FTC kritiserar Microsoft för nedgraderat Game Pass

Permalänk
Melding Plague

FTC kritiserar Microsoft för nedgraderat Game Pass

Amerikanska myndigheten FTC har visat sitt missnöje kring Microsofts ändringar av Game Pass.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tänk vad olika man kan se på saker och ting.
Själv trodde jag att det som ligger till grund för dessa ändringar är Microsofts vilja att få ROI på sin massiva investering.
Som det ser ut nu kommer det ta Microsoft minst tio år att få tillbaka investeringen av Activision Blizzard under förutsättningen att game pass har minst 30 miljoner aktiva användare som betalar 20 dollar per månad.

Jag förstår inte riktigt varför FTC ska lägga sig i alls. Det bästa man som kund kan göra för att visa sitt missnöje är att sluta använda produkten. Game Pass är ingen livsnödvändighet. Det är en produkt ingen egentligen behöver.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Som det ser ut nu kommer det ta Microsoft minst tio år att få tillbaka investeringen av Activision Blizzard under förutsättningen att game pass har minst 30 miljoner aktiva användare som betalar 20 dollar per månad.

Lustig tanke då inga cod-spelare behöver gamepass då det inte ingår. Men visst ser det ut som om strategin nu bygger på kostnader och inkomster i ett excelark, rätt vanlig reaktion från amerikanska bolag.

Permalänk
Medlem

Lös bara World of Warcraft till konsol någon gång. Alltså Xbox / ps5 !

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Tänk vad olika man kan se på saker och ting.
Själv trodde jag att det som ligger till grund för dessa ändringar är Microsofts vilja att få ROI på sin massiva investering.
Som det ser ut nu kommer det ta Microsoft minst tio år att få tillbaka investeringen av Activision Blizzard under förutsättningen att game pass har minst 30 miljoner aktiva användare som betalar 20 dollar per månad.

Jag förstår inte riktigt varför FTC ska lägga sig i alls. Det bästa man som kund kan göra för att visa sitt missnöje är att sluta använda produkten. Game Pass är ingen livsnödvändighet. Det är en produkt ingen egentligen behöver.

Varför ska sådana här köp tillåtas om det alltid ska sluta med nedskärningar av personal, mindre konkurrens och högre priser? Vad exakt blir bättre av det här? Aktieägare framöver allt som vanligt?

Permalänk
Medlem

Vi har 2 st xbox hemma, en gamepass sub ger båda xboxarna tillgång till gamepass.
Tycker det är prisvärt, spelar tillsammans med dottern rätt ofta.
Är ju en sak man kan göra med en kompis också, dela på gamepass sub.
Jag har som betalar för gamepass har gjort dotterns konsoll till "min" så hon också får det. Nackdelen är att bara jag har tillgång till gamepass på konsoll nr 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaturMackan:

Varför ska sådana här köp tillåtas om det alltid ska sluta med nedskärningar av personal, mindre konkurrens och högre priser? Vad exakt blir bättre av det här? Aktieägare framöver allt som vanligt?

Ibland är vissa uppköp viktiga.
Ett exempel är Amazon’s försök till att värva irobot som håller på att gå under pga kinesisk dominans i den branschen, som inkompetenta Linda Khan (FTC) försöker stoppa.

Permalänk
Medlem

Om man skall se till en mer sannolik orsak... Microsoft är ett av världens högst värderade bolag. (Ligger väl 2:a just nu) Alla möjligheter att utdöma (ordentliga) bötesbelopp lär FTC ta, och MS lär alltid finnas i skottgluggarna. (tillsammans med Apple, Google etc) Sen är det ju förstås trevligt för oss konsumenter om de tvingas ha "skäliga" priser också.

Permalänk
Medlem

Tycker game pass och cloud gaming är kul tjänster. Om det blir sämre säger jag bara upp mitt abonnemang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Tycker game pass och cloud gaming är kul tjänster. Om det blir sämre säger jag bara upp mitt abonnemang.

Exakt. All form av underhållning är frivillig och inte alls livsviktig. Visa med plånboken.

Permalänk
Medlem

Kommer också visa mitt missnöje när priset höjs.

Permalänk

Man kan ju undra hur ofta allting ska höjas, det var inte länge sedan Microsoft höjde sina avgifter, girighet är väl en synd man ska vara återhållsam med. 😡

Permalänk
Medlem

Kan ärligt säga att Gamepass har för mig alltid verkat vara lite knepigt, tills jag testade det själv.
Det kanske beror på brist i efterforskning i min ände, men har aldrig riktigt fått upp ögonen för det.
Däremot kan jag känna att dete förmodligen har varit min bästa investering någonsin.
Att betala en prenumerationsavgift varje månad och få tillgång till mängder av spel, även nya släpp, känns helt klart värt det.
Annars blir det gärna att man kastar ut 600-700kr för ett spel som kanske inte kändes rätt, vilket man oftast kan få återköp på om man nu inte spelar längre än 2 timmar t.ex. Men det är ändå bra mycket mer högre kostnad än att betala för Gamepass och man kan i lugn och ro installera alla spel man hittar, utan knussel.

Tycker högre avgift inte är konstigt alls, de har förbättrat tjänsten avsevärt och om man nu är så inne på att få tillgång till spel dag 1 det släpps, så är det väl bara att punga ut fullpris istället Inte svårare än så, i längden lönar det sig ändå för plånkan, känner jag i alla fall.
Vanligtvis öste jag in pengar på Steam månadsvis på diverse spelsläpp etc, har minskat otroligt mycket sedan jag började utforska Gamepass och vad det hade att erbjuda.

Till sist är det väl klart att jag kan förstå hela känslan av att tjänsten blir nedgraderad, men du har fortfarande alternativet att betala för vad tjänsten inkluderade tidigare. Det är väl precis som att Netflix introducerar billigare abonnemang men med sämre kvalité och möjligheter. HBO Max gjorde ju samma rockad med sina tjänster där de flyttade upp allt ett steg i premiumsegmentet.
Hellre en prishöjning och få valet att ta bort saker man inte använder ändå och behålla gamla priset än att bli påtvingad en prishöjning rakt av.

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Medlem

Gillar gamepass.

Vi har har 2 st Xbox i hemmet. Med en prenumeration Ultimate och samt en för Core kan båda konsoler få allt spelinnehåll samt att båda har möjlighet att köra online samtidigt. Det konto som har ultimate har den ena som hemkonsol men är inloggad på den andra. Kontot med core är inloggad på den enhet som är designerad hemkonsol för ultimate och ger där möjlighet att lira allt innehåll online.

Lite meckigt upplägg men det funkar och relativt prisvärt tycker jag med ~600kr för ett år av core - billigare än sk. friends and familiy hade varit för oss.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Tänk vad olika man kan se på saker och ting.
Själv trodde jag att det som ligger till grund för dessa ändringar är Microsofts vilja att få ROI på sin massiva investering.
Som det ser ut nu kommer det ta Microsoft minst tio år att få tillbaka investeringen av Activision Blizzard under förutsättningen att game pass har minst 30 miljoner aktiva användare som betalar 20 dollar per månad.

Jag förstår inte riktigt varför FTC ska lägga sig i alls. Det bästa man som kund kan göra för att visa sitt missnöje är att sluta använda produkten. Game Pass är ingen livsnödvändighet. Det är en produkt ingen egentligen behöver.

Vart i artikeln står det att Microsoft inte vill ha "ROI" som du säger?

Artikeln handlar om att Microsoft vill få sina pengar genom att dominera marknaden med massuppköp istället för att konkurrera med bra produkter. Kort sagt Microsoft köper marknadsandelar och lägger ner produktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sealc:

Exakt. All form av underhållning är frivillig och inte alls livsviktig. Visa med plånboken.

Jag tror faktiskt tillgång till kultur är en mänsklig rättighet så det finns ju egentligen incitament att skiten borde vara gratis...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Jag tror faktiskt tillgång till kultur är en mänsklig rättighet så det finns ju egentligen incitament att skiten borde vara gratis...

Skattefinansierad underhållning finns ju redan på SVTPlay. Var även på biblioteket här i centrum och där kunde man låna både FFXVI och Helldivers 2 i ett par veckor ”gratis”.

Men visst, förstår din ”poäng”.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sealc:

Skattefinansierad underhållning finns ju redan på SVTPlay. Var även på biblioteket här i centrum och där kunde man låna både FFXVI och Helldivers 2 i ett par veckor ”gratis”.

Men visst, förstår din ”poäng”.

De blir svårt att låna dom spelen om Microsoft köper upp och lägger ner studiorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

De blir svårt att låna dom spelen om Microsoft köper upp och lägger ner studiorna.

I alla fall framtida spel de skulle utvecklat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Vart i artikeln står det att Microsoft inte vill ha "ROI" som du säger?

Artikeln handlar om att Microsoft vill få sina pengar genom att dominera marknaden med massuppköp istället för att konkurrera med bra produkter. Kort sagt Microsoft köper marknadsandelar och lägger ner produktion.

Va, Microsoft anpassar sig väl likt andra bolag när det behövs.
I slutändan handlar detta om pengar.
Jag vet inte vad jag ska säga annat än att de flesta stora bolag köper bolag när det kan rättfärdigas.
Att Microsoft, likt de flesta bolag, vill ha ROI på sin investering är ju exakt varför vi ser dessa förändringar. Förändringar som FTC inte gillar och påstår är en försämring för kunder.

Sen kan man ju undra hur lyckat det är att "köpa marknadsandelar" och lägga ned produktion.
Minskad produktion som leder till färre spel som leder till högre marknadsandelar?

Varför skulle massuppköp vara oförenligt med förmågan att konkurrera med bra produkter?
Det är väl en väldigt stor anledning till att uppköpet blev av till en första början. Vem vill köpa studios om man inte tror på deras produkter?
Vissa verkar tro att bolag som Microsoft vill köpa andra bolag med enda anlendingen att stänga ned bolagen (för det är ju ekonomiskt sunt).

Men det kanske mer intressanta i diskussionen är väl ändå vissas tro på att allt skulle vara rosor och regnbågar om uppköpet inte blev av. Alla skulle ha kvar sina jobb. Vi vet ju att Activision Blizzard, med Bobby Kotick i spetsen, aldrig skulle göra sig av med medarbetare för att spara/tjäna pengar.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Va, Microsoft anpassar sig väl likt andra bolag när det behövs.
I slutändan handlar detta om pengar.
Jag vet inte vad jag ska säga annat än att de flesta stora bolag köper bolag när det kan rättfärdigas.
Att Microsoft, likt de flesta bolag, vill ha ROI på sin investering är ju exakt varför vi ser dessa förändringar. Förändringar som FTC inte gillar och påstår är en försämring för kunder.

Sen kan man ju undra hur lyckat det är att "köpa marknadsandelar" och lägga ned produktion.
Minskad produktion som leder till färre spel som leder till högre marknadsandelar?

Varför skulle massuppköp vara oförenligt med förmågan att konkurrera med bra produkter?
Det är väl en väldigt stor anledning till att uppköpet blev av till en första början. Vem vill köpa studios om man inte tror på deras produkter?
Vissa verkar tro att bolag som Microsoft vill köpa andra bolag med enda anlendingen att stänga ned bolagen (för det är ju ekonomiskt sunt).

Men det kanske mer intressanta i diskussionen är väl ändå vissas tro på att allt skulle vara rosor och regnbågar om uppköpet inte blev av. Alla skulle ha kvar sina jobb. Vi vet ju att Activision Blizzard, med Bobby Kotick i spetsen, aldrig skulle göra sig av med medarbetare för att spara/tjäna pengar.

Ja skiter i Blizzards job och mr Kotick och det gör FTC också. Att köpa upp marknaden är konkurrenshämmande. Givetvis handlar det om pengar, återigen vet jag inte vem som sagt något annat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Att Microsoft, likt de flesta bolag, vill ha ROI på sin investering är ju exakt varför vi ser dessa förändringar. Förändringar som FTC inte gillar och påstår är en försämring för kunder.

Självklart vill alla företag gå med vinst. Och den som betalar vinsten är ju de som köper det som företaget producerar.

Och det kan ju vara en välgärning för konsumenten att betala mer så att företagen kan gör sin vinst. Och goda gärningar mår vi i slutändan ofta bra av.

Så det är ju bara att ... roll with the punches. Så blir allt okej.

Eller så kan vi sluta med att finna motiveringar till att vi slutkonsumenten ska ta konsekvenser som sämre villkor för att företag skapar den möjligheten genom marknadstrategier. Det blir nästan som ett "medberoende" som vi själva är delaktiga i.

Rösta med fötterna är svårt när alternativen försvinner ... det hajjar ju vilken marknadstrateg som helst.

Tänk om vi kunde ha en oberoende funktion i samhället som motverkar detta trots att det blir besvärligt för företagen. Men att problematisera det för kunderna är nog vanskligt men det är klart om ett företag inte längre erbjuder sina tjänster så blir det problematiskt. Men då kan vi ju lika gärna gå tillbaka till min inledning och se det som en god gärning att betala mer för mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av charta77:

Självklart vill alla företag gå med vinst. Och den som betalar vinsten är ju de som köper det som företaget producerar.

Och det kan ju vara en välgärning för konsumenten att betala mer så att företagen kan gör sin vinst. Och goda gärningar mår vi i slutändan ofta bra av.

Så det är ju bara att ... roll with the punches. Så blir allt okej.

Eller så kan vi sluta med att finna motiveringar till att vi slutkonsumenten ska ta konsekvenser som sämre villkor för att företag skapar den möjligheten genom marknadstrategier. Det blir nästan som ett "medberoende" som vi själva är delaktiga i.

Rösta med fötterna är svårt när alternativen försvinner ... det hajjar ju vilken marknadstrateg som helst.

Tänk om vi kunde ha en oberoende funktion i samhället som motverkar detta trots att det blir besvärligt för företagen. Men att problematisera det för kunderna är nog vanskligt men det är klart om ett företag inte längre erbjuder sina tjänster så blir det problematiskt. Men då kan vi ju lika gärna gå tillbaka till min inledning och se det som en god gärning att betala mer för mindre.

Jag håller med när det gäller livsnödvändigheter men för lyxprodukter tycker jag att folk allt kan visa sitt missnöje genom att sluta konsumera produkten.
Jag hade Game Pass till en början men hoppade av då jag inte tycker tjänsten är värd pengarna.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

Magkänslan säger att gamepass har varit för billigt - tror inte detta blir sista höjningen tbh.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |