Vi sitter exakt 180cm från vår 55” LG CX och har nog inte möjlighet att flytta tillbaka soffan mer än kanske 5–10cm. Frun säger att hon tror att 65” kommer bli för stort på det avståndet och att det eventuellt kommer bli lite jobbigt att kolla på tv. Vet att det finns hur mycket information och artiklar som helst om detta men någonstans får man landa. LG skriver på sin hemsida att de för 65” rekommenderar att man sitter mellan 197 och 268cm (se länk nedan), en riktlinje som vi kommer få svårt att följa. Vänjer man sig fort? Vet att det finns folk som gärna hojtar om att de sitter 30cm från sin 100” tv och tycker det är för litet men det finns dom ”galningar” som gärna sitter på första parkett på biograferna också. Vore tacksam för lite seriös input innan köp. [...]
https://www.lg.com/se/lg-experience/tips-och-trix/sitt-pa-rat...
Optimalt avstånd/storlek (eller egentligen hur stort av ens synfält som fylls av bilden) beror på flera faktorer:
Först och främst, upplösning och kvalité på bildmaterialet är en av de mest avgörande faktorerna. Ser man på högkvalitativt 4K-material kan man ju sitta mycket närmre innan man börjar se pixlar jämfört med 1080p/720p/480p.
Speciellt linjär-TV som är hårt komprimerat, lågupplöst, med låg bitrate är ganska oförlåtande och kommer se ganska dåligt ut vid för nära avstånd.
Har man normal syn och ser exklusivt på 4K-material så kan man sitta helt upp till runt 60° innan man börjar urskilja individuella pixlar men ser man på 1080p-material så urskiljer man individuella pixlar redan vid ca 30°.
Ser man på varierat material och upplösning så kan det alltså vara bra att kompromissa och planera för att synfältet fylls runt 36° enligt rekommendationer, men 40-50° är det som många rekommenderar för en mer immersive/uppslukande filmupplevelse.
Har man möjlighet så är det mest optimala egentligen att anpassa avståndet till TV:n efter hur högt upplöst materialet är, vid 4K så minskar man avståndet och fyller synfältet till mellan 40-60° och vid 1080p ökar man avståndet så TV:n endast fyller 30-36°, dock inte alltid så praktiskt/estetiskt såklart.
Hur bra syn man har kan också vara avgörande, har de som tittar bättre än genomsnittlig synskärpa, normal 20/20-syn eller krävs korrigering, och kommer då korrigering att användas vid tittande eller ej. Har man bättre syn så bör man sitta lite längre ifrån och har man sämre syn så bör man sitta lite närmre.
Sen kommer ju smak och behag in i bilden, oavsett vad alla rekommendationer säger så är ju ens egen preferens egentligen det viktigaste. Men det är ju oavsett bra att ha en slags mall man kan utgå ifrån för att hitta sitt egna optimerade sittavstånd.
Personligen är jag lite extra filmnörd och har ca 255 cm till min 77" C3:a, så den fyller ca 37° av synfältet från soffan, men jag har monterat den på ett utdragbart väggfäste så att när jag ser på bra 4K-material så kan jag dra ut TV:n och därmed ändra avståndet helt intill 215 cm eller ca 43° av synfältet.
Med TV:n utdragen till max så upplevs alltså bilden lika stor som en 90", om den var monterat intill väggen alltså. Eller om man vänder på det så blir bildupplevelsen närmre 66" när jag drar in TV:n mot väggen.
Jag använder Nvidia ShieldTV Pro med deras AI Upscaler som är ganska bra på att skala upp lägre upplöst material men jag försöker undvika lägre än 1080p så gott det går.
Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro