Hur mycket roll spelar civ-ing skola prestige?

Permalänk

Hur mycket roll spelar civ-ing skola prestige?

Har under det gånga året pluggat data och bott hemma i min mindre hemstad vilket har varit endast helt okej. Ämnet är jättekul men vissa kursers har varit flummiga och riktigt tråkiga där man inte lärt sig något. Är relativt driven gillar utmaning, vilket inte alltid återspeglat sig i mina kurskamrater.

Har följaktligen sökt till Chalmers, där jag också kom in på Tek. Matematik. Dock så gillar jag att bo i min hemstad, så nu sitter jag i ett känslomässigt dilemma:

Ska jag gå om ett år och börja betala en dyr hyra, för att å andra sidan börja plugga på ett universitet med bättre rykte, säkert lite roligare kurser, och drivna kursare? Alternativet hade varit att bli klar ett år tidigare, med mindre lån, i en stad jag gillar, från en lite sämre utbildning, där jag får visa framfötterna med egna projekt istället.

Märker nu när jag skriver att jag i princip söker tröst och bekräftelse för att studera i min hemort istället för vad som är ett "faktiskt coolt universitet" i mina ögon. Jag hade gärna hört lite åsikter och tankar.

Permalänk
Medlem

Nu Killgissar jag men om karriär och status är viktigt för dig så är det bara att byta. Inte nödvändigtvis för att Chalmers har bättre kurser (eller kursare) utan för att det har ett bra anseende och du kommer knyta kontakter där som du inte kan göra där du studerar nu.

Permalänk
Medlem

I det här fallet spelar nog skolans namn noll roll, i jämförelse.

Men innehållsskillnaden i ”plugga data” och civilingenjör i teknisk matematik på Chalmers är rimligen enorm.

Det kommer givetvis avgöra vad du kommer kunna jobba med i framtiden. Dussinprogrammerare eller matematiker som kan programmera? Webbsidor eller analyser i ”industrin”?

Tar du dig igenom en sådan civilingenjörsutbildning så har du antagligen lärt dig att snabbt lära dig jobba med nästan vad som helst inom programmering, det finns nog väldigt få dörrar som är låsta, även om du kommer ha betydligt färre praktiska kunskaper inom något visst snävt område än någon som pluggat YH inom det området. Du kommer garanterat ha ett enormt mycket högre tak än en YH-utbildad eller en högskoleingenjör inom ”data”.

42% matte under fem år är oerhört mycket matte. Att läsa matte på universitet är rätt så ordentligt annorlunda än att göra det på gymnasiet, så det är svårt att veta om man kommer gilla det bättre eller sämre än gymnasiet. Men det är väldigt bra att ha med sig en god dos av matematik-själförtroende och matematik-jävlaranamna om man ska ge sig på något sådant. Själv har jag bara tagit de grundläggande en/flervariabemanalys- och linjäralgebra-kurserna och det var på gränsen till vad min intellektuella förmåga räckte till.

Sammanfattningsvis får du nog fundera på om du brinner tillräckligt för den intellektuella utmaningen och prioriterar den typ av jobb som annars kommer vara stängda för dig.

Edit: inser nu att du antagligen redan går en civilingenjörsutbildning. I så fall har du antagligen god förmåga att bedöma skillnadena i innehåll. I så fall är det ju bara en fråga om status, vilket sannolikt alltid kommer vara underordnat vad du faktiskt klarar av att åstadkomma.

Permalänk
Medlem

Nu vet vi inte vart du bor så jämförelsen blir ev. lite svår att göra.

Jag väljer istället att säga det här. Du ska inte underskatta hur mycket du lär dig och växer som person och vilka kontakter man knyter genom att själv flytta till en helt ny stad. Så har du nu chansen att flytta till den helt underbara staden Göteborg så ta den. Kommer vara en upplevelse för livet och något du om 10 år kommer vara väldigt glad över att du gjorde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klockarn47:

Jag hade gärna hört lite åsikter och tankar.

Vad är det för typ av jobb som du är ute efter?

Jag tror att skolan kan spela roll för vissa typer av tjänster, inte för att man kanske har lärt sig så mycket mer men för att den som rekryterar har gått på samma skola. Om jag skall utvärdera två sökanden som har likvärdiga meriter men den ena har gått på Chalmers eller KTH och den andra har gått på någon mer okänd skola så väljer jag nog den som har gått på chalmers/kth av den enkla anledningen att jag själv har gått på chalmers.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av joakim99:

Vad är det för typ av jobb som du är ute efter?

Jag tror att skolan kan spela roll för vissa typer av tjänster, inte för att man kanske har lärt sig så mycket mer men för att den som rekryterar har gått på samma skola. Om jag skall utvärdera två sökanden som har likvärdiga meriter men den ena har gått på Chalmers eller KTH och den andra har gått på någon mer okänd skola så väljer jag nog den som har gått på chalmers/kth av den enkla anledningen att jag själv har gått på chalmers.

Kaka söker maka med andra ord. Är du faktiskt i en position där du gör detta valet?

Jag jobbar som utvecklingschef, så anställer programmerare och har gjort detta i 10 år. Aldrig någonsin har jag valt kandidat på grund av universitetet som vederbörande gått på, eller valt bort av den anledningen. Det kan så klart vara annorlunda i andra yrken, men jag tvivlar på det.

Det viktigaste med studier är ifall de är relevanta för den sökta tjänsten eller ej. Tyvärr är det inte samma egenskaper som behövs för att klara en utbildning som vad som krävs för att arbeta som utvecklare. Erfarenhet och/eller egna projekt är mycket mer värdefullt vid en anställning. Kan du visa att du kommer klara kraven som jobbet ställer så har du stor chans att få jobbet.

@klockarn47, jag tycker att du ska fokusera på att lära dig det som är intressant för dig och bygga vidare på det. Flummare finns på alla skolor. Dåliga lärare finns på alla skolor. Men när du kommit så långt som till universitetet så skulle jag säga att läraren är mer av en guide än något annat. Du ska egentligen kunna ta dig igenom hela utbildningen utan en lärare, och bara söka hjälp där du behöver det. Det är vad du kommer ställas för i arbetslivet.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Som någon som inte kom in på Chalmers och lyckades bli doktorand på Göteborgs Universitet så tror jag inte det spelare så stor roll. Som jag har märkt det så är det hur driven och bra du är som spelar större roll när det kommer till att göra ett arbete, är du bra så kommer folk märka det och vilja jobba med dig men det kan vara mer av en sak i den akademiska världen än i industrin.

I mina öron, att gå till Chalmers för status låter som en "ungdomlig" sak för att säga det på ett snällt sätt.

Personligen, jag skulle jobba med någon från Chalmers så hade jag inte brytt mig om det var från Chalmers utan tänkt mer på om de har tummen mitt i handen eller inte.

Skrivet av tonii:

Nu Killgissar jag men om karriär och status är viktigt för dig så är det bara att byta. Inte nödvändigtvis för att Chalmers har bättre kurser (eller kursare) utan för att det har ett bra anseende och du kommer knyta kontakter där som du inte kan göra där du studerar nu.

Vill man knyta kontakter med andra studenter så instämmer jag med dig men om man fortsätter att klättra i den akademiska stegen så är det lättare om man redan är på Chalmers annars så kan man möta på folk från Chalmers på konferenser och liknande och på så sätt kan man knyta kontakter med forskare och akademiker på Chalmers för att göra samarbeten som exempel.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Kaka söker maka med andra ord. Är du faktiskt i en position där du gör detta valet?

Ja. Om allt annat i ansökningarna är likvärdiga så väger jag även in var de är utbildade.

Ju mer arbetserfarenhet en person har, desto mindre intressant är dock utbildningen så det är framförallt när nyexade skall anställas som det har någon praktisk betydelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Nu vet vi inte vart du bor så jämförelsen blir ev. lite svår att göra.

Jag väljer istället att säga det här. Du ska inte underskatta hur mycket du lär dig och växer som person och vilka kontakter man knyter genom att själv flytta till en helt ny stad. Så har du nu chansen att flytta till den helt underbara staden Göteborg så ta den. Kommer vara en upplevelse för livet och något du om 10 år kommer vara väldigt glad över att du gjorde.

Rent konkret vad är det som du har lärt dig i en ny stad som du inte skulle ha lärt dig i din hemstad? Förutsatt att det fanns en högskole eller ett universitet där förstås.

Permalänk
Medlem

Skolans namn gör nog generellt sett rätt liten skillnad så länge det iaf är en välkänd skola, däremot är det väldigt stor skillnad i vad man kan göra med de två utbildningarna då data och teknisk matematik är väldigt annorlunda. Så frågan är om det du vill arbeta med är mer matematiskt eller inte?

En annan aspekt är att beroende på var nuvarande skola ligger så kan det vara så att om du bor i Göteborg har du lättare att få relevant extraarbete under studierna, och det är något jag rekommenderar till alla då det ger en stor fördel när du sen ska söka jobb efter studierna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Rent konkret vad är det som du har lärt dig i en ny stad som du inte skulle ha lärt dig i din hemstad? Förutsatt att det fanns en högskole eller ett universitet där förstås.

Du kanske missar med hemstad att TS till stor del lockas av att bo hemma hos föräldrarna.
Vad man lär sig av att bo på egen hand, tror jag inte jag behöver förklara?

Permalänk
Medlem

Jag trodde bara det var i USA som skolan betydde roll. Om det är Harvard eller liknande.

Jag skulle säga stanna och ta mindre lån. Om du känner sig bra jämfört med andra nu är det kanske inte heller så roligt om du plötsligt blir en av de sämre för de andra är så mycket bättre. Vet inte om det sker men en risk.

Bor man i en ort där utbildning finns tjänar man mycket på att bo kvar. Jag fick massvis med lån för jag behövde flytta för fanns inga skolor inom 10mil från min ort när jag var ung.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klockarn47:

Har under det gånga året pluggat data och bott hemma i min mindre hemstad vilket har varit endast helt okej. Ämnet är jättekul men vissa kursers har varit flummiga och riktigt tråkiga där man inte lärt sig något. Är relativt driven gillar utmaning, vilket inte alltid återspeglat sig i mina kurskamrater.

Har följaktligen sökt till Chalmers, där jag också kom in på Tek. Matematik. Dock så gillar jag att bo i min hemstad, så nu sitter jag i ett känslomässigt dilemma:

Ska jag gå om ett år och börja betala en dyr hyra, för att å andra sidan börja plugga på ett universitet med bättre rykte, säkert lite roligare kurser, och drivna kursare? Alternativet hade varit att bli klar ett år tidigare, med mindre lån, i en stad jag gillar, från en lite sämre utbildning, där jag får visa framfötterna med egna projekt istället.

Märker nu när jag skriver att jag i princip söker tröst och bekräftelse för att studera i min hemort istället för vad som är ett "faktiskt coolt universitet" i mina ögon. Jag hade gärna hört lite åsikter och tankar.

Fundera över hur du kommer känna om 20 år om du valt ”fel” alternativ. Är det jobbigare att du har varit hemifrån 5 år och ha lite mer lån (tänk på att pengar tappar i värde så lån blir mindre relativt annat) eller att aldrig varit hemifrån och undra hur det kunnat bli bara för att ha mindre lån?

Är det så att du inte känner att de runtom dig är drivande och du själv är driven så är du troligen på fel plats men det är min åsikt

Jag har även märkt att namnet på skolan _ibland_ väger tungt, speciellt om det är någon som inte känner till akademiska världen eller har själv gått på en ”tuffare”/mer prestige skola. Det senare är tyvärr en fördom som finns bland de som gått i de ”tuffare” skolorna (jag har den själv tyvärr).

Sen ändras saker med tiden så dessa fördomar dör förhoppningsvis ut ”snart” …

Permalänk
Medlem

Jag har inte rekryterat direkt, men varit inblandad i och rådfrågad av närmsta chefer kring rekryteringar rätt ofta i 5+ år inom systemutveckling. Min bedömning är att namnet som står på pappret har ganska liten betydelse i praktiken, det går alldeles utmärkt i Sverige att läsa på mindre universitet och högskolor också.

Du får nog göra valet utifrån andra aspekter, större stad kontra studielån, använda magkänslan lite.

Sen vet jag inte exakt vad du läser men numera finns det ju mängder av master-program, så där har du ju också alternativet att vara kvar hemma, läsa upp till 180 hp och sen läsa en master någon annanstans. Då har du också lite tid att fundera på vad du egentligen vill göra. Det är inte nödvändigtvis KTH och Chalmers som gäller då heller, de små lärosätena kan ibland ha nischat sig på områden som de är väldigt duktiga på.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk

"säkert lite roligare kurser" - kolla upp kurserna idag. Människor är olika; tänk om du valt baserat på vad någon annan har sagt?

Permalänk

Civilingenjör visar att man under sin studietid klarade av högt tempo och man då presterade bra om betygen visar detta. Ju, svårare utbildning, ju mer bevisar det. Det är då inte fel att anta att om en person en gång tidigare presterar bra och ha lätt för att lära sig även kommer ha denna förmåga senare. En avklarad civilingenjörs utbildning visar också att man ej är kass på matematik.

Ju fler år som går efter något ju mindre värde får detta. Jag hade en gång en t.ex. Lektor på högskolan som hade fixat sin doktorsexamen när han var runt 25år, det var riktigt imponerade. Han var när jag läste över 60år och väldigt många studenter undrade vad han hade gjort de senaste 35åren? Då han inte precis var den bästa på skolan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Civilingenjör visar att man under sin studietid klarade av högt tempo och man då presterade bra om betygen visar detta. Ju, svårare utbildning, ju mer bevisar det. Det är då inte fel att anta att om en person en gång tidigare presterar bra och ha lätt för att lära sig även kommer ha denna förmåga senare. En avklarad civilingenjörs utbildning visar också att man ej är kass på matematik.

Ju fler år som går efter något ju mindre värde får detta. Jag hade en gång en t.ex. Lektor på högskolan som hade fixat sin doktorsexamen när han var runt 25år, det var riktigt imponerade. Han var när jag läste över 60år och väldigt många studenter undrade vad han hade gjort de senaste 35åren? Då han inte precis var den bästa på skolan.

Det enda en avklarad civilingenjörsexamen visar är att man klarade av att ta den examen. Arbetslivet liknar väldigt lite den miljö man befinner sig i när man läser en utbildning på universitet. Det handlar inte bara om att ta upp kunskap, utan även om att förstå vilken kunskap du faktiskt behöver, lära dig, och sedan omsätta kunskapen i en befintlig miljö.

Jag kan så här 25 år senare fortfarande komma ihåg en av mina första telefonintervjuer efter jag avslutat min utbildning. Jag hade sökt ett jobb som var helt relevant för den utbildning jag gått. Mannen i andra änden säger "Då kan vi börja lära upp dig direkt". Efter samtalet tyckte jag det var otroligt fräckt sagt och jag tog det som en förolämpning. Visst kan man fundera på exakt vad han menade, men det ligger något i det. Anställer jag en person direkt från skolan så räknar jag med att personen behöver väldigt mycket hjälp. Exakt hur mycket kan vara svårt att ta reda på eftersom det inte finns så mycket att gå på. Att man läst en civilingenjörsexamen är på intet sätt en garanti. Jag måste se till att mitt team har tid att hantera upplärningen, annars blir det sällan bra.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!