Chrome snabbaste webbläsaren i nytt prestandatest

Permalänk
Melding Plague

Chrome snabbaste webbläsaren i nytt prestandatest

Chrome tog hem förstaplatsen medan Firefox kom sist.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Aldrig upplevt Firefox som långsamt, även på 12 år gamla datorer (som jag fortfarande använder till vardags)

Permalänk
Medlem

Chrome må vara snabbast (jag kör Edge, vilken enligt mig är en bättre variant av Chromium än Chrome). Men i första hand använder jag Firefox numera (efter 15 års uppehåll från Firefox). På en modern dator märker man ingen som helst skillnad i prestanda, och med Firefox får man betydligt mer potenta tillägg, tex adblockers.

Det där med 'privacy' kan man diskutera. Använder man Windows (som jag i huvudsak gör) får man förutsätta att allt man gör läcker ändå till tredje part, oaktat Chrome eller Firefox. Givet det antagandet spelar val av webbläsare mindre roll.

Visa signatur

Vänligen,
Gabe

Permalänk
Snusfri

Chrome är fortfarande skräp enligt mig, hemsk webläsare.
Firefox 4 Lyfe.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Känns aningen ointressant då Firefox inte känns långsam och jag föredrar allt annat som FF bjuder på.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast | MSI RTX 4060 8GB Ventus OC (temporärt) | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G PCIE5 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE

Permalänk
Medlem

FireFox på L Mint.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Hur är fördelningen av webläsare hos sweclockers läsare? Borde ju finnas siffror från backend-snubbarna på det tycker man?

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit är inte längre bra, alls. Undvik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Hur är fördelningen av webläsare hos sweclockers läsare? Borde ju finnas siffror från backend-snubbarna på det tycker man?

Drygt ett år gammal, men: https://www.sweclockers.com/artikel/36638-veckans-fraga-vilke...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av s0sdaf:

Aldrig upplevt Firefox som långsamt, även på 12 år gamla datorer (som jag fortfarande använder till vardags)

Märkbart långsammare att ladda sidor än Chrome, Edge, Brave, Opera. Och än mer långsammare för Youtube där sidan ibland om man haft webbläsaren öppen länge, ibland blir helt svart när man laddar en video.

Permalänk
Medlem

Firefox har väl typ alltid varit långsammast.
Kör Thorium just nu för jag avskyr Chromes nya GUI ändringar. Men ser det som svårt att överge Chrome.
Provade alla webbläsare nyligen och avskyr interfacet på alla förutom Chrome.

Sen ska det ju fungera felfritt med sync till mobilen o paddan där jag kör Chrome.

Permalänk

Firefox är fortfarande #1 för mig. Nackdelen är ju att den äter ramminne.

Permalänk
Medlem

Det spelar ingen roll längre nu när Chrome inför Manifest V3. Bara det kommer skapa en massflykt till alternativ.

Permalänk
Medlem

Verkar stämma ganska bra med kommentarerna här också

Hur ser det ut med mer officiella siffror av besökare @Edin ?

Permalänk
Medlem

Kört Firefox både på Linux och Windows i runt 15 år, och några år på mobilen, aldrig upplevt den som långsam.
Har Chrome installerad dock som reserv..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Märkbart långsammare att ladda sidor än Chrome, Edge, Brave, Opera. Och än mer långsammare för Youtube där sidan ibland om man haft webbläsaren öppen länge, ibland blir helt svart när man laddar en video.

Inget jag upplevt iallafall, får dock erkänna att jag inte testat alla de webbläsarna. Tror inte alla finns till Linux ändå. Kör Windows ibland men inte som daily driver.
Aldrig sett det du beskriver att den blir helt svart. Som värst har jag haft igång datorn i flera månader med hundratals flikar öppna.

Tyckte det blev för rörigt så det undviker jag nu för tiden, men upplevde inte att prestandan påverkades särskilt mycket. De flesta flikarna läggs ju i standby när de inte används på ett tag.

Permalänk
Medlem

några tusendelar längre är jag redo att vänta. Google vet redan tillräckligt om dig, du behöver inte bruka deras webbläsare med

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte-elite:

Firefox är fortfarande #1 för mig. Nackdelen är ju att den äter ramminne.

Firefox är alltid 1:a för mig. Det gör alla webbläsare.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Firefox är alltid 1:a för mig. Det gör alla webbläsare.

Mja, är väl mest Chrome som är känt för det; https://imgur.com/OPbwlbd

Men den kanske har blivit bättre på den fronten med åren

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Mja, är väl mest Chrome som är känt för det; https://imgur.com/OPbwlbd

Men den kanske har blivit bättre på den fronten med åren

Beror nog också på hur mycket tillägg och tabbar man har uppe. Mitt Firefox använder ca 6GB RAM just nu enligt Windows 11s aktivitetshanterare

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Kör just nu Floorp som main webbläsare på alla mina maskiner (utom HTPCn som kör Edge), tycker att den är rikitgt bra än så länge, annars har jag bytt till Firefox där floorp inte går för att komma ifrån google-/MS-monopolen på min data.
Enda jag saknar i floorp som fungerar i firefox är enhancer for youtube

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av s0sdaf:

Inget jag upplevt iallafall, får dock erkänna att jag inte testat alla de webbläsarna. Tror inte alla finns till Linux ändå. Kör Windows ibland men inte som daily driver.
Aldrig sett det du beskriver att den blir helt svart. Som värst har jag haft igång datorn i flera månader med hundratals flikar öppna.

Tyckte det blev för rörigt så det undviker jag nu för tiden, men upplevde inte att prestandan påverkades särskilt mycket. De flesta flikarna läggs ju i standby när de inte används på ett tag.

Inte min bild men sidan ser ut såhär ibland i Youtube i FF för mig när jag klickat på en video, detta håller sig oftast runt 5 sekunder. Kör med Ublock Origin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Hur är fördelningen av webläsare hos sweclockers läsare? Borde ju finnas siffror från backend-snubbarna på det tycker man?

Det tråkiga är ju att i princip allt utom FF är Chromium, bara med lite olika skins och funktioner.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte-elite:

Firefox är fortfarande #1 för mig. Nackdelen är ju att den äter ramminne.

Jag kan tycka att det är en bra grej att den faktiskt använder snabbt RAM. Varför ska man annars ha en massa RAM.

Permalänk
Medlem

Inte direkt förvånad. Firefox har ju bara blivit sämre och sämre med åren. Mobilversionen är dessutom otroligt trög och vägrar många gånger att ladda sidor tills man stänger den helt och provar igen.

Jag gick över till Brave för några månader sedan och jag kommer aldrig använda FF igen. Gjorde detta trots att jag nästan uteslutande använt Firefox i mer än 15 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Aldrig upplevt Firefox som långsamt, även på 12 år gamla datorer (som jag fortfarande använder till vardags)

Beror ju en del på hur de används med. Firefox med Noscript och en adblocker kommer ju givetvis navigera markant snabbare än "vanilla" Chrome.

Det är säkert mer märkbart på sämre hårdvara, men jag måste ha kört Firefox i snart 20 år och har inga planer på att byta. Självklart har jag provat fler webbläsare, använder Edge och Chrome på jobbet för arbetssysslor. Men jag tycker Firefox har bättre och mer anpassningsbart UI samt verkar respektera deras användare en aning mer.

Men provar man navigera med samtliga läsare i originalutförande så är ju Chromium-läsare snabbare, det har inte varit någon hemlighet i många år nu.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moriquende:

Inte direkt förvånad. Firefox har ju bara blivit sämre och sämre med åren. Mobilversionen är dessutom otroligt trög och vägrar många gånger att ladda sidor tills man stänger den helt och provar igen.

Jag gick över till Brave för några månader sedan och jag kommer aldrig använda FF igen. Gjorde detta trots att jag nästan uteslutande använt Firefox i mer än 15 år.

Förutom YouTube så tycker inte jag att Firefox blivit sämre och jag tror inte ens det är Firefox fel med YouTube, tror mer på att det är Google

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte-elite:

Firefox är fortfarande #1 för mig. Nackdelen är ju att den äter ramminne.

Hur lite ram har du som du måste husa med?

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Inte min bild men sidan ser ut såhär ibland i Youtube i FF för mig när jag klickat på en video, detta håller sig oftast runt 5 sekunder. Kör med Ublock Origin.

https://preview.redd.it/ewx6gntkctoc1.png?auto=webp&s=bb25cbb2de3167c2f232604ff89d544ad467afbf

Det är ju högst troligen något fuckery från Googles sida, så inget ff kan lastas för i mitt tycke.
Finns alldeles för mycket rapporter om att "user agent" och, adblock eller inte spelar roll för att jag ska avfärda det

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Förutom YouTube så tycker inte jag att Firefox blivit sämre och jag tror inte ens det är Firefox fel med YouTube, tror mer på att det är Google

Det ÄR Google.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Märkbart långsammare att ladda sidor än Chrome, Edge, Brave, Opera. Och än mer långsammare för Youtube där sidan ibland om man haft webbläsaren öppen länge, ibland blir helt svart när man laddar en video.

Märkligt att man kan uppleva det så olika....

Personligen trodde jag att "prestandatest" på webbläsare var något som hörde 90-talet till.

Jag minns inte ens när jag senast klickade på något som inte öppnade sig på ett ögonblick.... Det måste vara, ja.... Säg iaf 10år sen.

Har kört FF så länge jag kan minnas.
Produkter och tjänster från stora drakar som Google och MS vägrar jag av princip att använda.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d