Otroligt underligt fel i ljud på Philips-TV efter uppdatering
Hej! Undrar om nån kan tänkas ha nån bra lösning på följande problem? Ursäkta lång beskrivning.
Utrustning
TV: Philips 55PUS7304/12
Soundbar: LG SL5Y (finns också två satellithögtalare + en bashögtalare).
TV:n hemma uppdaterade häromdagen sin programvara till den nyaste och därefter har det varit ljudproblem. Men lustigt nog är det bara ibland!
- Först och främst - soundbaren fungerar bra med en annan TV.
- Utan soundbar fungerar TV:ns egna högtalare. (Fungerar förstås även om man väljer "endast TV-högtalare" i inställningarna.)
- Med soundbar fungerar ljudet i dom flesta sammanhang. Exempelvis: från datorn genom HDMI, i SVT Play, i menyer och previews i alla streaming-appar.
- MEN så fort man spelar en film eller serie i Netflix och Max (HBO) så kommer inget ljud alls. Knäpptyst. Det gäller oavsett om filmen har Dolby Atmos eller ej.
Vad i allsin dar! Soundbaren funkar alltså, men inte just när det spelas filmer och serier just i Netflix och Max.
Jag kontaktade Philips support, som visserligen är snabba att svara, men inte har så mycket hjälp att komma med. Dom verkar aldrig ha stött på det här problemet innan (jag tyckte det verkade som att dom har nån sorts databas över problemen).
Dom skickade länkar till en massa guider över hur man kan göra om en HDMI-enhet inte hittas, osv. För att utesluta problemen har jag testat alla stegen, inklusive power restart, nytt digitalt handslag, med mera.
Det sista steget var att "uppdatera" programvaran manuellt med USB-minne - den "nya" programvaran var två månader äldre än den vi nyss uppdaterat till, så jag hade nån förhoppning om att det skulle lösas. Men efter att ha grävt fram gamla USB-minnen, formaterat, våndats över tidsåtgången och rädsla att ha brickat TV:n, kom det igång till slut, men med samma ljudproblem som innan.
Lyckligtvis kom sambon med en ny infallsvinkel och satt och provade inställningar i Netflix. Där kunde man under språkinställningar välja "Engelska" eller "Engelska 5.1". Den sistnämnda var förvald, och när hon ändrade det till den första så funkade ljudet igen, från alla högtalare. Hurra!
MEN någon sådan inställning har vi inte kunnat hitta i Max, så där kvarstår problemet.
Är det nån som kan tänkas ha nåt bra tips på hur man löser detta?