Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Fast slår du av remote access så kommer du inte åt den på fjärr, om su skulle vilja.

Det ska finnas ett val när man gör kontot där det inte är länkat med unifi centralt. Jag har ingen egen dream eller cloud key så kan inte kolla eller guida. Men jag har gjort det på andra jag installerat. Och i kontrollern som man installerar på sin egen dator/server ser det inte likadant ut som det gör i deras egna burkar

Du menar att jag skulle administrera router/nätverk på distans. Mitt lilla lokala nätverk behöver ingen fjärradministration.
Jag har inte hunnit testa alla scenarion än, men vill ju så klart kunna logga in i molnet via unifi.ui.com samt siten också. Jag får testa vidare imorgon om detta är möjligt. Om det inte funkar så får jag gå på ditt förslag och skapa ett nytt konto där man väljer att inte länka med unifi centralt. (låter bra tycker jag )

Fördelen med UNIFI tycker jag är kartan alltså hela nätverket uppritat på skärmen, alla anslutningspunkterna, dess signalstyrka osv. En hel del bra info även för ett litet nätverk.

EDIT
Nu har jag loggat in och testat
*lokalt
*unifi.ui.com
*ui.com

lokalt funkar fint utan 2Fa
unifi.ui.com enstegsinloggning som förväntat (eftersom remote access är avstängd)
ui.com loggade in enstegsinloggning även här (går lätt att ändra tillbaka)

Mission completed- mycket nöjd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Fast slår du av remote access så kommer du inte åt den på fjärr, om du skulle vilja.

Det ska finnas ett val när man gör kontot där det inte är länkat med unifi centralt. Jag har ingen egen dream eller cloud key så kan inte kolla eller guida. Men jag har gjort det på andra jag installerat. Och i kontrollern som man installerar på sin egen dator/server ser det inte likadant ut som det gör i deras egna burkar

Personligen känner jag mig inte helt bekväm med deras molnlösning för managering. De hade relativt nyligen problem med att folk kom åt saker i andras miljöer.

Kan man sätta upp en VPN för att nå sitt hemnätverk så kan man managera sitt nätverk precis lika bra på distans, utan att aktivera Remote Access.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Vad säger ni om UniFi 8.3.32 jämfört med 8.1.127?

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

Vad säger ni om UniFi 8.3.32 jämfört med 8.1.127?

Jag brukar uppdatera så fort det kommer en ny version på Release-kanalen. Har aldrig stött på några problem med den funktionalitet jag använder hittills.

Har dock bara accesspunkter, ingen Unifi-router.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Kan man sätta upp en VPN för att nå sitt hemnätverk så kan man managera sitt nätverk precis lika bra på distans, utan att aktivera Remote Access.

Om du bara är ute efter att managera dina UniFi-enheter så, och har ett lokalt konto i UniFi-kontrollern med ett långt och unikt lösenord, så kan du öppna upp port 8443 dvs https management-porten ut mot internet och konfigurera en gratis nsupdate.info DynDNS-adress och lägga upp detta som lokal access i UniFi-appen.

Om du känner dig obekväm med det, exempelvis om du inte håller efter med uppdateringar av kontrollern, så kan du förstås konfigurera Wireguard eller OpenVPN access och lägga till kontrollern på interna IP:t i stället för extern Dynamisk DNS-adress.

För att lägga upp kontrollern i UniFi-appen utan att använda deras molntjänster så måste du trycka på "Can't Find Your Device" och därefter "Console Manual Setup". Väl där kan du fylla i din DDNS-adress eller IP-adress till gateway:en/kontrollern och ange dina lokala kontouppgifter. Det går även att lägga till flera lokala kontrollers med lokala konton om man t.ex har UniFi Express hos nära och kära och vill hantera dessa från ett ställe men utan att binda sig till Ubiquiti:s molntjänster, du kan sätta upp hur många DDNS-adresser som helst hos nsupdate.info då den tjänsten är FOSS och gratis att använda.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
vSphere Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pitr-:

Om du bara är ute efter att managera dina UniFi-enheter så, och har ett lokalt konto i UniFi-kontrollern med ett långt och unikt lösenord, så kan du öppna upp port 8443 dvs https management-porten ut mot internet och konfigurera en gratis nsupdate.info DynDNS-adress och lägga upp detta som lokal access i UniFi-appen.

[...]

Det går även att lägga till flera lokala kontrollers med lokala konton om man t.ex har UniFi Express hos nära och kära och vill hantera dessa från ett ställe men utan att binda sig till Ubiquiti:s molntjänster, du kan sätta upp hur många DDNS-adresser som helst hos nsupdate.info då den tjänsten är FOSS och gratis att använda.

Att exponera gränssnittet rakt mot internet är inget jag skulle rekommendera, särskilt med tanke på att de allra flesta inte sätter långa och unika lösenord.

Själv köra jag flera sites i samma controller istället, för att managera föräldrarnas sommarstuga.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Att exponera gränssnittet rakt mot internet är inget jag skulle rekommendera, särskilt med tanke på att de allra flesta inte sätter långa och unika lösenord.

Själv köra jag flera sites i samma controller istället, för att managera föräldrarnas sommarstuga.

Om man nu ändå huserar en UniFi-kontroller, så kan man lika gärna även husera en Vaultwarden-instans med Yubikey MFA för att säkra upp sina random-lösenord om 25 tecken eller mer, så gör i alla fall jag.

Och jag har ett 20-tal nära och käras hem i samma kontroller precis som dig.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
vSphere Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pitr-:

Om man nu ändå huserar en UniFi-kontroller, så kan man lika gärna även husera en Vaultwarden-instans med Yubikey MFA för att säkra upp sina random-lösenord om 25 tecken eller mer, så gör i alla fall jag.

Och jag har ett 20-tal nära och käras hem i samma kontroller precis som dig.

Visst kan man, men det är långt ifrån alla som skulle göra det bara för att de lyckas hosta en Unifi-kontroller. De kan ju även ha en annan password manager, likt jag har. Tycker fortfarande man ska vara lite försiktig med att exponera management-gränssnittet till sitt nätverk oavsett lösenordskvalitet.

Imponerande med så många sites. Smidigt dock.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pitr-:

Om man nu ändå huserar en UniFi-kontroller, så kan man lika gärna även husera en Vaultwarden-instans med Yubikey MFA för att säkra upp sina random-lösenord om 25 tecken eller mer, så gör i alla fall jag.

Och jag har ett 20-tal nära och käras hem i samma kontroller precis som dig.

Skulle ändå vara på sidan att avråda att exponera helt fritt. Om man nu måste så approva enbart vissa ip om det går. Eller så är det bästa att kör igång en wireguard server och exponera enbart denna. Sen behöver man aldrig bry sig om åtkomst.

Kör en pihole också så att jag kan trixxa med mina egna dnser så det är smidigt att få åtkomst till diverse servicar man kör.

Permalänk
Medlem

Halloj,
Jag behöver bra grejer, de senaste uppdateringarna av mina Orbi 75x har fått mitt tålamod ner till 0.

Idag har jag Router - Switch - Patchpanel - Satellit 1(trådad)- Trådlöst till Satellit 2.

Anledningen till Satellit 2 var för att få Wi-Fi i Attefallet där mitt kontor är. Det är 5 meter mellan ena Satelliten inne och datorn på kontoret, funkar inget vidare sedan några uppdateringar.

Jag är lite sugen på två AP7 samt en Router utan Wi-Fi men funderar på fördelar/Nackdelar jämte något annat.

Med tanke på vad jag hört om Unifi borde två AP inne räcka då det trådlösa idag ger nästan fullt från den inne men Orbis handover suger.

Tycker det är en något snårig djungel, vad ska jag ha? Är AP7 rätt väg?

Har väl 15-20 trådlösa enheter dagligen och 5-10 trådade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Halloj,
Jag behöver bra grejer, de senaste uppdateringarna av mina Orbi 75x har fått mitt tålamod ner till 0.

Idag har jag Router - Switch - Patchpanel - Satellit 1(trådad)- Trådlöst till Satellit 2.

Anledningen till Satellit 2 var för att få Wi-Fi i Attefallet där mitt kontor är. Det är 5 meter mellan ena Satelliten inne och datorn på kontoret, funkar inget vidare sedan några uppdateringar.

Jag är lite sugen på två AP7 samt en Router utan Wi-Fi men funderar på fördelar/Nackdelar jämte något annat.

Med tanke på vad jag hört om Unifi borde två AP inne räcka då det trådlösa idag ger nästan fullt från den inne men Orbis handover suger.

Tycker det är en något snårig djungel, vad ska jag ha? Är AP7 rätt väg?

Har väl 15-20 trådlösa enheter dagligen och 5-10 trådade.

Det finns ingen Unifi-AP som heter AP7. Det finns U7 Pro, U7 Pro Max och U7 Outdoor som heter något med "7". Vilken är det du tänker på?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Halloj,
Jag behöver bra grejer, de senaste uppdateringarna av mina Orbi 75x har fått mitt tålamod ner till 0.

Idag har jag Router - Switch - Patchpanel - Satellit 1(trådad)- Trådlöst till Satellit 2.

Anledningen till Satellit 2 var för att få Wi-Fi i Attefallet där mitt kontor är. Det är 5 meter mellan ena Satelliten inne och datorn på kontoret, funkar inget vidare sedan några uppdateringar.

Jag är lite sugen på två AP7 samt en Router utan Wi-Fi men funderar på fördelar/Nackdelar jämte något annat.

Med tanke på vad jag hört om Unifi borde två AP inne räcka då det trådlösa idag ger nästan fullt från den inne men Orbis handover suger.

Tycker det är en något snårig djungel, vad ska jag ha? Är AP7 rätt väg?

Har väl 15-20 trådlösa enheter dagligen och 5-10 trådade.

När du talar om satellit är det Starlink du snackar om då, eller någon form av trådlös point-to-point brygga mellan byggnader?

AP7 är inte någon produkt hos Ubiquiti som jag känner till (men har inte koll på alla).

Vill du se vad som finns i sortimentet så kan du kika tex. här: https://eu.store.ui.com/eu/en?category=whats-new

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB], Windows: Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Det finns ingen Unifi-AP som heter AP7. Det finns U7 Pro, U7 Pro Max och U7 Outdoor som heter något med "7". Vilken är det du tänker på?

U7 var det jag tänkte på ja!

Skrivet av martinot:

När du talar om satellit är det Starlink du snackar om då, eller någon form av trådlös point-to-point brygga mellan byggnader?

AP7 är inte någon produkt hos Ubiquiti som jag känner till (men har inte koll på alla).

Vill du se vad som finns i sortimentet så kan du kika tex. här: https://eu.store.ui.com/eu/en?category=whats-new

Nej jag pratar om Orbis mesh där man har en router och sedan en enhet som kallas satellit som agerar Accespunkt-isch. U7 var det jag tänkte på.

Behöver något stabilare än det jag har idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Halloj,
Jag behöver bra grejer, de senaste uppdateringarna av mina Orbi 75x har fått mitt tålamod ner till 0.

Idag har jag Router - Switch - Patchpanel - Satellit 1(trådad)- Trådlöst till Satellit 2.

Anledningen till Satellit 2 var för att få Wi-Fi i Attefallet där mitt kontor är. Det är 5 meter mellan ena Satelliten inne och datorn på kontoret, funkar inget vidare sedan några uppdateringar.

Jag är lite sugen på två AP7 samt en Router utan Wi-Fi men funderar på fördelar/Nackdelar jämte något annat.

Med tanke på vad jag hört om Unifi borde två AP inne räcka då det trådlösa idag ger nästan fullt från den inne men Orbis handover suger.

Tycker det är en något snårig djungel, vad ska jag ha? Är AP7 rätt väg?

Har väl 15-20 trådlösa enheter dagligen och 5-10 trådade.

Det kommer fungera fint. Men min rekommendation är att dra kabel även till andra acesspunkten.
Tänk på att du förlorar hastighet på att låta AP kommunicera trådlöst. Men du kanske inte förväntar dig 100Mbit trådlöst beroende på avstånd.

Tänk också på att om du har många grannars WiFi i närheten så kommer detta också påverka din anslutning.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Det kommer fungera fint. Men min rekommendation är att dra kabel även till andra acesspunkten.
Tänk på att du förlorar hastighet på att låta AP kommunicera trådlöst. Men du kanske inte förväntar dig 100Mbit trådlöst beroende på avstånd.

Tänk också på att om du har många grannars WiFi i närheten så kommer detta också påverka din anslutning.

Tack! Frågan är, vad för router kör man med fördel till två U7?

Jag har lite tur med både Wi-Fi från grannar och att jag kan dra kabel.

För trådlöst genom en innervägg och två ytterväggar på 6m borde även 5ghz klara av kan jag tycka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Tack! Frågan är, vad för router kör man med fördel till två U7?

Jag har lite tur med både Wi-Fi från grannar och att jag kan dra kabel.

För trådlöst genom en innervägg och två ytterväggar på 6m borde även 5ghz klara av kan jag tycka.

Jag tänker mig att Cloud gateway max eller Cloud gateway ultra passar dig.

https://ui.com/eu/en/cloud-gateways/compact

Glöm inte att du antingen måste köpa en switch med POE eller POE-adaptrar till acesspunkterna.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

U7 var det jag tänkte på ja!

Vilken av dem? U7 är en hel serie.

Tänk på att dessa är relativt nya så risken för firmware-buggar/problem är högre än äldre modeller. Finns dock givetvis många som kör dem problemfritt.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Jag tänker mig att Cloud gateway max eller Cloud gateway ultra passar dig.

https://ui.com/eu/en/cloud-gateways/compact

Glöm inte att du antingen måste köpa en switch med POE eller POE-adaptrar till acesspunkterna.

Tack, fick insikten om POE-adaptrar häromdagen så det är med på inköpslistan.

Skrivet av blunden:

Vilken av dem? U7 är en hel serie.

Tänk på att dessa är relativt nya så risken för firmware-buggar/problem är högre än äldre modeller. Finns dock givetvis många som kör dem problemfritt.

Jag tänker den som tydligen heter Pro för 2300-isch.

Buggar är det jag är rädd för men samtidigt om man köper nu känns U7 vettigare? Kan ju gå på Wi-Fi 6-AP, dom har väl bättre förutsättningar för 5ghz om jag läste rätt.

Stabilitet
Framtidssäkert
Pris

Rangordning av prio

Det är alltid kul att ha det senaste men jag orkar inte med instabilitet. Mitt nuvarande var så illa att jag för kontoret i Attefallet fått köra Homeplug då 20mbps konstant räcker för Teams osv

Edit: U7 pro är väl den billigaste jag hittar som jag tänker köra på isf.

Permalänk
Medlem

Jag har redan placerat ut 6st U7 pro hos mig själv och vänner.

Inga som helst problem.
Men sant. Behöver ge det ett år innan man kan vara säker.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Såg att det är en som säljer oöppnade U7 Pro Max för 2700 kr + 49 kr frakt och 117 kr köpskydd på Blocket. Lät som att han hade flera eftersom han köpt 5 stycken på Tradera (går att bekräfta via sökning på avslutade auktioner) och säljer av de han inte behöver. OBS: Man bör dock som alltid själv bekräfta att säljaren verkar vettig, inte förlita sig på att andra gjort det.

https://www.blocket.se/annons/orebro/ubiquiti_unifi_u7_pro_ma...

Var lite sugen själv så ställde lite frågor, men kom fram till att det i mitt fall nog inte var värt det eftersom jag redan köpt en för ett ganska bra pris (tillsynes på grund av att butiken inte hade hunnit justera för förändringen i växelkursen ).

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Jag har redan placerat ut 6st U7 pro hos mig själv och vänner.

Inga som helst problem.
Men sant. Behöver ge det ett år innan man kan vara säker.

Det låter ju bra. Vilken firmware kör du?

Såg att en del hade problem med Pixel 8-telefoner på versioner efter 7.0.59 tror jag det var. De nyare versionerna är ju fortfarande Early Access dock.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

@blunden använder 7.0.59.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Tack! Frågan är, vad för router kör man med fördel till två U7?

Jag har lite tur med både Wi-Fi från grannar och att jag kan dra kabel.

För trådlöst genom en innervägg och två ytterväggar på 6m borde även 5ghz klara av kan jag tycka.

Jag hade en liknande lösning där jag meshade ihop nätverket från huset men ett i bodan, där jag hade några kameror ut mot gården och styrning av belysning. Det var en U6-PRO med en U6-LR, fri sikt genom fönster och ca 20m mellan. Funkade sådär, sen växte det upp en snöhög och det blev tvärdött tills den smält tillräckligt. Nu ligger det fiber i marken. 5GHz och ytterväggar är en dålig kombo, speciellt om det är gjort av betong, tegel, timmer eller puts, du får nog förlita dig på 2,4GHz och störas av diverse hemelektronik.

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Såg att det är en som säljer oöppnade U7 Pro Max för 2700 kr + 49 kr frakt och 117 kr köpskydd på Blocket. Lät som att han hade flera eftersom han köpt 5 stycken på Tradera (går att bekräfta via sökning på avslutade auktioner) och säljer av de han inte behöver. OBS: Man bör dock som alltid själv bekräfta att säljaren verkar vettig, inte förlita sig på att andra gjort det.

https://www.blocket.se/annons/orebro/ubiquiti_unifi_u7_pro_ma...

