Streaming-chefer eniga om framtid som liknar kabel-TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Då får det väl bli som förr, inga abonnemang och utvalda köp på fysisk media istället.

Lycka till. Aldrig hoppat på streaming men märker hur antalet filmer och serier som ens får fysiska releaser minskar för varje år.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Lycka till. Aldrig hoppat på streaming men märker hur antalet filmer och serier som ens får fysiska releaser minskar för varje år.

Har ännu så länge inte drabbat de filmer jag brytt mig om. Någon gång har jag i och för sig fått köpa någon rulle från utlandet.

Permalänk
Medlem

Så de ska förstöra det som fungerar med reklam och högre priser så att folk blir pirater istället?

Mer som kabel TV säger de. Jag hade aldrig kabel TV just för det var skräp. Nu får man se om man måste sluta med Netflix framöver. Haft det sedan det kom till Sverige just för att man fick tillgång tilll mycket för ca en hundralapp men redan blivit dyrare och sämre utbud. Med reklam och/eller mycket högre priser så slutar jag nog.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Är deras nästa steg en extra HTTPS avgift för krypteringen?
Och sedan "tvilling" installation där man får betala för varje enhet. Och endast huvudenheten får tillgång till hela utbudet?

Därefter är omvandlingen slutfört till hur det var förr.

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk
Medlem

Do not disturb! Enshittification in progress.

Permalänk
Medlem

Och så bevisas Terry Pratchetts skämtsamma vision om att tiden är formad som en doughnut (ring, inte sylt). För att citera karaktären Igor (Nej inte den Igor, hans kusin Igor): "What goes around, comes around"

Skämt åsido, suck.....

Visa signatur

Teknik är en drog..
Förövrigt anser jag att Carthago borde ödeläggas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Jag har inga problem att betala mer, speciellt för att slippa reklam. Tycker det är billigt som det är idag jämfört med vad det kostade tidigare med kabel-TV eller parabol. Men det jag saknar är mer "skräddarsydda" paket.

Du måste vara deras favoritkund. Ja, då går ju priserna upp, och slutar som tidigare med kabel-TV och parabol. Denna marknad självreglerar sig alltid för kundens bästa. All marknad självreglerar sig alltid för kundens bästa. Eller är det möjligen något fel med det resongemanget...

Permalänk
Medlem

Skapa EN plattform som har ALLT och skapa nivåer. Men jag tänker inte betala för att se reklam och så enkelt är det med de

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Netflix skulle lätt kunna slopa reklam och sänka priserna rejält om de slutade ge ut löner på $500k/år till utvecklare, sen dessutom kanske avskeda 90% av deras anställda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Skapa EN plattform som har ALLT och skapa nivåer. Men jag tänker inte betala för att se reklam och så enkelt är det med de

Då kommer det grinas över monopol istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av svolter:

Är deras nästa steg en extra HTTPS avgift för krypteringen?
Och sedan "tvilling" installation där man får betala för varje enhet. Och endast huvudenheten får tillgång till hela utbudet?

Därefter är omvandlingen slutfört till hur det var förr.

Säkert! Det är för många som tar med boxen till sommarstugan på semestern, och si det går ju inte för sig. Man ska ha ett abonnemang på vart ställe, men det kommer de flesta inte att ha, så där blir nog inga extra lättförtjänta pengar. Heller inte där två fattiga kompisar delar på ett streamingpaket. De två fattiga kompisarna kommer troligen inte att ha råd med varsitt abonnemang, och säger upp streamingen de delat på! Så tjänar streamingjättarna ingenting där de förr fick sälja i alla fall ett paket.

Permalänk
Medlem

De målar in sig själva i ett hörn. Piratkopiering har redan ökat rejält sen streamingtjänsterna höjde priserna och började med reklam, och den kommer fortsätta att öka om tjänsterna fortsätter åt detta håll.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Skrivet av Master of Reality:

Ingen kommer att vilja ha det så ⭐️

Jag skulle tro du gör felet att utgå från att du själv (och jag för jag tänker som du) är målgruppen.
Du glömmer att det är ungdomar som konsumerar mest tid per capita. Och vad har en ungdom lite av? Pengar.
Så det känns tvärtom rätt rimligt att deras viktigaste tittar-grupper (som också är de som kommer växa upp och ha ett långt liv som konsument framför sig), är ok med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

De målar in sig själva i ett hörn. Piratkopiering har redan ökat rejält sen streamingtjänsterna höjde priserna och började med reklam, och den kommer fortsätta att öka om tjänsterna fortsätter åt detta håll.

Lagliga tjänster kan aldrig konkurrera med piratverkssmhet och annat olagligt, det säger sig självt. Svart taxi är billigare, likaså polska byggare...
Men som alltid skjuter du bara dig själv i foten. Genom att inte betala för det du gillar så kommer mindre sådant skapas, medan vi som betalar ser till att det skapas mer film och serier som *vi gillar*.

Så gör som du vill, men klaga sen inte på dåligt utbud. Och tids nog kommer nog även denna del av de kriminella gängens intäkter strypas. Känns ju bra för en själv att veta att man inte sponsrar kriminalitet, du tycks göra ett annat val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SotarnAnton:

"Intervjun lyfter hur avgifterna för streamingabonnemang på de allra flesta plattformarna har varit för låga sedan de lanserades, vilket har förhindrat plattformarna från att faktiskt tjäna på prenumerationerna"

Intressant, det är ju redan svindyrt till det lilla man får ju

Folk klagar på Netflix, Prime, etc. som kostat 99kr, eller 129kr, osv. men har inga problem med att pröjsa 399kr, 499kr för någon kabel-TV som Viaplay, Canal Digital, osv... eller public service som kostar 150-250kr i månaden. Ja, det är lite skillnad i utbuden, men poängen är att historiskt så har "vanliga alternativen" varit 1-3 gånger dyrare men det är ju normalt och bra...

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Versatile:

Netflix skulle lätt kunna slopa reklam och sänka priserna rejält om de slutade ge ut löner på $500k/år till utvecklare, sen dessutom kanske avskeda 90% av deras anställda?

Ja, programmerare är överbetalda. Där kan man dra ner på utgifterna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Lagliga tjänster kan aldrig konkurrera med piratverkssmhet och annat olagligt, det säger sig självt. Svart taxi är billigare, likaså polska byggare...
Men som alltid skjuter du bara dig själv i foten. Genom att inte betala för det du gillar så kommer mindre sådant skapas, medan vi som betalar ser till att det skapas mer film och serier som *vi gillar*.

Så gör som du vill, men klaga sen inte på dåligt utbud. Och tids nog kommer nog även denna del av de kriminella gängens intäkter strypas. Känns ju bra för en själv att veta att man inte sponsrar kriminalitet, du tycks göra ett annat val.

Sponsrar kriminalitet när man laddar ner filmer? Sponsrar på vilket sätt då menar du? Inte är det ekonomiskt i alla fall.

Om något så sponsrar jag IT-marknaden med alla inköp. Och ”ruljansen” på sweclockers med alla frågor.

Jag har då inte märkt av något minskat utbud av grejer jag tycker om i alla fall.

Filmbranschen och tv-branschen får gärna mina pengar den dagen de slutar vara idioter som hellre drar in pengar på att sälja reklam och sen gör något i stil med streaming för musik, där i princip allt är tillgängligt på alla plattformar (med vissa få undantag så klart).

Kommer väl inte hända antar jag. Så yarrr….!

Permalänk
Medlem
Skrivet av High1ander:

Folk klagar på Netflix, Prime, etc. som kostat 99kr, eller 129kr, osv. men har inga problem med att pröjsa 399kr, 499kr för någon kabel-TV som Viaplay, Canal Digital, osv... eller public service som kostar 150-250kr i månaden. Ja, det är lite skillnad i utbuden, men poängen är att historiskt så har "vanliga alternativen" varit 1-3 gånger dyrare men det är ju normalt och bra...

Har du några belägg för det?

Att det finns folk som är villiga att betala 399-499 kr för kabel-TV, tror jag absolut på. Att dessa skulle vara exakt samma individer som klagar på Netflix, Prime, etc har jag däremot mycket svårt att tro på.

Bör ju också nämnas att pirantadets glansdagar var under den period då det bara fanns kabel-TV, som lagligt alternativ. I slutändan så handlar det om att leverera praktiskt tjänst till förmånligt pris, vilket är något streaming företagen inte längre verkar kunna göra.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Extreme | G.Skill Trident Z Royal, 4x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti OC Edition 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Seagate FireCuda 520 2TB, Seagate FireCuda 530 2TB, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair H1500i | XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av katerina:

Ja, programmerare är överbetalda. Där kan man dra ner på utgifterna

Programmerarna (bestämd form) menar du väl?

I Sverige te.x är programmerare underbetalda.

Permalänk
Medlem

Förstå hur skitnödiga dessa bolag hade blovit om 70-90% av deras kunder skulle säga upp deras tjänster, då får vi se på några skitnödiga individer. Om lovet nu vore så väl..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Har du några belägg för det?

Att det finns folk som är villiga att betala 399-499 kr för kabel-TV, tror jag absolut på. Att dessa skulle vara exakt samma individer som klagar på Netflix, Prime, etc har jag däremot mycket svårt att tro på.

Bör ju också nämnas att pirantadets glansdagar var under den period då det bara fanns kabel-TV, som lagligt alternativ. I slutändan så handlar det om att leverera praktiskt tjänst till förmånligt pris, vilket är något streaming företagen inte längre verkar kunna göra.

63st som +gilla att det redan är "svindyrt".

Bio 110-150kr för en film. Så abonnemang som ger obegränsad filmtittande kostar som en biofilm i månaden. Generellt för bio så är det ca 50% som går till filmskaparna/studion. Men då är det också lätt att hålla isär äpplen och päron, man vet vilken film som har besökare och pengen behöver bara delas på hälften. Men för streaming så är det helt andra sätt att avgöra hur mycket pengar en film ska få beroende på hur många som kollar osv. Därför lite svårare att avgöra från soffan om det är "för dyrt", då man inte har det lika klart hur mycket av Netflix o resterande streamers måste betala för content.

Man kan tycka saker är svindyrt, men känns mest som man har noll koll på varför det kostar som det gör och vad alternativen är.

Poängen är att "streaming" är det överlägset billigaste alternativet som funnits för filmkonsumtion. Sen finns det självklart saker som Netflix, Prime, Max, etc. "slösar" pengar på men det är trots det verkligen best bang for the buck.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem

Användare eniga om att det redan är för dyrt. Framtiden kommer att likna Piratebay eran, fast i streaming form

Permalänk
Medlem

Verkar inte så smart. Allt har blivit dyrare. Folk blir mer selektiva vad de köper/konsumerar. Nu vill dessutom streamingjättarna höja priserna på abbonemengen OCH klämma in reklam. Känns som de skjuter sig själva i foten då.

Tror de måste börja i andra änden, kapa deras kostnader (som alla andra) och försöka värva FLER kunder. Skapa en bättre tjänst för att locka FLER. Behålla prisnivån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Jag prenumererar på tre tjänster som jag tycker har något av värde att se på, men det hindrar mig inte från att se piratscenen växa till följd av streamingtjänsternas öppna kartellbildning där de enas att priserna ska upp. Sen vet jag inte var du har fått ifrån att kriminella gäng gynnas av vanlig gratis nedladdning. IPTV har det pratats om, men det är något helt annat och ett problem för TV-kanalerna och leverantörer.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Därför jag har mina tjänster som start-stop.

Pausar efter jag sett de jag ska osv.
Sen byter tjänst och startar.

Hade priserna varit bättra skulle jag ha samtliga aktiva och i det dolda.
Men nu blir det så mkt pengar per mån om alla ska vara på

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Intäkterna för streaming ökade under pandemin, vilket ledde till att flera streamingtjänster ökade investeringarna i att producera eget original innehåll. Samtidigt störtdök den tidigare största inkomstkällan för filmbolagen, dvs. biografintäkterna, och har sedan dess aldrig riktigt återhämtat sig. Huruvida streamingtjänsternas satsningar faktiskt ledde till något bra är troligen en smaksak.

Rapporter om piratkopiering under pandemin är blandade, med stöd för både en ökning och en minskning beroende på vilken rapport man väljer. Det är viktigt att reflektera över de stora skiftningar som skedde inom branschen, vilket kan ha påverkat piratkopieringen indirekt. Till exempel ledde delvis stängda biografer till att material gjordes tillgängligt digitalt mycket tidigare. Många streamingtjänster blev en prisvärd ersättning just där och då.

nja, tidigare vet jag inte, då sydkorea länge haft möjlighetetn att "hyra" hem filmer digitalt redan när de går på bio; det är därför de första släppen nästan alltid är/var hardcoded korean subs.

för övrigt vill jag påpeka att detta fin-fina spektakel finns;
https://nyheteridag.se/eu-kommissionen-morkade-rapport-om-eff...

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Det har ju försvunnit/slukats filmbolag tidigare. Det kan bli utslagningar, kanske till och med stora sådana när varken bio eller streamingintänkterna räcker. Men så länge det finns vinster att hämta kommer media att produceras.

Fast du kan ju då fundera på vad det blir för media som produceras? Storslagna serier med jättebudget som kan sluta med en ordentlig smäll om de misslyckas? Troligen inte. Realitysåpor och annat som är, i förhållande till det föregående, hur billigt som helst att producera? Defintivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaturMackan:

Du måste vara deras favoritkund. Ja, då går ju priserna upp, och slutar som tidigare med kabel-TV och parabol. Denna marknad självreglerar sig alltid för kundens bästa. All marknad självreglerar sig alltid för kundens bästa. Eller är det möjligen något fel med det resongemanget...

Jag kanske inte tillhör gruppen eller generationen som förstår att allt inte är gratis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av High1ander:

Jag har personligen väldigt stora problem med att betala 150-250 kr för public service skiten!

Men håller med att det är väldigt kul hur vi värderar sakers värde.
2 öl på krogen för 120kr en kväll inga problem
1 månad av otroligt mycket innehåll för 120kr ne det är för dyrt.

Väldigt svårt att sätta värde för saker i relation till varandra för då hittar man väldigt snea förhållanden

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem

Ju krångligare och dyrare man gör detta desto mer kommer folk lockas tillbaka till pirattjänster.

Dessa tjänster måste vara smidigare och rimligt prisatta för att kunna konkurera med pirat

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB