Nyheter och notiser

Inga träffar

Recensioner och artiklar

Inga träffar

Diskussionsforum

Inga träffar

Galleriet

Inga träffar

Marknad

Inga träffar

Medlemmar

Inga träffar

Västernorrland förbrukar mest data i Sverige

Permalänk
Melding Plague

Västernorrland förbrukar mest data i Sverige

Boende i lägenhet och norrlänningar är landets storsurfare, visar ny statistik.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ja vad finns det annat att göra där uppe än att dra på lan och dela warez?

Citera flera Citera
Permalänk

Kan vara jag som bidrar. En hel del emulatorer. Anime och spelmoddar. *Härnösand

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem

Vi har 0day gigabit-siter överallt!!!

Visa signatur

ASRock X870E Nova WIFI / Ryzen 9800X3D (CO: -45 AC) / Corsair Vengance 64GB DDR5 6000MHz CL30 / Crucial T705 1TB Gen5 + 5.5TB sekundära / ASUS TUF 4080 Gaming OC / Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / FD Torrent Compact / Thermalright Phantom Spirit 120 SE / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem

Bor man i lägenhet är man kanske i högre utsträckning ensam än om man bor i villa och har då mer tid till streaming? Sedan kan jag tänka mig att ålder spelar in där yngre förbrukar mer data samtidigt som de i högre utsträckning bor i lägenhet.

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av Elfving88:

Kan vara jag som bidrar. En hel del emulatorer. Anime och spelmoddar. *Härnösand<Uppladdad bildlänk>

Infuse😃

Skepp ohoj👀

Permalänk
Citat:Skrivet av Archibald:

Infuse😃

Skepp ohoj👀

Funkar bra för lokala filer. Det som inte går att köpa på 4k bluray får man förvara på datorn.

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem

Jag bidrog mycket data i mätningarna, drog hem en stor backup över internet.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Dey tuk arr Mbits!

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem

Har man äldre hus med stor tomt så har man knappast tid att sitta vid datorn. Lägg till några barn o fru på det så blir det på sin höjd ett idle -spel på mobilen när man är på toa

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem

Kan vara så att jävla Telia köpt in sig i fler bostadsrätter i södra Sverige vilket ger sköna summan 649kr för 150mbit...det klart det blir mindre surfande när det går långsamt...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Citera flera Citera
Permalänk

Inte jag från Västerbotten

Synd inte Västerbotten toppade listan.
Kan någon förklara varför "Inte jag från Västerbotten" blev med stor stil
Ja det är för det är rubriken

vatedefuck
Permalänk
Medlem

Intressant att det kan skilja så pass. Men med hus finns där alltid något att göra förutom då barnen. Har lyckats hitta lite tid nu under semestern att spela tidigt på morgonen. Men ladda ner något har jag nog inte gjort på minst 10år.

Visa signatur
Citera flera Citera
Permalänk
Medlem

"Totalt surfades 2 693 GB data upp under årets första halva i Sverige."

Så det bor ca 1 person i Sverige?

Citera flera Citera
Permalänk

Tidigt internet så var jag skyldig för att förbruka mycket trafik.
Bodde på bostadsrätt som fick bredband väldigt tidigt.
Hade en kompis som bodde där Umeå universitetet hade tillgång till internet.
de var anslutna med bredband via universitetet
Ja de kom på att om de satt upp en proxy på universitetet så kunde de ladda ner i en otrolig hastighet för tiden sent 90 tal.

Ja deflesta hade inte ens ADSL.
Ja tankede mycket från honom
Och jag hade 10 rätta mig om jag har fel Giga nåting herz

Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av SuperSverker:

Kan vara så att jävla Telia köpt in sig i fler bostadsrätter i södra Sverige vilket ger sköna summan 649kr för 150mbit...det klart det blir mindre surfande när det går långsamt...

Sjukt va de ska ta betalt Telia. Jag betaöar 239kr/månad för 1000/1000 med Ownit.

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av Fatmajk:

Sjukt va de ska ta betalt Telia. Jag betaöar 239kr/månad för 1000/1000 med Ownit.

Även det var dyrt, jag betalar 95kr för 2500/1000 Ownit.

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av NDanielN:

"Totalt surfades 2 693 GB data upp under årets första halva i Sverige."

Så det bor ca 1 person i Sverige?

Knappt det ens.

Permalänk
Medlem

Är det här helt avgränsat till privatpersoners förbrukning eller är detta bara baserat på all förbrukning inom givet län?

Om det senare funderar jag på om datan "smutsas ner" genom att många myndigheter och andra betydande organisationer har IT-verksamhet i Västernorrland, ofta både utveckling och drift, främst i Sundsvall. Det inkluderar CSN, Bolagsverket, Telia, DiGG och Försäkringskassan, där den senare också hostar en rad mindre myndigheter genom ett initiativ känt som Säker Statlig IT-drift.

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av SuperSverker:

Blir ju tyvärr inte direkt billigare att byta operatör heller. Kanske 100kr om man har tur.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Hah ja jo vad finns det annars o göra där uppe

Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av Dem8n:

Även det var dyrt, jag betalar 95kr för 2500/1000 Ownit.

Bra förhandlat av föreningen gissar jag?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av Saddex:

Är det här helt avgränsat till privatpersoners förbrukning eller är detta bara baserat på all förbrukning inom givet län?

Om det senare funderar jag på om datan "smutsas ner" genom att många myndigheter och andra betydande organisationer har IT-verksamhet i Västernorrland, ofta både utveckling och drift, främst i Sundsvall. Det inkluderar CSN, Bolagsverket, Telia, DiGG och Försäkringskassan, där den senare också hostar en rad mindre myndigheter genom ett initiativ känt som Säker Statlig IT-drift.

"Datan baseras på analyser av fibernätet i omkring 500 000 hushåll"

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem

Men varför ligger Västernorrland i östra delen av Norrland? Jag gissar att Östernorrland låg i Finland då det hörde till Sverige.

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av Swedishchef_90:

"Datan baseras på analyser av fibernätet i omkring 500 000 hushåll"

Det var det avsnittet jag sökte efter. Tack!

Permalänk

jag lovar att jag ska minska på surfandet

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

450gb/månad i snitt?? Låter ändå orimligt mycket för medelsvensson att konsumera? Min första isp hade en gräns på 1gig/vecka när det begav sig för 20 år sedan. Mer ansågs missbruk av tjänsten och man stängdes av i 7 dagar.(som man ändå tvingades betala för) Thalamus.net var fantastiska.
Men att 1gb klassas som missbruk av tjänst till normalhushållet drar hem över 100gig/vecka? Vad gör pensionärerna numera? (Hade vart intressant att se medianvärdet)

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av Jaw_B:

450gb/månad i snitt?? Låter ändå orimligt mycket för medelsvensson att konsumera? Min första isp hade en gräns på 1gig/vecka när det begav sig för 20 år sedan. Mer ansågs missbruk av tjänsten och man stängdes av i 7 dagar.(som man ändå tvingades betala för) Thalamus.net var fantastiska.
Men att 1gb klassas som missbruk av tjänst till normalhushållet drar hem över 100gig/vecka? Vad gör pensionärerna numera? (Hade vart intressant att se medianvärdet)

Streaming drar rätt mycket data, speciellt i 4k. Men håller med att det låter högt som tusan. I ren nyfikenhet surfade jag in i min Router och ser att jag ligger på 650 GB i månaden den här månaden (senaste 30 dagarna) som om något varit lägre än typiskt då vi varit borta en del. Skyller 100% på streaming iaf.

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av ronnylov:

Men varför ligger Västernorrland i östra delen av Norrland? Jag gissar att Östernorrland låg i Finland då det hörde till Sverige.

Västernorrland ligger i väster, per definition. Eller tänker man på att Finland egentligen är en del av Sverige?

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem