Utvecklare förbereder för PS5 Pro-lansering

Permalänk
Melding Plague

Utvecklare förbereder för PS5 Pro-lansering

Från och med sista juli får utvecklare skicka in sina spel för att bli godkända för Playstation 5 Pro.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Förra Pro släpptes 15 November i USA och 29 Nov i EU, blir säkert samma sak nu eller att den istället kommer runt 15 Nov till alla regioner då.

Thanksgiving är 28:e november och de vill nog få ut konsolen några veckor innan det, så att folk hinner köpa den till det.

Permalänk
Medlem

Tycker inte den låter så intressant.

Verkar vara fokus på högre upplösning och raytracing, mer grafikkortskraft. Men det är CPUn som håller den tillbaka mest i spel. Bryr mig inte så mycket om finare grafik utan mer om FPS.

Dessutom verkar den bli väldigt dyr.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Är bilden AI-generad?

Permalänk
Medlem

Enda jag vill är att nya konsolen är mer kompakt och formad som Series X eller One X, inte den stora otympliga klumpen den är idag. PS5 är större än första PS3 och den har en värdelös fot så den ligger inte stabilt.

Blir att sälja vanliga PS5an innan alla ska göra samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Enda jag vill är att nya konsolen är mer kompakt och formad som Series X eller One X, inte den stora otympliga klumpen den är idag. PS5 är större än första PS3 och den har en värdelös fot så den ligger inte stabilt.

Önskar detsamma här! Gillar främst designen på första PS2:an samt PS4 Slim.

En liten PS5:a hade varit fint!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Men det är CPUn som håller den tillbaka mest i spel. .

Gör den det egentligen?

Jag menar, givetvis är mer CPU-kräm alltid välkommet men iprincip alla spel lirar i 60 fps vilket är vad utvecklarna typiskt siktar på. Kanske inte alltid rock solid 60 fps men det är inte alltid det är CPUn som är boven

Visst, 120 fps är för ett flertal spel inte möjligt (finns dock 100+ titlar med 120 fps läge) men för konsol känns det inte jätteprioriterat.

Sen beror det på vad man menar med "håller tillbaka". I nån mån är CPU alltid en begränsning eftersom dess tasks inte är lika lätt skalbara som grafik är.

Permalänk
Medlem

För tidigt att lansera tycker jag. Det finns fortfarande kräm kvar att trycka ut PS5 och vi är långt ifrån att ha maxat den.
Skulle väntat till runt 2027 och lansera PS6 runt 2031.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeifSandvik:

För tidigt att lansera tycker jag. Det finns fortfarande kräm kvar att trycka ut PS5 och vi är långt ifrån att ha maxat den.

Vad pratar du om? Bas-PS5 ska ingenstans.

PS4 "maxades" långt efter att PS4 Pro släppts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Gör den det egentligen?

Jag menar, iprincp alla spel lirar i 60 fps vilket är vad utvecklarna typiskt siktar på.

Visst, 120 fps är för ett flertal spel inte möjligt (finns dock 100+ titlar med 120 fps läge) men för konsol känns det inte jätteprioriterat.

Jag kör alltid i 120Hz läge när det finns, ofta så ser det lika bra ut som "fidelity" preset eller liknande fast det kör med 40FPS istället för 30FPS. Tycker de 10 extra FPSen gör stor skillnad.

Permalänk
Medlem

Känns sjukt ovärt att hoppa från ps5 till ps5 PRO. Den logiska uppgraderingen är ps4/pro till ps5pro eller ps5 till ps6 eller ps5pro till ps6pro. Känns lite som när Apple höll på med sina ”s” telefoner

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

Köp

Skrivet av LeVvE:

Enda jag vill är att nya konsolen är mer kompakt och formad som Series X eller One X, inte den stora otympliga klumpen den är idag. PS5 är större än första PS3 och den har en värdelös fot så den ligger inte stabilt.

Blir att sälja vanliga PS5an innan alla ska göra samma sak.

Har helt avstått ps5. Först ifrågasätter jag designen. Sedan försökte jag hitta 1 exklusivt ps5 spel som är värt att uppgradera för. Det finns inte idag för mig 2024. Vart är Zelda botw eller Halo för Ps5? Tråkigaste spelsläppet någonsin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Vad pratar du om? Bas-PS5 ska ingenstans.

PS4 "maxades" långt efter att PS4 Pro släppts.

PS4 pro var riktad mot 4k, PS4 1080p, det var helt naturligt att introducera PS4 pro.
Men PS5 pro, vad tillför den, hur ska det lockas köpare? Därav att det för mig känns för tidigt.
Jag har en 60hz 4k tv hemma vilket jag utgår från att de flesta har idag. Vad ska en PS5 pro tillföra till de som inte har 120hz tv?
Uppgradera för bättre ray tracing?! Det här kommer floppa tror jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeifSandvik:

PS4 pro var riktad mot 4k, PS4 1080p, det var helt naturligt att introducera PS4 pro.
Men PS5 pro, vad tillför den, hur ska det lockas köpare? Därav att det för mig känns för tidigt.
Jag har en 60hz 4k tv hemma vilket jag utgår från att de flesta har idag. Vad ska en PS5 pro tillföra till de som inte har 120hz tv?
Uppgradera för bättre ray tracing?! Det här kommer floppa tror jag

Ja men om vi håller oss kvar i ämnet, vad skulle det då ge att vänta till 2027? Vad är det som är för tidigt?

Pro är ett premium-alternativ. Per definition inte nått som riktar sig till majoriteten (bl.a. därför PS5 finns kvar) och uppenbarligen inte heller dig.

Ang din fråga. Bättre grafik/bildkvalitet har alltid sina köpare. Se bara på hur många olika nivåer av grafikkort det finns. Eller för den delen hur många olika kvalitetsnivåer det finns på tv-apparater. Eller mobiler. Osv, osv. Det är enbart naturligt att även konsoler erbjuds med fler "kvalitetsnivåer". Behöver inte nödvändigtvis kopplas ihop med ett enskilt buzzword.

Mer konkret:

Citat:

Jag har en 60hz 4k tv hemma vilket jag utgår från att de flesta har idag. Vad ska en PS5 pro tillföra till de som inte har 120hz tv?

Man kan ju hoppas att nån köpte sin 4K tv i tro om att få bättre bildkvalitet. Pro kommer göra att dessa 4K apparater ger bättre bildkvalitet vid PS5 spelande. Svårare än så är det inte.

Men som sagt, bättre grafik/bildkvalitet är för de flesta inte särskilt prioriterat så ja, Pro kommer vara, relativt Bas, en nischprodukt och det är förstås Sony väl medvetna om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfving88:

Har helt avstått ps5. Först ifrågasätter jag designen. Sedan försökte jag hitta 1 exklusivt ps5 spel som är värt att uppgradera för. Det finns inte idag för mig 2024. Vart är Zelda botw eller Halo för Ps5? Tråkigaste spelsläppet någonsin.

Inte gillat Halo sen Halo 3 och skulle väl inte klassa Infinite som ett bra spel. Enligt mig har PS5 bästa spelen och det är inte ens nära för Microsoft, är nog 10:1 i bra exklusiva spel.

Bara i år har väl PS5 fått Stellar Blade, Rise of the Ronin, Final Fantasy VII Rebirth, Granblue Fantasy: Relink som alla är väldigt bra spel som jag själv köpt, finns säkert fler.

Kollar jag Xbox så börjar man ju gråta, finns ju ingenting som är bra och det som finns är skräp som Redfall. Hellblade II finns men är bara digitalt. Får hoppas Fable och Avoved blir bra men Microsoft har inte speciellt bra trackrecord.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dagas:

Tycker inte den låter så intressant.

Verkar vara fokus på högre upplösning och raytracing, mer grafikkortskraft. Men det är CPUn som håller den tillbaka mest i spel. Bryr mig inte så mycket om finare grafik utan mer om FPS.

Dessutom verkar den bli väldigt dyr.

Dock kan den bli ett lyft för VR. Jag måste säga att jag är sugen på att hoppa på VR-tåget.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elfving88:

Har helt avstått ps5. Först ifrågasätter jag designen. Sedan försökte jag hitta 1 exklusivt ps5 spel som är värt att uppgradera för. Det finns inte idag för mig 2024. Vart är Zelda botw eller Halo för Ps5? Tråkigaste spelsläppet någonsin.

Jag tycker väl att det där argumentet var giltigt för 2 år sedan. Men nu börjar det kommer riktigt bra PS5-spel. Man kan klarat sig fint på en PS4 Pro fram till nu. Alltså är det en bra tidpunkt att gå från ps4 pro till ps5 pro.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LeVvE:

Inte gillat Halo sen Halo 3 och skulle väl inte klassa Infinite som ett bra spel. Enligt mig har PS5 bästa spelen och det är inte ens nära för Microsoft, är nog 10:1 i bra exklusiva spel.

Bara i år har väl PS5 fått Stellar Blade, Rise of the Ronin, Final Fantasy VII Rebirth, Granblue Fantasy: Relink som alla är väldigt bra spel som jag själv köpt, finns säkert fler.

Kollar jag Xbox så börjar man ju gråta, finns ju ingenting som är bra och det som finns är skräp som Redfall. Hellblade II finns men är bara digitalt. Får hoppas Fable och Avoved blir bra men Microsoft har inte speciellt bra trackrecord.

Senare får kommer Astro bot och black myth wukong.

Permalänk
Medlem

Jag har typ spelat 2 timmar på min PS5 som jag köpte rätt tidigt. Bara kört PS4-spel dessutom. Känns värt... XD

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag har typ spelat 2 timmar på min PS5 som jag köpte rätt tidigt. Bara kört PS4-spel dessutom. Känns värt... XD

Har man pc som primär maskin är det såklart inte säkert att det är "värt det". Men frågan "är det värt" ställs från fel perspektiv tycker jag. Har man inte pc är PS5 en grym spelmaskin som kan köra i princip alla spel förutom spel som mer eller mindre kräver dator (rts-spel etc).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon313978:

Har man pc som primär maskin är det såklart inte säkert att det är "värt det". Men frågan "är det värt" ställs från fel perspektiv tycker jag. Har man inte pc är PS5 en grym spelmaskin som kan köra i princip alla spel förutom spel som mer eller mindre kräver dator (rts-spel etc).

Klankar inte ned på PS5 utan snarare det faktum att jag inte fått tummen ur. Men det var likadant med PS4. Skaffade min konsol tidigt men spelade typ ingenting. När jag väl fick för mig att börja nöta igenom några titlar så hade precis PS4 pro släppts.
Samma sak med PCn. Har ett RTX 3070 och det enda jag spelar är Quake Champions på low och 55% res scale i 1080p.

Jag har spelat mer på mobilen än PS5an till och med och jag gillar inte ens mobilspel. :S
Sist jag lirade igenom nåt på konsol var FF remake. Rebirth å andra sidan är för dyrt. Betalar runt 150-300:- för konsolspel eller inte alls.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Skrivet av anon313978:

Har man pc som primär maskin är det såklart inte säkert att det är "värt det". Men frågan "är det värt" ställs från fel perspektiv tycker jag. Har man inte pc är PS5 en grym spelmaskin som kan köra i princip alla spel förutom spel som mer eller mindre kräver dator (rts-spel etc).

Eftersom ps5 redan har ssd tycker jag personligen att det är helt meningslöst. Prestanda skillnaden kommer endå inte räcka för högre upplösningar med hög fps. Att kunna köra ett lite bättre grafikläge och behöva köpa ny konsol meh då väntar jag häldre på ps6. Finns så mycket andra saker som är värt att lägga pengarna på istället. Surround ljud, bättre skärm/tv , dator, simrig, vr mm

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av alebaler87:

Eftersom ps5 redan har ssd tycker jag personligen att det är helt meningslöst. Prestanda skillnaden kommer endå inte räcka för högre upplösningar med hög fps. Att kunna köra ett lite bättre grafikläge och behöva köpa ny konsol meh då väntar jag häldre på ps6. Finns så mycket andra saker som är värt att lägga pengarna på istället. Surround ljud, bättre skärm/tv , dator, simrig, vr mm

Okej. Jag personligen tycker att låg fps är mindre viktigt på konsol eftersom det inte "känns" lika mycket i inmatningsenheten som m + k.ps5 pro tror jag kan ge ett lyft för vr. Sedan är inte alla spel begränsade av cpu. I alla dessa spel kommer det bli en markant förbättring av både upplösning, RT och fps (gissar jag).

Permalänk
Skrivet av anon313978:

Okej. Jag personligen tycker att låg fps är mindre viktigt på konsol eftersom det inte "känns" lika mycket i inmatningsenheten som m + k.ps5 pro tror jag kan ge ett lyft för vr. Sedan är inte alla spel begränsade av cpu. I alla dessa spel kommer det bli en markant förbättring av både upplösning, RT och fps (gissar jag).

Bryr mig inte speciellt mycket om raytracing , tycker det drar betydligt mer prestanda än vad det är värt om man inte kör på en dyr PC. Tycker många missar hur viktigt tex ljud är. Gick från tv ljud till 30k+ atmos system, extremt mycket bättre upplevelse än någon extra grafikinställning. Sitter fortfarande och blir förundrad över ljudet ibland även efter 1 års användande

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Inte gillat Halo sen Halo 3 och skulle väl inte klassa Infinite som ett bra spel. Enligt mig har PS5 bästa spelen och det är inte ens nära för Microsoft, är nog 10:1 i bra exklusiva spel.

Bara i år har väl PS5 fått Stellar Blade, Rise of the Ronin, Final Fantasy VII Rebirth, Granblue Fantasy: Relink som alla är väldigt bra spel som jag själv köpt, finns säkert fler.

Kollar jag Xbox så börjar man ju gråta, finns ju ingenting som är bra och det som finns är skräp som Redfall. Hellblade II finns men är bara digitalt. Får hoppas Fable och Avoved blir bra men Microsoft har inte speciellt bra trackrecord.

Ja herregud vad folk kan ha olika smak. Det är som att vissa mer dras till plattformen än själva spelen, och sedan kan de enbart se bra spel till den valda plattformen. Jag håller högaktningsfullt inte med dig. Men då spelar jag på båda konsolerna (och PC/Switch). Det finns kanonspel till alla plattformarna, även Xbox. Gamepass är sinnessjukt bra (speciellt om man har Ultimate och äger både t.ex Series X och PC) och är den bästa dealen i gaming. Såklart har även PS5 galet bra spel. Bara att njuta åt alla bra spel! 🤩

Man skulle haft mer tid bara!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Klankar inte ned på PS5 utan snarare det faktum att jag inte fått tummen ur. Men det var likadant med PS4. Skaffade min konsol tidigt men spelade typ ingenting. När jag väl fick för mig att börja nöta igenom några titlar så hade precis PS4 pro släppts.
Samma sak med PCn. Har ett RTX 3070 och det enda jag spelar är Quake Champions på low och 55% res scale i 1080p.

Jag har spelat mer på mobilen än PS5an till och med och jag gillar inte ens mobilspel. :S
Sist jag lirade igenom nåt på konsol var FF remake. Rebirth å andra sidan är för dyrt. Betalar runt 150-300:- för konsolspel eller inte alls.

Haha. Man kan ju undra varför du ens äger/köper konsolerna/datorerna? 😅
Samtidigt vill du inte lägga mer än 150-300:- på spel. 🥴

Ja, whatever floats your boat antar jag 😁
Det känns som att du behöver hitta rätt spel, nåt fläskigt lir du kan lägga många timmar på. Få igång spel-tarmen lite! Don’t give up!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaneriuz:

Ja herregud vad folk kan ha olika smak. Det är som att vissa mer dras till plattformen än själva spelen, och sedan kan de enbart se bra spel till den valda plattformen. Jag håller högaktningsfullt inte med dig. Men då spelar jag på båda konsolerna (och PC/Switch). Det finns kanonspel till alla plattformarna, även Xbox. Gamepass är sinnessjukt bra (speciellt om man har Ultimate och äger både t.ex Series X och PC) och är den bästa dealen i gaming. Såklart har även PS5 galet bra spel. Bara att njuta åt alla bra spel! 🤩

Man skulle haft mer tid bara!

Xbox har sina fördelar, t.ex. är Quick Resume skitsmidigt och konsolen passar in mycket bättre i TV-bänken.

Jag spelar vad som helst så länge spelen är bra, skulle du kunna nämna några kanonspel som är Xbox konsolexklusiva som släppts 2024 som inte är Hellblade II?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaneriuz:

Haha. Man kan ju undra varför du ens äger/köper konsolerna/datorerna? 😅
Samtidigt vill du inte lägga mer än 150-300:- på spel. 🥴

Ja, whatever floats your boat antar jag 😁
Det känns som att du behöver hitta rätt spel, nåt fläskigt lir du kan lägga många timmar på. Få igång spel-tarmen lite! Don’t give up!

Ja för min del är det bara JRPGs som lockar vad gäller konsol egentligen. Och det har typ inte kommit nåt sen Dragon Quest XI och Final Fantast XV mer än just VII Remake. Dessutom är jag quake junkie vid det här laget och då blir allt annat lite som att jämföra folköl med heroin typ. Inte jättelockande som sagt. Däremot längtar jag ju alltid efter något att djupdyka i. Men vi har ju nåt en gräns för när det inte längre är lönsamt att göra än mer episka spel samtidigt som man förväntar sig att nästa ska vara mer episkt än det förra typ. Och varför jag inte betalar mer än typ 300:- är för att det brukar vara först när priset halverats från lanseringspriset som spelet är färdigt. XD Har varit early adopter på spel jag velat köra igenom och där spelet inte varit i närheten av färdigt. FFXV var ett sånt exempel. Köpte det till PS4 men storyn var inte ens sammanhängande. Tanken var att de skulle kapitalisera på DLCs som var avstickare mitt i handlingen, men dessa hade inte lanserats när jag spelade igenom spelet och man fick heller aldrig någon förklaring till varför det helt plötsligt var en lucka i handlingen. Helt sjukt egentligen. Ett spel jag hade väntat på i åratal dessutom. Efter det kände jag bara "aldrig mer". Aldrig mer fullpris för ett spel som inte är färdigt på lanseringsdagen.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Tycker att PS5 har varit en rätt tråkig konsol, med dyra spel.

Gran Turismo 7 och Demons Souls är väl de spelen som vart exklusiva som jag kört och tyckt om.

Blir troligvis inget köp av PS5 Pro, lägger troligtvis pengarna på en biffigare dator nästa år istället.

Tycker det blivit för dyrt att spela både på konsol och dator 🙂

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chris_Kadaver:

Ja för min del är det bara JRPGs som lockar vad gäller konsol egentligen. Och det har typ inte kommit nåt sen Dragon Quest XI och Final Fantast XV mer än just VII Remake. Dessutom är jag quake junkie vid det här laget och då blir allt annat lite som att jämföra folköl med heroin typ. Inte jättelockande som sagt. Däremot längtar jag ju alltid efter något att djupdyka i. Men vi har ju nåt en gräns för när det inte längre är lönsamt att göra än mer episka spel samtidigt som man förväntar sig att nästa ska vara mer episkt än det förra typ. Och varför jag inte betalar mer än typ 300:- är för att det brukar vara först när priset halverats från lanseringspriset som spelet är färdigt. XD Har varit early adopter på spel jag velat köra igenom och där spelet inte varit i närheten av färdigt. FFXV var ett sånt exempel. Köpte det till PS4 men storyn var inte ens sammanhängande. Tanken var att de skulle kapitalisera på DLCs som var avstickare mitt i handlingen, men dessa hade inte lanserats när jag spelade igenom spelet och man fick heller aldrig någon förklaring till varför det helt plötsligt var en lucka i handlingen. Helt sjukt egentligen. Ett spel jag hade väntat på i åratal dessutom. Efter det kände jag bara "aldrig mer". Aldrig mer fullpris för ett spel som inte är färdigt på lanseringsdagen.

Vad menar du? Det har ju kommit många jrpg sedan 2020. FF7 remake, FF7 Rebirth, FF16, Persona 3, octopus travel 2, tales of arise, Like a Dragon: Infinite Wealth etc Det finns många fler.

Jag har ingen aning om vad du pratar om. Kritiken kan snarast vara den att det har varit för mkt fokus på jrpg, att andra genrer är mer eftersatta.