Chrome snabbaste webbläsaren i nytt prestandatest

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Midvintersorg:

Gillar Firefox men YouTube laggar i 4k. Det gör det inte i Chrome/Edge. Vet någon varför?

Förutom det ovan nämnda kring codecs och liknande är det tyvärr inte omöjligt att det kanske pågår lite bus kring det där... Grävde lite själv kring en del strul nyligen och baserat på andras findings verkar det som att Google straffar dem som, likt mig, använder pluginet "Return YouTube dislikes" som exempel.
För mig är inte själva videouppspelningen något problem, utan den slutar bara buffra videon helt och det händer även i 1440p och 1080p Premium-bitrate. >_<

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Personlig integritet vinner över prestanda så jag kör firefox på linux. Men har inte upplevt några problem med prestandan trots detta.

Permalänk
Medlem

Upplevde en konstig bugg med Chrome på telefonen där den sa att det inte fanns tillgång till internet. Byte till Firefox och då funkade det. Testade såklart att starta om telefonen först.

På datorn använder jag båda men den långsiktiga planen är väll att gå över mer till Firefox.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem

Inte förvånande att Chrome är snabbast. Det är ju den överlägset största browsern med enorma Google i ryggen. Firefox kunde va bättre men fungerar tillräckligt bra för att va min daily driver. Kör den både på mobilen och alla mina datorer. Viktigt att stå upp mot Google & för att det ska finns alternativ. Container tabs är en grym funktion för att slippa köra olika fönster/webbläsare när man har flera konton jag inte vill va utan. Samma med att inte få en stukad ublock origin, den överlägset bästa adblockern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Känns aningen ointressant då Firefox inte känns långsam och jag föredrar allt annat som FF bjuder på.

Mjo. Det finns andra värden än rå prestanda.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Det tråkiga är ju att i princip allt utom FF är Chromium, bara med lite olika skins och funktioner.

Så går det när användare låter en webbläsare bli alldeles för dominerande. Bryr man sig om ett öppet och välfungerande internet bör man byta till FF.

Ladybird kan bli ett intressant tredje alternativ i framtiden. https://ladybird.org/

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Daemon:

Förutom det ovan nämnda kring codecs och liknande är det tyvärr inte omöjligt att det kanske pågår lite bus kring det där... Grävde lite själv kring en del strul nyligen och baserat på andras findings verkar det som att Google straffar dem som, likt mig, använder pluginet "Return YouTube dislikes" som exempel.
För mig är inte själva videouppspelningen något problem, utan den slutar bara buffra videon helt och det händer även i 1440p och 1080p Premium-bitrate. >_<

Bara som dubbelkoll, du kör senaste versionen (128.0)? De fixade ett problem som orsakade exakt de symtomen i version 127.0.2 vilket löste det helt för mig. Har också RYD samt uBlock Origin m.fl.
Problemet var på YouTubes sida (ogiltig metadata för VP9), men Firefox la in en workaround.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Kör en blandning av Vivaldi, Opera, och Firefox. Mängder med olika profiler beroende på vad jag gör, men håller på att migrera bort från Opera till Vivaldi.

På ämnet och också från PC World:

https://www.pcworld.com/article/2384494/i-finally-got-sick-of...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Med hur många flikar? Använd någon extension som sköter om dem om du har många. Jag kör Sidebery, men det finns många andra om man inte vill ha tabbarna vertikalt. (Att inte ha det när man har mer än typ 15 är i mina ögon galet dock! )

Jag har tekniskt sett 407 tabbar, men av dem är nästan alla som bokmärken och tar inget minne/CPU. Har typ 15 st som faktiskt använder minne nu (strax under 6 GB).

Linux, inga extensioner, 5 st tabbar öppna och Firefox använder/reserverar 8Gb (av 64), inte bara det men cpu:n går upp till och från. Vivaldi, inga extensioner, samma tabbar öppna och den drar istället 1.5Gb och cpu:n håller sig stilla.

Använder fortfarande Firefox ibland, men det är inte mitt dagliga val, det är Vivaldi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Så går det när användare låter en webbläsare bli alldeles för dominerande. Bryr man sig om ett öppet och välfungerande internet bör man byta till FF.

Ladybird kan bli ett intressant tredje alternativ i framtiden. https://ladybird.org/

Med tanke på att mozilla får typ 500 miljoner dollar om året för att finnas som konkurent till chrome, så tror jag de mer sitter och latar sig. De gör inget vettigt. Bara mer bloat i någon som borde vara en webbläsare, inte allt-och-lite-till-i-ett. Sedan så kan du t.ex. inte donera direkt till firefox för vidareutveckling o.dyl. utan du måste donera till mozilla som kan ge ett har hundra miljoner mer i lön till VD:n.

Permalänk
Medlem

Laddar man enstaka sidor märker man ingen skillnad ens på långsamma datorer.
Är man en tab hoarder med ADHD så blir Chrome snabbt oanvändbart medan Firefox bara fungerar.
För att inte tala om inställningsmöjligheter och tillägg.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Thomas:

Bara som dubbelkoll, du kör senaste versionen (128.0)? De fixade ett problem som orsakade exakt de symtomen i version 127.0.2 vilket löste det helt för mig. Har också RYD samt uBlock Origin m.fl.
Problemet var på YouTubes sida (ogiltig metadata för VP9), men Firefox la in en workaround.

Sedär, det hade jag inte hört. Hade uppdateringen tankad, men inte startat om Firefox på ett bra tag.
Tack för tipset, ska se om det gjorde susen!

Edit: Verkar fungera! Lyckades rulla igenom Gamers Nexus senaste Intel-video i 4k utan några låsningar. <3

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Linux, inga extensioner, 5 st tabbar öppna och Firefox använder/reserverar 8Gb (av 64), inte bara det men cpu:n går upp till och från. Vivaldi, inga extensioner, samma tabbar öppna och den drar istället 1.5Gb och cpu:n håller sig stilla.

Använder fortfarande Firefox ibland, men det är inte mitt dagliga val, det är Vivaldi.

Enligt min aktivitetshanterare på den bärbara datorn jag använder just nu så står det Firefox (17) och att den använder 2.3GB Har nog minst 6-7 tillägg aktiva och minst 5 flikar uppe hos mig nu

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

På min gammel-nya dator kör jag floorp, hittar ingenstans hur många tabbar jag har öppna utan att behöva räkna alla, men kanske 20-tal, enligt Taskmanager i win10, så använder floorp strax över 3gig ram. Men på nya-nya-datorn jag kör mest på, så har jag nog närmare 100 tabbar, men den burken är avstängd just nu, så det kan jag inte kolla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Jag har 64GB på mina 2 datorer.. Det är inte sällan Firefox tar 20-30 GIG.

What? Jag kör typ 20 flikar. Har inte passerat 4 gig än (hela systemet). Då har har jag även VSC öppet. Kör du norr om 200 flikar då?

Sen fattar jag inte vad det är för prestanda man märker då man ligger under 1ms i mätningen. Låter mera som fel i konfigurationen.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

What? Jag kör typ 20 flikar. Har inte passerat 4 gig än (hela systemet). Då har har jag även VSC öppet. Kör du norr om 200 flikar då?

Sen fattar jag inte vad det är för prestanda man märker då man ligger under 1ms i mätningen. Låter mera som fel i konfigurationen.

Ska åka nedåt landet i eftermiddag, datorn avstängd.
Om jag kommer ihåg, så ska jag kolla ram-användningen direkt vid uppstart. Det sticker nog iväg rejält då tab-sleep inte gått in i början (antar jag).
Har nog kanske typ 100-ish tabbar i 4-7 fönster.

Permalänk
Medlem

Idag tycker jag nästan att diskussionen kring hur mycket RAM som webbläsaren använder känns onödig.
RAM är till för att användas och om det är 3 eller 6 GB spelar mindre roll. Ens dator bör ha tillräckligt med RAM att göra vardagssysslor utan att behöva använda växlingsminnet på SSD/HDD.

Håller också med om integritet går före prestanda i alla lägen. Särskilt när den verkliga upplevda prestandan med Firefox inte stör (mig).

Använder också Edge och Chrome (Firefox också) i jobbet och där är det så att Intranätet får köras i Edge, ärendehanteringssystemet i Chrome och Firefox för diversesidor och Google sökningar (generellt beskrivet).
Märker ingen skillnad på webbläsarna i prestanda.

Kan ju sedan tycka att Firefox utvecklarna har fel fokus där de försöker baka in saker istället för att ha förinstallerade plug-in's som man kan avaktivera/ta bort.
Pocket är en sådan funktion som jag tycker borde slitas ur själva Firefox och vara en plug-in istället.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Meh, snabbaste webbläsaren är som kostråd, håll fast vid vad du äter, emellanåt kommer du äta helt rätt ..
Så håll fast vid din favorit, emellanåt kommer den vara snabbast....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Upplever ibland lagg på youtube, att filmklippet behöver buffra i chrome. Inte varje dag men någon gång då och då.
Laddar jag in samma video på Microsoft Edge brukar det komma igång direkt. Jag har youtube premium så vet inte vad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Midvintersorg:

Gillar Firefox men YouTube laggar i 4k. Det gör det inte i Chrome/Edge. Vet någon varför?

Skrivet av s0sdaf:

Ah ok, nä den har jag inte sett. Kollat så att du inte har fler adblockers installerade? Även gamla som du glömt inaktivera/avinstallera?
Jag hjälpte en bekant en gång och då var det problemet. När jag tog bort alla adblockers utom UBlock Origin så löste sig allt (han fick varningar från youtube om sin adblocker innan vi löste det).

Kan vara så att de stödjer olika uppsättningar med codecs (H264/AVC stödjer nog alla, men sen har du också VP9 och AV1). Vissa kanske bara går att avkoda på GPU om din browser och GPU har support för det. Du kan högerklicka på videon och trycka på "Stats for nerds" för att se vilken codec som används.

Kan nämna att Firefox har stöd för hårdvaruacceleration av AV1 sedan version 100.
https://www.mozilla.org/en-US/firefox/100.0/releasenotes/

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Alla webläsare är väl snabba nu för tiden. Tycker alla nya snabbtest av webläsare är en stor gäspning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Idag tycker jag nästan att diskussionen kring hur mycket RAM som webbläsaren använder känns onödig.
RAM är till för att användas och om det är 3 eller 6 GB spelar mindre roll. Ens dator bör ha tillräckligt med RAM att göra vardagssysslor utan att behöva använda växlingsminnet på SSD/HDD.

Håller också med om integritet går före prestanda i alla lägen. Särskilt när den verkliga upplevda prestandan med Firefox inte stör (mig).

Använder också Edge och Chrome (Firefox också) i jobbet och där är det så att Intranätet får köras i Edge, ärendehanteringssystemet i Chrome och Firefox för diversesidor och Google sökningar (generellt beskrivet).
Märker ingen skillnad på webbläsarna i prestanda.

Kan ju sedan tycka att Firefox utvecklarna har fel fokus där de försöker baka in saker istället för att ha förinstallerade plug-in's som man kan avaktivera/ta bort.
Pocket är en sådan funktion som jag tycker borde slitas ur själva Firefox och vara en plug-in istället.

Det är en stor skillnad att använda ram för det behövs, och det enorma minnesläckan firefox dragits med i decennier.. öppnar och stänger man flera tabbar så ligger mycket av användningen kvar, tills man stänger det fönstret tabbarna var i, då droppar firefox den allokerade minnet från det fönstret.

Permalänk
Medlem

Jag offrar gärna lite prestanda för att slippa använda google's blink engine. Speciellt nu när manifest v2 slopas i denne.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att ta testet seriöst när jag själv fick 4 gånger Firefox resultat med ungefär en halv miljon tabbar öppna, Spotify igång, multitaskar annat och även uppdaterar datorn. Visserligen kör jag Linux och har en snabbare processor (5800X3D) men det borde inte göra 4ggr under sämsta förutsättningarna.

Fick nära på identiskt resultat i Chromium.

Permalänk
Medlem

Man måste ju inte köra Edge eller Chrome för att köra chromium.

Både Ungoogled Chromium och Thorium är snabba som fan och man slipper spyware
https://medium.com/@mihirgrand/browser-comparison-finale-chro...

Men jag håller mig till FF tills vidare

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Vad är tillräckligt med RAM? Varför ska vi premiera bloatware och andra resurskrävande program?
Det säljs fortfarande massor med laptops med 8GB RAM.

Själv tycker jag fortfarande att 8GB RAM räcker till mycket, men inte om man kör ett sönderbloatat Windows 11.

Permalänk
Medlem

Använt Firefox sedan urminnes tider, inga problem.

Visa signatur

Intel i7 10700k - Noctua NH-D15 chromax - Asus Maximus XII Hero - G.Skill 32GB 3600MHz Trident Z Neo - MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO - Corsair RM750x V2 - Phanteks P600S - Asus ROG Swift PG329Q - Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Om man vill ha en snabb webbläsare så kanske Lynx kan vara något. Lite begränsad upplevelse dock men den är snabb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Inte min bild men sidan ser ut såhär ibland i Youtube i FF för mig när jag klickat på en video, detta håller sig oftast runt 5 sekunder. Kör med Ublock Origin.

https://preview.redd.it/ewx6gntkctoc1.png?auto=webp&s=bb25cbb2de3167c2f232604ff89d544ad467afbf

Det där får jag ofta och då trycker jag bara på refresh så funkar det igen.

Permalänk
Medlem

Youtube fungerar bättre på Chrome säger ni...
https://www.theregister.com/2024/07/12/chromium_api_system_in...

Citat:

"Today, we primarily use this extension for two things: To improve the user experience by optimizing configurations for video and audio performance based on system capabilities [and] provide crash and performance issue reporting data to help Google services detect, debug, and mitigate user issues," a Google spokesperson told us on Thursday.