Nu måste Apple släppa in konkurrenter i Apple Pay

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nikodemous:

Jag tycker om de nya lösningarna genom betalning med både kort och mobil. Med det sagt så anser jag att de digitala lösningarna alltid är föremål för hackergrupper. Vi ser tex påverkansförsök från det stora landet i öst som ökat sedan 2022. Hade jag viljat lamslå ett land, så hade jag först och främst lamslagit civilsamhället. Här torde ju betalningssystemet vara rena ögongodis för främmande makter. Därför har vi i mitt hushåll 5000 kr liggande här hemma i kontanter. Minsta laget, men alltid nåt.

Det jag menar är att kort och mobil anser jag vara lika säkra/osäkra. Kontanter däremot är en helt annan femma. Den stora frågan är: vem orkar bära omkring på blytunga kronor och en massa papperslappar med risken i bakhuvudet att nån hackergrupp sänker banksystemet?😁

Folk glömmer så lätt att vi hade värdetransportrån var och varannan vecka i början av 2000-talet.. att köra runt kontanter i bilar är den minst säkra lösningen.

https://www.di.se/nyheter/vardetransportran-snart-ett-minne-b...

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Jag är helt säker på att det du skriver stämmer, jag har ingen koll. Men mitt Visakort eller mina kontanter behöver aldrig uppkoppling

Jo ditt Visakort behöver uppkoppling.
Om butikens uppkoppling ligger nere så kan bara något enstaka offlineköp göras innan kortet säger nej.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | MB: MSI Pro B650-P WIFI | CPU: AMD Ryzen 5 7600X | Internminne: Corsair Vengence 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | GPU: INTEL Arc A750 8GB | SDD: Samsung 990 Pro 2TB - Intel 600p 480GB | HDD: 2x Toshiba Enterprise MG09 Series 18TB - WD Elements Desktop 12TB - 2x WD Elements Desktop 5TB - 2x WD 5TB - 3x WD 3TB (70TB total) | Skärm: Dell 2715H | Dell S2721QSA | BenQ G2420DHBL | Philips 233V | Projektor: Optoma HD65 on 120" | PSU: Corsair RM750x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Den stora frågan är: vem orkar bära omkring på blytunga kronor och en massa papperslappar med risken i bakhuvudet att nån hackergrupp sänker banksystemet?😁

Alla med lite sunt förnuft och känsla för personligt ansvar?

Men jag inser att de som tillhör den kategorin rasar i antal rasande snabbt.... Numera verkar det alltid vara "någon annan" som ska lösa allt som händer..... och ta ansvar för allt som går fel..... även om ens eget agerande är orsaken till att något gått fel....

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mcgreag:

Jo ditt Visakort behöver uppkoppling.
Om butikens uppkoppling ligger nere så kan bara något enstaka offlineköp göras innan kortet säger nej.

I det scenario du beskriver ställs inga krav på uppkoppling på själva Visakortet.

Min poäng var att ett gammalt hederligt plastkort är otroligt mycket mer robust, tål otroligt mycket mer stryk och behöver inget batteri för att fungera.

Om butikens läsare inte fungerar så faller ju givetvis allt, oavsett vilken teknik man använder sig av i "sin ände".
Det är då man tar fram papperslapparna som tydligen ingen orkar släpa på längre.....

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Jag är helt säker på att det du skriver stämmer, jag har ingen koll. Men mitt Visakort eller mina kontanter behöver aldrig uppkoppling

Dock så måste telefonen ha batteri, man får inte ha tappat den tidigare på dagen så skärmen sprack, eller råkat ramla i sjön med den....

Som sagt, den digitala tekniken är så fragil.

"ramla i sjön med den" Det var det mest långsökta grejen någonsin
Och de flesta populära mobiler idag överlever det också Och en spräckt skärm påverkar ju inget heller direkt om du inte lyckas förstöra den helt.
Batteri, ja har man inget batteri så sure, har själv aldrig råkat ut för det under alla år men någon kanske har dåligt minne och går ut med 5% batteri på mobilen vad vet jag, då kanske det är ett problem

Skulle knappast säga digitala tekniken (betalkort är ju också en digital teknik egentligen) är fragil när det gäller betalningar.
KOntanter är väl alltid bra att ha för mataffärer, då fler o fler inte tar kontanter längre förutom dessa. Har alltid kontanter hemma dock.
Mitt mastercard har jag inte använt på hur länge som helst dock, finns 0 anledningar att jag ska ta med det i mitt fall. Bara skönt att slippa ta med onödiga saker när man är ute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Kontanter och kort är ju perfekt, omöjliga att tappa bort eller ha sönder.

Touché...

Tappa bort kan man givetvis göra.

Men jag vidhåller mitt ställningstagande att både kontanter och kort är otroligt mycket mer robusta och tål otroligt mycket mer skit än en smartphone innan de är så pass förstörda att tappat sin funktion.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mcgreag:

Jo ditt Visakort behöver uppkoppling.
Om butikens uppkoppling ligger nere så kan bara något enstaka offlineköp göras innan kortet säger nej.

Det är ett policybeslut som är fattat utifrån att (den civiliserade) världen till 99% är uppkopplad och att det nästan alltid är enklare att ordna en fungerande uppkoppling än det är att gå över till andra betalmetoder.

Det är alltså inget tekniskt krav för att kort ska fungera att betala med, det finns fortfarande köpställen och terminaler där offlinetransaktioner är det förväntade, t ex på kryssningsfartyg.

Om det finns fog för det och korrekt dokumentation från handlaren, kan dragning från ditt konto ske upp till ett år efter köptillfället, undantaget Visa electron och Maestro.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Touché...

Tappa bort kan man givetvis göra.

Men jag vidhåller mitt ställningstagande att både kontanter och kort är otroligt mycket mer robusta och tål otroligt mycket mer skit än en smartphone innan de är så pass förstörda att tappat sin funktion.

Många plastkort har varit på bristningsgränsen vid slutdatumet genom åren (har aldrig förstört någon mobil däremot), nu används de inte alls och ligger väl skyddade hemma (man kan alltså använda dem som backup om det skulle krisa, precis som liggande kontanter i hemmet).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Folk glömmer så lätt att vi hade värdetransportrån var och varannan vecka i början av 2000-talet.. att köra runt kontanter i bilar är den minst säkra lösningen.

https://www.di.se/nyheter/vardetransportran-snart-ett-minne-b...

Ja, men dessa värdetransporter påverkade ju inte säkerheten hos den gemene småspararen då bankerna stod för smällen vid ett eventuellt rån.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Så om jag blir överfallen och får tummen avskuren kan förövaren nyttja mitt konto i mitt namn? Awesome för bovar och banditer... Men ja jag vet inte. Att skära av min tumme är väldigt mycket lättare än att få mig att avslöja min pinkod. Plånboken är alltid med ändå, för även om jag fyller 40 i år och alltså blir legit gubbjävel så får jag lik förbannat visa leg på systemet mer smickrande ofta än jag förtjänar

Så du skulle inte gett dom din pin kod om de hotar att ta ditt liv?

Finns id genom bankid nuförtiden och systembolaget godtar det som id

Permalänk
Medlem

Död åt QR-koden i SL-appen och välkommen NFC-blippning.

På riktigt. Jag vet att folk säger "jag kan hantera att scanna QR-koden jättesnabbt" - OK, jag med. Men de fem personerna som står framför mig mig vid spärren har oftast rätt dålig koll.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.7 GHz | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 4070 Super Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Död åt QR-koden i SL-appen och välkommen NFC-blippning.

På riktigt. Jag vet att folk säger "jag kan hantera att scanna QR-koden jättesnabbt" - OK, jag med. Men de fem personerna som står framför mig mig vid spärren har oftast rätt dålig koll.

Om det Medbor skriver, så kommer inte SL få använda NFC för biljetter, bara för Wallet/betala med kort. Om jag förstått han rätt

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Dina blippar är antagligen alla av en eller kanske två olika tekniska sorter som enkelt skulle kunna kombineras till så många. Det brukar mer vara ett administrativt problem, att de som utfärdar dom bara vill använda ”sina egna” taggar.

Din mobil kommer också ge ifrån sig sitt eget id, så det skulle inte göra någon skillnad för det problemet.