Var lite sugen själv så ställde lite frågor, men kom fram till att det i mitt fall nog inte var värt det eftersom jag redan köpt en för ett ganska bra pris (tillsynes på grund av att butiken inte hade hunnit justera för förändringen i växelkursen ).

Blir inte så mycket billigare jämfört med att köpa direkt från Unifi EU dock! Att Dustin säljer den för 4200 kr istället för 3000 kr som det kostar direkt från Unifi är dock ett stort frågetecken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

Blir inte så mycket billigare jämfört med att köpa direkt från Unifi EU dock! Att Dustin säljer den för 4200 kr istället för 3000 kr som det kostar direkt från Unifi är dock ett stort frågetecken.

Priset med frakt och moms från Ubiquiti är för mig €333,75 vilket för tillfället är 3 879 kr (lite högre med bankens växlingskurs). Själv köpte jag den för 3 515 kr från en butik för någon vecka sedan. Priset från annonsen jag länkade blir 2866 kr, så ca en tusenlapp rabatt per AP (ca 26%). Det tycker jag ändå är helt ok.

Har man studentrabatt (något man har kvar för evigt om man en gång haft det) eller Benify kostar den hos Dustin ca 4000 kr. Annars kostar den dock mycket riktigt 4 249 kr så det stämmer, även om Ubiquitis egen butik ofta är billigare än inhemska butiker. Den kostar dock definitivt inte 3000 kr som du säger, oavsett vilken butik man tittar i.

https://www.dustinhome.se/product/5020012230/unifi-u7-pro-max...

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Priset med frakt och moms från Ubiquiti är för mig €333,75 vilket för tillfället är 3 879 kr (lite högre med bankens växlingskurs). Själv köpte jag den för 3 515 kr från en butik för någon vecka sedan. Priset från annonsen jag länkade blir 2866 kr, så ca en tusenlapp rabatt per AP (ca 26%). Det tycker jag ändå är helt ok.

Har man studentrabatt (något man har kvar för evigt om man en gång haft det) eller Benify kostar den hos Dustin ca 4000 kr. Annars kostar den dock mycket riktigt 4 249 kr så det stämmer, även om Ubiquitis egen butik ofta är billigare än inhemska butiker. Den kostar dock definitivt inte 3000 kr som du säger, oavsett vilken butik man tittar i.

https://www.dustinhome.se/product/5020012230/unifi-u7-pro-max...

Oj, ja. Tänkte inte på att priset är exklusive moms på deras Webbshop...Då kanske man ska ta kontakt med han på blocket ändå

Permalänk
Medlem

Sådär - Nu blev det beställt:
Cloud Ultra Gateway
U7 PRO för vägg
U7 PRO för tak
Två POE-injektorer

Får jag inte ihop detta och det blir bra får jag sova på soffan 😅

Edit: Tack för hjälpen 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

Oj, ja. Tänkte inte på att priset är exklusive moms på deras Webbshop...Då kanske man ska ta kontakt med han på blocket ändå

Ja, priset som står i stor text är exklusive moms och sedan står priset inklusive moms under det i mindre text (förutsatt att man satt rätt region).

I detta fall €258 exklusive moms och €322,50 inklusive moms. Sedan frakt på det, vilket för mig blev €333,75, men har sett att fraktkostnaden verkar kunna variera ganska kraftigt inom Sverige (främst uppåt).

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Sådär - Nu blev det beställt:
Cloud Ultra Gateway
U7 PRO för vägg
U7 PRO för tak
Två POE-injektorer

Får jag inte ihop detta och det blir bra får jag sova på soffan 😅

Edit: Tack för hjälpen 🙌

Kan vara värt att veta att eftersom Unifi-serien är tänkt att användas i stora installationer med många APs är vissa inställningar optimerade för detta, däribland kanalbredd. Det är också rekommenderat att manuellt ställa in kanalerna och sändningsstyrkan istället för att lämna dessa på auto.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Kan vara värt att veta att eftersom Unifi-serien är tänkt att användas i stora installationer med många APs är vissa inställningar optimerade för detta, däribland kanalbredd. Det är också rekommenderat att manuellt ställa in kanalerna och sändningsstyrkan istället för att lämna dessa på auto.

Tack!

Ska gå igenom lite installationsguider jag hittar samt rådfråga lite kompetenta polare som kör Unifi så det blir förhoppningsvis bra. Går jag bet kommer jag tillbaka till tråden