Otroligt underligt fel i ljud på Philips-TV efter uppdatering

Permalänk
Medlem

Otroligt underligt fel i ljud på Philips-TV efter uppdatering

Hej! Undrar om nån kan tänkas ha nån bra lösning på följande problem? Ursäkta lång beskrivning.

Utrustning
TV: Philips 55PUS7304/12
Soundbar: LG SL5Y (finns också två satellithögtalare + en bashögtalare).

TV:n hemma uppdaterade häromdagen sin programvara till den nyaste och därefter har det varit ljudproblem. Men lustigt nog är det bara ibland!

- Först och främst - soundbaren fungerar bra med en annan TV.
- Utan soundbar fungerar TV:ns egna högtalare. (Fungerar förstås även om man väljer "endast TV-högtalare" i inställningarna.)
- Med soundbar fungerar ljudet i dom flesta sammanhang. Exempelvis: från datorn genom HDMI, i SVT Play, i menyer och previews i alla streaming-appar.
- MEN så fort man spelar en film eller serie i Netflix och Max (HBO) så kommer inget ljud alls. Knäpptyst. Det gäller oavsett om filmen har Dolby Atmos eller ej.
Vad i allsin dar! Soundbaren funkar alltså, men inte just när det spelas filmer och serier just i Netflix och Max.

Jag kontaktade Philips support, som visserligen är snabba att svara, men inte har så mycket hjälp att komma med. Dom verkar aldrig ha stött på det här problemet innan (jag tyckte det verkade som att dom har nån sorts databas över problemen).

Dom skickade länkar till en massa guider över hur man kan göra om en HDMI-enhet inte hittas, osv. För att utesluta problemen har jag testat alla stegen, inklusive power restart, nytt digitalt handslag, med mera.

Det sista steget var att "uppdatera" programvaran manuellt med USB-minne - den "nya" programvaran var två månader äldre än den vi nyss uppdaterat till, så jag hade nån förhoppning om att det skulle lösas. Men efter att ha grävt fram gamla USB-minnen, formaterat, våndats över tidsåtgången och rädsla att ha brickat TV:n, kom det igång till slut, men med samma ljudproblem som innan.

Lyckligtvis kom sambon med en ny infallsvinkel och satt och provade inställningar i Netflix. Där kunde man under språkinställningar välja "Engelska" eller "Engelska 5.1". Den sistnämnda var förvald, och när hon ändrade det till den första så funkade ljudet igen, från alla högtalare. Hurra!

MEN någon sådan inställning har vi inte kunnat hitta i Max, så där kvarstår problemet.

Är det nån som kan tänkas ha nåt bra tips på hur man löser detta?

Permalänk
Medlem

Har varit i samtal med Max kundservice nu också och dom bekräftar att det inte finns någon ljudutgångsinställning i deras app. Dom säger att det borde finnas i TV:ns inställningar, men jag kan verkligen inte hitta något sånt.

Permalänk
Skrivet av saiganti:

Hej! Undrar om nån kan tänkas ha nån bra lösning på följande problem? Ursäkta lång beskrivning.

Utrustning
TV: Philips 55PUS7304/12
Soundbar: LG SL5Y (finns också två satellithögtalare + en bashögtalare).

TV:n hemma uppdaterade häromdagen sin programvara till den nyaste och därefter har det varit ljudproblem. Men lustigt nog är det bara ibland!

- Först och främst - soundbaren fungerar bra med en annan TV.
- Utan soundbar fungerar TV:ns egna högtalare. (Fungerar förstås även om man väljer "endast TV-högtalare" i inställningarna.)
- Med soundbar fungerar ljudet i dom flesta sammanhang. Exempelvis: från datorn genom HDMI, i SVT Play, i menyer och previews i alla streaming-appar.
- MEN så fort man spelar en film eller serie i Netflix och Max (HBO) så kommer inget ljud alls. Knäpptyst. Det gäller oavsett om filmen har Dolby Atmos eller ej.
Vad i allsin dar! Soundbaren funkar alltså, men inte just när det spelas filmer och serier just i Netflix och Max.

Jag kontaktade Philips support, som visserligen är snabba att svara, men inte har så mycket hjälp att komma med. Dom verkar aldrig ha stött på det här problemet innan (jag tyckte det verkade som att dom har nån sorts databas över problemen).

Dom skickade länkar till en massa guider över hur man kan göra om en HDMI-enhet inte hittas, osv. För att utesluta problemen har jag testat alla stegen, inklusive power restart, nytt digitalt handslag, med mera.

Det sista steget var att "uppdatera" programvaran manuellt med USB-minne - den "nya" programvaran var två månader äldre än den vi nyss uppdaterat till, så jag hade nån förhoppning om att det skulle lösas. Men efter att ha grävt fram gamla USB-minnen, formaterat, våndats över tidsåtgången och rädsla att ha brickat TV:n, kom det igång till slut, men med samma ljudproblem som innan.

Lyckligtvis kom sambon med en ny infallsvinkel och satt och provade inställningar i Netflix. Där kunde man under språkinställningar välja "Engelska" eller "Engelska 5.1". Den sistnämnda var förvald, och när hon ändrade det till den första så funkade ljudet igen, från alla högtalare. Hurra!

MEN någon sådan inställning har vi inte kunnat hitta i Max, så där kvarstår problemet.

Är det nån som kan tänkas ha nåt bra tips på hur man löser detta?

Antar att ni har Netflix Premium (4K/Atmos) abb (179 kr/mån) enligt din text ? Netflix Basic/Standard abb har inte 4K/Atmos ljud. Då jag själv kör Netflix Premium med Hemmabio reciever med Atmos/DTS:X 5.2.2 setup. DTS:X finns på vissa Blu ray filmer. Har själv haft Max (när det hette HBO Max), vill minnas att HBO Max appen ställde in sig efter ens ljudsystem då.

Edit: Dum idé kanske men testat en annan HDMI kabel, typ en Ultra High Speed (när det gäller Max appen). Kan rekommendera Nördic:s Ultra High Speed HDMI kablar. Angående ljud ändringen i Netflix, så kör ni med Stereoljud nu alltså ? Tänk på att Netflix har/hade vissa problem med ljudet, kan visa att det står Atmos/5.1 ljud/Dolby Vision i vissa filmer/serier men många gånger kan detta vara fel.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Kan tydligen bli underliga fel på Philips teve, vi har en som är några år gammal kommer inte ihåg exakta modellen men hur än vi gör så går det inte att spara wifi uppkopplingen mot routern så vi måste söka uppkoppling på nytt varje gång vi startar teven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hackers:

Kan tydligen bli underliga fel på Philips teve, vi har en som är några år gammal kommer inte ihåg exakta modellen men hur än vi gör så går det inte att spara wifi uppkopplingen mot routern så vi måste söka uppkoppling på nytt varje gång vi startar teven.

Ansluter ni TVn till 5GHz-bandet?

Permalänk
Bildexpert 📺

När man kliver ned på PUS7-serien och enklare (lägre siffra) är det mer och mer OEM-TV över Philips produkter. Och typiskt ökar riskerna för att de buggar och fel som finns aldrig ordnas upp. Särskilt några år efter lansering. Så räkna inte med en fix inom närtid, inte från Philips håll i alla fall. Om det nu är där problemet har sitt ursprung.

Ljudproblem har fördelen/egenskapen att man oftare kan arbeta sig runt dem. Kör optiskt ut till soundbar istället för via ARC – eller viceversa.

Om felet kan uteslutas till en viss app kan det fungera bättre med de erkända systemen likt Apple TV eller Chromecast. Dessa system med tiotals miljoner användare tenderar att alltid ligga överst på listorna över buggfixar från appmakarnas sida. En några år gammal modellserie av flera hundra liknande produkter är någonstans där nere i motsvarande nivå på prioritetslistan.

Dessa två kan ofta kombineras. Om det är något fel med TV:ns ljudhantering som gör att vägen via ARC eller optisk till soundbar inte fungerar kan en extern lösning + HDMI-audio extractor vara en lösning (då måste man manuellt fördröja ljudet i soundbaren). Blir ju snabbt omständligt och kostar extra pengar. Men fortfarande alternativ till att köpa ny TV eller kanske förgäves hoppas på en fix.

Permalänk
Hedersmedlem

Med tanke på att problemet uppträder när du startar en film så tänker jag problem med HDCP. När du vill använda ett lite mer avancerat ljudformat så krävs det ofta att TV och soundbar i detta fallet gör en handshake på att de båda är säkra. Kan de inte göra denna handshake så blir det inget avancerat ljud.

Med det sagt, har du provat att göra en fabriksåterställning av TV'n?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Antar att ni har Netflix Premium (4K/Atmos) abb (179 kr/mån) enligt din text ? Netflix Basic/Standard abb har inte 4K/Atmos ljud. Då jag själv kör Netflix Premium med Hemmabio reciever med Atmos/DTS:X 5.2.2 setup. DTS:X finns på vissa Blu ray filmer. Har själv haft Max (när det hette HBO Max), vill minnas att HBO Max appen ställde in sig efter ens ljudsystem då.

Edit: Dum idé kanske men testat en annan HDMI kabel, typ en Ultra High Speed (när det gäller Max appen). Kan rekommendera Nördic:s Ultra High Speed HDMI kablar. Angående ljud ändringen i Netflix, så kör ni med Stereoljud nu alltså ? Tänk på att Netflix har/hade vissa problem med ljudet, kan visa att det står Atmos/5.1 ljud/Dolby Vision i vissa filmer/serier men många gånger kan detta vara fel.

Nej bara Netflix standard, anledningen till att jag nämnde Dolby Atmos var för att Philips kundtjänst undrade det, så jag tänkte att det kanske kunde vara relevant.

Ska kika om jag får annat resultat med annan HDMI-kabel, men det verkar ju lite konstigt om det skulle funka eftersom ljudet uppenbarligen fungerar mesta tiden. Tack för tips!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av saiganti:

Ska kika om jag får annat resultat med annan HDMI-kabel, men det verkar ju lite konstigt om det skulle funka eftersom ljudet uppenbarligen fungerar mesta tiden. Tack för tips!

En annan HDMI-kabel kan inte påverka. Det är på nivån att du får ljud eller inte via Youtube bara du byter nätverkskabel.

Däremot är det vanligt att man ändå får det att fungera när man fipplar med HDMI-kablar eftersom detta leder nya handskakningsprocesser och detta kan i sin tur återställa något i systemet. Därför ändå en vanlig slutsats att "...jag byte HDMI-kabel och nu fungerar ljudet".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

När man kliver ned på PUS7-serien och enklare (lägre siffra) är det mer och mer OEM-TV över Philips produkter. Och typiskt ökar riskerna för att de buggar och fel som finns aldrig ordnas upp. Särskilt några år efter lansering. Så räkna inte med en fix inom närtid, inte från Philips håll i alla fall. Om det nu är där problemet har sitt ursprung.

Ljudproblem har fördelen/egenskapen att man oftare kan arbeta sig runt dem. Kör optiskt ut till soundbar istället för via ARC – eller viceversa.

Om felet kan uteslutas till en viss app kan det fungera bättre med de erkända systemen likt Apple TV eller Chromecast. Dessa system med tiotals miljoner användare tenderar att alltid ligga överst på listorna över buggfixar från appmakarnas sida. En några år gammal modellserie av flera hundra liknande produkter är någonstans där nere i motsvarande nivå på prioritetslistan.

Dessa två kan ofta kombineras. Om det är något fel med TV:ns ljudhantering som gör att vägen via ARC eller optisk till soundbar inte fungerar kan en extern lösning + HDMI-audio extractor vara en lösning (då måste man manuellt fördröja ljudet i soundbaren). Blir ju snabbt omständligt och kostar extra pengar. Men fortfarande alternativ till att köpa ny TV eller kanske förgäves hoppas på en fix.

Tack för intressant inspel. Ja jag får inte intrycket av att Philips har nån intention att faktiskt reda ut saken, klart man kan förstå att dom inte har lust att fixa buggar på tidigare produkter, men det är ju inte billigt att köpa en TV liksom, så mer än fyra år hade vi ändå hoppats att vi skulle kunna ha den.

Att casta Max till TV:n har vi faktiskt inte testat, om den lösningen funkar så håller det ju ett tag till iaf.
Optisk anslutning får jag kolla upp, tack för förslag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

En annan HDMI-kabel kan inte påverka. Det är på nivån att du får ljud eller inte via Youtube bara du byter nätverkskabel.

Däremot är det vanligt att man ändå får det att fungera när man fipplar med HDMI-kablar eftersom detta leder nya handskakningsprocesser och detta kan i sin tur återställa något i systemet. Därför ändå en vanlig slutsats att "...jag byte HDMI-kabel och nu fungerar ljudet".

Jag fattar! Då släpper vi den grejen. Nytt handslag har jag redan gjort flera gånger utan förbättring. Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Med tanke på att problemet uppträder när du startar en film så tänker jag problem med HDCP. När du vill använda ett lite mer avancerat ljudformat så krävs det ofta att TV och soundbar i detta fallet gör en handshake på att de båda är säkra. Kan de inte göra denna handshake så blir det inget avancerat ljud.

Med det sagt, har du provat att göra en fabriksåterställning av TV'n?

Jag har lyckats rulla tillbaka mjukvaran till en två månader äldre version (som fortfarande är två är nyare än den tidigare vi hade som fungerade). Men inte testat att fabriksåterställa TV:n, jag avkrävde Philips kundservice på svar hur jag rullar tillbaka till äldre mjukvara, men dom vill inte släppa sina gamla filer. Fick i alla fall en guide till fabriksåterställning "vilket dom inte rekommenderar". Den lösningen tänkte jag spara som en sista utväg. Tack för att du skrev!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Med tanke på att problemet uppträder när du startar en film så tänker jag problem med HDCP. När du vill använda ett lite mer avancerat ljudformat så krävs det ofta att TV och soundbar i detta fallet gör en handshake på att de båda är säkra. Kan de inte göra denna handshake så blir det inget avancerat ljud.

Med det sagt, har du provat att göra en fabriksåterställning av TV'n?

Har råkat ut för detta på Disney Plus Premium då å då. Gnäller på att det HDMI kabeln som felar, filmen/serien startar inte å då får följande: Ooops ett fel har inträäffat Byt HDMI kabeln eller starta om (nånting text), hjälper med en omstart kör en hemmbio reciever (Marantz NR 1711, eARC), Disney appen körs på 4K Apple TV (inkopplad i recievern, Nördic Ultra High Speed kablar, inga kablar över 3m, Max längd 2m, i hela setupen: TV (Panasonic OLED TX - 55LZ1000e, eARC). Allt som är inkopplat uppfyller HDCP kravet.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saiganti:

Tack för intressant inspel. Ja jag får inte intrycket av att Philips har nån intention att faktiskt reda ut saken, klart man kan förstå att dom inte har lust att fixa buggar på tidigare produkter, men det är ju inte billigt att köpa en TV liksom, så mer än fyra år hade vi ändå hoppats att vi skulle kunna ha den.

Att casta Max till TV:n har vi faktiskt inte testat, om den lösningen funkar så håller det ju ett tag till iaf.
Optisk anslutning får jag kolla upp, tack för förslag!

Lustigt, ljudet funkar inte heller om man castar Max till TV:n, oavsett om Max-appen är installerad på TV:n eller inte.

Permalänk
Skrivet av saiganti:

Lustigt, ljudet funkar inte heller om man castar Max till TV:n, oavsett om Max-appen är installerad på TV:n eller inte.

Då när jag hoppade på erbjudet HBO Max för 45 kr/mån för några år sen, så fanns att det inget stöd för min gammla Panasonic 4K TX - 58HX810e (ingen Android TV). Fick köpa en 4K Chromecast Google TV å installera HBO Max appen med bild å ljud på denna, Chromecasten körs nu genom min nya TV:ns HDMI port 3 å sa upp skitet HBO Max för länge sen. Har för att appen funkade bl.a bara på Android TV, LG/samsung TV:ar bl.a, mycket dåligt. Netflix funkar väl på vilket TV märke som helst. Tittar just nu på "Aliens återkomst" på SVT Play (Apple TV:n) å får "Multi in (5.1)" på recievers display.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saiganti:

Lustigt, ljudet funkar inte heller om man castar Max till TV:n, oavsett om Max-appen är installerad på TV:n eller inte.

Låna någons Apple TV eller Chromecast med Google TV (som kan installera appar) och se ifall Max- och Netflix-apparna fungerar bättre där. Om ja, då är det bara att införskaffa den som passar ditt ekosystem bäst för då kan du ge upp på din TVs interna system. Om inte så är det soundbaren.

Testa både att ansluta Apple TV/Chromecast till TVn och direkt till soundbaren för att se om det gör någon skillnad.

Men glöm inte att först testa med optisk kabel mellan TVn och soundbar. Du blir "begränsad" till Dolby Digital 5.1 vid streaming, men det är irrelevant för din soundbar ändå.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk

Har du testat byta hdmi utgång? Jag har själv Phillips och bytte kabel + utgång då fungerade det igen.

Mitt problem var att ljudet bara försvann i Disney+ eller annat med dolby atmos mitt under man tittade!

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!

Jo, har testat olika HDMI-portar men det gör ingen skillnad.

Nu har jag beställt en optisk kabel så jag återkommer med svar nästa vecka. Tusen tack alla som hjälpt till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marathonkillen:

Ansluter ni TVn till 5GHz-bandet?

Ja det är så vi gör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hackers:

Ja det är så vi gör

Se till att kanalen för 5GHz-bandet inte är högre än 40. TVn har svårt att ansluta om kanalvalet är högre, vilket det vanligtvis är på 5GHz-bandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marathonkillen:

Se till att kanalen för 5GHz-bandet inte är högre än 40. TVn har svårt att ansluta om kanalvalet är högre, vilket det vanligtvis är på 5GHz-bandet.

Och hur gör man det då? Men vad har det med själva "spar" inställningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hackers:

Och hur gör man det då? Men vad har det med själva "spar" inställningen?

Kanalinställningen gör du i din router/modem.
Vet inte vad du menar med "spar"-inställningen.

Permalänk
Medlem

Tack så hjärtligt för all hjälp - fick hem optisk kabel idag och nu fungerar allting till belåtenhet.
Man slutar aldrig förundras över hur otroligt hjälpsamma alla är här på forumet <3