Uppgradera farsans dator: 3D-skrivare

Permalänk
Medlem

Uppgradera farsans dator: 3D-skrivare

Hej,
Det är dags för far min att uppdatera sin urgamla dator. Han har tänkt sig kunna använda en 3D-skrivare och göra enklare 3D-renderingar och dylikt. Han vill helst inte lägga mer än 15 000-20 000 SEK. De flesta nuvarande komponenter lär nog bytas ut.

Nuvarande bygge:
CPU: AMD Phenom II X4 970
Moderkort: ASRock M3N78D
Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 550 Ti
RAM: Corsair DDR3 16 GB

Är följande tillräckligt för hans behov? Tacksam för er hjälp!

Permalänk
Medlem

Är troligen mer än vad som behövs och billigare räcker tror jag. Kanske för 6000-8000kr, eller t.o.m 3000-5000kr begagnat. Möjligen är nvidia gpu bättre val dock beroende på bilka program som används.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Är troligen mer än vad som behövs och billigare räcker tror jag. Kanske för 6000-8000kr, eller t.o.m 3000-5000kr begagnat. Möjligen är nvidia gpu bättre val dock beroende på bilka program som används.

Okej! Så en billigare processor, billigare grafikkort och kanske hälften så mycket ram-minne? Har du något tips på lämpliga komponenter?

Permalänk
Medlem

Beror ju på vad exakt det ska användas till och vad som förväntas, samt ifall du kan tänka dig köpa begagnat. Mest sparar man på grafikkort att köpa andrahand, då även sämre grafikkort är dyra från butik.

Men nytt, kanske Ryzen 5 3600/5500 eller 5600, b450/b550 moderkort för 600-800kr, rtx 4060, ram kanske du kan ta samma (eller 2x8gb), psu finns thermaltake för 607kr ifall du vill spara en extra hundralapp.

Säger inte att bygget är perfekt och jag har inte dubbelkollat ifall allt finns på lager/för listade priset. Men tänkte något närmre det här:

Du kan nog välja r5 5600 och 32gb ram och hålla dig runt/under 8000kr ändå.