Följ Black Week på SweClockers
Permalänk
Medlem
Skrivet av OnkelBlue:

Ones you go rem, you never go back. Cyklat 1½-2år med en Trek Allant+ 9. Cykeln är bara sådär, måndagsex. med svullen prislapp. Hade jag kunnat hade jag valt en Specialized Turbo Vado IGH. Allanten är en förmånscykel, och Specialized fanns inte i sortimentet. Vad kör du?

Permalänk
Medlem

Har A körkort så jag är inte intresserad av en "laglig" elcykel. Vill ha borstlöst, massor med kraft och kapacitet för många mil. Har sisådär 3 mil till jobbet.

Jag kommer inte råka lika illa ut för farbror blå då jag har behörigheten att framföra mc klassad fordon, och det vet jag av egen erfarenhet så jag slipper gärna diskussioner om det.

Är totalt analfabet när det kommer till elcyklar, alltid varit motor för min del. Men nu vill jag ge det en chans.

Tacksam för några tips som leder mig rätt.
Mtb, vanlig osv spelar ingen roll. Men jag tror att dämpning är bra ifall man råkar köra på någon gupp i farten. Prisklass lagom för en elcykel, lägger absolut inte mer än 40-50 för en cykel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Jag kommer inte råka lika illa ut för farbror blå då jag har behörigheten att framföra mc klassad fordon, och det vet jag av egen erfarenhet så jag slipper gärna diskussioner om det.

Fast problemet är inte din behörighet. Problemet är att du inte kommer registrera din cykel som lätt MC eller EU moppe. Mest pga att det aldrig skulle godkännas om du inte moddade den bisarrt mycket att klara av alla kriterier. Men främst bromsarna.

Så du åker dit som alla andra för att köra en illegal oregistrerad moppe/mc

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Fast problemet är inte din behörighet. Problemet är att du inte kommer registrera din cykel som lätt MC eller EU moppe. Mest pga att det aldrig skulle godkännas om du inte missade den bisarrt mycket att klara av alla kriterier. Men främst bromsarna.

Så du åker dit som alla andra för att köra en illegal oregistrerad moppe/mc

Därför skrev jag "inte lika illa ut", visst åker jag på oregisterat men inte obehörig för fordonet, klassiskt knep av gubbar som susar runt på trimmade klassiker. Det resulterar i varning eller böter som mest, är du obehörig för fordonet i sig är det värre

Permalänk
Medlem

Jag har en Specialized Levo Carbon 2023 med shimano pedaler, älskar cykeln och galet skönt att kunna ställa in motorkraft och dylikt via mobilen samt att appen visar alla trails på kartan. Det jag älskar mest med cykeln dock är att sitsen kan höjas med en knapp eller sänkas genom att hålla ned knappen och sätta sig på den som en kontorsstol - så man kan justera sitsen i farten

Det är inte en cykel man låser ute någonstans vilket är synd för annars hade jag gjort det men man vågar sig inte på det i dagens samhälle.

Skrivet av Särimner:

Har A körkort så jag är inte intresserad av en "laglig" elcykel. Vill ha borstlöst, massor med kraft och kapacitet för många mil. Har sisådär 3 mil till jobbet.

Jag kommer inte råka lika illa ut för farbror blå då jag har behörigheten att framföra mc klassad fordon, och det vet jag av egen erfarenhet så jag slipper gärna diskussioner om det.

Är totalt analfabet när det kommer till elcyklar, alltid varit motor för min del. Men nu vill jag ge det en chans.

Tacksam för några tips som leder mig rätt.
Mtb, vanlig osv spelar ingen roll. Men jag tror att dämpning är bra ifall man råkar köra på någon gupp i farten. Prisklass lagom för en elcykel, lägger absolut inte mer än 40-50 för en cykel.

Du borde köpa en bomber
https://www.stealthelectricbikes.com/stealth-b-52

Permalänk
Medlem
Skrivet av ATRmayo:

Jag har en Specialized Levo Carbon 2023 med shimano pedaler, älskar cykeln och galet skönt att kunna ställa in motorkraft och dylikt via mobilen samt att appen visar alla trails på kartan. Det jag älskar mest med cykeln dock är att sitsen kan höjas med en knapp eller sänkas genom att hålla ned knappen och sätta sig på den som en kontorsstol - så man kan justera sitsen i farten

Det är inte en cykel man låser ute någonstans vilket är synd för annars hade jag gjort det men man vågar sig inte på det i dagens samhälle.

<Uppladdad bildlänk>

Du borde köpa en bomber
https://www.stealthelectricbikes.com/stealth-b-52

Off-topic men någonting på sidan i länken gör att min webbläsare får en memory leak och låser sig... 🤔

On-topic så har jag köpt en Rawbike 4X som jag fick igår, inte testat den än då jag är sjuk. Vet (eller i alla fall läst på andra kommentarer) att den kanske är lite överpris och går att köpa mycket billigare från Kina, men inte så mycket val när det kommer till elmoped klass 2 i form av en cykel, som också är lagliga (finns väl många att importera men som saknar CoC intyg etc)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Off-topic men någonting på sidan i länken gör att min webbläsare får en memory leak och låser sig... 🤔

vad konstigt xD det är iallafall en cykel/mc hybrid - den har pedaler och allt men åker upp i 80km/h - ser ut som en cross med pedaler i princip

Skrivet av SanyaIV:

Off-topic men någonting på sidan i länken gör att min webbläsare får en memory leak och låser sig... 🤔

On-topic så har jag köpt en Rawbike 4X som jag fick igår, inte testat den än då jag är sjuk. Vet (eller i alla fall läst på andra kommentarer) att den kanske är lite överpris och går att köpa mycket billigare från Kina, men inte så mycket val när det kommer till elmoped klass 2 i form av en cykel, som också är lagliga (finns väl många att importera men som saknar CoC intyg etc)

det är inte värt att köpa från kina på grund av den höga tull kostnaden som typ ligger på 80-90% eller nåt

Permalänk

Jag har en LMX64 från lmxbikes.com som är en franskutvecklad och byggd eMTB. Riktigt stabil och urstark. Kört den i ca 4 år nu och den har vart kanon. Den peakar på 2400W och klarar vilken uppförsbacke som helst då den är designad för franska alperna. Enda nackdelen är vikten på 28KG med standard däcken. Jag kör den på Eddy Current från Schwalbe och då sticker vikten iväg nästna 1,5 KG extra. Dock märker man inte av det annat än vid väldigt tekniska hinder samt när man behöver bära den.

Utöver den kör jag en Specialized Turbo Levo Comp Alloy 2024 som är rena drömmen till elcykel. Smidig, lätt, tyst, allt är integrerat och väldigt välpacketerat. Stabil geometri men ändå busig och kvickstyrd. Batteriet räcker till ca 8-10 turer på en vecka. Jag kör nästan uteslutande enduro/tuff terräng och cykeln är fullt duglig till det med slaglängd på 160.

Visa signatur

"Your ad here"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ATRmayo:

det är inte värt att köpa från kina på grund av den höga tull kostnaden som typ ligger på 80-90% eller nåt

Ah kanske är sant, bara något åt det hållet jag läst, att Rawbike är en kinesisk cykel som går att köpa billigare om man inte vill ha Rawbikes prispåslag. Ingenting jag vet närmare om men CoC intyg är viktigt för mig så att försäkringar och sådant faktiskt gäller vid fall och olycka etc så därför var det inte relevant för mig hur som om det går att få tag på samma hårdvara till ett lägre pris om de inte är CoC godkända.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Ah kanske är sant, bara något åt det hållet jag läst, att Rawbike är en kinesisk cykel som går att köpa billigare om man inte vill ha Rawbikes prispåslag. Ingenting jag vet närmare om men CoC intyg är viktigt för mig så att försäkringar och sådant faktiskt gäller vid fall och olycka etc så därför var det inte relevant för mig hur som om det går att få tag på samma hårdvara till ett lägre pris om de inte är CoC godkända.

vad är CoC? för mig betyder det Code of Conduct

Permalänk
Medlem
Skrivet av ATRmayo:

vad är CoC? för mig betyder det Code of Conduct

Certificate of Compliance, alltså ett certifikat som krävs för att fordonet ska anses faktiskt vara en moped klass 2 (i detta fall), det ska dock tekniskt sett räcka med att få ett fordon godkänt på en mopedbesiktning men ingenting jag läst att någon gjort och det företag jag skickade mejl till var skeptiska.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordons...

Edit: Och kan utveckla med att om fordonet saknar detta och därför inte anses lagligt så kan du inte trafikförsäkra det, eller kan kanske du kan men lycka till om det händer en olycka och försäkringsbolaget inser att fordonet inte är lagligt.
Mestadels detta som fått mig att skaffa denna Rawbike istället för att fortsätta med min olagliga elsparkcykel (olaglig för att den går 25kmh istället for 20kmh och har 300W motor istället för 250W, har testat några lagliga alternativ men de var alla tråkiga, de extra 5kmh gör mycket för känslan)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Har A körkort så jag är inte intresserad av en "laglig" elcykel. Vill ha borstlöst, massor med kraft och kapacitet för många mil. Har sisådär 3 mil till jobbet.

Jag kommer inte råka lika illa ut för farbror blå då jag har behörigheten att framföra mc klassad fordon, och det vet jag av egen erfarenhet så jag slipper gärna diskussioner om det.

Är totalt analfabet när det kommer till elcyklar, alltid varit motor för min del. Men nu vill jag ge det en chans.

Tacksam för några tips som leder mig rätt.
Mtb, vanlig osv spelar ingen roll. Men jag tror att dämpning är bra ifall man råkar köra på någon gupp i farten. Prisklass lagom för en elcykel, lägger absolut inte mer än 40-50 för en cykel.

Surron finns, tror dock de inte är godkända som MC utan får bara köras i inhägnat område

https://ridesurron.se/

Visa signatur

| Ryzen 7 5800X | X570S AORUS PRO AX | 32GB FURY DDR4 | XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319 | Fractal Design Define R6 | 2.5 TB M.2 SSDs |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ATRmayo:

Det är inte en cykel man låser ute någonstans vilket är synd för annars hade jag gjort det men man vågar sig inte på det i dagens samhälle.

Det här som tyvärr gör att man inte ens överväger att ha en vettig cykel för transport. Nöje är en helt annan femma.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Särimner:

Jag kommer inte råka lika illa ut för farbror blå då jag har behörigheten att framföra mc klassad fordon, och det vet jag av egen erfarenhet så jag slipper gärna diskussioner om det.

En påminnelse då att den diskussion du vill föra faller under § 8 av forumets regler och därmed inte tillåts här.

- MOD

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av mirvig:

@ior4fun

Ursäkta mitt sena svar. Beställde cykeln (Duotts c29) i Maj och cykeln kom samma vecka. Snabb leverans med andra ord. Att montera cykeln var inga problem och inget var trasigt.

Har kört ca 40mil med cykeln så har hunnit testa en del. Har 26km enkel till jobbet, både asfalt och grus med rejäla backar.

Mycket bra och stark motor, som regel går cykeln ca 30km/t i backar, den toppar 48 på plan väg så inga problem med kraften. Jag väger nästan 100 pannor men det fixar cykeln utan problem. Har prövat en del 250w cyklar och denna är mycket starkare, nästan lite för stark. Det finns 5 effektlägen, dessa styr hastigheten snarare än kraften vilket är lite synd, på läge 3 som jag oftast använder så gör cykeln ca 38km/h, utväxlingen är lite för låg så hade velat ha en högre växel för att kunna trampa mera men i läge 3 fungerar det. Läge 4 (44km/h) eller läge 5 (48km/h) är som att åka moped, det går att trampa men går lite för fort. Generellt så känns det oftast som jag åker mer än cyklar på denna.

Räckvidd och batteri, har inte testat hur långt cykeln går. Det verkar bero en del på hur fort jag kör, tex läge 5 till jobbet (26km) så är nästan batteriet slut vid ankomst men läge 3 så är det halva kvar. Duott själva anger väl 40-80km men då får man nog trampa mycket själv. 26km är i varje fall inget problem, brukar ladda på jobbet men skulle förmodligen ta mig hem också.

I övrigt, det är inte de bästa komponenterna men allt fungerar. Många skriver att det är lite klena bromsar, håller med och funderar på att montera hydrauliska fram. Org sadel är väldigt bred, fick skavsår så bytte den. Däcken är rejäla utan att vara "fat tires". Finns en app, cykeln har blåtand. Funkar ok.

Har haft problem med att hastighetsgivaren i motorn tappar kontakt och då syns inte hastigheten i displayen, läst om detta och har varit i kontakt med supporten. Inte fått någon hjälp ännu, i övrigt har allt fungerat bra.

För pengarna tycker jag denna är väldigt bra. Har som sagt testat några "lagliga" med 250w men i jämförelse är c29an bättre. Det som kunde varit bättre är bromsarna samt att styrningen till motorn, att den reglerade kraften ist för hastigheten. Även i läget 1 så ger motorn full kräm vilket tex min sambo tycker är lite "otäckt". Det går att ställa hur snabbt motorn ska koppla in, har ställt det ganska lågt så jag får trampa några varv innan den trycker på vilket fungerar bra för mig.

Fick min levererad för några dagar sen och har hunnit testa den några mil nu. Fabriksinställning gör den väl laglig förutom att den kanske har något högre effekt men även 250W cyklar ligger ju klart över 250W i peak. Gasreglaget har jag inte ens testat att montera dit då jag vill ha ett mer lagligt alternativ. Testade att ändra hastighetsbegränsningen till 30, 35, 50, 99, 100. Cykeln "bromsade" ändå in när man uppnår 25k/h. Det enda undantaget var att ställa in den på 67?

Det märkbart trista med cykeln är ju motorstyrningen som du nämner. Jag har aldrig tidigare cyklat på en elcykel där det är så tydligt att den bara stänger av assist när en viss hastighet är uppnådd. Om du ställer in 2 i obegränsat läge och börjar trampa lite extra så får man en känsla av att den bromsar när man uppnår en viss hastighet, vilket gör ju att man istället bara trampar med lite som du säger. Hade också önskat man kunde konfigurera varje assistansläge för sig. Tror det är runt 19-20km/h på ettan i ostrypt läge?

För övrigt är jag nöjd med tanke på priset. Lite dålig verkan på frambromsen men det jämnas ut med en bra effekt på motorn
Skön och behaglig komfort när man cyklar. Får hoppas den håller ett tag bara. Man vet ju inte riktigt vad det är för kvalité på batteri, motor osv. Såg också liknande batteri med 20ah med celler från Samsung som var gjort för Duotts S26. Kanske passar den här hojjen också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Fick min levererad för några dagar sen och har hunnit testa den några mil nu. Fabriksinställning gör den väl laglig förutom att den kanske har något högre effekt men även 250W cyklar ligger ju klart över 250W i peak. Gasreglaget har jag inte ens testat att montera dit då jag vill ha ett mer lagligt alternativ. Testade att ändra hastighetsbegränsningen till 30, 35, 50, 99, 100. Cykeln "bromsade" ändå in när man uppnår 25k/h. Det enda undantaget var att ställa in den på 67?

Det märkbart trista med cykeln är ju motorstyrningen som du nämner. Jag har aldrig tidigare cyklat på en elcykel där det är så tydligt att den bara stänger av assist när en viss hastighet är uppnådd. Om du ställer in 2 i obegränsat läge och börjar trampa lite extra så får man en känsla av att den bromsar när man uppnår en viss hastighet, vilket gör ju att man istället bara trampar med lite som du säger. Hade också önskat man kunde konfigurera varje assistansläge för sig. Tror det är runt 19-20km/h på ettan i ostrypt läge?

För övrigt är jag nöjd med tanke på priset. Lite dålig verkan på frambromsen men det jämnas ut med en bra effekt på motorn
Skön och behaglig komfort när man cyklar. Får hoppas den håller ett tag bara. Man vet ju inte riktigt vad det är för kvalité på batteri, motor osv. Såg också liknande batteri med 20ah med celler från Samsung som var gjort för Duotts S26. Kanske passar den här hojjen också?

@ior4fun

Har tyvärr problem med att hastighetsmätaren slutar att fungera när motorn blir varm, Duotts skickar en ny motor så jag hoppas det löser problemet. Annars rullar cykeln på. Roligt att du köpte, tycker som du att cykeln är väldigt prisvärd. Lycka till med cyklandet och kör inte för fort

Permalänk
Medlem
Skrivet av mirvig:

@ior4fun

Har tyvärr problem med att hastighetsmätaren slutar att fungera när motorn blir varm, Duotts skickar en ny motor så jag hoppas det löser problemet. Annars rullar cykeln på. Roligt att du köpte, tycker som du att cykeln är väldigt prisvärd. Lycka till med cyklandet och kör inte för fort

Ny motor? Låter komplicerat eftersom den sitter i baknavet. Har förstått att hastighetsmätning är extremt viktig på den här cykeln då det är nära 10 gånger större siffror på det än kilometeravstånd osv. Hade till och med svårt att upptäcka siffrorna nere i vänstra hörnet.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av OnkelBlue:

Kan du utveckla din åsikt med lite argument och fakta ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Ny motor? Låter komplicerat eftersom den sitter i baknavet. Har förstått att hastighetsmätning är extremt viktig på den här cykeln då det är nära 10 gånger större siffror på det än kilometeravstånd osv. Hade till och med svårt att upptäcka siffrorna nere i vänstra hörnet.

@ior4fun

Jag hoppas att de skickar en helt ny bakfälg med motorn i, då är det inte så krångligt att byta. Återkommer när jag fått paketet.

Haha ja displayen är kanske inte helt fantastisk men gör det den ska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kan du utveckla din åsikt med lite argument och fakta ?

Fördelar:
Mindre underhåll
Inget att smörja
Effektivare i skitig miljö

Nackdelar:
Svårare med reservdelar
Dyrare
Lite mindre effektivt (i rent skick)

Permalänk
Medlem

Hej har en Elcykel MTB 9 speed 2017 (biltema )som motorn börjat krångla på. Den fungerar så länge som jag trampar. Slutar jag trampa bromsar motorn ner cykeln till under 10 km/h. Först då kan jag börja trampa igen. Riktigt obehagligt. Någon som varit med om detta