Absolut, men kan lova att pressen på utfärdarna skulle öka 1000x när användarna får veta att man kan få in taggen i mobilen.

Att få in alla taggar i mobilen skulle vara nått jag skulle orka strida för, att göra detsamma för att minimera antalet taggar, uppenbarligen har jag inte orkat ta den striden ännu.

Jag tänker även att man bör(?) kunna regga NFC idt i mobilen programmatiskt? Dvs utan att som i många sdminsystem för taggar behöva scanna taggen på plats hos nån ”it”/kontors-avdelning.

Man borde ju även kunna göra saker som backup och delning av taggarna via icloud, så jag likaväl kan panga in dom i min Apple Watch. Men det är väl just allt det där som utfärdarna av taggarna inte vill ska kunna ske. Problematiskt.

Skrivet av jnsson:

Du måste inte ha ett kort? Du kan ju ha den i mobilen i SL appen. Eller är det så att du inte gillar QR-koden? SL-kortet är det enda jag vill ha på ett fysiskt kort. Allt annat har jag i telefonen numera

Ja det är qr-koden som är problemet. Jag förstår inte hur den totalt värdelösa lösningen öht lämnade ritbordet.
Folk som har utvecklat den lösningen kan inte ha testat den själva irl en enda gång.
Skulle säga att man tappar minuter varenda bussresa på att folk ska stå coh försöka få qr-läsningen att funka.

Ungefär hälften av gångerna (grovt uppksattat) vinkar chaffisen på folk utan att scanningen gått ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Absolut, men kan lova att pressen på utfärdarna skulle öka 1000x när användarna får veta att man kan få in taggen i mobilen.

Att få in alla taggar i mobilen skulle vara nått jag skulle orka strida för, att göra detsamma för att minimera antalet taggar, uppenbarligen har jag inte orkat ta den striden ännu.

Jag tänker även att man bör(?) kunna regga NFC idt i mobilen programmatiskt? Dvs utan att som i många sdminsystem för taggar behöva scanna taggen på plats hos nån ”it”/kontors-avdelning.

Man borde ju även kunna göra saker som backup och delning av taggarna via icloud, så jag likaväl kan panga in dom i min Apple Watch. Men det är väl just allt det där som utfärdarna av taggarna inte vill ska kunna ske. Problematiskt.

Ja det är qr-koden som är problemet. Jag förstår inte hur den totalt värdelösa lösningen öht lämnade ritbordet.
Folk som har utvecklat den lösningen kan inte ha testat den själva irl en enda gång.
Skulle säga att man tappar minuter varenda bussresa på att folk ska stå coh försöka få qr-läsningen att funka.

Ungefär hälften av gångerna (grovt uppksattat) vinkar chaffisen på folk utan att scanningen gått ok.

Frågan är dock om de kan använda NFC:n till detta, som du vill om det som Medbor skrev tidigare i tråden, att detta bara gäller betalkort? På den bussterminalen jag jobbar på inom SL så fungerar QR-koderna för det mesta bra, men det beror också en hel del på avläsaren. En sak den inte gillar är när solen ligger rakt på den. Jag har åkt med bussar som har väldiga problem med QR-koden. Nu har jag inte QR-kod, men sett.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Frågan är dock om de kan använda NFC:n till detta, som du vill om det som Medbor skrev tidigare i tråden, att detta bara gäller betalkort? På den bussterminalen jag jobbar på inom SL så fungerar QR-koderna för det mesta bra, men det beror också en hel del på avläsaren. En sak den inte gillar är när solen ligger rakt på den. Jag har åkt med bussar som har väldiga problem med QR-koden. Nu har jag inte QR-kod, men sett.

Kolla länken jag postade:
https://qvik.com/news/apple-opens-nfc-payment-capabilities-to...

Apple has announced a ten-year commitment to maintaining and expanding its near-field communication (NFC) capabilities.

Historically, Apple has restricted NFC use to Apple Pay. The company has slowly expanded NFC availability to businesses over the past five years, but it’s now switching gears.

In the first phase, Apple’s added NFC functionality will be limited to new payment capabilities.

Verksr alltså som att betalningar är första fasen, men att dom ska öppna upp NFC mer under kommande år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Kolla länken jag postade:
https://qvik.com/news/apple-opens-nfc-payment-capabilities-to...

Apple has announced a ten-year commitment to maintaining and expanding its near-field communication (NFC) capabilities.

Historically, Apple has restricted NFC use to Apple Pay. The company has slowly expanded NFC availability to businesses over the past five years, but it’s now switching gears.

In the first phase, Apple’s added NFC functionality will be limited to new payment capabilities.

Verksr alltså som att betalningar är första fasen, men att dom ska öppna upp NFC mer under kommande år?

Står tyvärr inget om public transport och liknande. Det närmsta jag kan hitta är "Loyalty and reward programs" och där står det "In terms of NFC, these programs remain constrained to scanning barcodes and QR codes to store loyalty cards in Apple Wallet." så vetifan.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Står tyvärr inget om public transport och liknande. Det närmsta jag kan hitta är "Loyalty and reward programs" och där står det "In terms of NFC, these programs remain constrained to scanning barcodes and QR codes to store loyalty cards in Apple Wallet." så vetifan.

Nej precis, men jag utgår från att det där inte är en komplett lista på deras 10års-plan.

Skulle bli förvånad och besviken om saker som biljetter och nycklar inte blir tillgängligt i sinom tid.

Största fördelen jag ser med NfC i mobilen är att hela distributionen bör kunna ske programmatiskt.
Att få ut en ny nyckel i sin lur borde alltså kunna ske helt automatiskt.

Jämför simkort med esim. Vill jag havet nytt simkort är det en beställning och en postal leverans, ett esim ställs ut på en minut med en qr-kod.

Jag har nog tappat räkningen på hur många gånger och timmar det tagit mig att byta taggar, hämta ut nya taggar, ersätta tappade taggar.
Och nu undrar ni vad fsn jag håller på med? Japp, jag är en slarver, som många andra.

Statistik från min arbetsplats: ungefär 30%(!) av dom anställda får en tillfällig en-dags-tagg utställd per månad för dom glömt sin hemma. Hur ofta tror ni 30% glömmer mobilen hemma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Nej precis, men jag utgår från att det där inte är en komplett lista på deras 10års-plan.

Skulle bli förvånad och besviken om saker som biljetter och nycklar inte blir tillgängligt i sinom tid.

Jag tror tyvärr att Apple bara kommer ge tillgång till det som de måste ge tillgång till. Det här att de öppnar upp NFC gäller ju också bara inom EU, inte för alla iPhones i hela världen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag tror tyvärr att Apple bara kommer ge tillgång till det som de måste ge tillgång till. Det här att de öppnar upp NFC gäller ju också bara inom EU, inte för alla iPhones i hela världen

Absolut, risken finns. Man får se var det slutar, men den här öppningen ger iaf hopp på ett område där det var helt kört för inte så länge sen.

Sen kan man ju som egenutvecklare alltid ta lite fulhack. Jag utgår från att jag i mitt egna hus bör kunna använda ett ”lojalitetskort” som husnyckel om jag kör på ett open source system för dörraccessen

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag tror tyvärr att Apple bara kommer ge tillgång till det som de måste ge tillgång till. Det här att de öppnar upp NFC gäller ju också bara inom EU, inte för alla iPhones i hela världen

Så det intressanta är inte vad apple säger utan vad EU säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Så det intressanta är inte vad apple säger utan vad EU säger.

Ja det vet jag, och det EU släppt så har jag bara läst att det gäller bankkort/betalningar med telefonen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

https://www.cnbc.com/2024/07/11/apple-reaches-deal-with-eu-to...

Citat:

“Apple is providing developers in the European Economic Area with an option to enable NFC contactless payments and contactless transactions for car keys, closed loop transit, corporate badges, home keys, hotel keys, merchant loyalty/rewards, and event tickets from within their iOS apps using Host Card Emulation based APIs,” Apple said in emailed comments.

Edit: djävulen är i detaljerna, apple specifierar closed loop transit och har inte med open loop transit. Eftersom det är apple så gissar jag att det inte precis är ett misstag utan mer av deras "malicious compliance" (skadlig efterlevnad?)...

Permalänk
Medlem

Bra. Apple ska ha all kritik för hur otroligt fult de beter sig.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X