Vilket filsystem är bäst till Ubuntu?

Permalänk

Vilket filsystem är bäst till Ubuntu?

Vilket är snabbast och bäst? Jag kör just nu EXT3.

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem

Jag gillar ReiserFS, är dock inte så insatt egentligen i vilka för/nackdelar det har gentemot ext3. Men det har fungerat bra och stabilt så länge jag har kört med det i alla fall.

Permalänk
Medlem

Spelar ingen roll vilken dist du kör, vad som spelar mest roll är vad för typ av data du ska spara. Men generellt sett är reiserfs och xfs dom två snabbaste filsystemen, reiserfs är bättre för små filer och mer beprövat än xfs men xfs är nog det snabbaste för lite större filer.

Permalänk

Gillar ReiserFS jag med. Har funkat bra med Ubuntu

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem

jo reiserfs ska det va, definitivt inte ext3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toxi
jo reiserfs ska det va, definitivt inte ext3.

Gärna lite åsikter till VARFÖR också då jag undrar vad det är för skillnad.

Permalänk
Medlem

om man har server kan det vara bra att ha ett säkert filsystem, ett som man kan återställa efter kracsh. ReiserFS tex. ext3 har ju inte samma förutsättningar för det

Visa signatur

GOING HARDCORE ALLRIGHT?
bogomips : 1581.05

Permalänk

Vet nån om man kan välja ReiserFS vid installationen av Ubuntu, kom ihåg att man inte kunde det när man installerade Fedora Core 4 test 3
Där fanns bara EXT2/3

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lärkan
om man har server kan det vara bra att ha ett säkert filsystem, ett som man kan återställa efter kracsh. ReiserFS tex. ext3 har ju inte samma förutsättningar för det

varför?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Vet nån om man kan välja ReiserFS vid installationen av Ubuntu, kom ihåg att man inte kunde det när man installerade Fedora Core 4 test 3
Där fanns bara EXT2/3

Jadå det går

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk

Har av en del "långskägg" hört att Ext3 är det mest pålitliga - definitivt inte ResierFS.. Oftast funkar det, men på riktigt kritiska system vill man kanske också ha riktigt stabila filsystem.

Permalänk

Oki, då får det bli "långskäggens" filsystem

Visa signatur

Permalänk
Medlem

till en wörkstation ska man ju ha snabbast möjliga. det är ju bara ett plus om det är lite skakigt, då säkerhetskopierar man ju mycket flitigare..

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem

ReiserFS är fina grejer, specielt eftersom det är äckligt snabbt på att accessa många och småfiler. Förrut fanns det lite risker för dataförlust men de är idagens läge nästan nonexistenta.

XFS är inte direkt för hemmaanvändaren men det kan vara att tänka på ifall du har din söta filserver på några TB som lagrar öööhm images på dina semserbilds-DVD:er ;).

EXT3 tar inte 400 år att fsck efter en krash såsom EXT2 gör, och det är nästan omöjligt att förlara data pga mjukvaruproblem. EXT3 är betydligt slöare än allt annat som finns.

Permalänk
Medlem

Vilket filsystem använder ni idag 2024 på linux?

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

BTRFS.

Visa signatur

Hemmadator | Intel Core2Duo E8400 3GHz | 2048MB RAM 800MHz | ATI Radeon HD5750 512MB | ASUS P5QPL-AM | Corsair CX430 430W | Western Digital Caviar Blue 500GB | Seagate Barracuda 500GB | Intel 330 128GB |
Skoldator | Intel Core I7 950 3.06 GHz | Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9 | ASUS GeForce GTX 465 1GB | ASUS P6T SE | OCZ MODXSTREAM PRO 700 WATT | CM Storm Scout |

Permalänk
Medlem

ext4

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Samsung 990 PRO 1TB M.2 - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB Turbo - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 12 Stable

Permalänk
Hedersmedlem

Beror på användningsområde i dagsläget IMO.
Jag kör ZFS för all lagring, men ext4 till /. Skulle inte köra ext4 till lagring (med RAID och så) i dagsläget eftersom det saknar möjlighet att upptäcka och reparera datakorruption och allt sånt trevligt i modernare filsystem.

ZFS till / går ju också, men är i regel mera bökigt, och jag har ändå bara en system-SSD så jag kan inte köra mirror/raidz på den.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av swenorth1:

ZFS på filserver, finns inget bättre enligt mig med massa snurrdiskar.

På desktop har det varit allt möjligt, prövat btrfs, xfs men ärligt talat spelar det absolut ingen roll för mig på desktop så sedan ett par år tillbaka är det bara standard ext4 på allt. Visst, använt btrfs för att stripa ssd's för fart och bekvämlighet med allt-på-ett-ställe. Men sista tiden har alla random slask ssd'er som använts också fått ext4 sen mountas alla diskar med mergerfs. Kort svar: ext4 på allt.

Visa signatur

Ryzen 5800x3d @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
4300g @ 32gb 3200mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Blir typiskt btrfs för systemet numera. Det valet handlar väl mycket om att det är trevligt att ha integrerad snapshotfunktion, det är väl lite "zfs light" på många sätt men finns ju tillgängligt överallt.
Alternativt då ext4 eller möjligen xfs, båda de är ju stabila val av mer traditionellt snitt. Har dock inte riktigt sett någon vits att välja någon av dessa på ett bra tag (iaf inte för egna grejer).

Zfs för större lagringsvolymer. Bra volymhantering, bra integritetskontroll, bra snapshothantering. Är väl dock lite mer resurskrävande och finns ju inte i alla system eftersom det inte finns inkluderat direkt i linuxkärnan.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

BTRFS för min del sedan ganska många år tillbaka på framförallt extern/USB-storage

OS-filsystemet är oftast ext4 och det är rätt mycket bättre på att hitta fel inom sin metadata då den har checkumma med 'CRC32C' i jämförelse med tex. NTFS som inte några intrigitets-check alls och upptäcker bara fel när något pekar utanför sitt scoop (och bara när filsystemcheck görs) , inte när den peka fel inom sig själv, även med filsystemscheck.

ett skäl att ha ext4 som filsystem för just system är att det är en av de snabbaste filsystemalternativen som fins tillgängligt under Linux repertoar men förlorar lite av tex. vad BTRFS erbjuder som att man kan välja vilken av 'snapshot' (subolym) som man kan starta som root-filsystem och tex. kan göra en rollback efter en misslyckad uppgradering, sådan som är lite halvpyssligt att fixa idag när det körs internt inom filsystemet (snap, snapper mfl, vilket kan närmast jämföras med shadowcopy i windowsvärlden) eller att man går via någon volymhanterar med snapshotfunktion.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av swenorth1:

ext4. Folk som är smartare än jag är har valt det som standardfilsystem på Ubuntu som jag kör, och det har aldrig strulat för mig, i det enkla scenariot att jag har en enda hårddisk i min dator.

För en server som ska lagra stora mängder filer hade jag kanske valt något annat dock.

Permalänk
Medlem

BTRFS

Permalänk
Medlem

Spelar det någon roll vilket filsystem man använder om linuxdisten ska installeras på en SSD disk?

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av swenorth1:

Spelar det någon roll vilket filsystem man använder om linuxdisten ska installeras på en SSD disk?

Det bör vara ett filsystem som klarar av TRIM, så att oanvända block kan rapporteras till SSD:n och frigöras. Detta fixar bland andra ext4, BTRFS, XFS och ZFS och sannolikt vid detta laget ett flertal andra.

Edit: Se denna:
https://wiki.archlinux.org/title/Solid_state_drive#TRIM

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"

Permalänk
Medlem

BTRFS för dess snapshots som man kan använda vid grub-menyn redan.

Permalänk
Medlem

jag tycker att denna youtube-video var väldigt bra och mycket upplysande, den visar också benchmarks:
https://www.youtube.com/watch?v=G785-kxFH_M

Detta är sammanfattningen av videon och min uppfattning av den:

- EXT4 på SSD-disken som operativsystemet körs på (om det är x86-system) detta val gäller inte om det är ARM-arkitektur
- ZFS på stora "masslagringsdiskar" (ej operativsystem-disk)

Permalänk
Skrivet av Lexdale:

jag tycker att denna youtube-video var väldigt bra och mycket upplysande, den visar också benchmarks:
https://www.youtube.com/watch?v=G785-kxFH_M

Detta är sammanfattningen av videon och min uppfattning av den:

- EXT4 på SSD-disken som operativsystemet körs på (om det är x86-system) detta val gäller inte om det är ARM-arkitektur
- ZFS på stora "masslagringsdiskar" (ej operativsystem-disk)

https://i.postimg.cc/nVqT0fkF/filesystem.jpg
https://i.postimg.cc/j54wncHb/filesystem2.jpg

Jag tycker det låter lite kortsynt att rekommendera att journalen stängs av på ett filsystem, dock. Det är ju den som räddar ditt filsystems integritet om strömmen går eller datorn plötsligt fryser av någon anledning.

Det ska mycket till för att skriva sönder en modern SSD av någorlunda kvalisort..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Jag tycker det låter lite kortsynt att rekommendera att journalen stängs av på ett filsystem, dock. Det är ju den som räddar ditt filsystems integritet om strömmen går eller datorn plötsligt fryser av någon anledning.

Det ska mycket till för att skriva sönder en modern SSD av någorlunda kvalisort..

Håller helt med. Speciellt att stänga av det för att spara på disken känns helt fel och något som kanske skulle ha känts relevant 2009-2012 när SSD:er var nytt och lite läskigt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har egentligen bara kört på med ext4 - enkelt och har aldrig strulat. Med det sagt så ska jag nog testa btrfs nu, i alla fall för OS disken.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |