intressant att upptäckta inom spelvärlden. Nu senast spelar jag Shadow of the Erdtree och tycker att det är FANTASTISKT. Dagtid har jag upptäckt något så intressant som ett Roguelike-poker-spel (Balatro). Det rekommenderas! Jag tycker att det kommer ut spel på spel på spel som jag verkligen tycker om. Det är väl tråkigt om du inte upplever nutiden som positiv på samma sätt som jag upplever den.

Det är kanske bara jag som är glad? Vad vet jag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Ända sen black OPS 3 iallafall så har skillnaderna för varje nytt spel varit minimal. Har kört alla sedan första förutom world at war, och även om man hoppar in och spelar första modern warfare idag så är det exakt samma spel (då såklart med viss skillnad i grafik)
Men skillnaden för varje ny titel har varit minimal, är dags för något nytt istället för en nedrans massa seasons och skons och skit som bara är där för att mjölka skiten ur unga spelare precis som fortnite.

Det Cod saknar idag är innovation och något som gör det unikt, något som Tarkov lyckades hitta spot on!

Movement har skiljt sig rätt mycket mellan alla spelen.

Hur är tarkov innovativt lol? Generic Extraction Shooter galore. Har de fixat ljudet i spelet än?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin1:

1) Jag håller inte med om att moderna AAA-spel saknar spelkänsla. Men det må vara subjektivt.

2) Så länge det säljs fysiska spel kommer det att finnas en begagnadmarknad. Den huserar numera på nätet. Den kommer dock såklart försvinna när allt blir digitalt.

3) När du jämför "då och nu" vad det gäller prestanda, tycker jag inte att du tar hänsyn till att spel idag är mycket svårare att utveckla.

4) Finns det nära nog 1,9 miljarder pc-gamers? Seriöst? Aldrig i livet!

5) Du antyder att PS bara utgör några procent av "spelindustrin" (andel PS5-spel jämfört med släppta spel på steam 2023: 677/12 000). Räknar vi istället efter omsättning är såklart Sony fortfarande mindre. Men inte så extremt mycket mindre. Det betyder ju att ganska många trots allt har kvar "de gamla fördelarna". Nintendo: + 100 miljoner användare. PS: + 100 miljoner användare.

6) Överlag tycker jag jag att du är lite gnällig (om jag ska vara ärlig). Allt är uppenbart inte "bra". All bullshit med mikrotransaktioner, Battlepass, live-service-spel tycker få äldre gamers om. Men något ont raderar inte det som är bra. Det finns mycket intressant att upptäckta inom spelvärlden. Nu senast spelar jag Shadow of the Erdtree och tycker att det är FANTASTISKT. Dagtid har jag upptäckt något så intressant som ett Roguelike-poker-spel (Balatro). Det rekommenderas! Jag tycker att det kommer ut spel på spel på spel som jag verkligen tycker om. Det är väl tråkigt om du inte upplever nutiden som positiv på samma sätt som jag upplever den.

Det är kanske bara jag som är glad? Vad vet jag...

Sök på antal så kommer punkt 4 upp rätt omgående och verkar vara rätt lika bland de flesta
Men kan slänga in en länk för lathetens skull:
https://www.statista.com/statistics/420621/number-of-pc-gamers/

Du får absolut tycka att jag är gnällig, vi har två olika åsikter om hur spelindustrin ser ut helt enkelt, du är naiv och glad och jag är gnällig ^^ Och andel... ehrm... det är vad som finns totalt för PS5 och jag tog ETT år som släpptes ENBART på steam... så mjo, PS är en väldigt liten del av spelindustrin. Vill du jämföra kan du jämföra antal titlar totalt PS har kontra de 5+ miljoner titlar det sägs finnas till PC Nintendo och PS är två väldigt skilda företag och plattformar, så vill du ha en än mer korrekt analys av att allt inte baseras på PS5 får du ju räkna in de andra plattformarna och inkludera dem på "pc sidan" Så mjo, i det stora träsket som är spelindustrin är PS ensamt en väldigt liten del av den. Och då har vi inte nämnt den enorma del den förbenade mobilspelsindustrin tagit.

Och din punkt 3, tydligen är det inte så svårt eftersom de uppenbarligen kan fixa det i efterhand med patchar Hoppar man helt över kvalitetskontrollen (?) Och varför skulle det vara svårare när de har tillgång till långt mycket mer avancerade verktyg?

Eller när ett litet team av moddare "lyckas fixa" broken mechanics eller andra "trasiga saker" i ett spel, om de lyckas borde ju ett mega-team klara det utan problem.

Självklart kommer det finns guldkorn här och där, men jag tycker balansvågen är fel idag. Det onda förtar verkligen inte det goda, men när det onda växer och blir starkare medan det goda krymper... ja... då har jag svårt att säga att det är bättre idag helt enkelt

Battlesector såg jätteintressant ut för mig, fram tills att de enbart inkluderade en spelbar faction och sedan tog betalt för resten, vilket blev dyrare än basspelet, trots rea. (57€ för ett par få extra spelbara factions... på rea). Total kostnad inklusive spel utan rea 122€. Inga nya kampanjer etc, utan för ett "skirmish mode" för dessa spelbara factions dessutom.

Och faller tillbaka på; Det finns skäl till varför Dawn Of War lever och frodas TJUGO år efter release med en stark community och flera moddare. Eller varför så in i helvete många fortfarande spelar Skyrim då även det har en extremt stark community med drösvis med moddare. Vi kan även slänga in Dragon Age som har en helt fanatisk fan-base när vi ändå är igång.

Eller varför man ens gjorde en remake på Demon Souls, vilket för övrigt var min favorit i serien som sedan blev Dark Souls, och dessutom gav upphov till en "egen genre". Yepp, vill jag lira Souls-liknande spel har jag en tendens att falla tillbaka på just Demon Souls och Dark Souls 1

Nåväl, tror vi har tagit upp tillräckligt med utrymme i denna tråd och vi står helt enkelt på två olika positioner, jag föredrar spelindustrin som den en gång var... och du föredrar den vi har fått. Finns inte mycket mer att diskutera om det egentligen, så önskar dig en massa roligt att lira det du gillar \m/ Ja, vi måste ge plats åt andra "gnällgubbar" och "naiva & glada" människor ^^

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Sök på antal så kommer punkt 4 upp rätt omgående och verkar vara rätt lika bland de flesta
Men kan slänga in en länk för lathetens skull:
https://www.statista.com/statistics/420621/number-of-pc-gamers/

Du får absolut tycka att jag är gnällig, vi har två olika åsikter om hur spelindustrin ser ut helt enkelt, du är naiv och glad och jag är gnällig ^^ Och andel... ehrm... det är vad som finns totalt för PS5 och jag tog ETT år som släpptes ENBART på steam... så mjo, PS är en väldigt liten del av spelindustrin. Vill du jämföra kan du jämföra antal titlar totalt PS har kontra de 5+ miljoner titlar det sägs finnas till PC Nintendo och PS är två väldigt skilda företag och plattformar, så vill du ha en än mer korrekt analys av att allt inte baseras på PS5 får du ju räkna in de andra plattformarna och inkludera dem på "pc sidan" Så mjo, i det stora träsket som är spelindustrin är PS ensamt en väldigt liten del av den. Och då har vi inte nämnt den enorma del den förbenade mobilspelsindustrin tagit.

Och din punkt 3, tydligen är det inte så svårt eftersom de uppenbarligen kan fixa det i efterhand med patchar Hoppar man helt över kvalitetskontrollen (?) Och varför skulle det vara svårare när de har tillgång till långt mycket mer avancerade verktyg?

Eller när ett litet team av moddare "lyckas fixa" broken mechanics eller andra "trasiga saker" i ett spel, om de lyckas borde ju ett mega-team klara det utan problem.

Självklart kommer det finns guldkorn här och där, men jag tycker balansvågen är fel idag. Det onda förtar verkligen inte det goda, men när det onda växer och blir starkare medan det goda krymper... ja... då har jag svårt att säga att det är bättre idag helt enkelt

Battlesector såg jätteintressant ut för mig, fram tills att de enbart inkluderade en spelbar faction och sedan tog betalt för resten, vilket blev dyrare än basspelet, trots rea. (57€ för ett par få extra spelbara factions... på rea). Total kostnad inklusive spel utan rea 122€. Inga nya kampanjer etc, utan för ett "skirmish mode" för dessa spelbara factions dessutom.

Och faller tillbaka på; Det finns skäl till varför Dawn Of War lever och frodas TJUGO år efter release med en stark community och flera moddare. Eller varför så in i helvete många fortfarande spelar Skyrim då även det har en extremt stark community med drösvis med moddare. Vi kan även slänga in Dragon Age som har en helt fanatisk fan-base när vi ändå är igång.

Eller varför man ens gjorde en remake på Demon Souls, vilket för övrigt var min favorit i serien som sedan blev Dark Souls, och dessutom gav upphov till en "egen genre". Yepp, vill jag lira Souls-liknande spel har jag en tendens att falla tillbaka på just Demon Souls och Dark Souls 1

Nåväl, tror vi har tagit upp tillräckligt med utrymme i denna tråd och vi står helt enkelt på två olika positioner, jag föredrar spelindustrin som den en gång var... och du föredrar den vi har fått. Finns inte mycket mer att diskutera om det egentligen, så önskar dig en massa roligt att lira det du gillar \m/ Ja, vi måste ge plats åt andra "gnällgubbar" och "naiva & glada" människor ^^

Jag tycker inte att allt med spelindustrin idag är ”bra”. Framför allt tar det mycket längre tid att utveckla spel idag. Sedan finns det många andra aspekter som inte är bra som jag redan har nämnt. Men det paradoxala är ju att jag upplevelse att vi är inne i en period med många bra spel. 2023 tycker jag är ett av de bästa spelåren någonsin. Så det känns ju paradoxalt. Det är kanske inte så enkelt att det är ”antingen eller”?

Permalänk
Medlem

Jag har köpt Sunless sea, sunless skies, duskers och Halo: Master Chief Collection nyligen, samt death stranding directors cut.

De första fyra köpen kändes ganska vettiga måste jag säga.
Death stranding, jag tror man kan spela vanliga versionen och bli rätt nöjd ärligt talat.
Jag vet inte om jag kommer spela 2an, så fantastisk var inte ettan.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Jag har köpt Sunless sea, sunless skies, duskers och Halo: Master Chief Collection nyligen, samt death stranding directors cut.

De första fyra köpen kändes ganska vettiga måste jag säga.
Death stranding, jag tror man kan spela vanliga versionen och bli rätt nöjd ärligt talat.
Jag vet inte om jag kommer spela 2an, så fantastisk var inte ettan.

Jag är lite splittrad till DS. Directors cut är bättre än ”vanliga versionen”. Det är lite älska eller hata över det spelet. Inledningen är seg. De första 10-15 timmarna är sega. Sedan växer spelet rejält. Det blir rentav "riktigt bra". Men det gottgör inte riktigt den sega inledningen av spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

https://i.imgur.com/7QZVczE.png
5 spel värda att nämna på 4 år, där Horizon kommer till PC så småningom likaså Spiderman 2. Rise of the Ronin lär nog också göra det.

Tänka sig de goda tiderna man fick dussintals om året.
Vilken dammsamlare dagens Sony konsoll har blitt.

Om något så tycker man ju att dagens spel borde vara billigare och betydligt enklare egentligen att tillverka. Med tanke på att man kan scanna in allt man behöver, idag får man även hjälp av AI. Att göra spelkartor är ju också betydligt enklare än för 20-35 år sedan. Kanske borde de sluta tvätta pengar och ta in röstskådisar som inte kostar så mycket pengar. Dra ner sjukt mycket på marketing och sparka alla onödiga anställda som skulle kunna vara contractors baserat på behov där det får betalt per timme.

Man får dock tänka på att spel som de också skalade ner till PS4 (något man inte brukade kunna göra då konsolerna var så olika att de var tvungna att skrivas separat) inte är med på listan så det finns ju självklart mer PS-exklusiva spel än sådär. Dock har ju Sony ändrat sin strategi och ger numer ut spel på PC något år senare så det blir helt klart färre av dem.

Lustigt nog tycker jag dock personligen PS5 varit suverän och jag har i princip helt övergivit min mycket dyrare speldator för just spelande. Det är visserligen bara delvis för att PS5 ger en snabb och bra upplevelse då det också handlar om att spela i soffan på en stor TV och ljudanläggning som kostar några gånger mer än jag spenderat totalt på datorer i livet.

Vad gäller spelskapande ser jag inte fram emot mer AI och sämre villkor för anställda. Flera spel som verkligen sticker ut har varit från studios med ovanligt bra atmosfär snarare än de med mest företagskapitalistisk struktur. Det behövs passion och engagemang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Movement har skiljt sig rätt mycket mellan alla spelen.

Hur är tarkov innovativt lol? Generic Extraction Shooter galore. Har de fixat ljudet i spelet än?

Hur? Dom mer eller mindre skapade "Extraction Shooter" grenen. Sure finns mycket äldre spel som va inne på samma spår så som första ghost reacon men är inte riktigt på samma skala som Tarkov.

Och efter att Tarkov exploderade så har även CoD och battlefield försökt kopiera tarkov av en anledning. Och inte för att tala om dom mer eller mindre kopiorna som tagit extremt mycket inspiration av just tarkov som kanske inte hade existerat idag om inte tarkov blivit så stort som det är idag.

Det om något är innovativt!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Man får dock tänka på att spel som de också skalade ner till PS4 (något man inte brukade kunna göra då konsolerna var så olika att de var tvungna att skrivas separat) inte är med på listan så det finns ju självklart mer PS-exklusiva spel än sådär. Dock har ju Sony ändrat sin strategi och ger numer ut spel på PC något år senare så det blir helt klart färre av dem.

Lustigt nog tycker jag dock personligen PS5 varit suverän och jag har i princip helt övergivit min mycket dyrare speldator för just spelande. Det är visserligen bara delvis för att PS5 ger en snabb och bra upplevelse då det också handlar om att spela i soffan på en stor TV och ljudanläggning som kostar några gånger mer än jag spenderat totalt på datorer i livet.

Vad gäller spelskapande ser jag inte fram emot mer AI och sämre villkor för anställda. Flera spel som verkligen sticker ut har varit från studios med ovanligt bra atmosfär snarare än de med mest företagskapitalistisk struktur. Det behövs passion och engagemang.

Jag tycker också PS5 har varit bra. Jag uppskattar att den är bakåtkompatibel med PS4. Jag ser faktiskt fram emot PS5 Pro. Även om det kanske inte ger så mkt förbättring. Bättre uppskalning och förbättrad RT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin1:

Jag är lite splittrad till DS. Directors cut är bättre än ”vanliga versionen”. Det är lite älska eller hata över det spelet. Inledningen är seg. De första 10-15 timmarna är sega. Sedan växer spelet rejält.

Ja, alltså det finns verkligen något där inuti DS världen. Massor av intressanta spår att utforska. Jag var inte lika störd på de långa och ibland förvirrande mellansekvenserna som många andra var.

Jag vet inte om directors cut förbättrade motorn eller patchade buggar något, för om jag spelade många timmar fick jag konstiga buggar där geografi och byggnader inte ritades.

DS är häftigt, men det lider ju lite av samma konstiga flum som metal gear ibland drogs med. Sen känns spelet ibland tomt.
Jag minns när jag spelade freelancer på gymnasietiden och frihetskänslan jag kände i det spelet.
På samma sätt kan jag känna i Death Stranding, men däremot känns det väldigt tomt.
Jämför med t ex Red Dead redemption 1&2 där det inte bara finns NPCs överallt utan också småsysslor och detaljer som sätter krydda på spelet.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Hmm ja, BF3 var ju visserligen bra, men tycker ändå att det var lite början på förfallet. Man fick ju den där dumma idén att köra server browser i webbläsaren, istället för att vara en del av klienten. Stöd för LAN och möjligheten att skapa mods och egna banor försvann från serien helt.

BF3 är nog överlägset det bästa BF3 i MP, men rätt dumt med server browser i webbläsaren. mods är inget jag bryr mig om och klarar mig utan.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

> Vi har alla varit där: örfilats av oinfriade förväntningar. Anthem, Cyberpunk 2077, Redfall, Battlefield 2042, Fallout 76 och No Man's Sky.

Jag kan inte riktigt minnas att varit där, att jag längtat hårt efter ett spel, köpt det och sen blivit tokbesviken. Har aldrig spelat något av spelen du nämner. Kanske de är så genomruttna att jag med skulle känna mig örfilad.

> Jag minns till exempel den slafsiga Out Run-portningen till Commodore 64 (eller om det var till Amiga?) som jag köpte för dyra pengar efter att ha golvats av arkadversionen på Gröna Lund.

Det där minns jag så väl, än om det gäller portningen till en annan plattform. Håller med 100% om besvikelsen ... men jag köpte det därför aldrig. Jag såg att det var skit i hemmen och höll mig till arkadhallarna ist.

Visa signatur

A Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 4070TiS, 2xNVMe, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
B Fractal chassi, ROG B360 mATX, i5-8400, 16GB, 1080Ti, 2xSSD, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem

Känns som nästan alla spel har microtransactions och dlc's och massa annan oönskad skit som bara innebär fler tillfällen för bolagen att mjölka oss på mer pengar. Har blivit synisk och tröttnat på att kasta pengar på spel.

Inget förtroende för spelföretagen alls längre. Men sen kommer det något guldkorn. Hogwarts legacy var senaste spelet jag var helt fast i.

La nog 400 timmar på satisfactory beta också, kanske får bli en omgång till när det släpps på riktigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Ej läst artikeln, och det var naturligtvis inte "bättre förr punkt slut", men det som är mer förekommande idag jämfört med 10-15 år sedan är games as a service, problem vid lansering, early access (och ännu värre: betald sådan), mikrotransaktioner, pay to win, med mera.

Så du menar att det var bättre förr...

Bra skrivet, jag skulle säga att det enda som är bättre idag är tillgången till Indie-spel - AAA Studios har däremot blivit sämre och sämre för varje år i samma takt som pengarna rullar in i spelbranchen

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Det räcker ju med att kolla på avgn på youtube för att inse att det snarare var värre förr....inte bara spel utan hela system som sög.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Det räcker ju med att kolla på avgn på youtube för att inse att det snarare var värre förr....inte bara spel utan hela system som sög.

Absolut. Jag är tillräckligt gammal för att komma ihåg hur mycket somliga nes-spel sög. Ofta pga av de skulle vara svåra för att dölja hårdvarans begränsningar. Första Turtles-spelet var ingen rolig historia. Och få tyckte om Castlevania ärligt talat. Och vem led inte i sin barndom av Top Gun? Förbannade skitspel! Jag kan så här 35 år senare fortfarande känna irritation över hur svårt det var att landa flygplanen.

Det är spel som är svåra för att förlänga speltiden. Det har aldrig varit en bra idé. Varken 1987 eller 2024. Det så kallade ”Nintendo-hard” har jag aldrig upplevt som tillfredsställande.

Sen fanns det ju fantastiska nes-spel som var svåra. T ex Batman.