Iphone 16-modeller kan få 40W snabbladdning och 20W Magsafe

Permalänk
Melding Plague

Iphone 16-modeller kan få 40W snabbladdning och 20W Magsafe

Rykten florerar om förbättrad laddningseffektivitet och större batterier för kommande Iphone 16 Pro och Pro Max.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

40W snabbladdning är inte mycket jämfört med vad som finns för Android.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

40W snabbladdning är inte mycket jämfört med vad som finns för Android.

Det finns ingen anledning för apple att fläska på med allt som går och därmed döda möjligheterna för att stegvis introducera bättre specifikationer för varje generation. Det är skillnad med kinesiska skittelefoner som måste kriga för att få nån publicitet.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Calle2003:

40W snabbladdning är inte mycket jämfört med vad som finns för Android.

Samtidigt är det mer än många flaggskepp. Pixel 8 Pro har 30W, Galaxy S24 Ultra har 45W, Galaxy Z Fold och Flip 6 har 25W (!). Grottade själv i det igår då jag har en telefon med 65W laddning som är tre år gammal och inte vill nedgradera till att en laddning ska behöva ta 1,5h igen från 30min.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem

Trevligt med utveckling, däremot så laddar jag enbart telefon över natten - så mitt personliga behov är inte så stort. Apple Watch kunde dock få ladda snabbare eftersom den används dygnet runt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Samtidigt är det mer än många flaggskepp. Pixel 8 Pro har 30W, Galaxy S24 Ultra har 45W, Galaxy Z Fold och Flip 6 har 25W (!). Grottade själv i det igår då jag har en telefon med 65W laddning som är tre år gammal och inte vill nedgradera till att en laddning ska behöva ta 1,5h igen från 30min.

Är 45 mindre än 40?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

40W snabbladdning är inte mycket jämfört med vad som finns för Android.

Skrivet av Flamso:

Samtidigt är det mer än många flaggskepp. Pixel 8 Pro har 30W, Galaxy S24 Ultra har 45W, Galaxy Z Fold och Flip 6 har 25W (!). Grottade själv i det igår då jag har en telefon med 65W laddning som är tre år gammal och inte vill nedgradera till att en laddning ska behöva ta 1,5h igen från 30min.

Och själv gillar jag inte snabbladdning. Extremt sällan jag behöver snabbladdning och många tillverkare ger inte heller något val om att stänga av snabbladdning utan man måste använda en äldre laddare som inte har stöd för snabbladdning. Jag laddar under natten och behöver inte snabbladdning. Det sliter mer på batteriet bara

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Bra med lite vettiga laddning. Apples laddning är snigelfart idag, helt värdelöst.
Skönt de rör på sig med tekniken även om det är i snigelfart

Lite konstigt att de lägger sig under Samsung dock när de ändå introducerar snabbare laddning.

Permalänk

När Applefanboyasen sa 5w charging ought to be enough for anybody. Så hållde jag inte med dem, då ens mobil kan ha dåligt batteriladdning kvar och ens tid att vänta på laddning är kostsam
Utvecklingen på senare tid går mer åt hållet att ange en laddningseffekt som nästan aldrig uppnås. Jag ser det lite som vilseledande marknadsföring. Jag är mer intresserad av laddtid, sedan vill jag som användare.från mobilen styra laddningen.
Panikladdning, behöver ha mobilen med mig ut på tok för lite batteri. Ja, då kan jag låta laddningen slita mer på batteriet. Än det motsatta, kommit hem från jobbet. Behöver ej ha mobilen på 12h.
Jag tänker mig ett interface av typ. Man pluggar in laddaren, upp dyker en menu med olika val. Inget val default laddhastighet. Men jag kan manuaellt välja långsam eller snabb laddning. Inget krångel med att leta upp denna inställning, kanske tom kunna styra detta genom röststyrning.

Lösning där man endast får det laddval som laddaren maxstöder känns som en billig lågbudgetlösning så länge som vi har batterier som slits mer vid snabbladdning. Man ska inte hålla på att vela med olika laddare för detta som de gjorde förra årtusendet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

40W snabbladdning är inte mycket jämfört med vad som finns för Android.

Ju högre effekt man laddar med ju mer värme utvecklas och ju kortare livslängd får batteriet. Jag fortsätter ladda mina batterier lagom långsamt, men skulle det behöva laddas lite panik någon gång så kanske det kan vara bra men antar att Apple försöker hitta den rimliga balansen mellan snabbladdning och livslängd.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Discokungen
Skrivet av dlq84:

Är 45 mindre än 40?

Det är åtminstone likvärdigt 40W

Skrivet av jnsson:

Och själv gillar jag inte snabbladdning. Extremt sällan jag behöver snabbladdning och många tillverkare ger inte heller något val om att stänga av snabbladdning utan man måste använda en äldre laddare som inte har stöd för snabbladdning. Jag laddar under natten och behöver inte snabbladdning. Det sliter mer på batteriet bara

Slitage av att ladda hela natten varje natt måste ändå vara högre än att ladda bara när det behövs och dra ut den när den är klar, eller lite innan. När det går på 30min att ladda blir det helt plötsligt helt annat sätt att använda telefonen. Men man måste såklart inte gilla det heller.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Det är åtminstone likvärdigt 40W
Slitage av att ladda hela natten varje natt måste ändå vara högre än att ladda bara när det behövs och dra ut den när den är klar, eller lite innan. När det går på 30min att ladda blir det helt plötsligt helt annat sätt att använda telefonen. Men man måste såklart inte gilla det heller.

När den är fulladdad överladdas den inte utan då slutar den laddas och ligger på runt 100%. Det finns BMS i batterierna. Min förra telefon blev extremt varm vid snabbladdning. "Annat sätt att använda telefonen"? Min telefons batteri räcker hela dagen utan problem utan laddning.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av Flamso:

Det är åtminstone likvärdigt 40W
Slitage av att ladda hela natten varje natt måste ändå vara högre än att ladda bara när det behövs och dra ut den när den är klar, eller lite innan. När det går på 30min att ladda blir det helt plötsligt helt annat sätt att använda telefonen. Men man måste såklart inte gilla det heller.

Angående ladda litiumbatteri över natten "öppet" inomhus i samma hus som man sover i.
Så funderar jag på dem som idag säger de gör detta. Hur kommer de i framtiden när tex när mindre brandfarliga solid state batterierna kommit, förneka att de har gjort så farliga saker som att ladda litiumbatteri inomhus kanske på natthusbordet över natten?

Jag tänker mig argument som att andra gjorde detta men såklart inte jag. Nå vi får se, en föresäytning är såklart att mindre brandfarliga mobilbatterier slår igenom

Permalänk
Discokungen
Skrivet av jnsson:

När den är fulladdad överladdas den inte utan då slutar den laddas och ligger på runt 100%. Det finns BMS i batterierna. Min förra telefon blev extremt varm vid snabbladdning. "Annat sätt att använda telefonen"? Min telefons batteri räcker hela dagen utan problem utan laddning.

Jo, jag jämför såklart lite äpplen och päron när jag menar snabbladdning då Oneplus har helt annat sätt att ladda på med mer elektronik i laddklossen av det som utvecklar värme och telefonerna har uppdelade batterier för att undvika värmeutveckling i telefonen.

För egen del räcker inte alltid smartphones hela dagen pga tung användning och då är det väldigt praktiskt att slippa vänta i evigheter på laddning.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Och själv gillar jag inte snabbladdning. Extremt sällan jag behöver snabbladdning och många tillverkare ger inte heller något val om att stänga av snabbladdning utan man måste använda en äldre laddare som inte har stöd för snabbladdning. Jag laddar under natten och behöver inte snabbladdning. Det sliter mer på batteriet bara

Exakt detta, minns inte vilken video det var....men en från LTT med nån Xiaomi redmi something, 200w eller nåt? Batteriets % bokstavligt talat flög upp per sekund. Lovord om att det har gjorts stora framsteg inom batterier och att dom håller längre etc, jag skulle vilja se hur en sån telefons batterihälsa är efter 1 år redan.
Har en iPhone 11 som efter snart 5 år (i september) har 95% kvar av sin toppkapacitet.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Som ägare av både Nord 2 och 3 kan jag känna att 80-100W som man ser på Oneplus är i överkant och förmodligen bara slaktar batterier i förtid. Men 40-45W tycker jag låter som en rimlig balans mellan laddningstid och batterihälsa. Får snart hem en S24+ och en 45W-laddare och kommer säkerligen vara nöjd med det.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D per-core CO + 2133 MHz FCLK GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 Hynix BZ subtimings MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB Ljud Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x NAS Synology DS423+

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Exakt detta, minns inte vilken video det var....men en från LTT med nån Xiaomi redmi something, 200w eller nåt? Batteriets % bokstavligt talat flög upp per sekund. Lovord om att det har gjorts stora framsteg inom batterier och att dom håller längre etc, jag skulle vilja se hur en sån telefons batterihälsa är efter 1 år redan.
Har en iPhone 11 som efter snart 5 år (i september) har 95% kvar av sin toppkapacitet.

Det där var dock jävligt bra att ha 95% efter 5 år. Min Xiaomi telefon hade runt 70% efter 5 år. Den kostade dock ca 2000:- från Geekbuying hösten 2018. Den stendog här i slutet av vintern/början av våren.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det där var dock jävligt bra att ha 95% efter 5 år. Min Xiaomi telefon hade runt 70% efter 5 år. Den kostade dock ca 2000:- från Geekbuying hösten 2018. Den stendog här i slutet av vintern/början av våren.

Ja jag måste ha haft nån supertur med batteriet, körde snigelladdning med medföljande laddaren i 2 år kanske innan jag sen bytte till en Anker Powerport III Nano. Tror den klarar av 15 eller 18w som snabbast vid laddning.
Egentligen har jag ingen anledning att byta telefon än, skulle kunna byta batteri (apple original och inte nån Kina kopia med fake sirfror). Den börjar dock bli lite segare vid vissa tillfällen, inte lika rapp som förut. Men den får hålla ut ett tag till.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Som ägare av både Nord 2 och 3 kan jag känna att 80-100W som man ser på Oneplus är i överkant och förmodligen bara slaktar batterier i förtid. Men 40-45W tycker jag låter som en rimlig balans mellan laddningstid och batterihälsa. Får snart hem en S24+ och en 45W-laddare och kommer säkerligen vara nöjd med det.

Ju högre destu bättre, vill du ladda långsamt och skonsamt är det bara att du köper en super-billig 5V 1A plug (5W) och kör den genom natten medans du sover. Min 2 år gamla Xiaomi klarar fortfarande oftast en hel dag på bara den laddning den får på natten (stoppar vid 85% dessutom för att vara ännu mer skonsam med batteriet), men när jag väl behöver snabb laddning när jag är på resande fot då och då är det underbart att den klarar 67W, och jag hade gärna tagit mer om den klarade det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Ja jag måste ha haft nån supertur med batteriet, körde snigelladdning med medföljande laddaren i 2 år kanske innan jag sen bytte till en Anker Powerport III Nano. Tror den klarar av 15 eller 18w som snabbast vid laddning.
Egentligen har jag ingen anledning att byta telefon än, skulle kunna byta batteri (apple original och inte nån Kina kopia med fake sirfror). Den börjar dock bli lite segare vid vissa tillfällen, inte lika rapp som förut. Men den får hålla ut ett tag till.

Jag kör med en 1A laddare, vilket verkar ge mellan 5-7W, för på låsskärmen står det "Laddar" och på Android så står det "Laddas snabbt" på allt över 7W men det kan komma att ändras i Android 15 har jag läst. Har du 95% laddningskapacitet så tror jag inte att det är anledningen till att telefonen blir seg, måste vara något annat, så länge batteriet klarar av toppbelastningar.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Min fru fick med en 67W laddare med sin Xiaomi för några år sedan. Jag blir fortfarande förvånad hur snabbt den laddar mot min 20W iPhone laddare som jag fick köpa till extra dessutom.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Min fru fick med en 67W laddare med sin Xiaomi för några år sedan. Jag blir fortfarande förvånad hur snabbt den laddar mot min 20W iPhone laddare som jag fick köpa till extra dessutom.

Inte speciellt bra för batteriet ladda så snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Ju högre effekt man laddar med ju mer värme utvecklas och ju kortare livslängd får batteriet. Jag fortsätter ladda mina batterier lagom långsamt, men skulle det behöva laddas lite panik någon gång så kanske det kan vara bra men antar att Apple försöker hitta den rimliga balansen mellan snabbladdning och livslängd.

Det beror på hur du laddar, har du jäkligt snabb laddning så tenderar folk att stödladda istället för att ladda fullt hela natten istället.
Och ligger du på SOC mellan 20-70% och snabbladdar sliter det mindre än att köra 10-100 varje dygn

Jag har en nästan 3 år gammal iPhone 13 PRO Max och använder alltid minst 65W laddare och har 96% batterihälsa men ligger nästan alltid mellan 30-70% då jag enbart stödladdar

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Har du 95% laddningskapacitet så tror jag inte att det är anledningen till att telefonen blir seg, måste vara något annat, så länge batteriet klarar av toppbelastningar.

Nej det var inte så jag menade, menade bara att telefonen i allmänhet börjar bli seg i allmänhet. Det har nog ingen koppling till batteriet 🙂
Den kan hänga sig i några sekunder ibland, kortfattat den är inte lika pigg som när man köpte den. Vilket nog förklaras en del av åldern. Har sagt att så länge den får nya iOS uppdateringar så håller jag den kvar.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Nej det var inte så jag menade, menade bara att telefonen i allmänhet börjar bli seg i allmänhet. Det har nog ingen koppling till batteriet 🙂
Den kan hänga sig i några sekunder ibland, kortfattat den är inte lika pigg som när man köpte den. Vilket nog förklaras en del av åldern. Har sagt att så länge den får nya iOS uppdateringar så håller jag den kvar.

Ah, ja det kan vara så också. Om inte nollställt telefonen under alla år så kanske det kan hjälpa ja, jag vet att det inte är ett poppis förslag

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Det beror på hur du laddar, har du jäkligt snabb laddning så tenderar folk att stödladda istället för att ladda fullt hela natten istället.
Och ligger du på SOC mellan 20-70% och snabbladdar sliter det mindre än att köra 10-100 varje dygn

Jag har en nästan 3 år gammal iPhone 13 PRO Max och använder alltid minst 65W laddare och har 96% batterihälsa men ligger nästan alltid mellan 30-70% då jag enbart stödladdar

Jag ligger mellan typ 50-100 en vanlig dag. En del telefoner har också stöd för optimerad laddning, eller liknande namn där den ligger på runt 80% under större delen av natten och sen laddar de sista 20% närmare när jag brukar vakna på morgonen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ah, ja det kan vara så också. Om inte nollställt telefonen under alla år så kanske det kan hjälpa ja, jag vet att det inte är ett poppis förslag

Haha, nej. Är inte så att den blir oanvändbar, och det händer inte alltför ofta. Nån gång då och då märker man att den visar dom här symptomen 👍

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Å nej, de gamla myterna om hur man ska hålla batteriet vid god hälsa manuellt. När det står att ett batteri är 100% laddat så är det laddat över en viss kapacitet och det finns elektronik (BMS) som kan betydligt mer om din telefons batteris optimala laddcykler. Du ser bara en procentsats, BMS håller även koll på andra saker, inte minst batteriets temperatur. BMS:ens kan såklart bara fungera när telefonen är ansluten till ström och fungerar inte när du håller på att koppla ur för att du tror att du är smartare än BMSens programmerare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Inte speciellt bra för batteriet ladda så snabbt.

Du vet väl att laddkretsen (BMS) styr både spänning och strömstyrka i en modern telefon, laddkretsen har koll på temperaturen på batteriet och kan ladda långsamt om det blir varmt?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av lasseTM:

Det beror på hur du laddar, har du jäkligt snabb laddning så tenderar folk att stödladda istället för att ladda fullt hela natten istället.
Och ligger du på SOC mellan 20-70% och snabbladdar sliter det mindre än att köra 10-100 varje dygn

Jag har en nästan 3 år gammal iPhone 13 PRO Max och använder alltid minst 65W laddare och har 96% batterihälsa men ligger nästan alltid mellan 30-70% då jag enbart stödladdar

Snabbladdning verkar vara en av de saker som hamnar i kategorin: "det är komplicerat"...

Det man vet är djupurladdning är inte bra för cellerna, det accelererar degradering. Djupurladdning verkar ha större negativ påverkan än vad som är fallet med att ladda de sista 10-20 % SoC.

Snabbladdning i sig verkar inte orsaka någon noterbar degradering, däremot är både hög temperatur och generellt sett stora/snabba temperaturväxlingar negativt för battericellerna.

Det sista har nog en hyfsat stor indirekt påverkan i kontext av snabbladdning. När batteriet är nytt kommer det ha relativt låg intern resistans, så hyfsat lätt att hålla temperatur i schack vid snabbladdning. Allt eftersom batteriet åldras ökar interna resistansen vilket kommer göra att mer värme utvecklas vid samma laddeffekt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer