Samlingstråd LG OLED 2023 (A3/B3/C3/G3/Z3)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Jag testade också i eftermiddags och då blev priset 14539kr men när jag skulle beställa nu på kvällen så blev det 15790kr, precis som övriga återförsäljare. i den lilla blå info-rutan uppe till höger så står det i och för sig:

"Spara 9 200:- med rabattkod "LGC324" - erbjudandet gäller från 15/07 t.o.m. 25/08." (23739kr - 9200kr = 14539kr)

Råkade ha en screenshot från 15:50 på det lägre priset.

Permalänk
Medlem

Tråkigt, och konstig kommunikation från Komplett.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Din sista mening beskriver ganska väl varför värdeminskningen infaller. Varken du eller de kan ju skicka den längre på ett säkert sätt. Nästa gång du är osäker är det bättre att behålla fraktmaterialet

Lägg upp en annons här med köpfråga efter en låda, det lär vara någon som vill hjälpa till

Var inte osäker, det råkade bara finnas en 65" (har 55) likadan TV på kampanj för strax över 1000kr mer endast. Den kostade 10.000 mer när jag köpte min 55a.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Tråkigt, och konstig kommunikation från Komplett.

Dom kanske ändrar det till 9200kr imorgon med lite tur, troligast är dock att de ändrar informationen i ”info-rutan” till 7949kr istället.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG C3 77" l

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Dom kanske ändrar det till 9200kr imorgon med lite tur, troligast är dock att de ändrar informationen i ”info-rutan” till 7949kr istället.

Tänker mest på om rabatten på 13400 SEK gick in på OLED83C3 tidigare idag enligt inforutan. Hade varit ett trevligt fynd. Det mest sannolika är nog att dom kör precis samma priser som alla andra ÅF (vilket dom alltså gör nu trots att dom hävdar att man sparar mycket mer).

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Hojta gärna om ni hittar en riktigt bra deal på en 77" eller 83" - Jag får priserna 33990 på LG C3 77, och 37990 på LG C3 83".

Dealen på 83an är dock jävligt bra, man sparar 17.000 - Men jag vill helst ha en 77".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banjuicy:

Hojta gärna om ni hittar en riktigt bra deal på en 77" eller 83" - Jag får priserna 33990 på LG C3 77, och 37990 på LG C3 83".

Dealen på 83an är dock jävligt bra, man sparar 17.000 - Men jag vill helst ha en 77".

77an finns för 25.990 på Hembiobutiken. Dock ingen superdeal då den nyligen gick för 20k.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

77an finns för 25.990 på Hembiobutiken. Dock ingen superdeal då den nyligen gick för 20k.

Tack för den, det hade jag inte sett! Uppskattas! Var kostade den 20.000 nyligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banjuicy:

Tack för den, det hade jag inte sett! Uppskattas! Var kostade den 20.000 nyligen?

Tror det var NetOnNet som började, typ ett medlemspris eller liknande. Sen matchade några till. Erbjudandet var bara tillgängligt över en helg.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Tror det var NetOnNet som började, typ ett medlemspris eller liknande. Sen matchade några till. Erbjudandet var bara tillgängligt över en helg.

Fattar. Man vågar ju knappt köpa något då det dyker upp nya deals hela jäkla tiden numera. Tack för infon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banjuicy:

Fattar. Man vågar ju knappt köpa något då det dyker upp nya deals hela jäkla tiden numera. Tack för infon!

Nej jag håller med. På dom här apparaterna handlar det ju om ansenliga summor dessutom. Är i samma sits

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Tänker mest på om rabatten på 13400 SEK gick in på OLED83C3 tidigare idag enligt inforutan. Hade varit ett trevligt fynd. Det mest sannolika är nog att dom kör precis samma priser som alla andra ÅF (vilket dom alltså gör nu trots att dom hävdar att man sparar mycket mer).

Ja, en ”flashsale” i ordets rätta bemärkelse. Jag kommer vänta någon dag för skoj skull så inte Komplett får för sig något igen och sedan slå till på en 65” direkt från LG för 15400kr.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG C3 77" l

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Tänker mest på om rabatten på 13400 SEK gick in på OLED83C3 tidigare idag enligt inforutan. Hade varit ett trevligt fynd. Det mest sannolika är nog att dom kör precis samma priser som alla andra ÅF (vilket dom alltså gör nu trots att dom hävdar att man sparar mycket mer).

Du får ju 83"aren för 36590 med LGSummer rabattkoden. Är väl något under andra ÅF och riktigt bra pris för en 83" OLED om man har plats för en sån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Du får ju 83"aren för 36590 med LGSummer rabattkoden. Är väl något under andra ÅF och riktigt bra pris för en 83" OLED om man har plats för en sån.

Samma priser på webhallen: https://www.webhallen.com/se/campaign/10818-LG-OLED-PROMO-rab...

Permalänk
Medlem

Vi sitter exakt 180cm från vår 55” LG CX och har nog inte möjlighet att flytta tillbaka soffan mer än kanske 5–10cm. Frun säger att hon tror att 65” kommer bli för stort på det avståndet och att det eventuellt kommer bli lite jobbigt att kolla på tv. Vet att det finns hur mycket information och artiklar som helst om detta men någonstans får man landa. LG skriver på sin hemsida att de för 65” rekommenderar att man sitter mellan 197 och 268cm (se länk nedan), en riktlinje som vi kommer få svårt att följa. Vänjer man sig fort? Vet att det finns folk som gärna hojtar om att de sitter 30cm från sin 100” tv och tycker det är för litet men det finns dom ”galningar” som gärna sitter på första parkett på biograferna också. Vore tacksam för lite seriös input innan köp.

https://www.lg.com/se/lg-experience/tips-och-trix/sitt-pa-rat...

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG C3 77" l

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Vi sitter exakt 180cm från vår 55” LG CX och har nog inte möjlighet att flytta tillbaka soffan mer än kanske 5–10cm. Frun säger att hon tror att 65” kommer bli för stort på det avståndet och att det eventuellt kommer bli lite jobbigt att kolla på tv. Vet att det finns hur mycket information och artiklar som helst om detta men någonstans får man landa. LG skriver på sin hemsida att de för 65” rekommenderar att man sitter mellan 197 och 268cm (se länk nedan), en riktlinje som vi kommer få svårt att följa. Vänjer man sig fort? Vet att det finns folk som gärna hojtar om att de sitter 30cm från sin 100” tv och tycker det är för litet men det finns dom ”galningar” som gärna sitter på första parkett på biograferna också. Vore tacksam för lite seriös input innan köp.

<Uppladdad bildlänk>

https://www.lg.com/se/lg-experience/tips-och-trix/sitt-pa-rat...

Jag sitter ca 2m från min 77”, inga problem alls. Då mäter jag huvudet till mitten på TVn, från båda sofforna. Vissa platser är såklart marginellt närmare eller längre bort

Dels vänjer man sig, men större är alltid bättre, mer ljus och inlevelse helt enkelt

Något vi märkte var att när vi möblerade var att det är viktigt med höjden på apparaten i förhållande till sitsen, så att man kunde slappna av i nacken på de sätt man ville sitta/ligga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Vi sitter exakt 180cm från vår 55” LG CX och har nog inte möjlighet att flytta tillbaka soffan mer än kanske 5–10cm. Frun säger att hon tror att 65” kommer bli för stort på det avståndet och att det eventuellt kommer bli lite jobbigt att kolla på tv. Vet att det finns hur mycket information och artiklar som helst om detta men någonstans får man landa. LG skriver på sin hemsida att de för 65” rekommenderar att man sitter mellan 197 och 268cm (se länk nedan), en riktlinje som vi kommer få svårt att följa. Vänjer man sig fort? Vet att det finns folk som gärna hojtar om att de sitter 30cm från sin 100” tv och tycker det är för litet men det finns dom ”galningar” som gärna sitter på första parkett på biograferna också. Vore tacksam för lite seriös input innan köp.

<Uppladdad bildlänk>

https://www.lg.com/se/lg-experience/tips-och-trix/sitt-pa-rat...

Rtings rekommenderar mellan 30 grader (blandad användning) respektive 40 grader (filmer) av synfältet, vilket motsvarar de avstånden du skriver ut. Så kollar ni mycket film verkar det ju optimalt med 65". Annars kan du kanske testa att flytta fram soffan till 168 cm med er nuvarande TV? Det motsvarar ju 40 grader av synfältet vid 55", så får ni ju samma känsla.

https://www.rtings.com/tv/reviews/by-size/size-to-distance-re...

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Izak80:

Vore tacksam för lite seriös input innan köp.

Ingen kan berätta för dig vad du föredrar. Däremot kan du ju tänka i lite enkla banor för att få lite insikt, likt hur du föredrar biografen. Var på skalan om längst fram eller längst längt bak i biografen är ni? Hur stor TV har ni nu och hur upplevs den?

Om ni vill testa hur 65 tum känns med den befintliga 55:a ska du flytta soffan närmare TV:n cirka 30 cm så täcker ni ungefär samma synfält (≈43°) som en 65:a från soffans ursprungsposition.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Du får ju 83"aren för 36590 med LGSummer rabattkoden. Är väl något under andra ÅF och riktigt bra pris för en 83" OLED om man har plats för en sån.

Alla kör 35.690 vad jag kan se, 39.990 och sen 3400 extra rabatt sen i måndags.

Hade inte 77" redan gått för 20k så hade jag känt att det var ett bra pris, nu är jag övertygad om att 83an kan gå lägre. Det som talar emot är väll lagerhållna volymerna som antagligen är ganska mycket mindre på 83an.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Alla kör 35.690 vad jag kan se, 39.990 och sen 3400 extra rabatt sen i måndags.

Hade inte 77" redan gått för 20k så hade jag känt att det var ett bra pris, nu är jag övertygad om att 83an kan gå lägre. Det som talar emot är väll lagerhållna volymerna som antagligen är ganska mycket mindre på 83an.

Känns lite som att ett pangpris att slå till på 83"an är ca 30-32k. Jag har en känsla på att dom sänker den ytterligare steg om dom inte säljs slut på denna kampanjen. Som jag sa förr, man vågar knappt handla just nu.

Själv köpte jag 55"an för 12990 två veckor sedan. Jag vill gärna ha 77-83" istället. Men kan inte riktigt rättfärdiga 36k för 83an.

Permalänk

Hejsan

Köpte en LG B3 55" för några månader sen och funderar på om det är lätt att själv kalibrera bilden? Fick frågan av butiken om jag ville ha det men sa nej. Om jag ska göra det själv vad behöver jag tänka på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonathan85:

Hejsan

Köpte en LG B3 55" för några månader sen och funderar på om det är lätt att själv kalibrera bilden? Fick frågan av butiken om jag ville ha det men sa nej. Om jag ska göra det själv vad behöver jag tänka på?

Jag vet inte detta, men här finns bra information från en mycket välkänd sida som vet vad dom snackar om.

Länk: https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/b3-oled/settings

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jonathan85:

Hejsan

Köpte en LG B3 55" för några månader sen och funderar på om det är lätt att själv kalibrera bilden? Fick frågan av butiken om jag ville ha det men sa nej. Om jag ska göra det själv vad behöver jag tänka på?

För att på riktigt kalibrera måste du ha mätutrustning. Kunskap räcker inte.
Men om du inte är rejäl purist så är kalibrering sannolikt inget nödvändigt, utan det räcker att ställa in lite grundläggande inställningar.
De flesta som många skulle rekommendera får du automatiskt om du kör i "Filmmaker mode". T ex vitbalans satt till "Warm 50" (standardinställningen är extremt blå).

Kolla igenom t ex denna:
https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/b3-oled/settings

Men OBS det de skriver om vissa inställningar:

Citat:

The following are the results of calibrating the white balance of our unit to 6500K in HDR. They are provided for reference and shouldn't be copied as the calibration values vary per individual unit, even for the same model and same size as the TV we reviewed, due to manufacturing tolerances. If you want to try them, you'll need to enter all values shown, as all of them are active simultaneously. If you have worse picture quality, simply reset them to the default values.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag sitter ca 2m från min 77”, inga problem alls. Då mäter jag huvudet till mitten på TVn, från båda sofforna. Vissa platser är såklart marginellt närmare eller längre bort

Dels vänjer man sig, men större är alltid bättre, mer ljus och inlevelse helt enkelt

Något vi märkte var att när vi möblerade var att det är viktigt med höjden på apparaten i förhållande till sitsen, så att man kunde slappna av i nacken på de sätt man ville sitta/ligga

Det där med höjden har jag inte tänkt på men nu när du säger det så vore det skönt att få upp tvn lite. Tack för att du påtalar detta för det är ju också en ganska viktigt aspekt i sammanhanget. Vår tv-bänk är ganska låg så man tittar lite snett nedåt för tillfället (inte jättemycket men lite). Kanske värt att hänga upp den på väggen för att få den i optimal höjd.

Skrivet av Succinylkolin:

Rtings rekommenderar mellan 30 grader (blandad användning) respektive 40 grader (filmer) av synfältet, vilket motsvarar de avstånden du skriver ut. Så kollar ni mycket film verkar det ju optimalt med 65". Annars kan du kanske testa att flytta fram soffan till 168 cm med er nuvarande TV? Det motsvarar ju 40 grader av synfältet vid 55", så får ni ju samma känsla.

https://www.rtings.com/tv/reviews/by-size/size-to-distance-re...

Bra idé med att flytta fram soffan redan nu och testa. Det skall jag absolut göra. Tack för tipset!

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG C3 77" l

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Det där med höjden har jag inte tänkt på men nu när du säger det så vore det skönt att få upp tvn lite. Tack för att du påtalar detta för det är ju också en ganska viktigt aspekt i sammanhanget. Vår tv-bänk är ganska låg så man tittar lite snett nedåt för tillfället (inte jättemycket men lite). Kanske värt att hänga upp den på väggen för att få den i optimal höjd.

Bra idé med att flytta fram soffan redan nu och testa. Det skall jag absolut göra. Tack för tipset!

Vår 77” är ungefär mellan knä och huvud på mig ståendes, men beror ju helt på vilken soffa man har och storlek på tvn såklart

Jag menade bara att det är en detalj man kanske inte upptäckt innan man provar live

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vår 77” är ungefär mellan knä och huvud på mig ståendes, men beror ju helt på vilken soffa man har och storlek på tvn såklart

Jag menade bara att det är en detalj man kanske inte upptäckt innan man provar live

Ja, om man utgår från det (mellan knät och huvudet) så hade vår tv oavsett storlek mått bra av att komma upp lite. Kanske skal investera i en högre (och bättre) tv-bänk eller helt enkel sätta upp tvn på väggen.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG C3 77" l

Permalänk
Skrivet av Thomas:

För att på riktigt kalibrera måste du ha mätutrustning. Kunskap räcker inte.
Men om du inte är rejäl purist så är kalibrering sannolikt inget nödvändigt, utan det räcker att ställa in lite grundläggande inställningar.
De flesta som många skulle rekommendera får du automatiskt om du kör i "Filmmaker mode". T ex vitbalans satt till "Warm 50" (standardinställningen är extremt blå).

Kolla igenom t ex denna:
https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/b3-oled/settings

Men OBS det de skriver om vissa inställningar:

Tack för svar ok då vet jag hur jag ska gå till väga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vår 77” är ungefär mellan knä och huvud på mig ståendes, men beror ju helt på vilken soffa man har och storlek på tvn såklart

Jag menade bara att det är en detalj man kanske inte upptäckt innan man provar live

Skrivet av Izak80:

Ja, om man utgår från det (mellan knät och huvudet) så hade vår tv oavsett storlek mått bra av att komma upp lite. Kanske skal investera i en högre (och bättre) tv-bänk eller helt enkel sätta upp tvn på väggen.

https://www.reddit.com/r/TVTooHigh/

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

· i5 4670K · 32GB · GTX1060 6GB ·

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt vad du vill säga, men vi testade just högre och insåg att det var obekvämt, sen lägre, sen denna höjd. Nu när jag sitter i soffan är mina ögon strax över mitten och min fru har sina strax under

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vet inte riktigt vad du vill säga, men vi testade just högre och insåg att det var obekvämt, sen lägre, sen denna höjd. Nu när jag sitter i soffan är mina ögon strax över mitten och min fru har sina strax under

Det lät som att TV:n satt för högt, men du verkar ju ha kommit fram till en bra höjd.

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

· i5 4670K · 32GB · GTX1060 6GB ·