AOCs nya flaggskeppsskärm har rekordhög uppdateringsfrekvens

Permalänk
Melding Plague

AOCs nya flaggskeppsskärm har rekordhög uppdateringsfrekvens

AOC visar upp nya gamingskärmar och lockar med skyhöga uppdateringsfrekvensen 540 Hz.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Rekordhög? Om inte jag har fel så har väl detta funnits?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Rekordhög? Om inte jag har fel så har väl detta funnits?

Japp. Och jag kan inte se varför man hellre skulle välja den långsammare skärmen när man väl är uppe i de här prisklasserna. Är TN-panelen snabbare än IPS-panelen så tar man väl det alla dagar i veckan? Det är ju knappast så att man sitter och spelar e-sport och tittar på skärmen från andra vinklar än rakt framifrån?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Tn är fortfarande bra val för spelare, polaren har en 1440p 160hz asus tuf skärm med tn panel och den kändes bra mycket "lenare"/"responsiv" än min 1440p ips 170hz asus tuf skärm jag hade då.

färgerna var helt okey, inte alls som när jag själv hade tn back in the days så att säga.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Japp. Och jag kan inte se varför man hellre skulle välja den långsammare skärmen när man väl är uppe i de här prisklasserna. Är TN-panelen snabbare än IPS-panelen så tar man väl det alla dagar i veckan? Det är ju knappast så att man sitter och spelar e-sport och tittar på skärmen från andra vinklar än rakt framifrån?

Det är inte bara betrakningsvinklarna som är bättre på IPS

Permalänk
Medlem

Undertiden sitter jag och funderar på om jag skulle ha något högre än 60 Hz på min skärm...

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det är inte bara betrakningsvinklarna som är bättre på IPS

Jo typ. Tvivlar på att du med blåtta ögat skulle kunna se att min Alienware 240Hz TN inte är en IPS bortsett från betraktningsvinklar och att den saknar IPS-glow. Så vad gäller spelande så är väl typ allt med IPS-sämre?! Skärmen har bättre färgåtergivning än IPS-skärmen i min 120Hz acer nitro 5-laptop exempelvis. Men ponera att IPS-varianten har bättre färgåtergivning...? Om man öht bryr sig om den sortens bildkvalitet så tittar man väl heller inte efter skärmar endast full HD? Det är knappast en upplösning man vill sitta och jobba i?

Skrivet av hölmiz:

Undertiden sitter jag och funderar på om jag skulle ha något högre än 60 Hz på min skärm...

Om du ens behöver fundera så behöver du antagligen inte det?!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Lägre prislapp och 8000kr ser jag inte att de går ihop. Tittade igår på skärmar, behöver bara en skitskärm för att koppla upp mot minipc/laptop. Ca 2000kr för de absolut billigaste. De flesta verkar gå för 8000-15000kr. Har de skett någon inflation i skärmpriser? Senast jag köpte en var 2010. Minns inte heller att gamla Syncmasters gick för så mycket. Det mesta i samhället har blivit billigare men PC delar har verkligen blivit dyrare.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Undertiden sitter jag och funderar på om jag skulle ha något högre än 60 Hz på min skärm...

Jag hade 60 Hz och tyckte att det räckte, men sedan gick skärmen sönder och när det var dags för en ny slog jag till på en med 165 Hz och nu skulle jag aldrig kunna gå tillbaka igen. Man märker skillnaden bara av att röra på musen i Windows.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Undertiden sitter jag och funderar på om jag skulle ha något högre än 60 Hz på min skärm...

Jo det gör du. Bara i desktop kommer du känna skillnaden och konstatera att 60 Hz river dig i ögonen. Jag köpte en svindyr 20-papp-skärm, inte en gaming-skärm men med 120 Hz från 60 Hz som jag hade förut. Trodde jag skulle spela mer efter att jag köpte skärmen pga Hz:en, men så blev det inte och jag ångrar ändå inte köpet alls. Men den köptes som sagt dock inte 100 % pga gaming, men ändå, vill understryka skillnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Lägre prislapp och 8000kr ser jag inte att de går ihop. Tittade igår på skärmar, behöver bara en skitskärm för att koppla upp mot minipc/laptop. Ca 2000kr för de absolut billigaste. De flesta verkar gå för 8000-15000kr. Har de skett någon inflation i skärmpriser? Senast jag köpte en var 2010. Minns inte heller att gamla Syncmasters gick för så mycket. Det mesta i samhället har blivit billigare men PC delar har verkligen blivit dyrare.

Nej, skärmar har absolut inte blivit dyrare!
Anväder du ens prisjakt?
Tex så kan man hitta en 24-tums 75 Hz IPS-skärm med Freesync-stöd för ynka 814 kr på Amazon.
https://www.amazon.se/dp/B0BVK2XSPT/ref=asc_df_B0BVK2XSPT/?ta...

Är väl mestadels grafikkort som blivit dyare på sista tiden. Även moderkort till mindre del.
Annars är det mesta billigare eller till samma pris. SSD-diskar , RAM-minnen och just bildskärmar är exempel på det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus303:

Nej, skärmar har absolut inte blivit dyrare!
Anväder du ens prisjakt?
Tex så kan man hitta en 24-tums 75 Hz IPS-skärm med Freesync-stöd för ynka 814 kr på Amazon.
https://www.amazon.se/dp/B0BVK2XSPT/ref=asc_df_B0BVK2XSPT/?ta...

Är väl mestadels grafikkort som blivit dyare på sista tiden. Även moderkort till mindre del.
Annars är det mesta billigare eller till samma pris. SSD-diskar , RAM-minnen och just bildskärmar är exempel på det!

Tack! Brukar bara kolla webhallen hehe. Det var något i min stil.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk

Köpte min alienware 500hz för 5000 kr när Dell hade ett erbjudande. 8000 kr då kanske man bör överväga en 240 hz oled istället, som är i princip bättre på allt.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Skärmar blir snabbare, GPUs måste pumpa mer frames, mer ström mer värme.
När ska Sample & Hold ersättas? Vi har Black Frame Insertion, stänga av skärmen nån milisekund efter bilden är visad borde ge samma eller bättre effekt om elektroniken tillät det.

Säg att du kör 60hz, 16.6ms~ mellan varje frame. Släck bilden efter halva sample & hold tiden eller tidigare. På en CRT syns bara 1 linje åt gången men det går så fort att vi uppfattar det som en hel bild. Samtidigt är 99% av skärmen släckt därav finns det "ingen" ghosting eller overshoot.

Problemet är såklart att få tillräcklig ljusstyrka för att nå CRT nivå.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk

Sitter med en Dell G2724D 165hz ips och funkar väldigt bra för mig. Om man ska ha 360hz får man bytta GPU till 4090 om jag ska komma upp i dom hz.

Permalänk
Medlem

Rätta mig om jag har fel - man jagar inte ultrasnabba skärmar för att man märker skillnad mellan 240 och 540Hz? Utan för att få ned responstiden så lågt som möjligt?

Om det är sant, varför inte bara satsa på oled direkt, som naturligt har rekordlåg responstid?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Undertiden sitter jag och funderar på om jag skulle ha något högre än 60 Hz på min skärm...

Skrivet av Chris_Kadaver:

Om du ens behöver fundera så behöver du antagligen inte det?!

Nej, man behöver varken över 60hz eller över 1080p, på samma sätt som 720p och 50hz räckte, men så fort man testar poch vänjer sig med det högre blir det nästan ett behov. Skillnad märker man enkelt gentemot 90hz och 1440p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Nej, man behöver varken över 60hz eller över 1080p, på samma sätt som 720p och 50hz räckte, men så fort man testar poch vänjer sig med det högre blir det nästan ett behov. Skillnad märker man enkelt gentemot 90hz och 1440p.

Det beror ju på vad man gör på datorn å andra sidan? Att köpa en skärm med hög uppdateringsfrekvens för att sitta och titta på hur muspekaren rör sig eller när man scrollar verkar ju rätt hjärndött?! XD

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Skrivet av YamahaDGX630:

Rätta mig om jag har fel - man jagar inte ultrasnabba skärmar för att man märker skillnad mellan 240 och 540Hz? Utan för att få ned responstiden så lågt som möjligt?

Om det är sant, varför inte bara satsa på oled direkt, som naturligt har rekordlåg responstid?

Man märker skillnad, mellan 240 och 540 hz, men det gör dig inte till en bättre spelare. Jo oled är nästan alltid bättre väg att gå, på grund av bättre motion clarity och 0.03 ms response time. Men klarar du driva din skärm i 540 hz är det nästan en bättre i competitive play än en 240 hz oled. 360 hz oled motsvarar en 500 hz ips sägs det. En annan aspekt är att alla oleds är typ 1440p vilket är svårare att driva än 1080p, så lätte att få högre fps på en 540hz 1080 p skärm, man är typ cpu bound och inte gpu bound då.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av slayersweden:

Sitter med en Dell G2724D 165hz ips och funkar väldigt bra för mig. Om man ska ha 360hz får man bytta GPU till 4090 om jag ska komma upp i dom hz.

Jag har en 7800x3d och ett 4070 rtx jag kommer upp i 400-500 fps i spel som planetside 2 och Cs2 go, så det spelar nog liten roll vilka spel man spelar.

I bf 2042 ligger jag runt 200 fps och du får inte högre fps med ett 4090 i 1080p, det är i princip samma fps, i 4 däremot är det skillnad. Så ett 4090 rtx är i princip enbart ett 4k kort, kaske blir ett kort för 1440p när nya titlar kommer ut.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Jag har en 7800x3d och ett 4070 rtx jag kommer upp i 400-500 fps i spel som planetside 2 och Cs2 go, så det spelar nog liten roll vilka spel man spelar.

I bf 2042 ligger jag runt 200 fps och du får inte högre fps med ett 4090 i 1080p, det är i princip samma fps, i 4 däremot är det skillnad. Så ett 4090 rtx är i princip enbart ett 4k kort, kaske blir ett kort för 1440p när nya titlar kommer ut.

mm med min 12700k så ligger jag vid 440fps med 6900xt i cs2, kommer ner till 240 då å då. I bf är det bra mycket högre än 200, ca 240-270, å i wz2 är det beroende på vilket spelläge så klart. i br så ligger jag typ på runda slängar 250 men kommer ner till 190 ibland å över 270, i resurgence så ligger jag ca på 270+ fps.

vågar inte spela fps spel med min 7800x3d med mina amd gpuer då spec i wz så brukar den typ fastna på nåt sätt vid låga fps. fattar inte varför. 3 olika mobos, 5 olika ram kit, flertal 6900/50xt och 7900xtx amd gpuer.

testade 240hz 1440p woled skärmar, och det var rätt okey, inte så stor skillnad fps mässigt mot 1080p när man kör på low, men 240hz var för lågt, 390hz lcd är typ nästan lika bra. Man märkte faktiskt att oled:en var mer fördelaktig i ex cs men nått kändes ändå som att man hölls tillbaka på nått sett å kan bara tro att det är 240hz uppdateringsfrekvensen som gjorde att man kände så.

väntar på 1440p 480hz oled som bara den.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Skrivet av DST:

mm med min 12700k så ligger jag vid 440fps med 6900xt i cs2, kommer ner till 240 då å då. I bf är det bra mycket högre än 200, ca 240-270, å i wz2 är det beroende på vilket spelläge så klart. i br så ligger jag typ på runda slängar 250 men kommer ner till 190 ibland å över 270, i resurgence så ligger jag ca på 270+ fps.

vågar inte spela fps spel med min 7800x3d med mina amd gpuer då spec i wz så brukar den typ fastna på nåt sätt vid låga fps. fattar inte varför. 3 olika mobos, 5 olika ram kit, flertal 6900/50xt och 7900xtx amd gpuer.

testade 240hz 1440p woled skärmar, och det var rätt okey, inte så stor skillnad fps mässigt mot 1080p när man kör på low, men 240hz var för lågt, 390hz lcd är typ nästan lika bra. Man märkte faktiskt att oled:en var mer fördelaktig i ex cs men nått kändes ändå som att man hölls tillbaka på nått sett å kan bara tro att det är 240hz uppdateringsfrekvensen som gjorde att man kände så.

väntar på 1440p 480hz oled som bara den.

Det finns redan https://www.inet.se/produkt/2225105/lg-32-ultragear-32gs95ue-...

Köp en nvida gpu, funkar alltid klockrent, hört från folk jag spelar med som har amd cpus, att dom haft en hel del strul.
Synd att du inte spelar på din 7800x3d för den är mycket bättre, specillet i mmo games eller stora maps med många spelare i bf2042.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Det finns redan https://www.inet.se/produkt/2225105/lg-32-ultragear-32gs95ue-...

Köp en nvida gpu, funkar alltid klockrent, hört från folk jag spelar med som har amd cpus, att dom haft en hel del strul.
Synd att du inte spelar på din 7800x3d för den är mycket bättre, specillet i mmo games eller stora maps med många spelare i bf2042.

jo men det är ju 1080p i 32", det går inte

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Avstängd
Skrivet av blue eyed devil:

Jag har en 7800x3d och ett 4070 rtx jag kommer upp i 400-500 fps i spel som planetside 2 och Cs2 go, så det spelar nog liten roll vilka spel man spelar.

I bf 2042 ligger jag runt 200 fps och du får inte högre fps med ett 4090 i 1080p, det är i princip samma fps, i 4 däremot är det skillnad. Så ett 4090 rtx är i princip enbart ett 4k kort, kaske blir ett kort för 1440p när nya titlar kommer ut.

Vilken upplösning i CS2? Jag får i 1440p endast ut runt 220-240 fps i dust 2 med bottar lol. Med 4070 super och 13600k.

Permalänk
Skrivet av Leiri:

Vilken upplösning i CS2? Jag får i 1440p endast ut runt 220-240 fps i dust 2 med bottar lol. Med 4070 super och 13600k.

Kör mest 1080p, men ibland kör jag 3440x1440 och då ligger jag på runt 200 fps. Men du har en mycket sämre cpu också, man ska inte köpa intel för gaming nu för tiden...

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Avstängd
Skrivet av blue eyed devil:

Kör mest 1080p, men ibland kör jag 3440x1440 och då ligger jag på runt 200 fps. Men du har en mycket sämre cpu också, man ska inte köpa intel för tiden för gaming nu för tiden...

Köpte den vid release och då fanns ingenting bättre för samma peng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Man märker skillnad, mellan 240 och 540 hz, men det gör dig inte till en bättre spelare. Jo oled är nästan alltid bättre väg att gå, på grund av bättre motion clarity och 0.03 ms response time. Men klarar du driva din skärm i 540 hz är det nästan en bättre i competitive play än en 240 hz oled. 360 hz oled motsvarar en 500 hz ips sägs det. En annan aspekt är att alla oleds är typ 1440p vilket är svårare att driva än 1080p, så lätter att få högre fps på en 540hz 1080 p skärm, man är typ cpu bound och inte gpu boudn då.

Aaah, då är jag med lite mer!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical