Följ Black Week på SweClockers

Nintendo jagar Switch-pirater in i det sista

Permalänk
Melding Plague

Nintendo jagar Switch-pirater in i det sista

Nintendo vill inte att Switch ska bli som DS och 3DS – stämmer Reddit-moderator och ägare av webbutik.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Måste dock säga att en hackad 3ds är en fantastisk maskin så vore kul om det även blev så med swistchen och homebrew.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk

Vänta, så i Nintendos värld om jag skulle säga "Serien går på netflix, alternativt pirata den." så ska jag betala miljonsumma för det?

Edit, Läste inte hela artikeln från luren, låter min miss stå kvar.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 6700 | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

Jag är mest ute efter att kunna överklocka min Switch. Har dock inte kommit längre än att en RCM Jig ligger i en låda här och skräpar. Kanske får bli efter att jag skaffat Switch 2

3DS var rolig att modda!

Permalänk
Medlem

Min lillebror har en switch (64GB) med 2 spel. Skulle se om man kunde installera spelen på switchen så vi slapp byta runt cartridge... gick inte. Sånt som dessa kan fixa. Tycker att nintendo kunde tillåta det men tydligen gäller det bara digitala köp.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem

r/SwitchPirates, inte r/SwitchPiracy för den existerar inte sedan 3 år tillbaka

Visa signatur

[EpoX8k5a2+]-[Xp1600@1815]-[Extreme DDR2700] - [Gainward ti4200]

Permalänk
Medlem

Jag har köpt en ny 3DS den här veckan bara för att modda den, vill inte använda min limited edition variant jag har nu.

Den Switch jag har nu kommer nog moddas den också så fort nya Switch 2 kommer, har den första varianten som är "unpatched".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kärlekstrollet:

Vänta, så i Nintendos värld om jag skulle säga "Serien går på netflix, alternativt pirata den." så ska jag betala miljonsumma för det?

Nej, i det här fallet är det "serien går på netflix, men jag kan sälja den till dig billigare".

Det handlar inte om att någon bara uppmuntrat till piratkopiering utan om att de öppet och på en stor skala uppmuntrat folk att köpa piratkopierade spel från butiker de haft anknytning till. Det finns inte en chans att Nintendo inte skulle göra allt de kan för att få stopp på det.

Permalänk
Medlem

Tog en snabbtitt på webbutikens hemsida och från första anblick så känns det verkligen inte som att piratkopierad mjukvara ingår.

Enheterna är färdigmoddade (dvs modchipp eller annan form av moddad firmware installerad), och diverse standardverktyg och emulatorer kan också ingå. Själva spelen (ROMar och dylikt) verkar EJ ingå och det finns en disclaimer att butiken ej ämnar stödja någon form av piratkopiering eller liknande. Vissa av verktygen kan möjligen dumpa ROMar från spelkasetter du redan äger (för att sedan lagra och spela dem på din moddade switch).

Så mao så är nog detta mjukvara i gråzonen som mest och inte svart på vitt "piratkopierat".

Kan iofs ha missat något, men det var iaf vad jag kunde se.

Permalänk
Medlem

Arr Arr säger jag till Nintendo.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080 (NYA UPPGRADERING PÅ G - CPU, MODERKORT OCH RAM MINNEN SNART) (GPU - Inför nya RTX 5000 serien kommer)

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Hoppas Nintendo vinner, jag gillar deras grejer.

Permalänk
Medlem

Får tacka Nintendo förresten (och Streisand-effekten) att man nu fått nys att dessa typer av butiker finns ifall man inte vill ge sig på att försöka modda sin konsol själv

Permalänk
Redaktion
Skribent
Skrivet av Timmy Fox:

Tog en snabbtitt på webbutikens hemsida och från första anblick så känns det verkligen inte som att piratkopierad mjukvara ingår.

Enheterna är färdigmoddade (dvs modchipp eller annan form av moddad firmware installerad), och diverse standardverktyg och emulatorer kan också ingå. Själva spelen (ROMar och dylikt) verkar EJ ingå och det finns en disclaimer att butiken ej ämnar stödja någon form av piratkopiering eller liknande. Vissa av verktygen kan möjligen dumpa ROMar från spelkasetter du redan äger (för att sedan lagra och spela dem på din moddade switch).

Så mao så är nog detta mjukvara i gråzonen som mest och inte svart på vitt "piratkopierat".

Tror bestämt du har rätt i detta och det är en viktig skillnad. Uppdaterar texten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Hoppas Nintendo vinner, jag gillar deras grejer.

Nintendo är sin egen värsta fiende. Dessa korståg mot "pirater" kommer bara drabba dem själva i slutänden.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem

Är ju deras egendom så det är väl upp till nintendo om de vill lägga krut på att bekämpa pirater?
Får de positiv PR? nej
Får de negativ PR? Nej det är primärt negativt bland de som skulle pirata deras grejer och vad de tycker kvittar.

Finns för många kanaler som de inte kan komma åt så de som verkligen ger sig f-n på att pirata det kommer nog att lyckas ändå.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem

Istället låta lagen ta hand om det vill Nintendo vara lagen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

Enligt TorrentFreak så hävdar Nintendo att piratkopierade spel inkluderades i vissa fall:

Citat:

Typically, when a customer purchases a Hacked Console or the Circumvention Services, Defendant preinstalls on the console a portfolio of ready-to-play pirated games, including some of Nintendo’s most popular titles such as its Super Mario, The Legend of Zelda, and Metroid games.

Detta verkar dock som du säger inte vara något som framgår på hemsidan, och enligt archive.org så såg hemsidan precis likadan ut i början av året i alla fall. Så svårt att avgöra om det stämmer eller ej.

Permalänk
Medlem

Skamligt beteende av Nintendo. Har lagt tiotusentals kronor på konsoller och spel av dem genom åren, men nu är det nog. Aldrig mer.

Permalänk
Medlem

Så när man köper en switch så äger man den alltså inte enligt Nintendo? Ska bli intressant att se hur de som håller äganderätten för helig reagerar. Eller är det så att det bara gäller rika storföretag?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Enligt TorrentFreak så hävdar Nintendo att piratkopierade spel inkluderades i vissa fall:
Detta verkar dock som du säger inte vara något som framgår på hemsidan, och enligt archive.org så såg hemsidan precis likadan ut i början av året i alla fall. Så svårt att avgöra om det stämmer eller ej.

Hm, verkar som att ifall detta inträffar så har det nog hänt enligt någon inofficiell överenskommelse. Om så är fallet så skulle det absolut kunna vara ganska problematiskt och något Nintendo skulle ha goda skäl att vara upprörda över. Men rent spontant känns det som att de like väl kanske överdriver det för att få det att låta mer allvarligt. Kan också vara som så att de tänjer lite på definitionen av piratkopiering genom att möjligen likställa förinstallerade emulatorer med piratkopierade spel.

Permalänk
Medlem

Kör emulator eftersom Switch är för klen att hantera sina egna spel. Med emulator så går det att fräsa upp bilden till 4k men framförallt köra spelen i stabila 60fps (borde ju vara minimum nu för tiden). Sen är det ju alltid lite skoj o köra lite mods, förlänger ju livslängden lite liksom ☺️

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Nintendo är sin egen värsta fiende. Dessa korståg mot "pirater" kommer bara drabba dem själva i slutänden.

Det tror jag väl knappast. Nintendo har alltid varit emot pirater. Varför skulle Nintendo börja gulla med dem nu, finns ju ingen anledning. Och vad ska modchipsäljaren och Redditpiraten göra liksom, gnälla i kvällspressen. Nej, det är inga personer som man kan tycka synd om, begår man olagligheter mot Nintendo får man stå sitt kast.

Permalänk
Medlem

De e ok att kritisera företag X (nintendo) som gör motåtgärder för vad som uppenbarligen är målet med moddar, förnekarna kan ljuga för sig själva MEN om jag seglar fritt och tittar på serier eller adblock på yt så "gör man inte rätt för sig" och "betala eller avstå" juntan dyker upp i kommentarerna... vart är ni nu? (antecknar noga) lol.

Bara modda på det gör jag! MEN ljug inte om varför

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem

Jag kommer aldrig mer att köpa något från Nintendo eftersom jag associerar det med ett förflutet jag vill glömma. Tycker inte ens dom är värda publiciteten av den här typen av artiklar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Det tror jag väl knappast. Nintendo har alltid varit emot pirater. Varför skulle Nintendo börja gulla med dem nu, finns ju ingen anledning. Och vad ska modchipsäljaren och Redditpiraten göra liksom, gnälla i kvällspressen. Nej, det är inga personer som man kan tycka synd om, begår man olagligheter mot Nintendo får man stå sitt kast.

Citat:

Volkswagen har alltid varit emot trimmare. Varför skulle Volkswagen börja gulla med dem nu, finns ju inten anledning. Och vad ska trimmningsverkstaden eller Mekonomen göra liksom, gnälla i kvällspressen. Nej, det är inge personer som man kan tycka synd om, begår man olagligheter mot Volkswagen får man stå sitt kast.

IMO känns detta som i princip samma sak. Visserligen kan jag hålla med att om Redditsnubben nu har varit medhjälplig till distribution av piratkopierat material så har denne absolut gjort fel och skulle sannolikt kunna dömas för medhjälp till brott, om inte mer.

Men webbutiken som, utifrån deras hemsida att döma, endast säljer chipp och modifierad hårdvara som tydligt är märkt som sådant, där samtliga delar sannolikt är framtagna genom baklängeskonstruktion (reverse engineering) snarare än något som är avsiktliga piratkopior. Just det är väl inte värre än t.ex. Mekonomen som använder kompatibla ej-original bildelar eller vem som helst som väljer att trimma upp sin bil. Så länge du inte försöker sälja det som original och är tydlig med att det är modifierat med tredjepartskomponenter så bör det ju inte finnas många upphovsrättsliga problem förutsatt att dessa tredjepartsdelar inte själva visar sig vara piratkopior som bryter mot någon upphovsrätt.

Om moddchipp och custom firmware bryter mod något upphovsrättsligt vet jag inte, men jag skulle gissa att så länge de inte återanvänder Nintendos upphovsrättsskyddade IP i detta, och enbart agerar som en alternativ mjukvara så borde det vara OK. Likaså emulatorer är oftast lagliga så länge de inte tillhandahåller några krypteringsnycklar eller ROM:ar—vilka båda hellre oftast avläses, helt lagligt, från officiellt inköpta spelkassetter eller annan liknande lagringsmedia.

Sedan om t.ex. Volkswagen eller någon annat företag ogillar att folk moddar och trimmar deras bilar spelar ju ganska lite roll för att när bilen väl är köpt så får ju ägaren göra i princip som den vill med den. Som mest så kan biltillverkaren välja att häva rätt till garanti med anledning att den blivit modifierad och då ej längre är i ursprungligt utförande. Likaså borde Nintendo egentligen inte ha mycket att säga till om vad folk gör med deras lagligt inköpta enheter eller spelkassetter, så länge upphovsrätten inte bryts.

Kan ju utöver det även tillägga att här i Sverige så har vi ju även den goa gamla privatkopieringsavgiften. Denna har länge varit ganska kontroversiell inte minst här på Sweclockers, men ska man säga något gott om det så är det väl ändå att med tanke på att den existerar så lär det ju ändå vara ganska fritt fram att göra egna kopior av i princip valfritt upphovsrättsskyddat material du har rätt till så länge det sker för privat bruk.

Såååå med andra ord: ifall modchippet är lagligt, och den modifierade mjukvaran är laglig, och emulatorn är laglig... då finns det inget som stoppar dig från att göra en helt laglig kopia/avbildning av dina lagligt införskaffade spelkassetter för att sedan spela dem helt lagligt på din moddade Switch, oavsett hur sura Nintendo än må vara över det. Och med det så verkar det inte åtminstone på ytan som att modchippsäljaren gjort något egentligt fel, så länge de sålda produkterna håller sig inom dessa ramar. Egentligen så räcker det nog bara med att butiken kontrollerar att modchippen och den modifierade mjukvaran är OK och inte inkluderar några ROM:ar eller liknande mjukvara, då det faller på köparen att se till att dessa införskaffas på lagligt vis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Jag kommer aldrig mer att köpa något från Nintendo eftersom jag associerar det med ett förflutet jag vill glömma. Tycker inte ens dom är värda publiciteten av den här typen av artiklar.

Oj, du borde lära dig att ta saker för vad de är och utnyttja fördelarna. Livet är för kort för att vara bitter. Man måste inte köpa allt de släpper o gör, men det hindrar inte mig att lira lite Zelda o Mario då o då. Allt måste inte vara svart eller vitt. Världen funkar inte så tack o lov.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Oj, du borde lära dig att ta saker för vad de är och utnyttja fördelarna. Livet är för kort för att vara bitter. Man måste inte köpa allt de släpper o gör, men det hindrar inte mig att lira lite Zelda o Mario då o då. Allt måste inte vara svart eller vitt. Världen funkar inte så tack o lov.

Håller med med i sak men jag fyller min backlog med så mycket roliga upplevelser ändå så jag saknar inget där. Mobilspel, Quest 3 och PC duger gott. Sen om man vill uppleva retro-spel så finns det gott om emulatorer. Kanske blir en handhållen steam/windows-konsol framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Håller med med i sak men jag fyller min backlog med så mycket roliga upplevelser ändå så jag saknar inget där. Mobilspel, Quest 3 och PC duger gott. Sen om man vill uppleva retro-spel så finns det gott om emulatorer. Kanske blir en handhållen steam/windows-konsol framöver.

Ok, trodde du obstinat nobbade allt som Nintendo producerat. Mitt missförstånd. Kör också mest emulatorer för deras grejer men har ofta ägt originalet nån gång i tiden.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Nintendo stänger e-shoper i samma takt som dom jagar pirater, snacka om att jaga sin egen svans.

Visa signatur

CPU/Kylare: AMD Ryzen 7 7800X3D/Thermalright Phantom Spirit 120 Evo
Chassi/PSU: Fractal Design Define R6/Corsair HX1000 1000W
MB/RAM: Asus ROG Strix B650E-F Gaming/Kingston Fury Beast 32GB DDR5
GPU: ASUS ROG Strix RTX 4090 24GB OC
Monitor/AVR/Högtalare: LG OLED C9 77"+LG OLED C2 42"/Marantz Cinema 50/Dali Zenzor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

IMO känns detta som i princip samma sak. Visserligen kan jag hålla med att om Redditsnubben nu har varit medhjälplig till distribution av piratkopierat material så har denne absolut gjort fel och skulle sannolikt kunna dömas för medhjälp till brott, om inte mer.

Men webbutiken som, utifrån deras hemsida att döma, endast säljer chipp och modifierad hårdvara som tydligt är märkt som sådant, där samtliga delar sannolikt är framtagna genom baklängeskonstruktion (reverse engineering) snarare än något som är avsiktliga piratkopior. Just det är väl inte värre än t.ex. Mekonomen som använder kompatibla ej-original bildelar eller vem som helst som väljer att trimma upp sin bil. Så länge du inte försöker sälja det som original och är tydlig med att det är modifierat med tredjepartskomponenter så bör det ju inte finnas många upphovsrättsliga problem förutsatt att dessa tredjepartsdelar inte själva visar sig vara piratkopior som bryter mot någon upphovsrätt.

Om moddchipp och custom firmware bryter mod något upphovsrättsligt vet jag inte, men jag skulle gissa att så länge de inte återanvänder Nintendos upphovsrättsskyddade IP i detta, och enbart agerar som en alternativ mjukvara så borde det vara OK. Likaså emulatorer är oftast lagliga så länge de inte tillhandahåller några krypteringsnycklar eller ROM:ar—vilka båda hellre oftast avläses, helt lagligt, från officiellt inköpta spelkassetter eller annan liknande lagringsmedia.

Sedan om t.ex. Volkswagen eller någon annat företag ogillar att folk moddar och trimmar deras bilar spelar ju ganska lite roll för att när bilen väl är köpt så får ju ägaren göra i princip som den vill med den. Som mest så kan biltillverkaren välja att häva rätt till garanti med anledning att den blivit modifierad och då ej längre är i ursprungligt utförande. Likaså borde Nintendo egentligen inte ha mycket att säga till om vad folk gör med deras lagligt inköpta enheter eller spelkassetter, så länge upphovsrätten inte bryts.

Kan ju utöver det även tillägga att här i Sverige så har vi ju även den goa gamla privatkopieringsavgiften. Denna har länge varit ganska kontroversiell inte minst här på Sweclockers, men ska man säga något gott om det så är det väl ändå att med tanke på att den existerar så lär det ju ändå vara ganska fritt fram att göra egna kopior av i princip valfritt upphovsrättsskyddat material du har rätt till så länge det sker för privat bruk.

Såååå med andra ord: ifall modchippet är lagligt, och den modifierade mjukvaran är laglig, och emulatorn är laglig... då finns det inget som stoppar dig från att göra en helt laglig kopia/avbildning av dina lagligt införskaffade spelkassetter för att sedan spela dem helt lagligt på din moddade Switch, oavsett hur sura Nintendo än må vara över det. Och med det så verkar det inte åtminstone på ytan som att modchippsäljaren gjort något egentligt fel, så länge de sålda produkterna håller sig inom dessa ramar. Egentligen så räcker det nog bara med att butiken kontrollerar att modchippen och den modifierade mjukvaran är OK och inte inkluderar några ROM:ar eller liknande mjukvara, då det faller på köparen att se till att dessa införskaffas på lagligt vis.

Modchipsäljaren håller sig nog inte till några ramar, det är väl därför som han har fått Nintendo på sig.