Konflikt med firma, återlämning telefon

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Med tanke på att du reggade ditt konto idag strax efter att tråden startades så är det svårt att ta dig för något annat än ett troll. Alternativt så är du arbetsgivaren men så korkad borde du inte vara att driva detta som något personlig korståg att du riskerar att sätta firmans namn i något svart hål i framtiden för något så småaktigt som estetiska skador på en arbetstelefon.

Kör du med samma argument varje gång någon som är nyregistrerad har en annan åsikt än vad du har? Bra argument i så fall... not.

Skrivet av Swedishchef_90:

Nej muntligt är inte hållbart på skada på arbetsredskap? Knappt hållbart för avtal om extra arbete... Om vittnet har anknytning till firman så blir det jäv ändå.

Firman har inget, speciellt om nu skadan uppstått på arbetstid.

Ett avtal är ett avtal, oavsett om det är muntligt eller skriftligt. Står klart och tydligt i lagtexten.

Skrivet av Laffe:

Du är väldigt säker på din sak för någon som väldigt tydligt har en ytterst ytlig bekantskap med rättsfrågor. Bara för att du har hört talas om några basala saker betyder det inte att du kan sitta och fantisera fritt om nyanser i rättssystemet. Det är väldigt svårt att yrka på muntliga avtal, att dessutom göra det mot någon i svagare partsställning med, som du här fantiserar om, vittnen i samma svagare ställning skulle bli en fråga för domstolens tolkningsrätt om det överhuvudtaget går att ta i åtanke. Ovanpå det uppstår frågor om förfarandets riktighet och rimlighet. Utifrån omständigheterna som presenterats talar väldigt lite för att ett företag skulle kunna vinna, än mindre talar för att företaget skulle ha tid och resurser för att driva frågan. Mycket talar för att det skulle drivas som ett småmål och då är det ingen fråga om rättegångskostnader på samma sätt. Men företaget skulle fortfarande ha betydande interna kostnader för att driva saken till rättegång. Det är en total non starter om du inte har att göra med en personlig vendetta.

Jaja, jag vet ingenting och du vet bäst, för du skriver ju det... och allt som står på Internet är sant.

Permalänk
Sötast

Lite som att debitera sina snickare för spikar de ovarsamt har placerat i träreglar under arbetstid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Max87:

Ett avtal är ett avtal, oavsett om det är muntligt eller skriftligt. Står klart och tydligt i lagtexten.

Hahaha, det slår aldrig fel! Välj en annan lag om ni ska killgissa på nätet. Avtalslagen, till stora delar oförändrad från 1915, är som regel aldrig tydlig för ickejurister.

Pacta sunt servanda är rättsprincipen som enkelt översatt säger "avtal ska hållas". Från den rättsprincipen härleds att även muntliga avtal är bindande. Fast även det är ett förenklat sätt att se på saken eftersom tradition också är en del av svensk rätt och vi uppenbarligen har en historia av muntliga avtal som föregår en modern tid där allt kunde automatiseras eller ens föras till papper. Det är svårt att frikoppla det ena från det andra när det kommer till äldre rättsprinciper och tradition, så vi skulle kunna kalla det två delar av samma sak.

I vilket fall så för det oss till ditt påstående; "Står klart och tydligt i lagtexten." Nej, nej tyvärr, du har fel, det gör det inte. Det finns regleringar som nämner muntliga överenskommelser då andra avtalsbestämmelser ska regleras, men ingen paragraf som reglerar att muntliga avtal i sig är giltiga avtal. Det är som sagt en författning från 1915 och vi kan anta att det var så självklart att tradition och Pacta sunt servanda gör gällande att man såklart kan ingå muntliga avtal. Det kan såklart också utläsas att muntliga avtal är giltiga avtal från det faktum att det finns reglering för vissa aspekter av muntliga avtal.

Jag har inte varit inne och läst i förarbeten till AvtL på mycket mycket länge och aldrig med någon entusiasm så jag vet inte om det finns ytterligare vägledning att hitta där. Men som med många rättsprinciper så är förhållandet taget som självklart.

Kul att du ville bidra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laffe:

Hahaha, det slår aldrig fel! Välj en annan lag om ni ska killgissa på nätet. Avtalslagen, till stora delar oförändrad från 1915, är som regel aldrig tydlig för ickejurister.

Pacta sunt servanda är rättsprincipen som enkelt översatt säger "avtal ska hållas". Från den rättsprincipen härleds att även muntliga avtal är bindande. Fast även det är ett förenklat sätt att se på saken eftersom tradition också är en del av svensk rätt och vi uppenbarligen har en historia av muntliga avtal som föregår en modern tid där allt kunde automatiseras eller ens föras till papper. Det är svårt att frikoppla det ena från det andra när det kommer till äldre rättsprinciper och tradition, så vi skulle kunna kalla det två delar av samma sak.

I vilket fall så för det oss till ditt påstående; "Står klart och tydligt i lagtexten." Nej, nej tyvärr, du har fel, det gör det inte. Det finns regleringar som nämner muntliga överenskommelser då andra avtalsbestämmelser ska regleras, men ingen paragraf som reglerar att muntliga avtal i sig är giltiga avtal. Det är som sagt en författning från 1915 och vi kan anta att det var så självklart att tradition och Pacta sunt servanda gör gällande att man såklart kan ingå muntliga avtal. Det kan såklart också utläsas att muntliga avtal är giltiga avtal från det faktum att det finns reglering för vissa aspekter av muntliga avtal.

Jag har inte varit inne och läst i förarbeten till AvtL på mycket mycket länge och aldrig med någon entusiasm så jag vet inte om det finns ytterligare vägledning att hitta där. Men som med många rättsprinciper så är förhållandet taget som självklart.

Kul att du ville bidra!

Du kan skriva en novell om du vill, men det ändrar inte faktumet att muntliga avtal är giltiga (förutom vid t.ex. köp av fast egendom som måste ske på papper).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Max87:

Du kan skriva en novell om du vill, men det ändrar inte faktumet att muntliga avtal är giltiga (förutom vid t.ex. köp av fast egendom som måste ske på papper).

Hur vilse är du? Jag redogör för dig hur vi vet att muntliga avtal är giltiga avtal och du läser det som ett argument för motsatsen. Du måste ha en bättre läsförståelse än så, ett samtal är levande och kan byta ämne. Om du diskuterar A med person 1 men nämner B och person 2 säger att du har fel om B så kan du inte inte svara med "FAST A ÄR A!".

Anyway, vi är tillbaka på juridisk nyans. Du verkar inte förstå att det redan föreligger ett avtalsförhållande mellan en arbetsgivare och en anställd. Det förhållandet regleras speciellt inom svensk rätt och ligger inte direkt under avtalslagen. Eftersom det avtalsförhållandet redan existerar och anses ha viss särställning inom rättsordning, speciellt då det finns en tydligt svagare part, så kommer alla ytterligare avtal mellan arbetsgivaren och den anställde att påverkas och tolkas i ljuset av anställningsförhållandet. En arbetsgivare kan till exempel inte plötsligt ingå ett muntligt avtal på morgonen om att den anställde ska arbeta 8 timmar extra den dagen mot 500kr extra i slutet av månaden, även om den anställde skulle ge sitt medgivande. Även fast två avtalsparter normalt skulle kunna sluta nya avtal fritt eller muntligt göra förändringar till redan ingångna sådana. Partsförhållandet här är nämligen så att vi kan se att det finns risk att den svagare parten inte kan säga nej. Därför finns det massa särskilda regleringar om hur anställningen, som är ett avtalsförhållande, får se ut och förändras. Utöver det har vi andra avtalsförhållanden som spelar in, så som kollektivavtal som också påverkar på vilket sätt arbetsgivaren får förändra eller ingå nya avtal med en anställd.

Det är alltså inte bara formalia-krav som du försökte hänvisa till som avgör huruvida ett avtal är giltigt eller inte. Det är nästan som att avtalsrätt är ett otroligt stort och komplext rättsområde i sig självt och som blir ännu mer otydligt när man slår ihop det med det andra gigantiska rättsområdet arbetsrätt. Men du verkar ju rätt säker så vi kan nog lyssna på dig från och med nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Max87:

Kör du med samma argument varje gång någon som är nyregistrerad har en annan åsikt än vad du har? Bra argument i så fall... not.

Jaja, jag vet ingenting och du vet bäst, för du skriver ju det... och allt som står på Internet är sant.

Muntliga avtal är enbart giltiga tills det blir dispyt, sedan måste de som hävdar avtal påvisa att det stämmer och I många fall räcker det inte ens med vittne. Speciellt om personen är från samma företag.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Max87:

Precis, allt som står på internet är sant även det du hävdar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Max87:

Det ändrar inte heller faktumet att du råkade avslöja att du aldrig pluggat juridik (alternativt verkligen lät bli att lyssna på föreläsningarna) och att du aldrig läst Lag om avtal och andra rättshandlingar på förmögenhetsrättens område.

Och du har fel i ämnet tråden faktiskt gäller, oavsett om jag skriver en novell om det eller inte.

Laffe, bra text!

Permalänk
Medlem

Nu måste ju TS snart avslöja vilken konsultfirma som är så småaktig, för att vi alla kan undvika denna som pesten!

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

När (arbete, fritid) och hur inträffade skadan ? Hur fick telefonen användas (arbete och/eller privat)
Normalt så står företaget för slitage på tjänsteverktyg och för olycksfallskador om inte en försäkring täcker det.
Men om skadan inträffat på fritiden kan andra regler gälla liksom om verktyget behandlat ovarsamt eller om det handlar om uppsåtlig skada.
Så när och hur hände det ?

Minns helt ärligt inte, det har varit ett gäng gånger den har trillat ur fickan/ramlat av ett bord. Har förmodligen hänt både på jobb och privat.
Har haft telefonen i 1 år ungefär. Dock ska nämnas att jag rest i jobbet till olika delar av världen vilket krävt att jag behövt ta med mig telefonen även utanför kontoret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Max87:

Ja du vet ingenting.
Policys eller egna inhemska påhittade "regler" och avtal står inte fortfarande inte över lagen.
Det spelar ingen roll om du har underskrift eller muntliga avtal.

Du får gärna ta detta till rätten, och du kommer till 100% förlora.

Läs på om Principalen. Enligt 3:1 SkL skall den som har ”arbetstagare” i sin tjänst ersätta person och sakskada som arbetstagaren vållar genom fel eller försummelse i tjänsten.

Du menar alltså att man kan friskriva sig lagboken genom egna avtal och policys? Jo visst och jag går runt och hävdar diplomat immunitet också...

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Muntlig avtal är lika bindande som skriftligt. Men. Om du inte skrivit under det nya avtalet. Och till och med inte fått information att avtalet uppdaterats. Så ligger bevisbördan på företagets sida om att du blev informerad om att "avtals villkor ändrades" OCH att du hade godkänt dessa ändringar "med en signatur" - antingen digitalt eller på pappret.

Man kan inte uppdatera avtalet till svagapartners nackdel.

Annars kunde man "uppdatera" ett avtal så att om du slutar jobba på företaget så måste "du" betala tillbaka alla dina löner inklusive arbetsgivaravgifter, för att du fick betalt i form av " arbetserfarenhet".

Du får yrka på kollektivavtalet. Det finns enormt mycket skydd för arbetstagare i den, så som många skyldigheter och begränsningar för arbetsgivaren.

Vilken bransch jobbar/de du i? Själv har jag svårt att tro att min arbetsgivare skulle kräva mig på ersättning för verktygen jag hade jobbat med och slitit (ibland sönder) som en rörmokare. Har en kollega som "slöste" bort 2 telefoner under ett år. Chefen bara gav honom en ny telefon. Och sa något i still.." var försiktig".
En av mina telefoner började bygga att det fanns vatten i ladd kontakten. Men det var snustorrt. Mobilen dog en dag efter. Sedan fick jag en ny (efter en kollega som slutade). Den fungerade i ett år och började krångla i form av "jag trycker på svara knappen, men mobilen kopplar bort samtalet." Eller chefen ringer, men hör inte vad jag säger, eller jag hör inte chefen. Så jag fick lämna in den också. Så nu använder jag min egen telefon istället. Har inga problem med det.

Permalänk
Medlem

Man kan ju tycka att om kosmetiskt slitage som uppstått vid bruk under tjänst är ett stort problem för företaget, att de ger ut telefonera med billigaste möjliga skal för modellen. Det handlar ju om en minimal, näst intill obefintlig kostnad. Att de inte tänkt så långt själva låter ganska idiotiskt tbo.

Som folk sagt har du rätt på din sida. Enda negativa för dig i situationen är väl möjligtvis om de är griniga snöflingor och inte är en positiv referens att använda i CV:t.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Max87:

Detta var nyheter för mig, verkar vara väldigt svart på vitt! Sjutton också att näringsidkare muntligt kan avtala bort det skydd som konsumentköplagen egentligen ska ge mig som privatperson när jag handlar något. Jag har alltid trott att man som privatperson har visst skydd som standard, men jag gissar att näringsidkaren bara säger att det inte gäller vid köp av vanliga varor från dem så har jag inte dessa längre.

Eller att staten knackar på dörren en kväll och muntligt säger att de har ny policy att våra grundlagar inte gäller mig längre efter midnatt, och jag är trött och till och med muntligt säger "okay". Jag vill ju gå tillbaka till sängen och sova.

Men tack för att du lärde mig hur svart och vitt det är med muntliga avtal i Sverige. Nu har jag läst det du skrivit på internet och jag har lärt mig något nytt, för det du säger det måste vara sant. Det står trots allt på internet. Eller..?

Not.

Dold text
Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Max87:

HAhaha.. du förlorade precis argumentationen.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laffe:

Hur vilse är du? Jag redogör för dig hur vi vet att muntliga avtal är giltiga avtal och du läser det som ett argument för motsatsen. Du måste ha en bättre läsförståelse än så, ett samtal är levande och kan byta ämne. Om du diskuterar A med person 1 men nämner B och person 2 säger att du har fel om B så kan du inte inte svara med "FAST A ÄR A!".

Anyway, vi är tillbaka på juridisk nyans. Du verkar inte förstå att det redan föreligger ett avtalsförhållande mellan en arbetsgivare och en anställd. Det förhållandet regleras speciellt inom svensk rätt och ligger inte direkt under avtalslagen. Eftersom det avtalsförhållandet redan existerar och anses ha viss särställning inom rättsordning, speciellt då det finns en tydligt svagare part, så kommer alla ytterligare avtal mellan arbetsgivaren och den anställde att påverkas och tolkas i ljuset av anställningsförhållandet. En arbetsgivare kan till exempel inte plötsligt ingå ett muntligt avtal på morgonen om att den anställde ska arbeta 8 timmar extra den dagen mot 500kr extra i slutet av månaden, även om den anställde skulle ge sitt medgivande. Även fast två avtalsparter normalt skulle kunna sluta nya avtal fritt eller muntligt göra förändringar till redan ingångna sådana. Partsförhållandet här är nämligen så att vi kan se att det finns risk att den svagare parten inte kan säga nej. Därför finns det massa särskilda regleringar om hur anställningen, som är ett avtalsförhållande, får se ut och förändras. Utöver det har vi andra avtalsförhållanden som spelar in, så som kollektivavtal som också påverkar på vilket sätt arbetsgivaren får förändra eller ingå nya avtal med en anställd.

Det är alltså inte bara formalia-krav som du försökte hänvisa till som avgör huruvida ett avtal är giltigt eller inte. Det är nästan som att avtalsrätt är ett otroligt stort och komplext rättsområde i sig självt och som blir ännu mer otydligt när man slår ihop det med det andra gigantiska rättsområdet arbetsrätt. Men du verkar ju rätt säker så vi kan nog lyssna på dig från och med nu.

Jag skrattar så jag dör! 🤣 Den här konversationen är episk! Du försöker diskutera nyanser med någon som bara förstår svart eller vitt. Du kommer aldrig att övertyga honom, för någonstans är det ju så att det är meningen att muntliga avtal är bindande. Att det sedan finns detaljer som gör att det inte alltid är så, för det Max87 hör är att du säger att muntliga avtal inte är bindande. Svart eller vitt, antingen eller.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Märkligt att ens ge ut en arbetstelefon utan skal och skyddsglas idag det brukar väl vara standard. Tyvärr brukar jag inte vara nöjd med det man får med men har aldrig varit några problem att köpa det jag vill ha från skalhuset och kvittoredovisa.

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem

@Almightyjew
Hoppas det öser sig för dig.

Utöver mobilskal borde företaget ha tecknat en försäkring. Det hade ju blivit billigare för alla parter.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Nu måste ju TS snart avslöja vilken konsultfirma som är så småaktig, för att vi alla kan undvika denna som pesten!

Håller med, detta är den viktiga frågan just nu.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Stoffelundgren:

@Almightyjew
Hoppas det öser sig för dig.

Utöver mobilskal borde företaget ha tecknat en försäkring. Det hade ju blivit billigare för alla parter.

Försöker du få till årets nekro eller?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Nekro eller ej så tycker jag det var ganska komiskt att denne Max87 tillsynes blev så skolad i sin okunskap eller trollande att han inte loggat in på Sweclockers igen efter sitt senaste svar i denna tråden

Man vill ju undra om han hade något med TS arbetsgivare att göra?

Visa signatur

| Intel Core i9-10900KF | MSI MAG Z490 Tomahawk | NZXT Kraken Z73 | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200Mhz | Gigabyte RTX 3080 AORUS MASTER | Fractal Design Define 7 TG B&W | ASUS ROG PG32UQ | Razer Naga Pro | Logitech G915 TKL | Razer Nommo Chroma | Astro A50 | MSI GS65 Stealth Thin GTX 1070 MQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laffe:

Som gammal student inom handelsrätt måste jag verkligen säga att jag uppskattade ditt inlägg. Utöver att det blev komiskt som svar till en uppenbar "hobbyjurist".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Försöker du få till årets nekro eller?

Nja. jag hittade hit när jag sökte bland trådar i Konsumenträtt utan att notera datumen för tidigare inlägg. Jag ville visa min sympati för TS.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Max87:

Du blev inte långlivad iaf.

https://www.sweclockers.com/medlem/358027

Registrerad 2024-07-15

Senast inloggad 2024-07-16 02:20

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB], Windows: Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

@Almightyjew

Hur gick det? Vi är nyfikna...

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb