Noctua lanserar efterlängtad kylare för 1 730 kronor

Permalänk
Melding Plague

Noctua lanserar efterlängtad kylare för 1 730 kronor

Den nya flaggskeppskylaren NH-D15 G2 från Noctua erbjuder tystare fläktar och bättre värmledning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kan inte vara värd 4 gånger mer än en phantom spirit

Permalänk
Medlem

Fin prisökning, tror jag köpte vanliga G15 för 799kr vid release.

Permalänk
Skrivet av Östfelt:

Kan inte vara värd 4 gånger mer än en phantom spirit

Beror väl på om den är bättre. Man betalar ju alltid en hög premie för att få de där sista procenten.

Men den är ju säkerligenen inte "prisvärd".

Permalänk
Medlem

Det är ju en investering så sett att Noctua har ett gediget CV vad gäller att stötta sina kylare med adaptrar, ofta mer eller mindre helt gratis t.om.

Men jag känner verkligen, som en f.d. NH-D15 ägare, att luft känns rätt gjort nu, vill verkligen ge mig in i full custom loop nästa gång det blir ett eget bygge. Men helst av allt hade jag velat se en hel passiv lösning likt det Calyos "lovade" i en Kickstarter för en massa år sen. Gick faktiskt nu när jag skrev in för att se vad senaste budet var där, vet att projektet kraschade helt efter ett par år (tur att jag var för fattig för att köpa då!) men till min förvåning finns det nu en produkt?! Sen i April i år. 3 år efter senaste tidigare uppdateringen, rena necro posten.

Men om den där faktiskt levererar ens i närheten vad dom lovade för en herrans massa år sen så är det ett givet köp för mig, heltyst >>> max prestanda alla dagar för mig just nu.

Länk:

Update #60: Update - April 2024 https://www.kickstarter.com/projects/1489140137/nsg-s0-worlds...

Permalänk
Medlem

Så kylartillverkarna modifierar kylarna efter formen på IHS istället för att processortillverkarna producerar cpuer med platt IHS!?
Har jag missat något eller finns det en funktionell anledning till att cpuerna/IHS inte är platta??

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Tycker noctua har varit överskattade i typ 10 år redan... eller bara jag?

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Fin prisökning, tror jag köpte vanliga G15 för 799kr vid release.

Vad jag letade fram så såldes d15 för 99usd 2014.
Inflation är 134 usd och sen dagens valuta + 25% skatt så landar man på 1741kr.
usd var 6.40rkr back then och typ precis över 10 idag.
Sen är noctua från europa men gissar de handlar och arbetar i usd för all tillverkning
Är det eu lanseringspåritset inkl skatt på 89euro så hade priset varit typ 1400 idag

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Nice.
Ska bli kul och se hur den presterar

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Beställd från Amazon!

Jag hoppas att den lever upp till de högt ställda förväntningarna, har väntat på den i flera år

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Vad jag letade fram så såldes d15 för 99usd 2014.
Inflation är 134 usd och sen dagens valuta + 25% skatt så landar man på 1741kr.
usd var 6.40rkr back then och typ precis över 10 idag.
Sen är noctua från europa men gissar de handlar och arbetar i usd för all tillverkning
Är det eu lanseringspåritset inkl skatt på 89euro så hade priset varit typ 1400 idag

Hatar när nån ska förstöra en go känsla med fakta

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av NcLr:

Så kylartillverkarna modifierar kylarna efter formen på IHS istället för att processortillverkarna producerar cpuer med platt IHS!?
Har jag missat något eller finns det en funktionell anledning till att cpuerna/IHS inte är platta??

Du har förstått det helt rätt. De blir deformerade av anordningen som håller CPUn på plats i moderkortet.

Här är en video där GN tittar på effekten av formen på ihs/kylare.
https://m.youtube.com/watch?time_continue=91&v=7BMYsMGpyFY&em...

Permalänk
Medlem
Skrivet av NcLr:

Så kylartillverkarna modifierar kylarna efter formen på IHS istället för att processortillverkarna producerar cpuer med platt IHS!?
Har jag missat något eller finns det en funktionell anledning till att cpuerna/IHS inte är platta??

Nä inte med flit. IHSen är platt men man har feldesignat sockelns låsanordning, den ger inte jämnt tryck på processorn och gör att den böjs något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Vad jag letade fram så såldes d15 för 99usd 2014.
Inflation är 134 usd och sen dagens valuta + 25% skatt så landar man på 1741kr.
usd var 6.40rkr back then och typ precis över 10 idag.
Sen är noctua från europa men gissar de handlar och arbetar i usd för all tillverkning
Är det eu lanseringspåritset inkl skatt på 89euro så hade priset varit typ 1400 idag

Noctua NH-D15 kostade enligt Prisjakts prishistorik 780 spänn vid lansering, vilket motsvarar runt en tusenlapp i dagens penningvärde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Beror väl på om den är bättre. Man betalar ju alltid en hög premie för att få de där sista procenten.

Men den är ju säkerligenen inte "prisvärd".

Noctua kommer kanske kunna fortsätta sticka ut med sin kvalité och ljudnivå en stund till men de utvecklar sina nya kylare så långsamt att de inte kommer ha en chans i längden mot Thermalright.

Thermalright kommer snart att släppa Frost Vortex 140 SE som förmodligen kommer att prestera lika bra om inte bättre än DH-15 G2, Trigono listar den för 582:-.

https://www.trigono.se/hardware/thermalright/thermalright/the...

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Tycker noctua har varit överskattade i typ 10 år redan... eller bara jag?

Deras kylare har väl alltid haft bra prestanda och hållt sig i toppen jämfört med liknande kylare i samma storlek?
Så överskattade vet jag inte, De kanske inte är de mest prisvärda sett till prestanda men det är ju en annan sak

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Tycker noctua har varit överskattade i typ 10 år redan... eller bara jag?

Med risk för att vara partisk då jag själv köper Noctuas produkter, men jag har svårt att kalla deras produkter för överskattade när dom år efter år sitter o-hotade på tronen? Det kommer absolut till ett pris därefter, med man får å andra sidan vad man betalar för

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Vad jag letade fram så såldes d15 för 99usd 2014.
Inflation är 134 usd och sen dagens valuta + 25% skatt så landar man på 1741kr.
usd var 6.40rkr back then och typ precis över 10 idag.
Sen är noctua från europa men gissar de handlar och arbetar i usd för all tillverkning
Är det eu lanseringspåritset inkl skatt på 89euro så hade priset varit typ 1400 idag

Jag förstår vad du säger, men vanligen brukar priser gå ner över tid i takt med att produktionen skalar och optimeras, så jag håller inte med om att priset borde vara så högt

Dessutom är det ett europeiskt bolag så lanseringspris i euro borde vara bättre måttstock om det nu gör någon skillnad

I detta fall handlar det om små optimeringar som verkligen inte borde öka priset med 50% (gamla kostar ju 1100kr idag)

Permalänk
Skrivet av takeoninja:

Det är ju en investering så sett att Noctua har ett gediget CV vad gäller att stötta sina kylare med adaptrar, ofta mer eller mindre helt gratis t.om.

Men jag känner verkligen, som en f.d. NH-D15 ägare, att luft känns rätt gjort nu, vill verkligen ge mig in i full custom loop nästa gång det blir ett eget bygge. Men helst av allt hade jag velat se en hel passiv lösning likt det Calyos "lovade" i en Kickstarter för en massa år sen. Gick faktiskt nu när jag skrev in för att se vad senaste budet var där, vet att projektet kraschade helt efter ett par år (tur att jag var för fattig för att köpa då!) men till min förvåning finns det nu en produkt?! Sen i April i år. 3 år efter senaste tidigare uppdateringen, rena necro posten.

Men om den där faktiskt levererar ens i närheten vad dom lovade för en herrans massa år sen så är det ett givet köp för mig, heltyst >>> max prestanda alla dagar för mig just nu.

Länk:

Update #60: Update - April 2024 https://www.kickstarter.com/projects/1489140137/nsg-s0-worlds...

Vem orkar ge sig in i custom loop? Jobbigt och väldigt dyrt. Och det går inte heller efter någon branschstandard.

Permalänk

Konstigt att vi inte har sett några reviews än

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vem orkar ge sig in i custom loop? Jobbigt och väldigt dyrt. Och det går inte heller efter någon branschstandard.

Det är lättare än man tror. Bara nervkrossande första gången man gör det & ska dra igång pumpen & fylla systemet.

Har haft vattenkylning, endast på GPU, vilket jag kan rekommendera då det är ganska lite maintenance med plaströr samt att där finns ingen(tredjeparts, eller förstaparts) luftkylning för GPU som slår tempsen på vattenkylning.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Skrivet av gurkburk92:

Det är lättare än man tror. Bara nervkrossande första gången man gör det & ska dra igång pumpen & fylla systemet.

Har haft vattenkylning, endast på GPU, vilket jag kan rekommendera då det är ganska lite maintenance med plaströr samt att där finns ingen(tredjeparts, eller förstaparts) luftkylning för GPU som slår tempsen på vattenkylning.

Finns många faror med customkylning där en fara är att det drar med alla komponenter vid läckage. Bökigt, dyrt och onödigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Med risk för att vara partisk då jag själv köper Noctuas produkter, men jag har svårt att kalla deras produkter för överskattade när dom år efter år sitter o-hotade på tronen? Det kommer absolut till ett pris därefter, med man får å andra sidan vad man betalar för

Jag har oftast funnit att cooler master eller be quiet! fläktar håller 90-99% lika bra kvalitet oftast till mycket bättre pris. och ina noctua-färger sticker ut i bygget.

men det är klart det kan vara värt en hel del extra när man har haft bra erfarenhet och slippa bekymra sig över att nån fläkt kanske inte håller måttet efter några år.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av GizmoTheGreen:

Tycker noctua har varit överskattade i typ 10 år redan... eller bara jag?

Det säger mina 10år gamla noctua fläktar också

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem

Väldigt sugen på att se tester på den här, då jag haft den i tankarna senaste tiden. Den med en offset-bracket för min 7800X3D.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

150 Euro är saftigt alltså... Håller på med ett nytt bygge och har inte bestämt ville luftkylare jag vill ha än. Får se hur den presterar i tester. Kommer ha samma kylare i minst tio år säkert, så en bra om än dyr kan vara värt pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keffmode:

Väldigt sugen på att se tester på den här, då jag haft den i tankarna senaste tiden. Den med en offset-bracket för min 7800X3D.

Hoppas också på att se lite tester snarast, så att jag kan bestämma om den är värd pengarna för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Hoppas också på att se lite tester snarast, så att jag kan bestämma om den är värd pengarna för mig.

Om du tänkt ha den 10 år så är nog Noctua ett av de bättre valen för just det. Mycket av de tester de gör är ju för att sakerna ska hålla i längden. En av de största anledningnarna till att den här kylaren var så försenad då de inte var nöjda med resultatet i längden, och fick tänka om på vissa detaljer.

Jag har ägt Noctuafläktar över 10 år och ingen har visat någon form av slitage eller att de gör sämre än första dagen jag köpte dom. De snurrar lika bra än i min gamla burk som polarens grabb fick ta över.

Sen finns det väl fortfarande måndagsex och ingen är helt perfekt. Men Noctua är det märket jag lagt pengarna på om det kom till vilka fläktar som kunde snurra längst

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

@Keffmode

Precis. Det är kvalitet och jag kommer sannolikt låta någon av ungarna ta över burken om X antal år och få fortsätta snurra i antingen den eller i min nya. Men det kan ju kanske bli lite väl overkill...

Permalänk
Medlem

Inet listar kylaren för 1949 kr..

Haha. Extremt dyr. Sorry men tror min D15 får hänga med ett bra tag till.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Artisan Hien Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X