Nu måste Apple släppa in konkurrenter i Apple Pay

Permalänk
Medlem

När kommer Samsung, Garmin eller Google släppa in Apple i deras betaltjänst?

Eller finns det redan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Varför skulle inte det fungera med NFC?

Om det medbor skrev stämmer så undrar jag om man kommer ens kunna ha en biljett via NFC på iPhone. Men annars vet jag inte helt hur man gör så att när man lånar ut en biljett att den inte fungerar med NFC.

Skrivet av Massy:

Hur vanligt är det egentligen att inte ha NFC på en telefon man köpt senaste 3 åren? Nästan noll extra kostnad för tillverkarna att slänga med. Dessutom, man kan ha alternativa lösningar med QR kod precis som idag.

Nyaste telefonen från CMF har inte NFC, för att ta ett exempel, som lanserades igår. En del billiga telefoner har inte NFC

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Fram tills att du spärrar det ja. Du kan också på distans (iallafall om du använder Google Pay) avaktivera Google Pay om du skulle tappa bort/få telefonen stulen via https://www.google.com/android/find/ . Välj telefon och välj sedan Säkra enheten. Då kan inte fingeravtryck användas för att låsa upp telefonen enligt hemsidan
<Uppladdad bildlänk>
Jag vet inte om fingeravtrycksläsaren kan känna av om tummen är avskuren eller inte men den lilla chansen att det sker tar jag gärna mot att bekvämt ha med mig flera hela tiden utan plånbok

Det låter ju faktiskt som att de har tänkt till. Jag får ta och kolla upp det här. Kanske kan skjuta lite på gubbigheten ändå

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matsamoto:

När kommer Samsung, Garmin eller Google släppa in Apple i deras betaltjänst?

Eller finns det redan?

Apple kan närsomhelst välja att stödja Google Pay. Det är helt upp till dom skulle jag tro. Google tar inte ut någon avgift. Eller lansera Apple Pay på Android. Det går alldeles utmärkt också. På Android kan man ställa in vilken standardapp för betalning man vill ha. Finns på vanilla Android under Inställningar -> Ansluta enheter -> Anslutningsval -> NFC -> Kontaktlösa betalningar -> Standardapp för betalning

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matsamoto:

När kommer Samsung, Garmin eller Google släppa in Apple i deras betaltjänst?

Eller finns det redan?

När det gäller Garmin så registrerar du helt enkelt ditt bankkort, vet inte vad det har med Apple Pay att göra. Eller vill du registrera ditt Apple Pay dom ett "kort" hos Garmin för att sedan utntttja Garmin Pay?

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag har aldrig fattat grejen med Google Pay, Samsung Pay, Apple Pay etc etc. Har folk blivit så lata att de inte orkar hålla sitt kort mot en yta och *blippa* det. Varför är det bättre med *Pay-lösningar?

Vad är det för skillnad på att blippa kort eller telefon? Båda är precis samma sak i mina ögon.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Vad är det för skillnad på att blippa kort eller telefon? Båda är precis samma sak i mina ögon.

Registrerar du kortet i telefonen så får det ett annat kortnummer vilket gör att har man ett medlemskap som t.ex Ica kopplat till sitt kort så gäller det inte med telefonen.

Permalänk
Viking
Skrivet av Ozzed:

Plånboken är alltid med ändå, för även om jag fyller 40 i år och alltså blir legit gubbjävel så får jag lik förbannat visa leg på systemet mer smickrande ofta än jag förtjänar

Då kan du använda ditt id-kort i BankID.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Vad är det för skillnad på att blippa kort eller telefon? Båda är precis samma sak i mina ögon.

Blippandet i sej, ingen skillnad. Men med det fysiska kortet så måste du ange pin-kod på köp över 400, något du slipper när du använder Google Pay eller liknande. Sedan får du också ett virtuellt nummer så det höjer säkerheten ytterligare

Skrivet av pt96hni:

Registrerar du kortet i telefonen så får det ett annat kortnummer vilket gör att har man ett medlemskap som t.ex Ica kopplat till sitt kort så gäller det inte med telefonen.

Du kan koppla ditt virtuella nummer till medlemskap. Det har jag gjort hos Hemköp flera gånger.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Om det medbor skrev stämmer så undrar jag om man kommer ens kunna ha en biljett via NFC på iPhone. Men annars vet jag inte helt hur man gör så att när man lånar ut en biljett att den inte fungerar med NFC.
Nyaste telefonen från CMF har inte NFC, för att ta ett exempel, som lanserades igår. En del billiga telefoner har inte NFC

Då kan de inte använda bank id i Sverige. Få enstaka banker som du kan ha BankID utan nfc idag. Färre blir det för varje år.
Så utan nfc är man mer fucked än att inte kunna ha mobilbetalning eller bussbiljett

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

Registrerar du kortet i telefonen så får det ett annat kortnummer vilket gör att har man ett medlemskap som t.ex Ica kopplat till sitt kort så gäller det inte med telefonen.

Man kan koppla många kort till samma ica-medlemskap, samma på alla kedjor

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Om det medbor skrev stämmer så undrar jag om man kommer ens kunna ha en biljett via NFC på iPhone. Men annars vet jag inte helt hur man gör så att när man lånar ut en biljett att den inte fungerar med NFC.
Nyaste telefonen från CMF har inte NFC, för att ta ett exempel, som lanserades igår. En del billiga telefoner har inte NFC

Det finns biljetter i Apple Wallet, men jag tror inte de fungerar över NFC, bara med qr kod och liknande vad jag vet

Klicka för mer information
Visa mer
Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Ozzed:

Så om jag blir överfallen och får tummen avskuren kan förövaren nyttja mitt konto i mitt namn? Awesome för bovar och banditer... Men ja jag vet inte. Att skära av min tumme är väldigt mycket lättare än att få mig att avslöja min pinkod. Plånboken är alltid med ändå, för även om jag fyller 40 i år och alltså blir legit gubbjävel så får jag lik förbannat visa leg på systemet mer smickrande ofta än jag förtjänar

Fingeravtryck är eget val, inget du måste ha utan du kan ha din pin eller annat lika gärna där. Man måste inte heller ha hela förmögenheten på "betalkontot" btw, oavsett kort/telefon, säkerhetsnivå eller hur högt man värderar sina kroppsdelar vs. pengar. Det kanske går att ställa om hos bankerna men de flesta fysiska korten går väl att blippa utan någon som helst annan verifiering till en viss summa?

Systemet tar digitalt ID nu för tiden också btw.

Skrivet av Kasken:

Detta blir motsägelsefullt på något sett?
Detta med att "slippa ha plånboken med sig" är alltid det främsta och tyngsta argumentet när ifrågasättande av detta kommer upp.

Men... borde det inte vara så att väldigt få av de som förespråkar att digitalisera allting och "använda telefonen till allt" helt tappat behovet av en fysik plånbok för ganska många år sen nu?? Vad har ni i plånboken?

Jag är själv "äldre" och av naturen tveksamt inställd till de flesta nymodigheter och påhittade behov, men anammar inom sinom tid saker som faktiskt fungerar bra och tillför mitt liv något.
Så jag höll krampaktigt kvar i min gamla slitna svarta läderplånbok när fler o fler runt omkring mig insåg att man bara kan stoppa körkortet och visakortet i skalet på telefon....
För en 2-3år sen råkade jag dock tappa min plånbok (glömde stänga dragkedjan på jackfickan när jag körde hoj), när jag då efteråt verkligen behövde tänka efter vad som fanns i plånboken så insåg jag ganska snart att körkortet och visakortet var det enda användbara.

Förstår ärligt talat inte riktigt vad du menar här. Innan betalning, ID av olika slag, diverse medlemskap osv. alla digitaliserats och kunde skötas av mobilen så behövde man väl tämligen självklart ha med sig plånboken? Behovet har inte magiskt försvunnit, utan täckts på just dessa nya vägar.

Edit: Har du ändå korten i mobilskalet så ser jag ärligt talat ännu färre anledningar till att klamra sig kvar..

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Man kan koppla många kort till samma ica-medlemskap, samma på alla kedjor

Japp jag vet det men personen frågade om det var skillnad mellan kort och telefon....

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

Japp jag vet det men personen frågade om det var skillnad mellan kort och telefon....

Ja det är nytt kort, helt korrekt. Jag råkade ut för det när jag bytte kort och telefon senast

Lite smådrygt när man redan betalat och rabatterna inte gått in, och när de säger att de registrerat och ändå inte funkar sen…

Menade bara att det kan fungera med telefon också, nog jag som läste fel/snabbt

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Då kan de inte använda bank id i Sverige. Få enstaka banker som du kan ha BankID utan nfc idag. Färre blir det för varje år.
Så utan nfc är man mer fucked än att inte kunna ha mobilbetalning eller bussbiljett

Stämmer ej. Det är inget krav från Bank-ID appen att telefonen måste ha stöd för NFC. Jag har haft en telefon fram tills Mars i år som inte hade NFC. Hos den bank jag har så om man inte har NFC så är det bara att besöka ett kontor så kan man aktivera mobilt bank-id utan NFC. Du kan sedan använda bank-id som vanligt. Hos vissa banker kan de fixa det över telefon medans andra banker kräver ett besök på ett kontor. Det är inte bra att sprida felaktig information om bank-id

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Då kan de inte använda bank id i Sverige. Få enstaka banker som du kan ha BankID utan nfc idag. Färre blir det för varje år.
Så utan nfc är man mer fucked än att inte kunna ha mobilbetalning eller bussbiljett

Detta stämmer ju inte alls.
Det enda som ändrats är skapandet av nya bank-id behöver NFC verifiering av ex Pass. Men det går lika bra att aktivera via telefon eller besöka bankkontor osv. Eller använda annat bank-id.
NFC är absolut inget krav på en mobil på något sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Detta stämmer ju inte alls.
Det enda som ändrats är skapandet av nya bank-id behöver NFC verifiering av ex Pass. Men det går lika bra att aktivera via telefon eller besöka bankkontor osv. Eller använda annat bank-id.
NFC är absolut inget krav på en mobil på något sätt.

Det är inte alla banker som stödjer det via telefon. Länsförsäkringar, som jag har, stödjer inte det. Men precis som både du o jag skrev så är det absolut inget krav att ha NFC på telefonen.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Det kanske går att ställa om hos bankerna men de flesta fysiska korten går väl att blippa utan någon som helst annan verifiering till en viss summa?

Det är max 400 utan att ange pin-kod. Den är det efter x antal gånger där man inte angett pin-kod så kan den kräva pin-kod även på lägre än 400.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Förstår ärligt talat inte riktigt vad du menar här. Innan betalning, ID av olika slag, diverse medlemskap osv. alla digitaliserats och kunde skötas av mobilen så behövde man väl tämligen självklart ha med sig plånboken? Behovet har inte magiskt försvunnit, utan täckts på just dessa nya vägar.

Edit: Har du ändå korten i mobilskalet så ser jag ärligt talat ännu färre anledningar till att klamra sig kvar..

Poängen kanske inte gick fram riktigt....

Det var ju då när "allt som fanns i plånboken" skulle ersättas som det gick upp för mig att det enda jag egentligen hade där i var körkortet och visakortet..... Dessa lägger man ju istället i mobilskalet, därmed upphör behovet av plånbok helt....

Att helt o fullt förlita sig på den tämligen fragila digitala tekniken ligger för mig ganska långt bort dock.
Jag kommer ha kvar fysiska kort för identifiering och betalning under överskådlig framtid, (även några 500lappar om det verkligen krisar)....
Att helt o fullt lita på att telefonen och uppkopplingen fungerar i alla lägen anser jag tämligen naivt.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Poängen kanske inte gick fram riktigt....

Det var ju då när "allt som fanns i plånboken" skulle ersättas som det gick upp för mig att det enda jag egentligen hade där i var körkortet och visakortet..... Dessa lägger man ju istället i mobilskalet, därmed upphör behovet av plånbok helt....

Att helt o fullt förlita sig på den tämligen fragila digitala tekniken ligger för mig ganska långt bort dock.
Jag kommer ha kvar fysiska kort för identifiering och betalning under överskådlig framtid, (även några 500lappar om det verkligen krisar)....
Att helt o fullt lita på att telefonen och uppkopplingen fungerar i alla lägen anser jag tämligen naivt.

Bara fyi så behöver man inte ha uppkoppling på sin telefon vid köp. Du kan göra X antal köp utan uppkoppling. Jag har för mig att jag hört 5 köp eller däromkring

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Är väl nu som man bör påminna om att Steve Jobs (och därmed Apple) var mycket negativt inställd mot tanken på att andra än Apple skulle kunna installera program på Iphone. Nu är App Store vad jag vet en av deras största inkomstkällor. Jag misstänker att detta kommer hjälpa betalning via telefonen att bli mycket större än idag och då har givetvis Apple en naturlig fördel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Bara fyi så behöver man inte ha uppkoppling på sin telefon vid köp. Du kan göra X antal köp utan uppkoppling. Jag har för mig att jag hört 5 köp eller däromkring

Jag är helt säker på att det du skriver stämmer, jag har ingen koll. Men mitt Visakort eller mina kontanter behöver aldrig uppkoppling

Dock så måste telefonen ha batteri, man får inte ha tappat den tidigare på dagen så skärmen sprack, eller råkat ramla i sjön med den....

Som sagt, den digitala tekniken är så fragil.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Dock så måste telefonen ha batteri, man får inte ha tappat den tidigare på dagen så skärmen sprack, eller råkat ramla i sjön med den....

Som sagt, den digitala tekniken är så fragil.

De senaste 5 åren så har inget av detta varit ett problem

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

De senaste 5 åren så har inget av detta varit ett problem

Men då så, då kan det ju aldrig hända

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag har aldrig fattat grejen med Google Pay, Samsung Pay, Apple Pay etc etc. Har folk blivit så lata att de inte orkar hålla sitt kort mot en yta och *blippa* det. Varför är det bättre med *Pay-lösningar?

Men hur som helst så är det ju bra med valmöjligheter, och det är alltid värmande att läsa om saker som Apple tvingas till

För att man kan ha det "riktiga kortet hemma. Då kan man inte tappa bort sitt bankkort och kan ha det som backup hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Men då så, då kan det ju aldrig hända

Kontanter och kort är ju perfekt, omöjliga att tappa bort eller ha sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Poängen kanske inte gick fram riktigt....

Det var ju då när "allt som fanns i plånboken" skulle ersättas som det gick upp för mig att det enda jag egentligen hade där i var körkortet och visakortet..... Dessa lägger man ju istället i mobilskalet, därmed upphör behovet av plånbok helt....

Att helt o fullt förlita sig på den tämligen fragila digitala tekniken ligger för mig ganska långt bort dock.
Jag kommer ha kvar fysiska kort för identifiering och betalning under överskådlig framtid, (även några 500lappar om det verkligen krisar)....
Att helt o fullt lita på att telefonen och uppkopplingen fungerar i alla lägen anser jag tämligen naivt.

Jag tycker om de nya lösningarna genom betalning med både kort och mobil. Med det sagt så anser jag att de digitala lösningarna alltid är föremål för hackergrupper. Vi ser tex påverkansförsök från det stora landet i öst som ökat sedan 2022. Hade jag viljat lamslå ett land, så hade jag först och främst lamslagit civilsamhället. Här torde ju betalningssystemet vara rena ögongodis för främmande makter. Därför har vi i mitt hushåll 5000 kr liggande här hemma i kontanter. Minsta laget, men alltid nåt.

Det jag menar är att kort och mobil anser jag vara lika säkra/osäkra. Kontanter däremot är en helt annan femma. Den stora frågan är: vem orkar bära omkring på blytunga kronor och en massa papperslappar med risken i bakhuvudet att nån hackergrupp sänker banksystemet?😁

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk

Jag gillar Apples system. Inga appar ställer en massa konstiga frågor som om de ska tillåtas spåra en, appar försöker inte stup och ständigt få en köpa saker, alla appar håller hög kvalité, det är inte så att de bara gör gränssnittets större på iPad.

Problemet med argumentet ovanför är att jag äger en iPad av bästa modellen och insett att det är tusan samma skit som Google när det gäller Appstore, argumeten ovanför kanske gäller Doros ej smartphones, men ej iPhones.

Problemet med monopol på Appstore är då att de kan ta ut ockerpriser.

Permalänk
Skrivet av matnojje:

För att man kan ha det "riktiga kortet hemma. Då kan man inte tappa bort sitt bankkort och kan ha det som backup hemma.

Jag laddar ur mobilen oftare på språng än jag tappar bort kortet.

Visa signatur

ϟ AMD Ryssen 5900X64 GB DDR4 2080 TI NVMe SSD 500GB + 1TB ϟ
Former q-net master with power of twenty +N and 100 +M ...