Tangentbordsbelysning (backlight) slutade funka efter uppdatering (Acer Swift 3)

Permalänk
Medlem

Tangentbordsbelysning (backlight) slutade funka efter uppdatering (Acer Swift 3)

Microsofts förbannade automatiska uppdatering slår till igen. Väcktes imorse av att Netflix drog igång, givetvis hade Windows installerat uppdateringar och startat om datorn varvid browsern startades igen och laddade flikarna.

Under morgonkvisten fick Windows update för sig att installera KB5041019 och KB5040427 och givetvis så slutade min tangentbordsbelysning funka. Det är inte första gången tangentbordsbelysningen spökar efter en uppdatering, nån gång förut så började den starta i avstängt läge efter varje omstart, men denna gång går det inte att slå på den mha backlight-tangenten (FN+F8).

Hittar inget direkt när jag googlar om detta. Har varit in en vända i bios, ändrade nån timeout för belysningen och sparade. Kan konstatera att själva belysningen är intakt då den blinkade till när jag sparade och startade om.

Är det nån som har nån idé eller vet hur man avinstallerar dessa uppdateringar?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Microsofts förbannade automatiska uppdatering slår till igen. Väcktes imorse av att Netflix drog igång, givetvis hade Windows installerat uppdateringar och startat om datorn varvid browsern startades igen och laddade flikarna.

Under morgonkvisten fick Windows update för sig att installera KB5041019 och KB5040427 och givetvis så slutade min tangentbordsbelysning funka. Det är inte första gången tangentbordsbelysningen spökar efter en uppdatering, nån gång förut så började den starta i avstängt läge efter varje omstart, men denna gång går det inte att slå på den mha backlight-tangenten (FN+F8).

Hittar inget direkt när jag googlar om detta. Har varit in en vända i bios, ändrade nån timeout för belysningen och sparade. Kan konstatera att själva belysningen är intakt då den blinkade till när jag sparade och startade om.

Är det nån som har nån idé eller vet hur man avinstallerar dessa uppdateringar?

Du öppnar Inställningar, klickar dig vidare till Windows Update. Där klickar du på Uppdateringshistorik.
Scrolla sen ner till Avinstallera uppdateringar. Där hittar du dom uppdateringar som går att avinstallera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 57josa:

Du öppnar Inställningar, klickar dig vidare till Windows Update. Där klickar du på Uppdateringshistorik.
Scrolla sen ner till Avinstallera uppdateringar. Där hittar du dom uppdateringar som går att avinstallera.

Tack!!! Det var det jag letade efter, men inte hittade (kanske för att det låg överst och såg att vara "utgråat").

Avinstallerade KB5040427, eller jag är rätt säker på att det var KB5040427 jag avinstallerade, jag tog den översta i listan av dagens installerade uppdateringar och det var inte förrän efteråt som jag noterade att KB-numren inte matchar mellan vad WIndows update listar och vad avinstallera uppdateringar listar.

Det var bara KB5041019 & KB5040427 som installerades tidigt i morse enligt Windows Update. KB5041019 kan man matcha till KB5039893 och den har jag fortfarande kvar bland de jag kan avinstallera.

Dock har jag också kvar en till från idag som jag kan avinstallera som heter KB5039211, hur den hänger ihop med KB5040427 har jag ingen aning om. Det kanske är nåt som ominstallerades när jag avinstallerade KB5040427.

Det lustiga är att historiken i Windows Update fortfarande fortfarande säger att KB5040427 är installerad.

I vilket fall som helst så funkar belysningen i tangenterna igen!

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"