Iphone 16-modeller kan få 40W snabbladdning och 20W Magsafe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Tycker det är tråkigt att man ska behöva oroa sig för det över huvud taget. Det var lättare innan batterierna blev så integrerade i designen. Blev batteriet gammalt öppnade man bara baksidan och bytte det på 10 sekunder. Ska man fixa det via officiella kanaler hos Apple blir man ju utan telefonen i 6-10 dagar.

Tar en timme på närmsta Apple Store. Bor man inte i närheten av en Apple Store så har de även expressutbyte, då får du ersättningstelefon och skickar in din trasiga efter du fått din nya.

https://support.apple.com/sv-se/iphone/repair/express-replace...

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Någon som kollat upp vad respektive telefon faktiskt tar emot från laddaren?

Skaffade en sån här pryl nyligen för att få kolla på alla mina laddare och enheter:

Exemplet ovan visar en gammal 30W laddare från Apple som laddar min Dell XPS 13. Originalladdaren från Dell på 45W ger samma värden.

När jag testade mot min iPhone 15 Pro, så visade sig det snabbt att effekten vid laddning är långt ifrån konstant.

Innan fok skriker sig hesa ang. watt hit och dit, så hade det varit intressant att se om enheterna verkligen laddas med exempelvis 65W.

Edit:
Kan tillägga att mätaren ovan även fått mig att undvika vissa USB-kablar, då de helt enkelt inte ens klarar 5W!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaneriuz:

Det kvittar dock om du använder minst 65W-laddare eftersom telefonen bara drar det den är gjord för/klarar av. Smart dock att hålla sig mellan 30-70%, bra för batteriet.

Jo jag vet att den bara tar max 30W ungefär, det jag vill påpeka att jag alltid ”snabbladdar” min telefon.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Tar en timme på närmsta Apple Store. Bor man inte i närheten av en Apple Store så har de även expressutbyte, då får du ersättningstelefon och skickar in din trasiga efter du fått din nya.

https://support.apple.com/sv-se/iphone/repair/express-replace...

Får göra det nästa gång jag är i Sverige, här i Norge har vi tyvärr inga Apple Stores ännu

Det där med expressutbyte är väl bara om du har Apple Care+, och byter de ut hela telefonen om du bara ska byta batteriet?

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Får göra det nästa gång jag är i Sverige, här i Norge har vi tyvärr inga Apple Stores ännu

Det där med expressutbyte är väl bara om du har Apple Care+, och byter de ut hela telefonen om du bara ska byta batteriet?

Du behöver boka tid för byte i auktoriserad butik.
https://support.apple.com/sv-se/iphone/repair

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Jo jag vet att den bara tar max 30W ungefär, det jag vill påpeka att jag alltid ”snabbladdar” min telefon.

Dock sker maximal snabbladdning endast när batteriet är under 40% vad jag förstått. Sen tuffar det på i 10-20W för att sedan avta ännu mer när 80% av batteriet är laddat.

Skulle vilja påstå att laddare över 20W gör väldigt liten skillnad, såvida man inte alltid laddar ur sina enheter maximalt. Stora vinsten är att lämna 5W-laddarna bakom sig.

Permalänk
Medlem

15 Pro Max här och med 15W Magsafe och max 80% laddningsoptimering så lär jag ligga på 100% ett bra tag till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

40W snabbladdning är inte mycket jämfört med vad som finns för Android.

Speciellt om du jämför med Samsung som erbjuder hela 45 W!
Får ju tunnelseende av den hastigheten!

Permalänk
Medlem

Älskar min 120 watts snabbladdning. Laddar luren på 20 minuter. Varför är iPhone så efter?

Permalänk

Jag går motsatt riktning och köpte nyligen en 10W laddare till min Iphone för jag tyckte den jag hade laddade onödigt snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Älskar min 120 watts snabbladdning. Laddar luren på 20 minuter. Varför är iPhone så efter?

Vill man ha en telefon som först och främst laddar snabbt så är inte iphone ett bra val. För de flesta av oss andra så är det andra egenskaper som är viktigare i valet av telefon.

Permalänk
Medlem

Borde vara 110W

Permalänk
Medlem

110w på min Xiaomi 13 Pro. Älskar det ❤️

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Vill man ha en telefon som först och främst laddar snabbt så är inte iphone ett bra val. För de flesta av oss andra så är det andra egenskaper som är viktigare i valet av telefon.

För mig kommer laddningen vara en av de viktigaste parametrarna för nästa lur. Har man en gång haft 120W laddare är det svårt att gå tillbaka till långsam laddning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Vill man ha en telefon som först och främst laddar snabbt så är inte iphone ett bra val. För de flesta av oss andra så är det andra egenskaper som är viktigare i valet av telefon.

Personligen hoppade jag av Appletåget av andra skäl än laddning. Men, när jag nu vant mig med OnePlus snabba laddning blir det faktiskt en av de egenskaper jag uppskattar mycket. Så det är absolut en egenskap jag värderar när jag tittar på nästa Android och jag kan nog tänka mig att när iPhoneanvändare vant sig med snabbare laddning kommer dom också uppskatta det. Med det sagt upplevde jag nog aldrig det som ett problem när jag hade iPhone, man accepterade den tid det tog. Nu har man vant sig med snabbare laddning och kommer ha svårt att gå tillbaka.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Så det är absolut en egenskap jag värderar när jag tittar på nästa Android och jag kan nog tänka mig att när iPhoneanvändare vant sig med snabbare laddning kommer dom också uppskatta det.

Jag har absolut inget emot snabbare laddning och ser gärna att det hade funnits möjlighet att ladda snabbare. Jag tar dock hellre en förbättrad kamera om jag får välja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Med det sagt upplevde jag nog aldrig det som ett problem när jag hade iPhone, man accepterade den tid det tog. Nu har man vant sig med snabbare laddning och kommer ha svårt att gå tillbaka.

Nu har väl iPhone också haft "snabbladdning" i ganska många år? Dock är batterierna oftast väldigt små jfm motsvarande Android-lur, så naturligtvis utformas även laddarna därefter. Sedan tror jag även att många iPhone-användare främst använde originalladdaren tillsammans med Lightning, så laddtiden blev också därefter.

Nu med USB-C, så är det lättare att bara ladda med vad som finns närmast till hands och då får man oftast snabbladdning på köpet

Utifrån bilden ovan, så kan du se hur snabbt laddningen droppar i effekt. Troligtvis sker liknande på Android, där laddeffekten aldrig lär vara 110W oavsett vad Xiaomi m.fl. vill påstå.

Edit:
Kan tillägga att iPhone 12 Mini i vissa fall hade bättre batteritid än flagskeppsmodellerna från Samsung. Detta trots mer än dubbla batterieffekten hos S-modellerna.

Permalänk
Medlem

Eller så använder man mobilen precis som man själv vill, och bryr sig inte om batteriet.

Sen efter två eller tre år så byter du mobil (vilket de flesta gör ändå), eller byter batteri för 1000kr och kör på i två eller tre år till.

Permalänk
Medlem

Jag kan inte föreställa mig livet innan 100-120w snabbladdning.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Jag är inte med på detta hemska hjulet, jag är ingen får
Jag har köpt min telefon från en mycket mindre hållbart tillverkare som verkligen tar hand om endusers
En tillverkare som består bara av två bröder där tillverkning sker i mycket mindre skala och med omsorg

Sam and Sung

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Nu har väl iPhone också haft "snabbladdning" i ganska många år? Dock är batterierna oftast väldigt små jfm motsvarande Android-lur, så naturligtvis utformas även laddarna därefter. Sedan tror jag även att många iPhone-användare främst använde originalladdaren tillsammans med Lightning, så laddtiden blev också därefter.

Nu med USB-C, så är det lättare att bara ladda med vad som finns närmast till hands och då får man oftast snabbladdning på köpet

Utifrån bilden ovan, så kan du se hur snabbt laddningen droppar i effekt. Troligtvis sker liknande på Android, där laddeffekten aldrig lär vara 110W oavsett vad Xiaomi m.fl. vill påstå.

Edit:
Kan tillägga att iPhone 12 Mini i vissa fall hade bättre batteritid än flagskeppsmodellerna från Samsung. Detta trots mer än dubbla batterieffekten hos S-modellerna.

Jag är rätt ointresserad av den exakta effekten. Jag vet bara att min Oneplus 12 pro är fulladdad från tom på 25 minuter. Det fixar inte min frus iPhone 14 pro, den tar minst 1,5 timme på sig.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Jag är rätt ointresserad av den exakta effekten. Jag vet bara att min Oneplus 12 pro är fulladdad från tom på 25 minuter. Det fixar inte min frus iPhone 14 pro, den tar minst 1,5 timme på sig.

Då får du ge henne en bättre laddare!

Har själv en iPhone 15 Pro och behöver sällan ladda den i över 25 minuter. Brukar dock nöja mig med 20% -> 80% (begränsat i settings), så det är inte direkt en full laddning.

Men 1,5 timme låter långsamt i vilket fall som helst. Troligtvis bromsar Apple laddningen hårt mellan 80% -> 100%. Men just detta går även att ställa in på iPhone 14 Pro.

Onödigt nörderi:

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Då får du ge henne en bättre laddare!

Har själv en iPhone 15 Pro och behöver sällan ladda den i över 25 minuter. Brukar dock nöja mig med 20% -> 80% (begränsat i settings), så det är inte direkt en full laddning.

Men 1,5 timme låter långsamt i vilket fall som helst. Troligtvis bromsar Apple laddningen hårt mellan 80% -> 100%. Men just detta går även att ställa in på iPhone 14 Pro.

Onödigt nörderi:

Ja, jag laddar sällan min telefon längre än 7-8 minuter när jag kör min 20-80%. Men det jag jämförde var 0-100%. Spelar väl egentligen ingen roll, en OnePlus är sjukt mycket snabbare att laddas oavsett.

Hon har en gan-laddare från Nördic på 100W samt en orginal 20W från Apple, känns som någon av dom borde duga?

Sen är det ju skillnad på vanliga pro och pro max väl? Den lilla tar väl bara 20w? Men jag har tappat kollen på Apple så jag kan ha fel.

Men, som sagt, tror många användare skulle uppskatta lite snabbare laddning på sin iPhone, så om artikeln stämmer är det nog bra.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Och själv gillar jag inte snabbladdning. Extremt sällan jag behöver snabbladdning och många tillverkare ger inte heller något val om att stänga av snabbladdning utan man måste använda en äldre laddare som inte har stöd för snabbladdning. Jag laddar under natten och behöver inte snabbladdning. Det sliter mer på batteriet bara

Apple har ju en funktion där den ser till att det inte snabbladdas per automatik efter att du typ nått 80% eller vad det är under natten. Något sådant iaf.

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 2 x 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE - LAPTOP - MacBook Air M2 (2022)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weestman:

Apple har ju en funktion där den ser till att det inte snabbladdas per automatik efter att du typ nått 80% eller vad det är under natten. Något sådant iaf.

Det är inte snabbladdningen som slutar vid 80%, utan mer att den sitter runt 80% fram tills det börjar närma sig. Denna funktion har inte alla telefoner och alla batterier laddar långsammare ju närmare 100% man kommer. De laddas mycket snabbare vid 10% än vid 90% oavsett. Min Nokia G42 har t.ex. tyvärr inga inställningar gällande batterihälsa, så som att inte snabbladda eller stanna vid 80%. Min Motorola har funktionen att stanna vid 80%, men den är väldigt känslig, för om man börjar ladda mer än 1 timme efter "normal" startladdningstid så aktiveras inte funktionen att stanna vid 80%, iallafall har det varit så för mig. Den har inte heller någon funktion att stänga av snabbladdning.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det är inte snabbladdningen som slutar vid 80%, utan mer att den sitter runt 80% fram tills det börjar närma sig.

På iPhone 15, så går det ställa in så att laddningen stannar av helt vid 80%. Detta kommer gå att finjustera ännu mer i iOS 18.

https://support.apple.com/en-gb/108055

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

På iPhone 15, så går det ställa in så att laddningen stannar av helt vid 80%. Detta kommer gå att finjustera ännu mer i iOS 18.

https://support.apple.com/en-gb/108055

Ja, jag vet, men bara iPhone 15 och nyare, inte de äldre. Vilket enligt mig är väldigt dåligt att inte ge alla samma funktion utan bara årets modeller.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig